Comportament si igienă orală la români
In România numarul celor care, pe langă pasta și periuța de dinți, folosesc și alte produse de igienă cum ar fi ața dentară, apa de gură sau alte produse este foarte mic în condițiile în care pincipala caracteristică a pieței produselor de îngrijire orală este îmbunătățirea continuă a ofertei pe toate segmentele: paste de dinți, periute de dinți, ape de gură, ațe dentare, adezivi pentru proteze etc. Segmentele prioritare și cele mai consecvente sunt pastele de dinți și periuțele, produse care au rezistat în coșul de cumpărături al românilor în pofida crizei economice.
Deși categoria de produse de igienă orală are una din cele mai mari penetrări pe piață comparativ cu restul produselor de îngrijire personală, frecventța de consum este încă foarte mică: 19% - 20% dintre români nu se spală pe dinți nici măcar o dată pe zi. De asemenea, mai mult de jumatate dintre români nu merg la controlul stomatologic anual și doar o pondere redusă a consumatorilor au un regim de îngrijire orală completă, folosind pasta de dinți, periuța de dinți, apa de gură și ața dentară.
Ca urmare, există numeroase probleme de igienă orală cum ar fi probleme gingivale (gingivita, retracția gingivală, parodontopatia); cauze ale problemei: fumatul, un anumit tip de medicație, igiena orală precară. O altă problemă o constituie cariile dentare. Ca rezultat al bacteriilor din cavitatea bucală, prezența alimentelor cu conținut ridicat de zahăr, periajul incorect. Alte probleme sunt placa bacteriană și tartrul – cauzele fiind spălatul incorect pe dinți, nerespectarea unei igiene orale zilnice sau, sensibilitatea dentară, manifestată prin apariția durerii în urma consumării alimentelor calde sau reci – cauze, stratul de smalț dur de pe coroana dintelui protejează dentina de dedesubt, dar în cazul în care aceasta este expusă, dintele poate deveni sensibil. Periajul incorect și utilizarea unei paste de dinți inadecvate pot duce la expunerea dentinei și la apariția hipersensibilității.
Potrivit celui mai recent studiu realizat de Ipsos Marketing, în Romania, igiena orală se reduce, în mare parte, la periajul dinților, în timp ce utilizarea apei de gură are o incidență de numai 38%, în contextul în care doar 18% dintre respondenți au folosit vreodată ață dentară. Românii care își periază dinții de mai mult de două ori pe zi sunt cei din regiunea de Vest, persoane cu vârste între 18 și 35 de ani și studii superioare
(GSK Consumer Healthcare). Reprezentatul GSK adaugă faptul că oopt din zece români se confruntă cu probleme dentare, cariile fiind cea mai comună dintre acestea, într-un procent semnificativ de 71%. Următoarele probleme sunt cele gingivale – 38% - și cele de sensibilitate dentară – 35%. Vizitele la medicul dentist nu au devenit un obicei din două motive invocate de respondenți: tratamentul este prea costisitor, iar problemele dentare nu sunt considerate ca fiind serioase. Comportamentul preventiv nu este înca un automatism. Plombele reprezinta cel mai scump tip de tratament.
Românii se duc în medie o data pe an la dentist, iar, în cazul celor din zona de sud-est, frecvența este încă și mai redusă. Segmentul de consumatori care acorda atenție sporită igienei orale nu mai accepta simple paste de dinți. Ei cauta produse customizate, care să răspundă nevoilor lor specifice, produse speciale pentru îngrijirea dinților sensibili sau pentru îngrijirea gingiilor. Este premisa care a încurajat creșterea segmentului terapeutic în detrimentul celui cosmetic.
Frecvența mai mare de spălare a dinților se corelează cu o atenție sporită acordată igienei orale: cei care se spală de cel puțin două ori pe zi își schimbă mai des periuța de dinți, o dată la două-trei luni, și nu se rezumă doar la pasta și periuța. De asemenea, merg la stomatolog cu o frecvență mai mare – o data pe an sau mai des -, motivele principale fiind legate de întreținere (control periodic, detartraj, periaj profesional) și estetica dentară (albirea dinților).
Aproximativ 13% dintre romanii cu vârsta peste 14 ani își schimbă periuța de dinți o dată pe lunaă sau chiar mai des. Cei mai mulți însă obișnuiesc să cumpere o nouă periuță la intervale mai mari de timp.
Listarea de comportamente evidențiază următoarele: în general, produsele de igienă orală sunt folosite într-o măsura mai mare de femei, iîn comparație cu bărbații, 28% dintre femei folosesc apa de gură și 8% ața dentară, față de 21%, respectiv 5% dintre bărbați. La produsele de albit dinții recurg 4% dintre femei, față de 1% dintre bărbați, persoanele care au pana în 34 de ani folosesc într-o măsură mai mare decât alte categorii de vârstă apa de gură și periuța electrică. Cea mai mare frecventă de reînnoire a periuței de dinți se înregistrează în rândul tinerilor între 14 și 25 de ani până la de șase ori pe an.
Adaugă comentariu nou