Andrei Marga: România alegerilor fără alegere
Democrația presupune pluralism al abordărilor, alternative elaborate și dezbaterea lor publică, înainte de vot. După vot, ea cere aleșilor să dea seama.
Democrația nu se reduce la alegeri, dar rămâne procedurală. Informarea alegătorilor, examinarea soluțiilor preconizate de candidați, votarea, prelucrarea buletinelor și stabilirea rezultatului sunt calea de urmat.
În lume sunt, totuși, alegeri și alegeri. Alegeri democratice sunt sub trei condiții aparte. Alternativele trebuie să fie clare, cum spune din capul locului binecunoscuta „definiție minimală” a democrației (Norberto Bobbio, Il futuro della democrazia, Einaudi, Torino, 1995). Cetățenii trebuie să fie informați asupra alternativelor și să le dezbată în prealabil. Ei pot alege nu doar oferte consacrate, ci și ceva nou.
Dacă nu se întrunesc aceste condiții, nu se poate vorbi de alegeri democratice. Numai într-o înțelegere primitivă, pe care, din nefericire, o practică decidenții actuali din România, democrația se mutilează prin reducere la mecanica votului.
Desigur, pandemia covid-19 a dat peste cap alegerile. Fiind angajate demult într-un proces de amploare fără egal, cu pluralism și premise mai asigurate decât oriunde, SUA au desfășurat, într-adevăr, alegeri parlamentare și prezidențiale în 3 noiembrie 2020. Acestea au dus, însă, deocamdată, cum arată datele, la extinderea infectărilor cu coronavirus 19. În schimb, Franța a amânat alegeri din grija de a nu infecta și mai mult populația. Alegerile multiplică inevitabil infectările.
Gestionată vizibil de activiști mediocri, într-o Românie care nu este, totuși, la marea circulație, pandemia a atins deja mai mulți oameni, proporțional, decât oriunde în Europa. La decese, țara bate recordul. Decidenții ei dirijează testări în dorul lelii și falsifică sesizabil datele.
Nu altcuiva decât „președintelui”, în diletantismul său, îi revine răspunderea pentru crima de proporții care are loc. Acesta aruncă, așa cum se vede, vina pe alții, dar procedeul este doar penibil, căci cine a uneltit să aibă “guvernul meu”, răspunde, oriunde în lume! „Corupția ucide”, spunea el după tragedia de la „Colectiv”. Dar „corupția unită cu prostia ucide la pătrat!” – așa îi arată bilanțul!
România este trimisă în forță la alegeri pe 6 decembrie 2020, când este clar că nu le dorește decât o mână de impostori fără scrupule. Și că decidenții nu știu ce înseamnă alegeri. De aceea, merită cântărit, cu argumente, ce fel de alegeri pot fi în România zilelor ce vin.
Un prim argument într-o astfel de analiză este „argumentul istoriei recente”. Toate scrutinurile din 2019-2020 au fost compromise din incultură, fușereală și securism. O spune lectura documentelor timpului.
Cum se știe, în 2019 s-au organizat alegeri europarlamentare. Nu s-a discutat ce năzuiește o țară, dar s-a diabolizat din greu. Nicăieri diabolizarea nu ține de alegeri, știindu-se bine că, lipsiți de soluții, impostorii de regulă atacă orbește.
Nu a fost în 2019 nici referendum la propriu. Un referendum se face pentru ca electoratul să se pronunțe într-o chestiune ce depășește reglementările existente. În România se recurge la referendum pentru a justifica abuzuri. Așa cum atestă banda magnetică, întrebarea referendumului nu s-a înțeles nici măcar de cel care a formulat-o.
Nu au fost în 2019 nici alegeri prezidențiale curate. Ce alegeri când s-au eliminat din timp contracandidați care însemnau ceva, cu „justiția” aservită și noua Securitate? Când s-a fugit de dezbatere ca de foc?
„Alegerile locale” din 2020 au fost cu mișcarea flotanților, cu plimbatul sacilor de voturi și cu numărări după ochi. „Alegerile” n-au făcut decât să demaște mai mult “tehnici” de falsificare: liste siluite, manipularea diasporei, comisii preocupate mai curând de remunerație decât de corectitudine, prelucrări „greșite”, computerizări anapoda, rolul sts-ului.
În nicio altă țară din Europa campaniile pentru scrutinuri nu i-au ignorat pe cetățeni. Niciodată nu s-a conturat mai puțin viitorul. Niciodată „candidatul” nu s-a opus atât de îndârjit dezbaterii.
Iar dovada cea mai bună a eșecului scrutinurilor din 2019-20 este rezultatul: nu a ieșit din ele o schimbare în bine. Până și copiilor li s-au luat din alocații, cetățenilor li s-au redus salariile și pensiile prevăzute de lege, s-a instituit „stare de ugență” pentru a nu fi dat jos „guvernul meu”, bieții producători agricoli au fost izgoniți din piețe, drepturile sunt socotite daruri „guvernamentale” etc.. S-au extins, în schimb, impostura, fraudele și minciuna fățișă, de la „președinte” până jos. Iar țara a luat hotărât în brațe ultimul loc în UE.
Așa arată realitatea creată de „alegeri” în România ultimilor ani – de fapt, de alegeri fără alegere, de alegeri mutilate! Merită continuat astfel? Eu cred că nu, decât dacă, fiind deja, după criteriile dreptului constituțional, „președinție africană”, se vrea și restul.
Acum, se forțează alegeri în 6 decembrie 2020. Nu este adevărat că trebuie alegeri în contextul expansiunii covit-19, când grijile cetățeanului sunt altele. Constituția permite ca alegerile să fie în condiții ameliorate, cum au procedat și alte țări. Analogiile care se fac oficial sunt doar inepții, dintr-un lung șir. America este pluralistă, cu doctrine conturate, pe care le percepe orice american – campania electorală nu trebuie decât să le reamintească. România actuală este departe de așa ceva.
„Argumentul crizei sanitare” este puternic, chiar dacă decidenții îl bagatelizează. Nu se pot face alegeri demne de încredere în vreme ce, în România, în unele zile, 30-35% dintre cei testați sunt infectați, iar decesele sunt proporțional mai multe ca oriunde. Oricine poate face extrapolarea și poate sesiza fața reală a infectării. Cetățeanului nu i se poate cere să se îmbolnăvească.
