N. Kazan vrea ruperea Transilvaniei de România
Stupefiant, imatur şi caraghios este domnul Nicolae Kazan, vechea noastră cunoştinţă ateistă, care, nici mai mult nici mai puţin, în articolul „Votez o Transilvanie independentă într-o Europă federalizată”, apărut acum câteva zile în ziarul nostru, doreşte o Transilvanie independentă, ruptă aşadar din trupul ţării mamă, România. Nu m-ar fi interesat părerea unui om care se crede buricul pământului, însă, în contextul unei anumite mişcări separatiste ale unor maghiari ardeleni, acţiunea aceasta a domnului Kazan nu cred că este întâmplătoare, ci aşezată cu grijă, tatonând oarecum poziţia societăţii civile. De aceea un răspuns trebuie să existe, chiar dacă, pe undeva, este o uşoară pierdere de timp.
Tov Kazan pleacă de la referendumul scoţian, ce bine era pentru mister Kazan să fi reuşit, adică Scoţia să devină independentă, rupându-se astfel din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord. De ce se vrea Scoţia independentă? Tov Kazan ştie, „Marea Britanie refuză să se reformeze”. Ne-ai topit, mister Kazan, ia uite domnule, englezii ăştia nu se reformează, duc populaţia spre întuneric, ia să-i tragem o independenţă şi să ne reformăm! De ce nu te reformezi dumneata, tov Kazan, că slavă Domnului ai ce reforma!
Preşedintele SUA, Barak Obama, după referendumul în care scoţienii refuză independenţa, a declarat, „Felicit poporul scoţian”, iar SUA nu are „un aliat mai apropiat ca Marea Britanie”. Preşedintele Franţei, Francois Hollande a spus, „Rezultatele referendumului pentru independenţa Scoţiei sunt decisive pentru întreaga Europă.” Liderii UE au salutat rezultatul referendumului scoţian. Nici domnul Kazan nu-l salută, dimpotrivă, aplică cu perseverenţă cunoscuta-i picătură de incitare din vârful pixului.
„Transilvania s-ar putea conduce la fel de bine cum s-ar conduce o Scoţie independentă, sau o Catalonie, sau o Sicilie, sau Bavaria,”declară rituos mister Kazan. Păi mister, fiecare ţară are zone mai dezvoltate sau mai puţin dezvoltate, dacă zonele dezvoltate s-ar rupe de ţările mamă am avea câteva sute bune de stătuleţe independente în Europa. Chiar şi în România, bucovinenii ar fi independenţi, cu capitala la Suceava, dobrogenii se adună la Constanţa, oltenii la Craiova, bănăţenii la Timişoara, ardelenii la Cluj, crişanii la Oradea, maramureşenii la Baia Mare, şi uite aşa o punem bine de independenţă, ca să nu mai vorbim de maghiarii de la Miercurea Ciuc.
„Transilvania independentă i-ar sta mult mai bine într-o Europă federalizată decât să aparţină formaţiunii statale curente.” Îţi dai seama ce afirmi, tov Kazan? „Unirea a fost de fapt servirea pe tavă a Transilvaniei, fapt mult regretat de Arhitecţii Unirii.” Pui la îndoială Marea Unire a Românilor pentru care au curs râuri de sânge şi lacrimi? Eşti cumva iresponsabil?
Cert este că, în eventualele alte poziţii în spaţiul public, mister Kazan, să fi foarte atent la cuvintele din propriul pix, pentru că onoarea şi demnitatea românilor au o limită peste care nu se poate trece. A încerca, sub orice formă, ruperea teritorială a României este inadmisibil, iar pentru cei care totuşi vor s-o facă, răspunsul va fi foarte dur.
