Cronici pentru prieteni

Mulţi dintre noi se întreabă care este reţeta scriitoarei Melania Cuc în literatură? Cu o energie debordantă, scriitoarea care trăieşte pe plaiurile Bistriţei surprinde prin ritmicitatea cu care îi apar cărţile. Doar anul acesta ne-am bucurat de volumul de poezii „Via dolorosa” pe agenda Melaniei fiind şi volumul confesiune, „Cartea cu coperte de sticlă” ce se va afla în curând pe piaţă, în care scriitoarea se destăinuie în faţa cititorilor.

Cartea, alb pe negru, apărută la Editura Nico, este un compendiu de critică literară de bună calitate, făcută nu cu sabia unui critic periculos, ci cu sufletul unui om care a fost redactor cultural la cele mai prestigioase reviste din Capitală. Ne întâlnim cu cărţile unor prieteni, aşezate pe rafturile sufletului. Melania Cuc are darul de a aduce în faţa cititorilor cronici care pot fi asemănate cu fructele ce dau dulceaţă acestor zile. „Intrând” în cartea scriitoarei putem gusta, prin ochiul specialistului, cărţi care au făcut istorie atât pe plan local, cât şi naţional. Între scriitorii Ioan Barb, Mircea Bradu, Suzana Fântânaru, Ionuţ Caragea, Florin Contrea, Lucian Gruia, Paul Polidor, Petre Rău, Grigore Vieru, Andrei Vârtic, Al. Florin Ţene, sunt aşezaţi, la loc de cinste, şi bistriţenii Grigore Avram, Suzana Deac, Victoria Fătu Nalaţiu, Maria Oltean, Dumitru Munteanu, Nazarica Munteanu, Luca Onul, Ovidiu Pojar, Victor Ştir. Fiecare cronică este făcută cu aplecare asupra detaliilor literare, cu gândul cel bun, dar şi cu părerea profesionistă a specialistului.

Melania Cuc propune, prin această carte, jocul culorilor, al cuvintelor, al trăirilor unei generaţii de scriitori. Spaţiul şi timpul sunt condensate în pastile critice pe care autoarea cărţii ni le oferă ca un remediu pentru cunoaşterea istoriei literare. Cartea surprinde prin dinamica spaţiului virtual, al fiecărei cărţi, ceea ce scriitorul doreşte să ne transmită prin intermediul unui volum fiind conturat de Melania în câteva cuvinte cheie. Volumul este o oglindă a Melaniei Cuc, care ea însăşi îşi destăinuie gândurile despre viaţa literară în fiecare recenzie pe care ne-o dăruieşte.