Nicio Constituție de referință nu reduce democrația la alegeri și alegerile la votare, încât „argumentul legalității” se opune înțelegerii primitive a democrației de către decidenții României actuale. Căci ceea precede alegerile (profilarea programelor și a formațiunilor) și ceea ce se face în preajma lor (dezbaterea publică și confruntarea candidaților) sunt la fel de importante ca alegerile însele. În definitiv, alegerile țin și de respectul demnității persoanelor!
Nicăieri în lumea civilizată nu se fac alegeri pentru a păcăli alegătorii, încât păcălitorul să poată pune șaua pe ei a doua zi. Niciun politician civilizat nu aspiră la funcții pe seama acurateței, știind, de altfel, că examenul se dă nu doar la vot.
Legislația electorală s-a îngrijit și în România să ferească votul de meschinării. De pildă, Legea 208/2015 spune, la articolul 12/4, că „prin fraudă electorală se înțelege, în sensul prezentei legi, orice faptă incriminată de lege care are loc înaintea, în timpul sau după încheierea votării ori în timpul numărării voturilor și încheierii proceselor verbale și care are ca rezultat denaturarea voinței alegătorilor și crearea de avantaje concretizate prin mandate în plus pentru un competitor electoral”. Nici în România legile nu detaliază premisele alegerilor, dar prevăd, totuși, „întâlniri cu alegătorii” și pretind ca „electoratul să primească informații corecte” și să aibă loc „dezbateri electorale”.
Nici „argumentul organizațional” nu este satisfăcut în România actuală. Dincolo de vorbe, lipsesc programe propriu-zise, nu este nici o preocupare serioasă pentru informarea alegătorilor, nu s-a ajuns nici la competiția argumentativă și nici la cunoașterea alternativelor. Că astfel poate ajunge să fie aleasă o maimuță, nu mai este doar un banc simpatic! De aceea, bătutul în piept cu „am învins”, după ce ai smuls, prin măsluiri din vreme, de fapt voturile unei treimi a electoratului, cum s-au petrecut lucrurile la „prezidențiale”, nu-i spune nimic cetățeanului matur.
Comunicarea online nu este înlocuitor nici de educație și nici de alegeri, cum perorează decidenți ai României actuale. „Argumentul limitelor onlinearizării” se opune la aceste „alegeri”. Nici securismul nu poate crea aparența normalității, oricât se străduie un „președinte” depășit de funcție și rătăcit în meschinării.
În Anglia, există tradiția ca un guvern – instalat, însă, legitim – să-i ceară electoratului un mandat. Procedeu corect într-o țară în care sunt tot timpul întrunite condițiile democrației. Ceea ce, din nefericire, nu este cazul României actuale. De aceea, „argumentul nevoii de a valida un guvern” nu ține aici. De fapt, aici avem de a face cu un partid minoritar, adus la guvernare încălcând de fapt cerința legitimității, care nu are vreo reușită, dar are un eșec limpede în stăvilirea pandemiei, care a supraîndatorat țara, un partid sărac în profesioniști și, peste orice, umplut acum cu neisprăviți.
De altfel, în ultimii deja șase ani, nimic nu a ieșit din mâna decidenților actuali. „Argumentul lipsei de performanță” este zdrobitor.
Cum se vede pe orice indicator, performanța economică nu intră în discuție. Acum se mută accentul de pe motorul consumului intern, folosit după 2016, pe stimularea companiilor. Lipsind priceperea, nu se va rezolva ceva nici pentru capital (cum remarca un finanțist reputat: nici nu se înțelege că fără capital nu merge!), dar s-a oprit o dezvoltare!
Performanță instituțională? Trebuie cunoștințe pentru așa ceva. Deocamdată, s-a dezvoltat cel mai securist stat după 1989. Nicio instituție nu mai funcționează conform menirii ei. Deșertificarea lovește viața publică, justiția, sănătatea, educația, politica externă.
Performanța socială nici nu mai este vizată. Funcționarea se bizuie pe aceea că social-democrații, care au guvernat până mai ieri, au ameliorat veniturile populației, înviorând, în același timp, economia.
Performanța politică nu este nici atât, căci țara este mai scindată ca oricând după 1989. Iar emigrarea cetățenilor proprii și comerțul cu ființe umane face din România actuală campioană. Mai nou, se adaugă fuga tinerilor de învățământul din țară.
Țara este pusă să înghită aiurelile unui om lipsit de civism, despre cât de rea este social-democrația și cât de slabi i-au fost înaintașii. Acesta reia „tehnicile” anilor treizeci – „distincția amic-inamic” ca politică, eliminarea „definitivă” a rivalilor, contestarea oricărui merit acestora, recursul la limbajul patologiei - care au mai distrus democrația, în vreme ce România are nevoie de pluralism politic și democratizare ca de oxigen.
Performanță culturală, nicicum. Cu fiecare zi se umflă demagogia, dar scade competența. Degradarea ia forma adâncirii confuziei valorilor și a aducerii nepregătiților la decizii. Albia dezbaterilor a secat sub loviturile acestora.
Performanța europeană este de fapt aproape de zero. Vătafii de azi nici măcar nu cunosc frământările Uniunii Europene, decum să le și priceapă. „Președintele” se opintește să impună iluzia că „a adus bani țării”, înțelegând pesemne Europa ca pe un fel de târg de lemne.
Performanța pregătirii viitorului este nulă. Nu se vede la decidenți capacitatea de a proiecta dezvoltarea și de a o feri de propria lor corupție. Vorbe însăilate pentru școlari nu țin loc de program.
Performanța morală? Atunci când nu restitui bani necuveniți, când fugi de cetățeni loviți, când te lauzi că te opui la grațiere și amnistie chiar la sărbătoarea Centenarului statului, după ce ai insistat ca rivalii să fie arestați, după ce încalci orice meritocrație, când te temi până și de biserici, unde să fie morală?
