Încep lucrările la „Drumul Gării din Beclean”, un prim proiect ce vizează fluidizarea traficului din orașul de pe Someș! Semafoarele SMART vor alege ruta mai puțin aglomerată

Becleanul a fost și încă mai este un punct nevralgic în ceea ce privește mobilitatea, orașul de pe Someș fiind arătat cu degetul de fiecare șofer care tranzitează localitatea înspre sau dinspe Cluj-Napoca. Cozile infernale din oraș, în special pe timp de vară, au fost asemuite cu strangularea rutieră de pe Valea Prahovei – rămasă ca „punct de reper” în ceea ce privește mobilitatea națională.

Cea mai așteptată variantă de rezolvare a acestui nod gordian al traficului rutier din Bistrița-Năsăud rămâne centura ocolitoare a Becleanului, un proiect aflat pe masa de lucru a autorităților. Însă o altă variantă ce va contribui la decongestionarea traficului prin acest oraș este dată de un proiect cu finanțare europeană, denumit „Drumul Gării din Beclean – Îmbunătățirea Mobilității Urbane a Orașului Beclean”, trecut deja prin filtrele licitațiilor, gata de execuție.

Proiectul este finațat în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 și are o valoare de 4,9 milioane de euro. Nu vom insista în date tehnice ale proiectului in sine, căci esențial este ceea ce aduce acesta practic în orașul de pe Someș și mai ales care sunt noile variante de mobilitate.

Astfel, pentru cei care tranzitează Becleanul, e bine de știut că vor fi create trei rute noi. Pentru aceasta, la intrarea în oraș vor fi montate semafoare și o tabelă electronică ce va afișa tot timpul gradul de încărcare (aglomerare) pe rutele respective, pentru o alegere a unui traseu cât mai bună.

Traseul 1: peste calea ferată spre Figa pe străzile Horea – Codrului – Gheorghe Doja şi se intră în DN17 la intersecţia cu Rusu de Jos.

Traseul 2: Crişan (pe lângă calea ferată) – Gară – Autogară, iar intrarea pe DN17 se va face pe strada Liviu Rebreanu sau prin construirea unui pod peste Meleş şi apoi pe Gheorghe Doja şi se intră în DN17 la intersecţia cu Rusu de Jos.

Traseul 3: pe străzile Ion Pop Reteganul, pe lângă Dig, pe strada Petru Maior, cu posibilitatea ieşirii în DN17 pe strada Parcului şi strada Someşului.

Pe lângă modernizarea infrastructurii rutiere, în proiect mai sunt prevăzute realizarea unei zone pietonale, realizare trotuare pietonale, realizare traseu biciclete, construirea unui Garaj-Depou pentru autobuze, amplasare de spatii verzi cu sisteme de irigare, plantare de arbusti cu înaltime medie de 2,5 m, spații de închiriere biciclete si dispecerate, amplasate în zone de referință ale orasului, amplasare de rastele de biciclete pentru parcare, monitorizare video a traficului, puncte de reîncărcare a bateriilor pentru transport electric și de tip hibrid.

Vor fi modernizate și se va realiza iluminat public telegestionat, cu LED-uri, pe străzile Dealul Păcii, drumul prin pădure, Horea, Codrului, Bobâlna, Crișan, I. P. Reteganul, Petru Maior, Parcului, Piața Mare, Aleea Gării, Podirei-Băile Figa.

De asemenea, vor fi cumpărate 5 autobuze electrice, biciclete electrice pentru care se vor construit 7 km de piste. Vor mai fi amenajate 31 de stații de autobuze, un depou cu 5 garaje și o spălătorie, se vor amplasa 33 de semafoare, 60 de indicatoare rutiere.

Fluidizarea centrului oraşului va cuprinde, conform proiectului amintit, ca următoarele străzi să aibă sens unic obligatoriu şi anume:

– Strada Gării- pietonală;
– Strada Morii sens unic spre autogară;
– Strada Liviu Rebreanu sens unic spreDN 17;
– Strada Petru Maior sens unic dinspre strada Ion Pop Reteganul spre strada Parcului.

