Meditaţie la Duminica a 22-a după Rusalii

(Pilda bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr)

AICI faţă-n faţă cu Dincolo
O pildă care ne vorbeşte de întâlnirea cu noi înşine cu faptele noastre
Argumentele raţionale ale nemuririi sufletului

„Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se strălucit în toate zilele. Iar un sărac, anume Lazăr, zăcea înaintea porţii lui, plin de bube, poftind să se sature din cele ce cădeau de la masa bogatului; dar şi câinii venind, lingeau bubele lui. Şi a murit săracul şi a fost dus de către îngeri în sânul lui Avraam. A murit şi bogatul şi a fost înmormântat. Şi în iad, ridicându-şi ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam şi pe Lazăr în sânul lui. Şi el, strigând, a zis: Părinte Avraame, fie-ţi milă de mine şi trimite pe Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc în aceasta văpaie. Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ţi aminte că ai primit cele bune ale tale în viaţa ta, şi Lazăr, asemenea, pe cele rele; iar acum aici el se mângâie, iar tu te chinuieşti. Şi peste toate acestea, între noi şi voi s-a întărit prăpastie mare, ca cei care voiesc să treacă de aici la voi să nu poată, nici cei de acolo să treacă la noi. Iar el a zis: Rogu-te dar, părinte, să-l trimiţi în casa tatălui meu, căci am cinci fraţi, să le spună lor acestea, ca să nu vină şi ei în acest loc de chin. Şi i-a zis Avraam: Au pe Moise şi pe prooroci; să asculte de ei. Iar el a zis: Nu, părinte Avraam, ci, dacă cineva dintre morţi se va duce la ei, se vor pocăi. Şi i-a zis Avraam: Dacă nu ascultă de Moise şi de prooroci, nu vor crede nici dacă ar învia cineva dintre morţi ”(Luca 16,19-31)
Dacă suntem atenţi acţiunea parabolei se petrece pe cele două planuri aici şi dincolo adică aici pe pământ şi după moarte.Pilda aceasta este singurul loc din Noul Testament unde ni se dovedeşte ştiinţific despre nemurirea sufletului.Pentru că în istorisirea ei ne spune despre întâmplările din viaţa pământească,dar şi din viaţa de după moarte.În cuvântarea de astăzi m-aş opri asupra celor două tablouri,precum şi a mesajului pe care vrea să ni-l transmită această evanghelie:
1)Existenţa de aici fără dialog:bogatul şi săracul-,,era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi vison veselindu-se în toate zilele în chip strălucit.Iar un sărac Lazăr,zăcea înaintea porţii lui plin de bube,dorind să se sature din cele ce cădeau de la masa bogatului,dai şi câinii venind ţi lingeau bubele”--aşadar prima parte se deschide cu o imagine în care bogatul trăia pe pământ-o viaţă luxoasă.Domnul nu l-a criticat de loc pe bărbat pentru că a fost bogat.Nu l-a numit vreodată înşelător al săracilor sau chiar lacom.A fost un om de succes,o persoană respectabilă,căreia îi plăceau lucrurile bune ale vieţii.Domnul nu l-a condamnat pentru aceasta,ci v-om vedea mai târziu că l-a condamnat pentru faptul că la ignorat pe aproapele său
-săracul-afară la poarta palatului celui bogat,stătea un biet cerşetor,care era flămând şi bolnav,trupul său era acoperit de bube.Numele lui era Lazăr,care înseamnă,,Dumnezeu este ajutorul meu”.Şi de fapt nimeni în afară de Dumnezeu nu-I acorda atenţie.Iată aşadar imaginea primului tablou:unul petrecea în fiecare zi ,iar altul încerca să supravieţuiască.Unul avea tot felul de servitor să-I împlinească poftele,altul avea doar câini să-I lingă bubele.Iar bogatul căruia îi mregea foarte bine,nu îl vedea pe cel sărac-dar v-a ajunge să-l vadă
2)Existenţa dincolo cu dialog-În tabloul al doilea ni se spune despre moartea celor doi:,,a murit săracul şi a fost dus de îngeri în sânul lui Avraam ,a murit şi bogatul şi în iad fiind l-a văzut pe Avraam şi pe Lazăr în sânul lui”Ceea ce este foarte important acum este faptul că bogatul care nu l-a văzut niciodată pe Lazăr pe pământ îl vede acum,ba chiar are nevoie de ajutorul lui.Şi el a zis :,,părinte Avraame fie-ţi milă de mine şi lasă-l pe Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba că mă chinuiesc în această văpaie”.Aici ,iubiţii mei are loc un dialog-de unde putem să învăţăm că sufletele celor care poartă acest dialog sunt vii.Avraam îi spune că Lazăr le-a primit pe pământ pe cele rele ,iar bogatul pe cele bune ,de aceea acum Lazăr se bucură iar el se chinuieşte.Şi aici ne întâlnim cu argumentele raţionale ale nemuriri sufletului,pentru că sufletul bogatului din iad îi zice lui Avraam:,,rogu-te să-l trimiţi în casa tatălui meu că am cinci fraţi şi să nu ajungă şi ei în acest loc de chin”.Observăm aşadar cele trei facultăţi ale sufletului:raţiune ,sentiment şi voinţă.Prin raţiune el ştie că dacă fraţii săi fac lucruri rele ajung în acel loc de chin,iar prin sentiment şi voinţă el vroia ca fraţii lui să nu ajungă în acel loc de chin.
3)Ce mesaj ar vrea să ne transmită această evanghelie?-multe şi frumoase şi care ar trebui să ne de-a de gândit fiecăruia dintre noi ,de aceea haideţi să ne oprim la câteva dintre ele:
-în primul rând moartea nu distruge conştiinţa,bogatul şi Lazăr ştiu ce se întâmplă cu ei.
-moartea nu distruge identitatea,moartea nu schimbă personalitatea-Lazăr este tot Lazăr iar bogatul este tot bogatul.
-în al treilea rând moartea nu distruge memoria,pentru că bogatul îşi aminteşte de viaţa sa de pe pământ,îşi aminteşte de fraţii săi.
-apoi moartea nu poate distruge destinul nostru,de ce?pentru că pe pământ bogatul şi Lazăr au mers pe căi diferite,au trăit în lumi diferite şi aceleaşi lumi se regăsesc şi în eternitate-a raiului şi a iadului.
-cei morţi ne văd pe noi şi există o legătură între ei şi noi şi sunt preocupaţi de felul în care ne comportăm.Pentru că prin atitudinile şi faptele noastre le putem spori bucuria sau întristarea.
Ca o concluzie la cele spuse până aici m-aş opri la cuvintele unui gânditor care zicea:,,dacă pe fruntea omului bătrân se pot citi cuvintele tu trebuie să mori şi pe fruntea omului tânăr se pot citi aceleaşi cuvinte şi tu poţi să mori”.De ceea să avem grijă cum ne comportăm faţă de aproapele nostru pentru că totul se înregistrează ,totul se monitorizează-nu aici pe pământ ,ci în ceruri.Amin!
Pr Vasile Beni

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5