S-a reușit însă, în șase ani, ceva aparte. Se dau funcții unor nepricepuți pe care nimeni nu i-a angajat, iar aceștia luptă apoi, cu orice mijloc, pentru aberații. Se creează peste noapte generali – cineva i-a socotit deunăzi la peste 1100 (!!), încât devine trivial și gradul care merita respect maxim. Unii spun că sunt mai mulți generali în România actuală decât în armata americană! Se alocă bugete serviciilor secrete mai mari decât în țări care sunt puteri ale Europei. Toate pentru excursii, din care ies poze! Se poate găsi ceva mai fraudulos?
În democrații se face temă din semnificația votului. Cetățeanul merge la vot, înainte de toate, nu pentru rezultatul scrutinului, care nu depinde doar de el ca individ, „ci deoarece consideră democrația ca un regim bun și alegerile ca instituție fundamentală a democrației” (Raymond Boudon, Renouveler la démocratie. Eloge du sens commun, Odile Jacob, Paris, 2006, p. 207). Alegerile nu se fac doar pentru a vota. Practic, trebuie distins între „semnificația funcțională” a votului – aceea de a contribui la o statistică – și „semnificația deliberativă” – aceea de a comunica o voință și de a cere respectarea ei.
Așa stând lucrurile, și „argumentul semnificației votului” se îndreaptă împotriva „alegerilor” din România actuală. Alegerile demne de nume iau „semnificația deliberativă” a votului ca primordială. Unde-i această semnificație când „președintele” nu prididește să anunțe deja cine va câștiga alegerile? Ca și cum funcțiile publice s-ar fi privatizat!
Acum se vor iute alegeri parlamentare, până nu se trezesc cetățenii înșelați cu „guvernul meu” și cu celelalte aberații. Cu asemenea „alegeri”, „liberalii” se fac numai de râs, fie și când trepădușii îi aplaudă.
„Liberalii” vor „alegeri” azi pentru ca nu cumva să se ajungă la alegeri curate. „Argumentul scopului absurd” al alegerilor din 6 decembrie 2020, evident pentru minți sănătoase, este împotriva lor. De fapt, la ce bun alegeri mutilate? Îi este frică „presedintelui” de un parlament care ar fi capabil să se opună aberațiilor și să-l demită? Îi este frică de o justiție care și-ar face datoria? Se vrea cumva al treilea mandat? Nu ar fi cazul să se realizeze că nimic fals nu rezistă?
Justiția a validat „alegerile” – se spune cu pretenția unei înțelepciuni! Da, dar o asemenea validare nu spune nimic câtă vreme verificările sunt superficiale, iar puținii judecători care au făcut opinie separată în numele conștiinței juridice nu au fost ascultați. În România actuală, se poate vorbi de „argumentul irelevanței <justiției> care validează asemenea alegeri” – faptele îl susțin. Mai toate „alegerile” s-au validat, iar efectele se văd în degradarea din societate!
“Argumentul sociologic” este disprețuit, dar rămâne redutabil. Nici ca structură socială a României de azi, nici ca valoare a exponenților, nici ca program, „liberalii”, așa cum se prezintă acum, nu au cum câștiga „alegeri”, la care forțează din motive străine de interesul public. Iar dacă vor „câștiga”, atunci totul sugerează scenarii sinistre. Numai că oamenii de bună credință nu au luptat în 1989 și după aceea pentru malversațiunile unor impostori!
La cele invocate, se adaugă “argumentul obligației istorice”. Din păcate, în România actuală, prea mulți cetățeni tolerează – din necunoaștere, din oboseală, poate din lehamite – înțelegerea primitivă a democrației. Unii cred că cel ales are dreptul să ia orice decizie, fie ea și ineptă, fără să răspundă. Prea mulți își imaginează că de la noua Securitate și „justiția” aservită vine legitimarea.
Or, legitimarea nu poate veni din asemenea surse. Cum spunea James Madison, ea vine de la oameni care votează în cunoștință de cauză în alegeri democratice (Method of Guarding..., în „The Federalist”, 49, February, 1788). Legitimarea vine din alegeri curate – ca să reluăm expresia mereu citată, dar grav neglijată, din Proclamația de la Alba Iulia, din 1 decembrie 1918.
Toate, absolut toate argumentele se opun alegerilor din 6 decembrie 2020. Lămurindu-le, eu nu vreau să afectez decizia vreunui alegător. Sper că fiecare cetățean decide autonom, conform sieși.
Atâta vreme cât ținta forțării alegerilor pe 6 martie 2020 este, pentru minți lucide, distrugerea pluralismului și, literalmente, o nouă împilarea a cetățenilor, abstinența o socotesc condamnabilă. Nu se pot apăra pluralismul și democrația decât mergând la vot și apărându-le.
Pentru oricare cetățean onest, situația în care a fost adusă România este mai gravă decât se crede. Iar pentru cei care, profesional, ne ocupăm de conceptualizări, este limpede că, în vreme ce colegi din alte țări europene se pot ocupa de cercetări rafinate și soluții avansate, în România actuală urgența este evitarea penibilităților și mai mari.
Am mai spus, dar repet: se pot „cîștiga alegeri”, se poate da „guvernul meu” pe oricât și nu iese nimic, căci, evident, nu are de unde să iasă. Rămâne însă răscolitoare întrebarea: O țară întreagă trebuie lăsată pradă rătăcirilor unor incapabili?
Dacă, totuși, se ajunge la rezultatul nefast, atunci decidenții își iau o răspundere căreia nu au cum să-i facă față. Va fi nevoie de o vastă mișcare de forțe parlamentare și de cetățeni responsabili pentru a mai salva ce se poate și pentru a reveni la Constituție și la statul de drept democratic, ca pas de început.
Citiţi şi:
- Andrei Marga: Așa nu se face democrație!
- Andrei Marga: Slaba legitimare și urmările ei
- Andrei Marga: De unde vine „statul paralel”? În România, „statul paralel” a rezultat în ultimele două decenii din carențe de pregătire a decidenților
- Andrei Marga: Statul român- încotro?