Comentarii
Domnule Popescu, în a asocia termenul de "tovarăș" cu un român care și-a riscat viața când a trecut Dunărea la Cazane în martie 1981 este un prim semn al schizofreniei, amplificat de faptul că am trăit timp de peste 30 de ani în SUA, unde am fondat propriile mele companii, care au generat peste 50 milioane de dolari în vânzări, timp în care am fondat numeroase ONG-uri, am sponsorizat studenți români la studiu în State, am fost activist, ecologist de renume, deci am acumulat o vastă experiență de viață, din care rezultă o gândire și acțiune care depășește conveniența și limitele "arcului istoric", și al paradigmei istorice perimate, dacă nu retrograde, arc în care gândirea românului este încă încătușată. Dacă ne uităm la prezenta UE ca fiind o formă normală, ea era neverosimilă acum 60 de ani, înaintea crizei Canalului Suez, care a declanșat Războiul Rece. Statele Unite ale Europei se vor realiza în și mai puțin timp, și formula va fi federalizarea, iar regionalizarea se va face pe rațiuni geografice și motive de autonomie bazate pe administrație socio-economică, și în nici un caz nu pe baza unor concepte ne-coapte, ca cele precipitate de dezmembrarea imperiilor europene... care, carevasăzică, nu mai există, decât în mintea șubredă a celui care refuză să se reformeze, istoric vorbind. Exact asta este filozofia care stă la baza UE, și a viitoarelor SUE: ruperea cu trecutul european pângărit de războaie, de diviziuni, de granițe, și, cel mai diabolic, de concepte naționaliste. Să nu uităm de Codreanu, în venele căruia nu exista o picătură de sânge de român, însă care i-a ațâțat și provocat pe români în a devină posesorii unui fascism în faza incipientă, care i-a inspirat atât pe Mussolini cât și pe Hitler. Nu, domnule Popescu, eu nu votez cu naționalismul, și cu pronunțările proprii lui Codreanu, cu falșii patrioți, NU! Eu votez cu bunăstarea pe care o Europă Unită o va înfăptui, în care managementul societal umanist va prevala, nu povara istoriei care ne întunecă rațiunea. Și da, într-o bună zi, o Transilvanie autonomă va exista, ziua când nici unguri iredentiști nu vor mai lătra, când Putinismul va fi mort de mult, când fariseismul și fanariotismul de "dincolo de Carpați" va scădea, când Europa va converge spre scopuri comune. Nu divizie, pe care, în tot adevărul, dumneavoastră, domnule Popescu, o propovăduiți, nefiind conștient de răul însămânțării memoriilor false pe care îl practicați, în numele unui laș și fals patriotism!
Citiţi aceste rânduri şi poate veţi gândi altfel!
DISCURSUL PRO-DINASTIC ŞI LOIALIST AL UNOR IERARHI ŞI POLITICIENI ARDELENI ÎN MOMENTUL INTRÃRII ROMÂNIEI ÎN PRIMUL RÃZBOI MONDIAL
The pro-dynastic and loialist speech of some hierarchs and politicians in the moment of Romania’s entry in the First World War
Alexandu DÃRÃBAN
Abstract: In this study, the author examines, on the basis of information provided by various periodicals from the analysed period, as well as the daily newspapers “Romanian Telegraph” from Sibiu“, The Church and school” from Arad and “The Union” from Blaj, the standing of different Romanian hierarchical leaders of the Orthodox, and Romanian Greek-Catholic churches regarding the latency of the Great Union. Their attitude at the beginning was a rather pendulous one, but in the end these hierchical leaders agreed to the Great Union, becoming promoters of it.
Keywords: Vasile Mangra, Ioan Papa, Arad, Blaj, metropolitan.
Primul Război Mondial este unul dintre cele mai importante evenimente ale secolului al XX-lea, un eveniment care şi-a lăsat amprenta asupra populaţiei din aproape întreaga lume. Totodată, acest eveniment a fost unul dintre cele mai importante momente din istoria românilor, despre care s-a scris foarte mult. Articolul meu se opreşte la o zonă mai restrânsă, Transilvania, ca o provincie distinctă a dublei monarhii, dar voi exemplifica unele aspecte, preponderent cu cazuri şi atitudini venite din partea unor ierarhi ardeleni, dar şi a unor politicieni de prim rang, încercând demonstrarea faptului că, sub presiunea momentului, liderii naţionali ai românilor, constrânşi de poziţia aceasta, vor formula şi vor emite o serie de acte cu caracter pro-dinastic şi loialist, dorind să protejeze interesele românilor ardeleni în faţa abuzurilor autorităţilor maghiare.
Fidelitatea faţă de împărat şi dinastie, rezultat al unor experienţe trăite şi valorificate la nivelul imaginarului politic, s-a datorat, mai ales, episodului mitic reprezentat de guvernarea luminată a celui care a fost Iosif al II-lea. Mitul politic al „bunului împărat”, la românii din Transilvania, a avut o valoare terapeutică, semnificând o structură mentală realizată în jurul împăraţilor habsburgici, a căror politică reformistă răspundea aşteptărilor aproape mesianice ale populaţiei româneşti. Chiar dacă realitatea istorică a atenuat din intensitate existenţa mitului, totuşi tendinţa ţăranului român şi nu numai, de a-l absolvi pe suveran de orice vină, convins că stăpânul lor era plin de intenţii bune faţă de persoana lor, va alimenta în continuare imaginarul social şi politic al românilor din Transilvania.
