Mesajul cu care școlile din Bistrița-Năsăud își vor întâmpina elevii pe 13 septembrie
Mesajul cu care școlile din Bistrița- Năsăud își vor întâmpina elevii în data de 13 septembrie 2021 este ” Învățare în siguranță!”.
Inspectoratul Școlar Județean Bistrița Năsăud, în parteneriat cu Instituția Prefectului, Direcția de Sănătate Publică, autoritățile publice locale și alți parteneri instituționali a desfășurat în etapa premergătoare deschiderii anului școlar activități de monitorizare și evaluare a stadiului pregătirii unităților de învățământ din județ pentru noul an școlar. Vizitele în școli au fost un bun prilej de a identifica soluții pentru problemele ivite, de a comunica și iniția măsurile specifice de organizare a activității în condiții de siguranță, pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-Cov-2.
În acest moment, cele 2 scenarii pentru începerea cursurilor sunt:
Scenariul 1 - participarea zilnică cu prezență fizică a tuturor antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție – atunci când incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mică sau egală cu 6/1.000 de locuitori;
Scenariul 2 - participarea zilnică cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor antepreșcolarilor, preșcolarilor și a elevilor din învățământul special, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție; participarea zilnică, în sistem on-line, a tuturor elevilor, cu excepția celor din învățământul special atunci când incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori până la instituirea stării de carantină la nivelul localității.
Măsurile de de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță, pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-Cov-2 au fost stabilite prin ordinul comun al Ministerului Educației/Sănătății nr 5.196/1.756.03.2021 disponibil și pe site-ul www.isjbn.ro.
În prima şedinţă cu directorii, ce a avut loc în prezenţa noii conduceri a Inspectoratului Şcolar Judeţean, în frunte cu inspectorul şcolar general Aurelia Dan, având ca invitaţi pe prefectul Stelian Dolha şi directorul DSP, dr. Anca Andriţoiu, s-a discutat despre modul în care va debuta anul şcolar 2021-2022.
Prefectul a vorbit directorilor prezenţi în videoconferinţă despre importanţa vaccinării şi a purtării măştilor.
„Am aflat că aproximativ 50% dintre cadrele didactice sunt vaccinate. Mă întreb care e răspunsul pe care un profesor îl dă unui părinte în momentul în care este întrebat dacă este vaccinat sau nu. E clar că părintele vrea să își știe copilul în siguranță. Care e răspunsul pe care îl dă profesorul în clasă dacă copilul întreabă dacă e vaccinat sau nu. Sunteți modele pe care tânăra generație trebuie să le urmeze. Ne gândim ca pe un perimetru de 50 de metri în jurul școlilor purtarea măștii să devină obligatorie. Pe municipiul Bistrița, avem undeva la 2,1 la mia de locuitori. Avem deja câteva comune cu incidență de peste 4, Șieu Măgheruș și Nușeni, unde intrăm deja cu restricții speciale de week-end. Deci lucrurile se complică”, a spus prefectul Stelian Dolha.
Directorul DSP, dr. Anca Andriţoiu, a vorbit despre scenariile posibile de desfăşurare a orelor, dar şi despre modul în care stăm la capitolul vaccinare: „Când incidenţa este de sub 6
la mia de locuitori, toată lumea poate participa la ore față în față, iar peste 6 la mie incidență, participă la ore doar antepreșcolarii, preșcolarii și cei din învățământul special, iar ceilalți merg online. Inițial am spus că e cam sus pragul de 6 la mie, dar s-ar putea să îl atingem după cum mergem în ultima perioadă. La un caz pozitiv, toată clasa merge la domiciliu și face cursurile online pentru 14 zile, dar există posibilitatea ca, în ziua a opta, să testăm copiii din clasă, iar dacă sunt nevativi pot reveni la clasă. Cei care nu se prezintă la testare vor rămâne 14 zile în izolare. Când un profesor este pozitiv se hotărăște împreună cu colegii noștri care fac ancheta epidemiologică modul în care se va acționa, cine sunt contacții, dacă e nevoie să testăm, să carantinăm sau să izolăm pe cineva. În ce privește testarea, unde sunt cabinete școlare se face acolo, iar unde nu există, fie o să dăm medicului cu care școala are contract să facă testele, fie, dacă nu există contract cu medic, vom trimite noi echipa de la DSP pentru că testarea trebuie făcută. Privind vaccinarea profesorilor există trei feluri prin care se face vaccinarea în școli, prin cabinetele școlare, prin echipe mobile pe care o să le trimitem sau, dacă există un centru de vaccinare în proximitatea școlii, atunci organizăm cumva să se deplaseze toată lumea acolo. Pentru asta avem nevoie de o evaluare, să știm cine e vaccinat dintre profesori și cine nu. Elevii peste 12 ani pot fi vaccinați cu două feluri de vaccinuri: de la Pfizer sau de la Moderna. Pentru ei vor trebui făcute liste cu cei care doresc, este necesar acordul părinților, vor fi însoțiți de părinți dacă doresc atunci când merg la vaccinare. Vom trimite echipe mobile acolo unde este nevoie în baza unui grafic. Ca directori va trebui să le acordați sprijin echipelor de vaccinare, să identificați spații, o sală de clasă ca să putem vaccina în condiții bune”.