- Andrei Marga: Crize ale României actuale
Comentarii
Onorate domnule profesor(univ.),articolele dv, de mari dimensiuni și cu multe și repetate erori de viziune politică, au fost lecturate cu deosebire de cititorii cei mai educați. Aceștia (însă) știu ce să voteze, sunt perfect informați și nu pot fi manipulați de nimeni, nici măcar de dv, expert și în socio-politică. Regret toate defăimările, exagerările și inadvertențele subsumate acestei perioade electorale, care v-au mai coborât de pe soclul pe care mulți din BN v-am așezat pe baza unor merite reale. Din fericire, erorile n-au fost accesibile publicului larg, mai puțin instruit; daunele nefiind așadar cele estimate de cei care....
Nu vă despărțiți de Bistrița. Așteptăm să ne țineți la curent cu evoluțiile doctrinare sociologice, filosofice și instituționale din plan european și nu numai, care au constituit(mai rar,ca antracte) un regal de sagacitate și superbie intelectuală. Oricum, vă mulțumim pentru prezența intermitentă a domniei voastre printre noi, cititorii din Țara lui Liviu Rebreanu și Coșbuc.
Tot ce este redat în articole sunt fapte, iar încadrarea lor noțională este precisă. Nici nu este grea încadrarea, căci sunt fapte grave. Peste toate, articolele caută să exprime adevăruri, pe care nici un om cu capul la purtător nu le poate contesta.
Campania electorală vă modifică, probabil, opinia. Mie, deloc! Absolut deloc! Am spus totdeauna că adevărul este mai important decât campania electorală a cuiva. Prostocrația, prostofilia îmi stârnesc, într-adevăr, repulsia, ca la orice om onest. După atâția ani, s-a ajuns tot la punctul de plecare! Adică la inși rudimentari îmbrăcați în alte costume!
Observ că nu ați contestat, dvs. care semnați Andrei, vreun fapt din cele evocate de mine. Dacă, totuși, puteți, faceți-o! Din împrejurarea că aveți opinii nu rezultă că sunt adevărate. Înainte de orice, în țară are loc o crimă de proporții, evitabilă. Vă lasă indiferent? Este dreptul dvs.
Oamenii responsabili nu se ocupă de vorbe goale precum cele pe care le scrieți. Sunteți liber, firește, dar, încă o dată, ar fi bine să stați la fapte. Când ați găsit unul, fie și micuț, care să fie alternativă la ce am scris, sunt gata să-l discutăm.
Dacă tot amintiți de Rebreanu și Coșbuc, nu v-ar strica să citiți ce scriau ei în situații similare ale țării. Dacă îi luați în serios, sigur veți începe să prețuiți faptele, nu vorbele goale. Fie acestea și ale Dvs.
Fiindcă solicitați imperativ să vă arăt concret erorile grave pe care le faceți și nu „vorbe goale”, iată doar câteva din f. multe:
- „Alegeri democratice sunt cele în care se votează programe alternative”-scrieți domnia voastră. Iată, au și PSD-ul și liberalii și USR-ul. Sper că le-ați văzut.Atunci, pentru ce respingeți alegerile din România? S-au dezbătut îndestul.Or fi ele analizabile programele, dar există ca fundamente ale electoralismului. Cum de nu le vedeți?
-Sunteți disperat că se țin alegerile duminică și nu în martie. Dacă toate partidele au renunțat la orice obiecție și au vrut alegeri, inclusiv PSD-ul, pentru ce sunteți dv. singur împotriva tuturor?Alegerile înseși ca fapt sunt un test al oricărei democrații oricât de firave, fie și africane. Pe 6 martie? Cui ar servi această stare de incertitudine și instabilitate când peste tot și la noi pandemia face ravagii peste tot, bulversând economiile mari ale planetei?
-Lăudați Franța fiindcă a amânat alegerile și condamnați România că le ține. Judecând la rece, alegerile din Hexagon nu ar aduce decât schimbări nesemnificative pe eșichierul politic,în timp ce românii așteaptă o schimbare energică a eșafodajului politic.
-De toată mirarea că regretați cotitura de la europarlamentare încoace, care au marcat ieșirea de sub stăpânirea unor analfabeți și hoți și falsificatori de alegeri.
Însuși PSD-ul s-a debarasat de stânjenitoarele figuri ale gărzii Dragnea-Dăncilă, păstrând ce avea mai bun și recuperabil. Cum de nu salutați aceste demersuri? (chiar dacă ziceți că noi am fi țara proștilor și încă ...„prostofili”, adică ne place starea noastră.
-că Președintele statului își dă cu părerea cine ar putea câștiga alegerile, nu e o noutate nici la noi și nici în statele occidentale și e un drept al lui ca om politic.Când nu se pronunța, îi ziceau „mut”...
Eu îl notez cu majusculă, Președinte, când ține locul numelui de Klaus Iohannes Werner.Nu îl pun ca dv. în ghilimele, batjocoritor (asta fac ghilimelele, dacă știți: schimbă sensul cuvintelor în semă peiorativă), Scrieți cu minusculă și totdeauna „președintele”, ca un „nomen odiossus”.
-Președintele „uneltește”, vrea„guvernul meu”- ziceți dv. Era și normal să vrea un guvern al său, onest, cu care să poată lucra la binele țării, într-o vreme când era să ne schimbăm numele țării în „Caracal”.Președintele are atribuții clare în formarea unui guvern. Sunt aceste preorogative constituționale „uneltire”? Da, îl defăimați, evident.
-Președintele este unica persoană constituțională care exercită a doua putere în stat (ca persoană). Restul sunt entități colective, adică Parlamentul și Justiția. Este unica persoană aleasă nu pe liste de turmă, ci nominal, desemnat de întreaga națiune.
-Cel pe care-l huliți și desconsiderați veninos este un simbol al toleranței și spiritului democratic al poporului român, apreciat de Merkel, Macron, Trump și Biden deopotrivă, dar...disprețuit de dv.
-identificați injust guvernul liberal cu „impostura”,„prostofilia”, lipsa de valoare umană. Domnule profesor, preferăm un guvern cinstit unui guvern de hoți și delapidatori pricepuți -cum au fost înainte. Prostia nu e un păcat, dacă realizăm a fi. Angajăm consilieri buni și am rezolvat. Răutatea în schimb,(inclusiv în scris), prostituarea intelectului, hoția, disprețul propriului tău popor -astea sunt tare greu de vindecat. Unele doar prin vot. Observați că acum nu mai e posibil votul multiplu, sacoșa cu portocale etc.? Vedeți că alegerile au devenit practic oneste?