Intrarea în război a României, fapt care s-a petrecut în 1916, păstrându-se continuitatea mitului „bunul împărat”, a fost interpretată, ca „noul nostru duşman” care a intrat în război „în contra monarhiei noastre”. Se mai făcea menţiunea că: „[...] avem, deci, cu un duşman mai mult şi noul duşman e fratele nostru [...] Dacă înţelepţii de la Bucureşti au crezut că aşa e mai bine, fie aşa! Noi ne vom face datorinţa şi faţă de ei. Căci mare ne este iubirea de neam, dar mai mare ne este iubirea de patrie! Să o ştie, deci, aceştia, că drumul pe care vreau să-l facă la Alba-Iulia, îl vor putea face numai peste cadavrele noastre, ale tuturora, şi trecând peste râurile de sânge, scurs din vinele noastre. Să o ştie, că peste cadavrele care vor trece, sunt cadavre româneşti, sângele prin care vor umbla, e sânge românesc! Dacă râvnesc la o astfel de bravură, pentru care istoria are să-i condamne cu asprime, poftească să o săvâşească. A lor e răspunderea, ale noastre vor fi suferinţele. Asta e solia, tristă şi dureroasă, pe care o trimitem fraţilor noştri de peste munţi, în aceste momente de nespusă jale şi durere [...]”.
Pare surprinzătoare, pentru mulţi, atitudinea întregului Consistor episcopal ortodox din Arad, care s-a întrunit în şedinţa din 24 August (6 septembrie) 1916. Prezenţi au fost: P. S. S. Episcop diecezan Ioan I. Papp, ca preşedinte, precum şi următorii asesori din cler: Roman Ciorogariu, Gheorghe Popoviciu, Vasilie Beleş, Cornel Lazăr, Fabriţiu Manuilă, Mihaiu Păcăţian, Dr. Gheorghe Ciuhandu, Traian Văţian, Dimitrie Muscan, Mihaiu Lucuţa, iar mireni: Sava Raicu, Dr. Gheorghe Popa, Vasile Goldiş, Petru Truţia, Gherasim Şerb, Iosif Moldovan, Dr. Nestor Oprean, Aurel Petroviciu şi Dr. Cornel Iancu. La propunerea secretarului consistorial, Vasile Goldiş, s-a admis cu unanimitate întocmirea unul „Manifest de loialitate” care a fost trimis ministrului-preşedinte ungar Ştefan Tisza. Această declaraţie umilitoare a fost adresată clerului şi credincioşilor săi în data de 18/31 august 1916, la patru zile după intrarea României în război.
În oficiosul Mitropoliei Greco-catolice de la Blaj, „Unirea”, erau prezentate atitudinile unor politicieni ardeleni, de cel mai înalt rang, deputaţi în parlamentul de la Budapesta. Deputatul Dr. Alexandru Vaida-Voievod, în urma acestor evenimente, declara: „Iată, dar, că tot s-a întâmplat astfel decât au sperat şi năzuit românii cei mai buni şi mai cumpăniţi din Bucovina şi Ungaria. Toate străduinţele neobosite de a îndupleca România ca în interesul viitorului Românismului întreg, să se alăture Puterilor Centrale, s-au dovedit a fi o muncă de Sisif [...]”.
Două momente caracterizează punctul acesta de vedere, motive de consideraţii sentimentale şi de politică reală.
Iubirea de patrie, devotamentul pentru dinastie, ce sălăşluieşte la românii din Monarhie, s-a dezlănţuit în forma de însufleţire pentru război şi în acte de vitejie strălucite pe care le săvârşesc fiii poporului român pe toate fronturile.
Majoritatea acestui popor a stat în robie şi împărăteasa Maria Tereza şi marele ei fiu, Iosif al II-lea, au rupt lanţurile ce încătuşa naţia noastră şi sub domnia acestora a căpătat primele raze de lumină. La tradiţiile acestea culturale şi politice se mai adaugă şi gloria militară dobândită de grănicerii români din Ardeal şi Banat, care sub steagurile habsburgice s-au distins prin fapte de arme nemuritoare, în curs de veacuri.
Lupta politică ne-a oţelit şi a dezvoltat conştiinţa naţională a românismului, caracterul fiecărui român ca şi al naţiei întregi.
