Elevi și cadre didactice de la Colegiul Național "Petru Rareș" Beclean, mobilitate în Franța printr-un proiect de acreditare Erasmus+

Profesor Stanciu Daniel Ioan, Colegiul Național Petru Rareș Beclean

Pentru mine a fost o adevărată experiență de învățare participarea la mobilitatea Erasmus din Franța, ca membru al echipei formate din 4 profesori și 10 elevi ai școlii noastre, Colegiul  Național „Petru Rareș” Beclean. E vorba de proiectul anului III de Acreditare Erasmus+, EU Digital Citizenship Education, nr. de referință 2024-1-RO01-KA121-SCH-000225193, având ca scop vizitarea unui liceu (Lycée Polyvalent Beaupré, reprezentat de directoarea Monique Kissany și profesorul de limba engleză Rémy Kumolka, coordonatorul Erasmus+) din localitatea Haubourdin, situată în apropierea orașului Lille.

            În cadrul proiectului, am participat la activități de job shadowing, alături de colega mea, doamna profesoară Dora Florean, oportunitate excelentă de a observa strategiile de învățare specifice sistemului francez. Cel mai impresionant, de departe, mi s-a părut sprijinul pe care un cadru didactic îl are în orice moment, atât prin prezența constantă a profesorilor de sprijin pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, care sunt asistați la toate orele de curs, cât și prin bogata bază materială: săli speciale pentru laborator sau probe practice; echipament nou, adecvat experimentelor; fișe de portofoliu semistandardizate puse la dispoziție;  materiale didactice variate, acoperind toate nevoile activităților de predare-învățare contemporane.

Așadar, mediul de muncă, atât pentru profesor, cât și pentru elev, este unul în care se pune accent pe bunăstare, vizibilă inclusiv în atenția acordată mesei de prânz, masă foarte echilibrată caloric, luată chiar la cantina liceului. Viziunea școlii franceze este astfel una integratoare, explicându-se astfel de ce programul școlar zilnic este mai lung (8.30-17.00, exceptând ziua de miercuri), acesta conținând adesea activități legate de mediu: acțiuni ecologice și de dezvoltare durabilă prin creșterea albinelor; reciclare selectivă; reutilizare deșeuri; plantare de arbori fructiferi, evitare risipă alimentară, creare de spații verzi etc. Concluzionând, școala franceză pune accent nu doar pe acumulare de cunoștințe specifice, ci și pe atenta pregătire, la modul cel mai practic, a elevului pentru viitorul ce-l așteaptă după liceu, cu implementarea, încă din școală, a unui stil de viață sănătos și armonios.  

Timpul liber a însemnat o nouă oportunitate de învățare, bogată prin diversitatea ei: latura estetică am experimentat-o prin vizitarea unuia dintre cele mai mari muzee de artă din Franța, Palais des Beaux-Arts din Lille, dar și prin popasul făcut la Bruges, cu centrul vechi figurând pe lista patromoniului cultural mondial UNESCO; latura istoric am atins-o vizitând muzeul Parlamentarium din Bruxelles, în timp ce racordarea la realitățile geopolitice s-a făcut prin experiența de la sediul Parlamentului European din Strasbourg.

Concluzionând, aș spune că participarea la această mobilitate mi-a adus nu doar deschideri din punctul de vedere al procesului instructiv-educațional, ci și reevaluări în ceea ce privește statutul de profesor, văzut mai întâi ca om care pregătește oameni pentru viață, întâi de toate.

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5