Dacă mi se va permite să vă răspund detaliat, punct cu punct, o voi face. Ceea ce mă oprește este că nu doresc a evidenția vulnerabilitățile gândirii dv. politice, în contrast cu filosoful și gânditorul de talie națională, diplomatul Andrei Marga. La ce bun? „Și Soarele are pete -zice Lucian Blaga-doar că și le ascunde cu un prisos de lumină.” Așa gândesc eu și despre domnia voastră.
Confunzi, nene, faptele cu opinii și declarații politice. Ți-am mai spus, delicat, că din faptul că ai opinii politice nu rezultă că sunt adevărate. Ale dumitale, se poate arăta, sunt opinii de activist care vrea să raporteze și el ceva.
Faptele invocate în articolul meu sunt solide - metalic de tari, dacă se poate spune. Ele sunt cu totul altele decât pare că mata pricepi și te contrazic în ce zici, în fiecare punct. Nu insist pe observația - pe care ar trebui să ți-o detaliezi singur - că "greșeli politice", "vulnerabilități politice", cum te exprimi mata, sunt cuvinte din limbajul anilor cincizeci. După ce au fost ale anilor treizeci! Poți găsi singur filiera.
Pesemne că la mata corectitudinea politică este să fii oportunist! Mai sunt și oameni care gândesc cu capul lor, nene! Oricum eu nu am nevoie de oportunism.
Viața, nu numai în România, ci și în afară, se poate înțelege doar critic - printr-o critică argumentată, factuală, onestă.Mă interesează doar adevărul, căci de aceea am vrut să fiu profesor și autor.
Ce spui mata sunt enormități. Precum aceea de un ridicol record, spusă de șefi pe care îi ai la Bistrița, cum că Dumnezeu v-a trimis la fața locului emisarul la alegeri. Se vede că lipsa culturii vă împiedică să și știți despre ce vorbiți.
Lasă, nene, vorbele goale și ia în seamă faptele! Eu înțeleg că vrei să te aprecieze șefii, dar nu ai adus vreun fapt concurent cu ceea ce eu am evocat cu strictețe. În articol fiecare cuvânt stă pe n- fapte.
Îți zic: mai încet cu hoți și delapidatori, căci azi mâine justiția va putea deveni dreaptă și va putea arăta că ceea ce mata înjuri cu poftă acum a fost altceva și că cei care te pun să scrii sunt mai hoți și mai delapidatori decât oricare. Mai încet cu ura față de alții, pentru a masca mizeria din apropiere! Ura nici nu este creștină, dacă nu cumva la mata și creștinismul este parte a politicii de cartier!
Ce gândești mata despre mine sau oricine te privește. Nu am timp de așa ceva și, sincer, nu mă interesează. Dar, încă o dată, citește Coșbuc și Rebreanu. Dacă este nevoie, se pot indica volumele. Dacă tot te dai bistrițean, fă un efort! Te mai cureți un pic de suficiența grupusculului din care pare să faci parte. Care nu-i deloc sănătoasă la inși care își închipuie că fac politică. Nici România nu mai este în 1990 și nu ar trebui să cedeze primitivismului. Peste tot în lume oamenii au evoluat și ar fi fost cazul să înveți asta.
Motto:
"Alegerile reprezintă fundamentul democraţiei. Chiar dacă trăim una dintre cele mai complicate perioade din istoria recentă a României, democraţia nu poate fi suspendată sau pusă între paranteze, fiindcă ea ne garantează toate drepturile şi libertăţile de care ne bucurăm.ˮ
(Klaus Iohannis)
După Revolutia din Decembrie 1989, „stânga neocomunistă” sub diferitele ei forme FSN – FDSN – PDSR – PSD a dominat mereu statul român direct sau indirect, prin infiltraţi şi coruperea oamenilor. Se poate constata că din cei 30 de ani de ani de după revolutia din decembrie, 1989 PSD a guvernat, direct sau prin interpuşi, aproape 23 ani. In această perioadă postrevolutionară a guvernărilor PSD-iste, România a bătut pasul pe loc fără o reformă veritabilă a statului si a instituţiei guvernamentale, spre deosebire de alte state foste comuniste, care au procedat la concedierea incompetenţilor tăietori de frunze la câini prin birouri şi înlocuirea lor cu oameni competenţi.
Dar, ca la noi la nimeni. Numai in ultimii 8 ani PSD a fost neântrerupt la guvernare până la finele anului 2019. Astfel, din aprilie 2012 până în octombrie 2019, țara a intrat pe mâna unor guverne cu pretentii de stânga, dar în realitate ultrapopuliste și anti-reformiste, în care PSD a jucat rolul central (vezi USL). Este cea mai lungă perioadă de după 1989 când PSD- un partid profund nedemocratic, organizat ca o mafie politică, a exercitat puterea o perioadă atât de lungă, de șapte ani și jumătate, cu o mică și irelevantă intrerupere de un an. Este vorba de toamna anului 2015 când PSD a pierdut doar funcția de premier, dar a păstrat intact controlul asupra puterii centrale și locale, lăsând pe post de figurant guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloș. Această retragere strategică în plan secund le-a dat PSD-iștilor ocazia să atace alegerile din toamna anului 2016 de pe poziții de opozanți, crescându-și șansele de câstigători.
Asadar, guvernarea PSD, începută de Victor Ponta și continuată după alegerile din 2016 de Liviu Drangea prin slugile lui credincioase (Grindeanu, Tudose, Dăncilă), s-a caracterizat de la început până la sfârșit printr-un regres continuu de la valorile democrației, cu atacuri la temelia statului de drept care au pus in pericol parcursul european al României într-un ritm tot mai accelerat în anii 2016-2019.
Chiar si acum în perioada nefastă de criză sanitară generată de pandemia COVID-19, PSD atacă mereu măsurile guvernului liberal, în loc să fie mai rezervat si să manifeste mai multă decentă.