Democratizarea de neînlăturat a Ungariei, după război, ar fi deschis şi poporului nostru perspective că încrederea cu care au plecat flăcăii noştri în război nu va fi înşelată şi victoria poporului român, în toate garanţiile instituţionale ale dezvoltării ei etnice libere.
Aceasta era şi este concepţia tuturor românilor din Austro-Ungaria. Şi acestea, toate, s-au trecut cu vederea. Ce dezamăgire, ce lovitură pentru poporul nostru: ,,Poporul român din Austro-Ungaria, însă, va păstra acelaşi devotament faţă de dinastie şi patrie, probat de veacuri, cu aceeaşi sinceritate şi dragoste ca în trecut. Căci instinctele populare şi tradiţiile nu se pot schimba de azi pe mâine. Dacă, însă, ne închipuim toate suferinţele românismului habsburgic şi dacă luăm în considerare toate faptele de mai sus, atunci nu putem concepe declaraţia de război a României şi, tot mereu, trebuie să ne întrebăm: Cum a fost cu putinţă aşa ceva? Autorului acestei catastrofe, de bună-seamă, că-l va ajunge blestemul viitoarei generaţii române”.
Într-o adunare municipală care a avut loc în comitatul Solnoc-Dăbâca, la Dej, deputatul român Dr. Teodor Mihali, preşedintele partidei naţionalităţilor a făcut următoarea declaraţie: „În chemarea ce am adresat-o fiilor poporului român din patrie la începutul războiului mondial, am dat expresiune credinţei mele nestrămutate că românismul din patria noastră, precum în trecut, aşa şi în timpul războiului va rămâne loial şi cu acelaşi ataşament tradiţional întru apărarea tronului şi a patriei, gata de jertfe pe câmpul de război, ca şi acasă. Experienţelse de peste doi ani au confirmat în mod strălucit presupunerea mea şi cu mândrie pot să stabilesc că faptul acesta a fost recunoscut şi de factorii autorizaţi din patria noastră şi ai aliaţilor noştri. Acum când România, spre surprinderea noastră dureroasă, a apărut ca un nou duşman contra monarhiei, când noi am crezut şi am sperat mereu că va lupta cu noi în marea bătălie pentru apărarea intereselor noastre de existenţe comune, declarăm, în mod solemn, această nouă fază a războiului mondial nu va zdruncina întru nimic ţinuta noastră patriotică, loialitatea noastră tradiţională şi credinţa noastră nestrămutată către tron şi patrie, ci ne va face să ne împlinim în măsură şi mai mare datoriile noaste patriotice şi cetăţeneşti. Rog să se ia la cunoştinţă această declaraţie pe care o fac şi pentru liniştirea şi informarea concetăţenilor noştri şi am convingerea fermă că dreapta noastră cauză sprijinită de iubirea frăţească, de înţelegere şi susţinere reciprocă, care nu se dă în lături de la niciun sacrificiu, va birui sigur”.
Sentimentele de indignare şi de dispreţ faţă de intrarea în război a României alături de Antanta au continuat să fie exprimate la diferite ocazii şi în diferite forme. Astfel, Consistoriul Diecezan Ortodox, întrunit la Oradea Mare în data de 8/21 septembrie 1906, prin mitropolitul Vasile Mangra, episcopii Ioan al Aradului şi Miron al Caransebeşului au dat o scrisoare circulară, adresată clerului şi poporului drept credincios român din întreaga mitropolie ortodoxă română din Ungaria şi Transilvania în care se menţiona, printre altele: „[...] cu sprijinul monarhiei habsburgice s-a ridicat şi s-a întărit România modernă, liberă şi independentă care, de bunăvoie, s-a legat de monarhia noastră cu contract de credincioşie, cu făgăduieli de sprijinire reciprocă. România, spre marea noastră durere, a călcat făgăduiala de credinţă, a rupt peceţile contractului în chip perfid şi a ridicat arma asupra patriei noastre, asupra înălţatului nostru împărat şi rege; şi asupra acelor fraţi care, de doi ani de zile, luptă pe moarte şi viaţă cu o vitejie nemaipomenită împotriva duşmanilor monarhiei [...] Unde vă este şi în ce se arată patriotismul vostru, români, ucigători de fraţi? [...] Fiţi cu încredere că în ziua judecăţii şi a răsplătirii, Majestatea Sa, înălţatul nostru împărat şi rege împreună cu luminatul său guvern ungar, nu vor întârzia a răsplăti după merit, credinţa şi vitejia cu care aţi apărat tronul şi patria, asigurând condiţiunile trebuincioase pentru dezvoltarea şi întărirea etnică, culturală şi economică a poporului din patrie”.