Mesajul transmis de inspectorul şcolar general a fost legat de prioritatea siguranţei, dar şi importanţa continuării învăţării: „Viitorul nu-l cunoaştem încă
, dar care poate să cuprindă viziunea școlii, poate fi o sursă de inspirație pentru o proiecție managerială realistă. Gândiți-vă la ceea ce doriți să lăsați în urmă. Deviza cu care începem activitatea este: se poate și altfel. Nu înseamnă că distrugem un fundament, ci că schimbăm o perspectivă. Am gândit o strategie pe patru componente și anume cei patru piloni bazați pe realitatea din sistem: elevii, cadrele didactice, directorii și comunitatea. Elevii sunt beneficiarii direcți ai învățării și ai sistemului. Ne propunem ca principiul fundamental conform căruia fiecare copil contează chiar să se concretizeze. Punem accent pe fiecare pentru că o școală nu există dacă nu există copii. Ne dorim ca elevii să nu se mai simtă musafiri în școlile lor. Vă îndemnăm să-i cooptați în structurile consultative, să respectați desemnarea reprezentantului elevilor în consiliul de administrație al unității pentru liceu, să le încurajați acțiunile, să-i ascultați ca să dobândească o atitudine pro-activă pentru că degeaba discutăm despre spiritul civic dacă elevii nu știu ce înseamnă acest lucru și nu îl exersează atât în mediul formal, cât și nonformal. Cadrul didactic este nevoie să devină, din ce în ce mai mult, facilitator al învățării și nu canal de transmitere a informației. În colaborare cu CCD și cu alți furnizori de educație încercăm să identificăm nevoile reale de formare. Intenționăm să organizăm cursuri de pregătire pentru definitivat și titularizare și un program de mentorat pentru debutanți cu sprijinul mentorilor voluntari. Există deja un grup al profesorilor-mentori de inserție profesională. Vă rog să încercați să identificați acei colegi care pot să schimbe destine și înțeleg că succesul este rezultatul unei munci de echipă. Este valabilă organizarea concursului pentru directori. Toți cei care vor să participe la concurs o pot face. Intenția noastră este de a organiza un concurs corect. Aș vrea să vă rog să nu încercați să opriți sau să blocați înscrierea altor colegi la concursul de director. Ca directori trebuie să le eliberați documentele pentru depunerea dosarelor de înscriere. Concursul este deschis pentru toți cei care își doresc să devină lideri autentici și nu șefi, cei care își doresc să inspire, să fie creativi, să transforme școala în organizație care învață”.
În acelaşi timp, Aurelia Dan le-a cerut directorilor să nu ţină tabletele în cutii ci să le dea copiilor: „Să nu mai văd tablete aruncateîntr-o cutie în sala profesorală cum am întâlnit anterior. Dacă tot s-au făcut eforturi mai atât din partea școlii, cât și din partea autorităților publice locale, dacă tot s-au accesat proiecte și s-a obținut finanțare pentru asigurarea mijloacelor necesare învățării online, atunci vă rog să le dați spre folosință copiilor. Se strică? Asta e! Nu le folosim că se strică? Atunci nu înțeleg nevoia pe care ați justificat-o în momentul în care ați solicitat să se achiziționeze”.
Citiţi şi:
- Cum vor funcționa unitățile de învățământ în noul an școlar?
- Trei scenarii pentru începerea cursurilor, în funcţie de incidenţa din fiecare localitate! Bistriţa şi Beclean, în scenariul galben!
- Școală în format fizic cu orice preț? Specialiștii din Sănătate cer 3 % pragul de incidență, corelat cu rata de vaccinare a personalului din școli de cel puțin 70 %
- Vezi în ce scenariu se redeschid școlile în fiecare localitare!
- Se modifică unele scenarii de funcționare a școlilor!
Adaugă comentariu nou