Din fericire, oamenii nu mai pot fi păcăliti de „politicieni corupţi, impostori, hoţi şi trădători” cum ar spune George Orwell. Tot mai multi români s-au lămurit cu PSD-ul după perioada de tristă amintire a guvernelor girate de Dragnea când in loc să guverneze pentru reformarea si modernizarea României au atacat statul de drept prin măcelărirea legilor justitiei si promovarea unor legi menite să-i apere pe infractori.
Se vede că pentru unii articolul România alegerilor fără alegere trebuie reluat sau măcar rezumat.
Așa că: acest articol este despre o crimă de proporții (Colectiv la patrat, adică peste zece mii de morți), comisă din corupție și prostie, despre procese electorale consecvent trucate în 2019-2020, despre amatorism și încălcarea Constituției, despre abuzuri continue, despre necunoașterea a ce înseamnă alegeri conform legislației democrațiilor, despre ignoranță la decizii, despre degradarea unei țări sub incompetență și vorbe goale, despre pericole și despre nevoia revenirii la Constituție.
Cine își asumă guvernarea, își asumă, precum oriunde în lume, răspunderea deplină. Iar când o asumă încălcând cerința legitimării, cu atât mai mult.
Faptele invocate nu au putut fi contestate. Sunt convins că nici nu pot fi contestate, fiind sunt tocmai ceea ce s-a petrecut și se petrece. De la ele trebuie plecat, fiind fapte.
Faptele invocate sunt documentate temeinic și, astfel, evidente pentru orice om cu capul pe umeri. Fiecare cuvânt din articol stă pe fapte. De aceea nici nu s-a putut opune ceva la ce susțin în articol.
Aceste fapte - ca orice alt fapt - nu pot fi anulate cu opinii politice. Opinii de acest fel ar fi cazul să se verifice singure în raport cu faptele. Dacă nu o fac, rămân simple opinii politice, care sunt propagandistice și de care este plină lumea.
Cine judecă perioade ale istoriei unei societăți are nevoie de cunoștințe de istorie, economie, sociologie, drept constituțional - cel puțin de acestea. Nu se pot înlocui astfel de cunoștințe cu declarații de ședințe și cu propaganda unei coterii sau a unui partid. Neexistând - cum se vede și în postările anonime de mai sus - aceste cunoștințe, cine vrea să se pronunțe asupra perioadelor de istorie ar proceda corect așteptând verdictul istoriei.
Se observă ușor că ignoranța este mare la ora actuală nu numai în privința istoriei recente, ci și în privința justiției. Nu ar strica celor care vor să se pronunțe să cunoașcă exact dreptul în democrații. Nu s-a putut aduce nici un argument factual că modificarea legilor justiției nu ar fi fost corectă. Vorbărie este multă, dar coborârea discuției despre legile justiției în propagandă de doi lei pe mine nu mă interesează. Cine cunoaște legile justiției din, de exemplu, Germania, Italia, SUA, Franța, Ungaria, Polonia, Cehia și de unde se vrea, își dă seama ușor de ignoranța juridică și manipularea vulgară din propaganda de partid din România actuală. O asemenea propagandă este degradantă, căci nu știe despre ce vorbește și nu are nici un argument juridic.
Personal nu îmi pierd timpul cu asemenea prostii, ca să fim limpezi. Cine vrea să trăiască prostofil, în prostocrație, cultivând prostii nu are decât.
Faptele se cuvine să ne preocupe, iar adevărurile sunt pentru mine mult mai interesante dacă țin de o abordare factuală, sistematică și integră. Poveștile politice, adesea vizibil de propagandiști de duzină, țin de șuetă. Ele sunt pentru cine are timp de irosit. Nu mă interesează și nici nu am acest timp.
Când X i se adresează lui Y cu ,,dv” iar Y îi răspunde lui X cu ,,mata” și ,,nene”, avem aici, evident, o mare lipsă de educație elementară a lui Y!
Inteligențele acestea de carton, aparente, care își închipuie că pot da lecții, sunt nene, mata. Până una alta - mata, nene, cum vrei - eu semnez pe față, nu mă ascund în anonimat. Nimeni nu are obligații față de anonimi.
Cred că faci confuzii, nu numai de noțiuni, dar și de oameni.
În rest, faptele sunt fapte. Nu am timp de prostocrați, prostofili și prostii. Și rămâne totul cum am stabilit.
Din US.
Se vede că nu cunoașteți, domnule A.Marga, regulile elementare ale unei conversații civilizate. Numitul C Andrei v-a răspuns punctual, perfect, politicos,cu fapte și situații, iar dumneavoastră veniți cu vorbele goale nu alții. Ce hal de presupuneri faceți fără a avea minime informații! E rușinos. De ce nu-i combateți vreuna din faptele arătate concret, cum ați cerut? Vă spun eu de ce: fiindcă nu puteți. Nu aveți cum și v-a demonstrat toată șubrezenia ideilor. Eu îl cunosc bine pe C Andrei. Nu e în niciun partid, nu are șefi și niciun partizanat sau afiliere, cum afirmați în mod ridicol.
Respectul pentru alții arată capacități intelectuale, nu spoială și prostituare intelectuală, cum bine v-a spus dl. Andrei, pentru care am un profund respect.Din păcate, nu puteți avea un discurs de talia lui, politicos, informat și ferm. Îl voi îndemna la un drept de replică, după cum a promis.
Dacă nu știi, nene, să stabilești un fapt și să distingi fapte de vorbe goale, eu nu-mi pierd vremea. Scrie, mata sau cine vrei, și publică sub semnătură un text și apoi se va vedea acoperirea cu fapte și optica încadrării. Oricine este liber să publice.
Tot ce am evocat sunt fapte, cu încadrarea aferentă. Amicul matale, de care vorbești, care a rămas tot anonim, nu a contrazis vreun fapt evocat de mine (citește cu precizie textele!), ci a expus opiniile sale politice. Eu nu mă ocup de opinii politice.
Nefiind, așadar, fapte concurente cu cele evocate în articolul meu, asta este. Discuția civilizată începe cu stabilirea faptelor și încadrarea lor noțională. Dacă acestea sunt peste puterile cuiva, ne pierdem timpul. Restul este propagandă ieftină, iar eu nu mă ocup de așa ceva.