În dieta ţării au făcut declaraţii „corecte patriotice” deputatul naţionalist român Dr. Ştefan Cicio Pop, exprimându-şi adânca mâhnire şi atitudinea necorectă a României şi asigurând pe cei de la conducerea ţării despre nestrămutata loialitate a poporului român din Ungaria faţă de tron şi patrie, care loialitate nu va fi deloc zdruncinată prin declaraţia de război, neaşteptată, a României.
Mitropolitul de Blaj, Dr. Victor Mihaly, a trimis guvernului adresă de loialitate precizându-şi bine punctul de vedere, al lor şi al poporului întreg românesc din patrie, faţă de noul duşman al monarhiei. Demnă de remarcat este şi poziţia episcopului greco-catolic de Oradea Mare, Demetriu Radu, care a declarat următoarele: „Poporul român din Ungaria se alipeşte de veacuri de pământul însângerat al patriei noastre, iar credinţa faţă de tron e un lăsământ sfânt şi strămoşesc. Fraţii noştri, în decurs de veacuri, s-au luptat pentru gloria sfintei coroane ungare. Sângele vărsat şiroaie pe toate câmpurile ni-e martor, că nepoţii păstrează pilda străbună. Noi nu dorim eliberare. Ne alipim la integritatea patriei. Suntem convinşi că factorul sfintei coroane ungare va asigura şi pe viitor dezvoltarea poporului român din Ungaria. Şi noi vrem pace, dar numai astfel de pace care să asigure integritatea Monarhiei şi a patriei noastre”.
Înalţi prelaţi ai ambelor biserici române în fruntea episopiilor cărora se aflau, cu numeroşi reprezentanţi din cler şi mireni, s-au întrunit într-o mare „Manifestaţiune a românilor din Ungaria” în care şi-au manifestat sprijinul faţă de monarhia austro-ungară. În urma acestei întruniri s-a întocmit o declaraţie care au înaintat-o „domnului ministru prezident Ştefan Tisza” cu rugămintea ca, la rându-i, s-o aducă la cunoştinţa Majestăţii Sale, împăratul şi regele Carol, în care se precizau următoarele: „Conform răspunsului adresat prezidentului Statelor Unite din partea guvernelor statelor aparţinătoare Antantei, unul din scopurile război ale duşmanilor noştri este eliberarea diferitelor naţionalităţi, între acestea, şi a românilor de sub domnia străină. Această exprimare de voinţă a duşmanilor noştri e îndreptată în mod nemijlocit în contra integrităţii patriei noastre. Ca reprezentanţi bisericeşti şi mireneşti, şi ca reprezentanţi chemaţi ai românilor din ţările de sub sfânta coroană ungară, în numele românimei din patrie respingem cu cea mai mare tărie afirmarea că noi am trăit sub o dominaţie străină. Noi, românii, suntem cetăţeni liberi şi egal îndreptăţiţi ai patriei ungare. Nu există nicio singură lege în Ungaria care, în privinţa drepturilor şi a libertăţilor, precum şi a datorinţelor, ar face deosebire între cetăţenii de limbă maghiară şi nemaghiară. De secole e legat poporul român din Ungaria, cu cea mai mare credinţă şi iubire, de pământul patriei noastre, udat atât de des cu sângele propriilor săi fii. Iar credinţa faţă de persoana unsă a domnitorului nostru şi faţă de prealuminata casă domnitoare e o tradiţie sfântă şi nobilă, de mult obişnuită la poporul nostru. Pătrunşi de aceste înalte sentimente, au luptat înaintaşii noştri, în curs de o mie de ani cu fraţii lor maghiari, pentru apărarea şi gloria sfintei coroane ungare; şi cum că acum şi strănepoţii lor fac acelaşi lucru, dovedeşte sângele lor vărsat în râuri pe câmpurile de luptă, iar acasă însufleţirea noastră pentru aducerea oricăror jertfe. Nu e străină, deci, pentru noi, domni de sub sfânta coroană ungară. Nu vrem să ştim nimica de promisa eliberare. Ţinem cu tărie la inviolabilitatea patriei noastre ungare. Noi consideraţiuni momentane, oportuniste, au determinat şi determină această atitudine rezolută şi neşovăitoare a poporului român din patrie, ci adânca convingere politică bazată pe experienţele făcute în cursul multor secole şi pe tradiţiile istorice, căci noi ştim că şi în viitor splendoarea şi căldura sfintei coroane ungare va rămânea chemată să asigure dezvoltarea culturală, economică şi politică a românimei din Ungaria. Noi, românii din Ungaria, ţinem cu tărie la aceea, ca să trăim sub domnia sfintei coroane ungare. Pentru înfăptuirea acestei voinţe neînfrânte, sângerează miile dintre fraţii noştri şi pentru asigurarea acestei voinţe a noastre va lupta şi mai departe poporul român din patrie, cu opintirea tuturor armelor sale”.
