Câteva precizări despre eseurile de mărci poştale româneşti
În această perioadă de recesiune economică şi criză financiară, tot mai mulţi oameni se orientează spre investiţii în opere de artă şi timbre rare care sunt obiecte de certă valoare şi par a nu se supune canoanelor standard ale niciunui tip de criză, ele având propria lor viaţă economică. Se are în vedere în acest caz specificaţia că nu toate timbrele care prezintă diferenţe de culoare, danteluri, hârtie, sunt varietăţi, curiozităţi sau erori având cotaţii foarte mari şi căutate în mediul colecţionarilor. Multe dintre ele pot fi eseuri, şi acestea cotate bine şi cu priză la colecţionari dar…
ESEURILE sunt reproduceri de desene destinate să împodobească mărcile poştale. Ele sunt obţinute prin diverse procedee de imprimare şi multiplicare, cu mult timp înaintea sau pe parcursul confecţionării mărcii, în scopul alegerii culorilor, a desenului, hârtiei, sau pentru a controla desfăşurarea fabricaţiei. Aşadar este vorba de un întreg lanţ de activităţi succesive care începe cu schiţele cele mai simple mergând spre marca definitivă, gata de a fi emisă.
Din punctul de vedere al etapelor şi îmbunătăţirilor parcurse, eseurile se pot clasifica astfel: ESEURI DE MACHETARE, ESEURI DE CLIŞEU, ESEURI DE CULOARE, ESEURI DE HÂRTIE ŞI FILIGRAN, ESEURI DE DANTELURĂ ŞI GUMAJ etc. Unele administraţii poştale reţin machetele şi eseurile rezultate pe parcursul elaborării mărcilor poştale, acesta constituindu-se în material documentar. Ba mai mult, anumite coli din respectivele eseuri pot să fie puse în vânzare spre colecţionari după un timp, sau chiar puse în circulaţie (vezi eseurile emisiunii “CAROL I PARIS” trimise în România odată cu materialele).
Fiecare categorie de eseuri comportă şi ea, la rândul ei, o suită întreagă de variante supuse, pe măsură ce apar, aprobării administraţiei poştale până când se alege ESEUL STANDARD. Precizăm că nu există un eseu unic şi definitiv pentru o anumită marcă, ci este vorba de o succesiune de astfel de eseuri ale eseurilor până când se ajunge la forma acceptată şi aprobată pentru a fi utilizată la producerea mărcii în discuţie. Mai amintim că în marea familie a eseurilor, cele mai multe numericeşte vorbind, par a fi cele de desen şi cele de culoare, de aici şi frecvenţa lor mai mare pe piaţa pieselor filatelice.
(Va urma)
Mihai Lucian Valea
coordonatorul Clubului Filatelic al Cercului Militar Bistriţa
Adaugă comentariu nou