De ce mă implic

„Dar dumneavoastră de ce vă băgaţi?” am fost întrebată de o vecină pe un ton uşor iritat cînd i-am povestit vineri dimineaţă (27.11.2009) despre şedinţa publică a Consiliului Local Bistriţa (joi, 26.11.2009) unde m-am dus pentru că se discuta, la diverse, despre proiectul de şosea suspendată de centură.

Chiar aşa, de ce să te implici?

De ce oare am apelat la 112 în mai 2007 pentru că nişte cetăţeni făceau foc în pădurea Codrişor, iar cînd maşina poliţiei a sosit un poliţist m-a întrebat: „Este pădurea dumneavoastră?” şi în continuare mi-a explicat că şi acei nomazi au voie să-şi gătească o mîncare şi că nu are de gînd să le aducă aragazul de acasă. (pentru întreaga poveste vezi Mesagerul 3205 din 10 mai 2007)

Nu, nu este pădurea mea ci a oraşului întreg. Şi, în plus, existau condiţii optime pentru declanşarea unui incendiu, care ar fi afectat o bună parte a oraşului

Că aceste lucruri nu trebuie neglijate s-a demonstrat cu ocazia incendiului bisericii evanghelice.

De ce oare am luat atitudine pe vremea fostului primar, domnul Vasile Moldovan, cît şi mai recent, în mandatul primarului Ovidiu Creţu împotriva unei alte idei năstruşnice, prin aplicarea căreia trebuie să se distrugă parcul municipal, atît cît a mai rămas din el (nu vă culcaţi pe o ureche, pericolul încă nu a trecut!).

De ce mă implic acum, cînd traseul aşa zisei şosele de centură doar nu-mi trece direct deasupra capului?

Simplu: „soluţia” este cea mai puţin recomandabilă pentru oraşul nostru, dacă ţinem cont de urmările acestei idei megalomane. Pe lîngă faptul că este cea mai costisitoare este şi cea mai nocivă pentru cetăţeni.

Ba da, ne afectează pe toţi şi anume prin zgomotul pe care îl vor auzi, sigur mai mult sau mai puţin, toţi Bistriţenii oriunde ar locui. Adio liniştea din oraş noaptea. Instalaţi-vă toţi aer condiţionat, pentru că nu o să mai puteţi dormi vara cu geamurile deschise. Mai cumpăraţi-vă şi măşti de gaze pentru că binefacerea poluării cu noxe o să vă pice din cer. Doar nu o să ne împiedicăm de ciotul numit spitatul TBC pentru că de, bolnavii din acest spital nu au nevoie în mod special de aer curat. Ştiaţi că spitatul s-a construit în acel loc tocmai pentru că în zona aceea este cel mai curat aer în Bistriţa. Cui pasă, de ce să ne implicăm, că doar nu noi suferim de TBC?

Şedinţa din 26.11.2009 mi-a întărit (din păcate) ideea, că avem un primar cu apucături dictatoriale. De ce? Păi, în Certificatul de urbanism (care este eronat prezentat ca autorizaţie de construcţie) există un punct în care se spune că este nevoie de avizul primăriei. Întrebarea mea este: cine este primăria? După părerea primarului EL este primăria pentru că nici măcar nu a comunicat consilierilor (adică reprezentanţilor cetăţenilor) că există acest proiect. Acum, eu sînt de acord că primarul are dreptul de a lua decizii în activitatea curentă a primăriei, că doar n-o să aştepte de fiecare dată şedinţa consiliului pentru a lua decizii în probleme curente. Dar de aici pînă la a decide să aprobe un proiect atît de important pentru oraş este cale lungă. Vorba unui consilier, care a spus că atunci cînd a fost vorba de groapa de gunoi au discutat pînă la saturaţie, iar acum cînd se se pune problema ca o bună parte a oraşului să fie traversată pe mai bine de 14 km în aer de o şosea pentru trafic greu este cale lungă. Dacă nu este nevoie de avizul Consiliului Local de ce îi mai plătim pe consilieri? De ce mai stau oamenii aceia cu orele la şedinţă? (şedinţa de joi s-a terminat la miezul nopţii)

Oameni buni, aşa se naşte dictatura: văzînd că sînt nereguli şi punînd întrebarea: dar de ce să mă implic, că doar nu mă afectează? Ar trebui să cam treacă vremea cînd să te bucuri că a murit sau va muri capra vecinului. Sînt situaţii în care implicarea este imperios necesară ca să corecteze unele decizii greşite, indiferent că ele au sau nu un substrat dubios.