Declaraţia a fost semnată de următorii:
-Dr. Victor Mihaly, arhiepiscop de Alba-Iulia şi mitropolit de Blaj;
-Vasile Mangra, arhiepiscop şi mitropolit al românilor greco-orientali din Ungaria;
-Dr. Demetriu Radu, episcop greco-catolic de Oradea Mare;
-Ioan I. Papp, episcop greco-oriental de Arad;
-Dr. Valeriu Frenţiu, episcop greco-catolic de Lugoj:
-Dr. Miron E. Cristea, episcop greco-oriental de Caransebeş;
-deputaţii dietali: Dr. Teodor Mihaly, Gavriil Rednic, Dr. Iosif Siegescu, Petru Corcan, Alexandru Gheţie, Ludovic Man, Dr. Petru Mihaly, Dr. Nicolae Şerban;
-Constantin Bunea, consilier aulic;
-Ioan Georgiu, prepozit în Gherla,
-canonicii: Dr. Victor Smigelschi, Alexandru Uilăcan, Dr. Izidor Marcu, Dr. Vasiliu Suciu, Coriolan Ardeleanu, Ilie Stan, Dr. Iacob Radu, Ioan Mandincea, Dr. George Miculaş, Neculau Nestor;
-Iuniu Brut Micu, protonotar consistorial;
-Dr. Ioan Sâmpetrean, profesor;
-Dr. Gheorghe Popoviciu, protopresbiter greco-oriental;
-Dominic Raţiu, dirigentul filialei „Albina”;
-Dr. George Popa, jude regesc;
-arhimandriţii: Dr. Eusebiu Roşca, Filaret Musta, Dr. Ilarion Puşcariu, protosinghelul Dr. Iosif Tr. Bădescu;
-Nicolae Zigre, Octavian Costea, secretari mitropolitani greco-orientali;
-asesorii consistoriali: Nicolae Ivan, Lazăr Triteanu;
-profesorii de seminar: Ştefan Roşianu, Dr. Vasile Stan, Timoteiu Popoviciu, Dr. Romulus Cândea, Dr. Pavel Roşca, Dr. Nicolae Bălan;
-preposiţii: Dr. Florian Stan, Ioan Boroş;
-Tit Bud, vicar, în numele tuturor membrilor clerului român din Maramureş;
-Dr. Victor Bojor, Dr. Octavian Domide, Andrei Bârseanu, Ioan I. Lapedatu, Dr. Constantin Pavel, Francisc Hubic şi alţii.
Odată cu ivirea zorilor înfăptuirii României Mari, când triumful politicii patriotice şi înţelepte dusă de Ion I. C. Brătianu era vizibil şi când prăbuşirea monarhiei austro-ungare era o chestie de zile, toţi „dietalii români de la Budapesta”, precum şi ierarhii celor două biserici din Ardeal şi-au modificat discursul simţindu-se eliberaţi de presiunile autorităţilor maghiare şi de cenzură, exprimând adeziunea totală la politica naţională a organismelor create în toamna şi iarna anului 1918, precum şi la istoricul act al Marii Adunări Naţionale de la Alba-Iulia din 1 decembrie 1918. Acest aspect, demonstrează faptul că mesajele, manifestele şi declaraţiile de fidelitate faţă de patrie şi dinastie, formulate în timpul războiului, au fost redactate sub presiunea momentului, liderilor politici români fiindu-le solicitată emiterea acestor acte cu scopul „docilizării” oamenilor de rând (considerându-se probabil că atitudinea liderilor naţionali va influenţa atitudinea locuitorilor provinciei, precum şi a celor plecaţi pe front).
Dacă e cazul, vom reveni cu alte date.