Străzile Mihail Kogălniceanu, Gheorghe Doja, Horea, Dealul Păcii şi Crişan vor face parte şi ele din proiectul de mobilitate urbană pentru fluidizarea traficului rutier ce tranzitează oraşul Beclean.

„Contractul de finanțare este semnat încă de anul trecut, am trecut prin filtrele licitațiilor, iar de săptămâna viitoare începe execuția efectivă a proiectului! Trebuie menționat însă faptul că implementarea traseelor de autobuze în Beclean nu va duce la o aglomerare și mai mare a centrului, căci aceste rute au fost calculate astfel încât DN17, cel care tranzitează acum Becleanul, să nu fie luat în calculul rutelor de autobuz decât în foarte mică măsură. Cu alte cuvinte, autobuzele vor ocoli centrul” – ne-a explicat primarul Becleanului, Nicolae Moldovan.

Un detaliu interesant ne-a atras atenția în cadrul acestui proiect, fiind vorba de introducerea unui sistem de semaforizare SMART. Este vorba de un soft care va indica traseul cel mai liber în momentul respectiv:

„Din momentul implementării acestui proiect se va simții deja fluidizare, iar aici mizăm foarte mult pe semaforizarea SMART care se va face. Adică un soft conectat la întreaga rețea va lua cea mai bună decizie în ceea ce privește fluidizarea, cu excepția autovehiculelor mai mari de 7 tone, pe care nu le vom băga prin sistemul de ocolire, acestea fiind scoase din oraș în momentul implementării proiectului privind Centura ocolitoare, dar va funcționa pentru autoturisme” -  ne-a declarat Moldovan.

Legat de localnici, primarul susține că și aceștia, în lipsă de variante ajutătoare, contribuie la supraîncărcarea traficului pe DN17, dar există soluții de mobilitate pentru aceste cazuri:

„Orășenii noștri accentuează și ei aglomerația în acest moment, deoarece avem cel puțin 10 străzi perpendiculare pe DN17, fără nicio regulă de circulație. Prin proiectele de mobilitate urbană ne-am asumat și un regulament de circulație pe străzile orașului, în sensul introducerii sensurilor unice. De exemplu, pe strada Liviu Rebreanu, acum, intri și ieși. Fiecare intrare și fiecare ieșire îți dă peste cap traficul. În momentul introducerii sensurilor unice pe aceste străzi se câștigă timp în trafic! La fel, un alt element pertubator în această ecuație este și lipsa unui regulament privind parcările, în special cele de pe DN17. După ce vom avea semaforizarea și vom exclude două din trecerile de pietoni, parcarea va fi interzisă pe DN17 și vom câștiga o bandă de mers! Pentru a rezolva problema parcărilor, vom merge în continuare pe ideea parcărilor etajate, avem deja una în construție și vom vedea randamentul acesteia” – a completat Nicolae Moldovan.

Cât despre mult-pomenita Centură ocolitoare a Becleanului, conform edilului, aceasta se află pe masa de studiu a CNAIR:

„Ministerul Transporturilor și CNAIR și-au asumat studiile privind traficul din zonă. După finalizarea acestora, care se întâmplă acum, în luna septembrie, se va face o Hotărâre de Guvern pe finanțare europeană (POIM). Aici vreau să vă spun că sunt fonduri suficente și nu am nicio emoție pe această variantă. În momentul în care avem toate elementele se va face proiectare plus execuție pe procedură europeană. Eu am speranța că vom avea un constructor, național sau internațional, undeva la anul pe această vreme” – a conchis Moldovan.

Data de finalizare a proiectului „Drumul Gării din Beclean” este de 21 iunie 2021, iar valoarea totală a proiectului este de 22.857.445,98 lei, din care valoare nerambursabilă POR 2014-2020 este de 22.384.026,67 lei.

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5