Mă mai întreb: dacă centura nouă zburătoare tot are numai două benzi, de ce să cheltuim o grămadă de bani cînd o putem moderniza pe cea existentă cu bani mult mai puţini? Dar ia imginaţi-vă dumneavoastră că pe cei 14 km cu 2 benzi în aer un autotren face o pană sau un accident, ce implicaţii vor fi pentru oraş! Imaginati-vă coada care se va forma şi va bloca toată circulaţia. Aveţi grijă să aveţi în maşină ceva cu care vă puteţi petrece timpul de aşteptare şi să aveţi rezervorul plin, fiindcă nu puteţi să opriţi motorul, că de, nu se ştie cînd mai veţi înainta 10 m.

Apropo: domnul primar spune că această minunăţie, care implică construirea de poduri (2, dacă am înţeles bine), piloni, din care unii vor fi cu baza la 80 m sub pămînt ar costa 70 milioane euo. În ce mă priveşte mă îndoiesc că s-ar putea realiza şi numai jumătate din şosea cu banii aceştia, dar primarul ştie mai bine, deşi proiectantul spune că ar fi vorba de 105 milioane iar eu nu cred nici în varianta proiectantului.

Ce nu înţeleg eu este ce-l mînă pe domnul primar să susţină cu atîta ardoare această variantă, despre care chiar şi proiectantul spune că este puţin fezabilă? Oare de ce doreşte să elimine vechea şosea de centură? Argumentul că acolo sînt case, nu stă în picioare pentru că atunci, cînd s-a construit şoseaua de centură, acolo nu erau case şi cine a construit după 1990 a ştiut, că într-o zi centura va trebui modernizată. Case sînt de mult mai mult timp pe Valea Ghinzii şi vă aduc aminte că academiciana noastră cu 3,5 clase elementare s-a speriat cînd a văzut cartierul existent atunci şi a decis să fie demolat. Sigur, casele nu vor fi demolate, dar nici linişte nu va mai fi acolo. Adio liniştea ce au avut-o animalele sălbatice pe Valea Ghinzii, dar şi în zona străzilor Mihai Viteazu, Valea Budacului şi cîte or mai fi! Noi ne civilizăm, facem şosele suspendate. Să nu mai vorbim despre vibraţii, că doar noi nu sîntem japonezi să construim pentru condiţii seismice.

Dar revin şi întreb: de ce să mă implic, doar eu nu stau în nici una din zonele afectate? Aşa se vor întreba şi locuitorii din cartierele Sigmir şi Slătiniţa, că nici ei nu sînt afectaţi. Simplu: din solidaritate! Şi dintr-un raţionament, zic eu, de bun simţ: Nu se ştie niciodată cînd vor avea ei nevoie de solidaritatea concetăţenilor lor, pentru că idei năstruşnice pot apare oricînd şi din partea oricui.

Mai am o întrebare pentru domnul secretar de stat Andreica pentru că dînsul iniţial s-a pronunţat împotriva proiectului şi apoi a spus că este de acord cu el. Cred că ar fi necesar să expună argumentele, care l-au determinat să-şi schimbe radical opinia. Cine ştie, poate ne convinge?

Acestea au fost doar cîteva considerente pentru care m-am hotărît să mă implic, dar argumentele detaliate din toate punctele de vedere, care privesc viaţa urbei noastre, urmează în numerele viitoare ale ziarului cu alţi autori, mult mai avizaţi decît mine din punct de vedere tehnic şi juridic.

Semnalul meu de alarmă priveşte, deocamdată, doar modul în care s-a încercat implementarea pe uşa din dos a unui proiect, care nu-l priveşte doar pe primar ci pe toţi cetăţenii oraşului. Grav mi se pare că mulţi din consilierii locali – adică reprezentanţii noştri - nu ştiau cît de avansate sînt demersurile, adică încercarea, de data asta literalmente, de a face peste capul tuturor un lucru cu implicaţii atît de serioase pentru întreaga urbe.

Hildegard Săcărea

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5