Este consult, o spun încă o dată, să citim și să învățăm. Și să ne uităm cum arată toate în alte părți, la alți oameni. Dacă i-ați citi pe Coșbuc și Liviu Rebreanu, de care faceți vorbire, ați învăța cum se discută responsabil. Jurnalul și publicistica lui Liviu Rebreanu sunt edificatoare. Oricum, ar trebui ieșit din suficiența propagandei. Nu face bine nici celor care o gustă din plin.
Așa cum am mai spus, având oameni ca C. Andrei, Vizitator, Bogdan, putem să mai sperăm în izbăvirea noastră ca Țară și Neam!
Câte persoane apreciază articolul domniei voastre? Ca de obicei: între nimeni și zero. De ce să nu vă felicităm?
Dacă cineva intră în dialog cu altcineva, indiferent dacă-l cunoaște sau nu, trebuie să vorbească civilizat, educat, dacă are o cât de sumară educație. astfel se respectă pe sine și concomitent pe cel din fața sa. Greu și cu educația aceasta, pentru înfumurați și pentru cei care nu suportă să fie contraziși! Lor li se pare că posedă adevărul absolut în vârful pantofului!
Este foarte bine că sunt oameni în care alți oameni au încredere. Mă bucură faptul. Nici o problemă.
Numai că oricine are de citit și mai ales de învățat. În toată această discuție la Comentarii, patru distincții ar trebui luate în seamă. Nu le-am descoperit eu, vai de mine, dar țin de cultură, de cultura simplă, a civismului. De altfel, cine vrea poate verifica cum discută oamenii în alte locuri, în alte țări. Cu totul altfel! Va trebui învățat într-o zi, de către fiecare.
Prima este distincția între fapte și opinii politice. În ce mă privește, evoc fapte care sunt atestate și recognoscibile de orice om cu capul la el însuși. Nu mă interesează altceva. Opinii politice? Oricine le are. Dacă tot interesează, am invocat fapte, tot grave, nu doar din 2019-2020, ci și din 1992, 1995, 2000, 2004 etc. Nu mă justific, dar am spus lucrurilor pe nume, fără ezitare și atunci, ca și acum, și am apărat reforme curate și o democrație curată. Se pot vedea oricând scrierile respective, căci sunt în volume. Înainte de orice opinie politică trebuie, însă, fapte. Acestea au prioritate absolută, aș zice1
A doua este distincția între a avea o opinie față de ce spune un autor și a vrea neapărat să-l instruiești. Fiecare putem primi și da lecții, dar în discuția la Comentarii este altceva. Altceva, ce trebuie învățat - anume că dezbaterea civilizată este argumentarea între oameni maturi și responsabili! Lecțiile, dacă ne preocupă, le delivrăm în altă parte.
A treia este distincția între noțiuni. Oricum limbajul vieții publice este plin în țara noastră, și nu numai aici, de termeni care nu merg, fiind din anii cincizei, ba chiar din anii treizeci, Am sugerat că, de exemplu, "greșeli politice", "vulnerabilități politice" sunt noțiuni care vin din acei ani - în mod exact din sistemele monopartidice sau din lumi inspirate de acestea.Pot să dau, din postările de mai sus, și alte exemple.
A patra este distincția între o discuție cu toate identitățile pe față și o discuție între un autor care-și dă numele și semnează responsabil și altul care stă sub anonimat. Așa este oriunde în lume - o diferență!
Mă rezum la acest observații, căci nu vreau să cad nici eu în eroarea de a da lecții la Comentarii.
Motto:
"... Ba mata eşti tip ridicol!
Eu n-am scris nici un articol
Întru apărarea Muzii,
Despre cel care
Pare
Că-mi faci treizeci de aluzii..."
(George Topârceanu - Scrisoare)
O analiză serioasă nu se sustine cu aluzii de tipul celei din fraza "Nu altcuiva decât „președintelui”, în diletantismul său, îi revine răspunderea pentru crima de proporții care are loc".
Este chiar ridicolă incercarea de a găsi mereu vinovatul de serviciu pentru toate racilele societătii românesti, in persoana presedintelui Klaus Iohannis.
Cauzele sunt mult mai profunde. La mai bine de 30 de ani de la revolutie si de la căderea comunismului, România este incă un stat nereformat, cu un sistem politico-administrativ excesiv centralizat. Aceasta este principala cauză a tranzitiei excesiv-prelungite de la socialism la capitalism, cu consecinte dezastroase pentru tară, in plan economic social si cultural. Hotia, coruptia si nepotismul sunt principalele racile ale clasei politice care frânează progresul, ne tin pe loc sau chiar regresăm. Asa se explică si faptul că România de astăzi nu este un stat de drept consolidat. Lucrul acesta a fost demonstrat in 2017, odată cu venirea pe cai mari a PSD la guvernare. In loc să treacă la realizarea măsurilor promise prin programul de guvernare, primul lucru a fost atacul furibund la justitie si schimbarea in doi ani a trei guverne, cu scopul evident de a scăpa penalii de răspundere in fata legii . Ba mai mult, la inceputul anului 2018, Codrin Ștefănescu, pe atunci secretarul general PSD, fiind întrebat de ce se permite celor cu probleme penale să facă parte din Guvern, acesta a dat un răspuns halucinant: „De ce? Pentru că putem”. Asta reflectă o anumită mentalitate a celor din PSD care ajung la putere.
Pentru a face progrese evidente, România are nevoie urgentă de 3 tipuri de reforme:
-reforma constitutională si consolidarea statului de drept;
-reforma administrativ-teritorială care să permită descentralizarea si un grad ridicat de autonomia locală;
-reforma morală, prin educatie si promovarea meritocratiei pentru accedere in functii publice.
Numai asa hotia, coruptia si nepotismul pot fi, dacă nu stopate, cel putin diminuate la toate nivelurile.
Prin urmare, cea mai mare parte din criza politică actuală este generată de ambiguitătile Constitutiei. Desele intervenții din partea Curții Constituționale, care adaugă la Constitutie sunt tocmai din cauza acestor ambiguităti. De aceea, revizuirea Constituției este o necesitate .