Domnule Kazan, să zicem că nu sunt de acord cu exprimarea tov. Dar să-l acuzaţi pe domnul Popescu de patriotism fals şi laş, întrece chiar elementarul bun simţ. Dv. vreţi ruperea Transilvaniei de România şi văd că nu vă este ruşine nici un pic. Dv. ce fel de patriotism aveţi, dacă tot veni vorba? Sunteţi cumva vreun provocator?
Domnule Rareș, omul care se pronunță în necunoștință de cauză este om prost. Omul care cunoaște lucrurile dar se pronunță strâmb este un om perfid, fals. Iar cel care nu știe pe ce lume se află dar își dă cu părerea la întâmplare este schizofrenic. Tot ce am susținut în articolul meu este ancorat în argumente istorice, în rațiunea promovată de sociologie și etică, în spiritul bunăstării generale care ne este dată nouă, oamenilor liberi, cei care nu sunt încătușați în ideologii perimate, în misticisme medievale, în formule statale nesustenabile. Viitorul va fi susținut de mersul evolutiv al omenirii. Vă îndrum să recitiți articolul meu, dacă l-ați trecut cu vederea, și să nu vă pretindeți patriot până când nu înțelegi ceea ce este managementul de societate și viitorul la care Europa aspiră - citiți Constituția UE - și, în ultimă instanță, să vă gândiți la teza mea ca fiind o provocare, provocare care aduce oportunități, care descătușează potențialul din om, îi elimină frică, îl transformă în emul. Voie bună.
E simplu pentru un străin să se joace cu soarta României. Din fericire românii sînt încă majoritari aici. Şi nu sînt proşti. Aşă că aceste cazanisme trebuie să înceteze. Nu e obligat Răsunetul să publice toate aberaţiile. Lăsaţi-i pe străini să facă propagandă, nu o faceţi voi!
Domnule Kazan, dv. nu aveţi nici Dumnezeu şi nici patrie, în schimb beneficiaţi berechet de legea burdihanului. Şi sunteţi, iertaţi-mi expresia, suficient de redus ca să susţineţi dezmembrarea unei ţări suverane şi indivizibile. Interesant mi s-a părut faptul că un cazan trece prin cazane.
Dupa ce ca, in viata publica, exista atatea rebuturi si marsavii, ne-am pricopsit si cu acest prezumtios manipulator pe nume (?) chereji.
Cu porecla de cazan, ce-aduce aminte de intunericul iadului, pentru o apreciere marunta, mimeaza sinistru si odios un fel de respect strangulat pentru dascali.
Un demagog jalnic, cu discurs bombastic numai bun de aruncat in Recycle Bin, detinand o gandire simplista si ieftina, grosolan in limbaj si, mai mult ca sigur, si in comportamentul de grota.
Deloc fair-play si sub limita bunei cuviinte cerute intr-un dialog virtual, are ceva din vulgaritatea unui denuntator tortionar infiorator.
Opreste-te, smintitule !
Dacă Bistrițenii de acum 450 ar fi fost întrebați de "soarta" Transilvaniei, ar fi arătat cu degetul la moldoveni, care hărțuiau și jefuiau de zor prin estul Transilvaniei, sau mai târziu se putea spune același lucru despre un condotier greco-oltean care invada din sud, iar despre Prințul Aurului la fel, care îi trăda pe mai pe toți, inclusiv pe ai săi megieși și răzeși, cumpărând pământurile devălmașe, aducându-i pe mulți oameni liberi la condiția de colibași...Dar nu, nu asta îi afectează pe cei care suferă de un naționalism găunos, și nici formula curentă a demagogiei, "mândri că suntem români", sau auzi: "Marea Unire"!, și alte lătrături care iar face pe Iuliu Maniu și Iuliu Hosu să se întoarcă în morminte, sau groapa comună, pentru că așa înțeleg falșii patrioți dreptul istoric: dacă dăm peste voi, gata, ciocu mic, acum noi suntem la guvernare, vă vom covârși cu habotnicia și jugul corupției. Eu, Nicholas Kazan sunt Bistrițean neaoș și deplin patriotic - față de Transilvania. Cuvintele de bir, ciubuc, bacșiș, cârdășie, maltrapazlâc și așa mai departe sunt "bogăția" cu care ne-au procopsit "frații" de dincolo de Carpați, labilii și ocoșii de pe Dâmbovița, alături de nu puține fanariotisme și mitocănisme, fariseiadă fără sfârșit și minciuni gogonate pe numai Scaraoțchi mai poate să le priceapă, dar nu un transilvan cu coloană vertebrală. Așa că eu când mă gândesc, mă gândesc la patria mea - Transilvania, entitate de sine stătătoare de sute de ani, care nu va trebui să plătească tribut și vasalitate nici Regatului Maghiar, nici Habsburgilor, nici Poartei, nici Rusiei lui Putin - cum prostănaci pretind - dar nici Fanarului de pe Dâmbovița, care a rupt spinarea Transilvaniei în modul cel mai trădător - prin tertipuri naționaliste murdare și patriotism fals, menit să aducă Transilvania la cel mai jos numitor comun. Așa că orice atac la liberul meu cuget și exprimare este cenzură, ipocrizie, mârșăvenie, atac "curat murdar". Și doresc să văd ziua când Statele Unite Europene va invita autonomia Cataluniei, a Siciliei, a Bavariei etc, dar și a Transilvaniei, și când, din motive raționale, umaniste, oamenii Transilvaniei vor decide să fie uniți în Europa cu viitoarele state ale SUE, ]n marea familie a Europei, inclusiv cu cele a "fraților" de peste Carpați, care vor fi invitate să practice nu doar hoția instituțională, dar și emulația. Parol!