O Românie normală are nevoie urgentă de revizuirea temeinică a legii fundamentale, sau poate chiar de o nouă Constitutie.
Văd că nu se înțeleg lucruri simple, de clasa a opta.
Acela care vorbește de aprecierea articolelor pesemne nu știe că un autor care se respectă scrie articole pentru a comunica adevăruri, nu pentru altceva. Alte scopuri presupun alt gen de texte.
Peste toate, cititorii sunt persoane libere, ca și autorul, și au dreptul să judece.De aici nu rezultă neapărat evaluări, nici pentru unul, nici pentru altul
Eu nu fac astfel de evidențe, dar articolele au atins la un moment dat peste un milion de vizitări, se înțelege în publicații diferite. Articolul România alegerilor fără alegeri a fost preluat, pe cât cunosc, de 29 de publicații - scrise sau online. Personal public ritmic, constant, la șase publicații, scrise sau online, din țară - o spun aceasta pentru ca nu cumva acela să creadă că mă adresez doar locurilor în care se află el.
Văzând postarea care îl socotește pe cel cu aprecierea articolelor drept contributor la "izbăvirea României", nu pot spune decât că îl privește. Dacă așa i se par izbăvitorii, este treaba lui. Numai că la distincții pe care le-am propus mai sus, cu postarea anterioară, mă văd obligat să mai adaug distincția, pe care ar fi cazul să o facă, între discuții pe fapte și propaganda ieftină. Că se invocă cuvântări și documente de partid ca probe - cum se vede în postare, este uimitor! Nu credeam că în locurile din care au plecat Coșbuc, Rebreanu, Moisil se mai face aceasta, în 2020!
Dialogul civilizat presupune, din capul locului, fapte stabilite ca fapte, distincții, argumentare. Deocamdată faptele pe care le-am invocat, fiind circumscrise după verificare, ca fapte ce pot fi recunoscute de orice minte la ea acasă, stau neclintite. Chiar dacă acel postac se învârte în jurul vorbelor și-și face elan! În mod evident, este nevoie de citit, de învățat, de urcat la civilizația zilelor noastre. Dialogul este ceva firesc, dar Comentariile la un articol sunt un gen, prin forța lucrurilor, mai complicat. În mod normal, ele nu sunt loc de propagandă ieftină, ci loc de examinare de fapte și interpretări.
Dialogul civilizat presupune ca dv. domnule A. Marga, să răspundeți civilizat când vi se vorbește civilizat. Nu vă mai lăudați atâta, mulți dintre noi știm foarte bine cum ați ,,funcționat” în funcțiile publice pe care le-ați avut, inclusiv la ICR! Nu ne învățați dv ce înseamnă IZBĂVIREA ȚĂRII de neocomunism!
Dialogul civilizat presupune, nene, să stai la fapte și să urmezi reguli acceptate de orice om care-și poartă cu el capul. Dacă tot vrei să dai lecții de doi bani, te invit, cu modestie, să citești monografia mea Argumentarea (Editura Academiei Române, 2010). Acolo ai o discuție calificată, cu cei care se pricep din cultura lumii, despre ce implică o asemenea discuție.
Articolul la Comentariile căruia suntem este despre altceva decât biografia cuiva. Dar dacă nivelul este atât de jos - nu poți, adică, obiecta la susținerile articolului, dar muți discuția la ce a făcut sau nu un autor (sofism lamentabil, care în alte țări se combate în clasa a noua!) - fie!
Toate documentele despre ce am făcut în funcțiile publice pe care le-am ocupat sunt publice, în volume editate, unele, de oameni care nu-mi sunt nici amici, nici apropiați. La ICR, cum se poate verifica pe documentele parlamentare, am fost numit fiind în afara țării, gata să plec pe mulți ani. Nu m-a interesat funcția, căci știam, ca mulți alții, că instituția este doar o oficină securistă. Nu am vrut să fac rău candidatului liberal, Crin Antonescu, care avea prima șansă la președinția țării, și am acceptat propunând schimbarea instituției. Când am văzut că acea coaliție de guvernare nu reușește, am demisionat. Cine este interesat are toate documentele în volumul Sincronizarea culturii române (Editura Tribuna, 2013), care redau situația, și poate judeca.
Zvonuri, povești, aiureli sunt, la noi - și nu numai la noi - despre oricine are ceva de spus. Dacă tot îi invocați, împreună cu "izbăvitorii" matale, să citim reacțiile lui Coșbuc, Rebreanu, Moisil la mârlănii și la mârlanii care au căutat să-i atingă!
La rândul meu, nu reacționez la simple prostii. Nu agreez, însă, nici eu prostocrația, și nici prostofilii.
Așa cum sari de la una la alta, dovedești că treburile cu sensul istoriei nu sunt de nasul matale. Ar fi ușor ca România să lupte cu"neocomunismul" acum. Comunismul este mort de mult, iar neocomunismul la fel. Dar iarășii amesteci, nene, cum se vede ușor, pe text, discuții de fapte cu o propagandă rudimentară, luată de prin șuete de partid.
Numai că în orice țară cetățenii maturi luptă pentru ceva, nu doar contra cuiva. Din fericire, nimeni, la noi sau altundeva în Europa, nu vrea comunism sau neocomunism, har Domnului!. Din nefericire. România este nevoită să lupte cu impostura și cu prostocrația, care distrug ceea ce s-a agonisit în democratizare și sunt tot rele.
De aceea, treaba cu "izbăvirea" poate excita minți slab echipate, dar plagiază până la urmă anii treizeci. Consecințele ce se întrevăd sunt aceleași.
Văd că civilizat nu vreți să fiți. Nu există neocomunism în România, ziceți dv. aceasta dovedește nivelul dv. de gândire. Rămâneți cu bine, nene Marga, fiți sănătos, Dumnezeu să izbăvească pe toți de boli și de înfumurare!
Spor la citit și învățat, nene, că tare nevoie mai ai! Bogăția de noțiuni folosite adecvat este indicator de civilizație!
Propaganda ieftină este, poate, la partid, dar nu poate înlocui cultura.
Iar cine se împărtășește din cultură este, într-adevăr, la alt nivel de gândire. Cel al civilității și civilizației.
Adaugă comentariu nou