I-ar, aşa se scrie corect. Doar că eşti incult, domnule. Nu îţi este ruşine să aduci dialogul acum 450 de ani? Pe atunci se tăiau capetele oamenilor precum în actualui Stat Islamic. Marea unire e idealul românilor. Lătrătura e în capul tău. Deplinule patriot al Transilvaniei, pleacă de aici cu ideile tale. Pentru că nemţii au statultul de colonişti. Dar şi bunul simţ de a se retrage. Chiar îţi asumi personal ororile împotriva românilor, neaoşi cu adevărat, adică nu au fost aduşi de prin alte părţi, făcute de către colonizatori pe aici?
"Statele Unite Europene va invita autonomia Cataloniei..." Corect, vor invita. Am ajuns la concluzia că vă lipseşte ceva, domnule Kazan, acolo sus, la creier! Este bine pentru dv. să nu mai ieşiţi în spaţiul public cu poziţii profund antiromâneşti.
Domnul Nicholas Kazan are dreptate. Nu "ruperea Transilvaniei de Romania"... ci "federalizarea ei" - este solutia cea mai viabila si care fiti siguri de faptul ca se va realiza curand... Eu unul m-am saturat ca "lumina s-o iau" numai si numai din Bucurestiul ala infect si mizerabil, plin de tzigani , de mafiotzi si de tot soiul de borfasi ... ! Vreau, sa aud de Bucuresti, numai ca istorie si cei de acolo, sa vina in Transilvania, doar cand i-om chema noi... , daca va mai fi necesar acest lucru vreodata... ! Asadar, nu separatism, nici vorba de asa ceva ci "regionalizare totala " ... pana la "federalizare" daca vreti, asa cum este in America acestui "domn" ... de ce nu ?! Statele Unite ale Europei , nu se vor putea realiza altfel !
Duceţi-vă în Germania şi vă federalizaţi acolo, nu la noi în Transilvania, aceasta este a românilor şi nu a corciturilor de tot felul!
Duceţi-vă în Germania şi vă federalizaţi acolo, nu la noi în Transilvania, aceasta este a românilor şi nu a corciturilor de tot felul!
Duceţi-vă în Germania şi vă federalizaţi acolo, nu la noi în Transilvania, aceasta este a românilor şi nu a corciturilor de tot felul!
"Să nu uităm de Codreanu [...] care i-a ațâțat și provocat pe români în a devină posesorii unui fascism în faza incipientă, care i-a inspirat atât pe Mussolini cât și pe Hitler."
De unde ati scos aceasta idee ?! Cu alte cuvinte e ca si cum Codreanu este "parintele" spiritual al fascismului italian si al hitlerismului german !
Abia astept sa mi furnizati sursele pe care le aveti la dispozitie cu privire la aceasta idee.
Domnule Cazan Nicolae,
Va citez:
"Să nu uităm de Codreanu [...] care i-a ațâțat și provocat pe români în a devină posesorii unui fascism în faza incipientă, care i-a inspirat atât pe Mussolini cât și pe Hitler."
De unde ati scos aceasta idee ?! Cu alte cuvinte e ca si cum Codreanu este "parintele" spiritual al fascismului italian si al hitlerismului german !
Abia astept sa mi furnizati sursele pe care le aveti la dispozitie cu privire la aceasta idee.
Adaugă comentariu nou