Ovidiu Creţu: Centrul Intermodal este un punct forte de europenizare a Bistriţei. Linia Verde este deja licitată şi adjudecată!
Rep.: - Sunt o serie de proiecte majore care sunt acum în implementare, care vor trebui duse la bun sfârşit de noul primar şi echipa sa. Primul dintre ele este Centrul Intermodal, iar pe acest proiect au fost foarte multe discuţii. Se poate bloca acest proiect?
Ovidiu Creţu: - Eu am semnat contractul de finanţare. Banii sunt. Suntem în procedură de atribuire a contractului de execuţie. Nu se poate opri procedura, oprirea procedurii poate să însemne costuri foarte mari pentru municipiu, se poate face doar dacă s-ar anula finanţările pentru România, în condiţii de forţă majoră. Semnând un contract de finanţare de 8 milioane euro am bloca nişte bani pe care ne-am angajat să-i cheltuim. Aceste proiecte mari sunt proiecte care fac Bistriţa europeană. Un Centru Intermodal cuplat cu Linie Verde, cu piste de biciclete este trendul care există în Europa. Nicăieri în Europa autocarele unor firme nu bat oraşul dintr-un capăt în altul oprind în staţiile de autobuz. Şi autobuzele lor se duc într-o autogară. Autogara noastră este depăşită şi atunci noi facem una deasupra liniilor, transporturile externe, fie că vin din Spania, fie că vin de la Anieş, se duc pe platformă. Călătorii sunt preluaţi de acolo de transportul public, de taximetre care vor avea staţie sau vor coborî să ia trenul spre Bistriţa Bârgăului. Am observat că în Bistriţa există tendinţa de a rămâne la nivelul solului, nu ai spaţii pe care să faci toate astea. Acolo va da rezultat şi o trecere peste calea ferată spre zona industrială, am fi vrut să facem una şi pe str. Romană, dar ne-am încâlcit cu CFR-ul care este extrem de conservator. Ca să dau drumul la acest proiect, au venit la Bistriţa patru miniştri ai Transporturilor şi am avut şi intervenţia unui prim-ministru. Centrul Intermodal este un punct forte de europenizare a Bistriţei.
Rep.: - Un alt proiect este Linia Verde. Care este stadiul acestui proiect?
Ovidiu Creţu: - Linia Verde este deja licitată şi adjudecată. E un contract semnat de execuţie, urmează predarea amplasamentului. În Europa, maşina nu mai are prioritate. Prioritatea este, în primul rând, a pietonului, apoi a transportului public, pe olocul trei este bicicleta. Acestea sunt priorităţile Europei din Mileniul III, nu cea din 1945 sau 1967. Acestă Linie Verde va fi gratuită, omul se urcă în autobuz şi nu trebuie să aibă niciun document, niciun ban, nicio cartelă. Ea trece prin centrul Bistriţei, pentru că noi vrem să-i aducem în centru. În Zagreb, în centrul istoric este tramvai, la fel în Strasbourg. Cetăţeanul de pe Libertăţii care vrea să vină în zona centrală, dimineaţa la 8 fără un sfert, va vedea că este mai rentabil să urce într-un autobuz, cu linie prioritară. Va fi gratis şi va fi o viteză mai mare de rulare.
Rep.: - Avem în implementare proiectul de reconfigurare a axei de transport public.
Ovidiu Creţu: - Şi aici va fi o reconfigurare, cu linii prioritare pentru transportul public şi piste de biciclete. Nu am exclus pistele de biciclete la nicio lucrare mare, pentru că avem 28 de străzi cu 26 de km, un proiect separat, plus şapte staţii de închiriere. E un proiect în execuţie. Toate aceste proiecte mari au piste de biciclete înglobate, astfel că în total vom avea o reţea de 50 km. Mă refer la bicicleta utilitară. Avem un studiu pe care l-a făcut prof. Baum din Herzogenrath cu 120 de km de piste, care înseamnă şi bicicleta de agrement, inclusiv cu legături cu localităţile componente. Axa de transport Gării – Decebal – Andrei Mureşanu – Năsăudului nu ardea pentru Bistriţa, dar acest proiect rezolvă fluidizarea traficului şi intersecţia din Decebal. Este cea mai dificilă intersecţie, pe parcursul mai multor ore. Acolo am făcut o intersecţie cu pasaje subterane. Nu se poate face o revizuire de proiect, dar eu nu m-am ferit de astfel de lucruri. Puteam avea aceeaşi soluţie – sens giratoriu şi semafoare, care înseamnă întâlnirea pietonului cu maşina. Bucureştiul este un exemplu care a făcut câteva pasaje. Va fi o fluidizare a circulaţiei şi o deschidere spre zona industrială.
În ceea ce priveşte pistele de biciclete, am cerut constructorilor să nu vină cu nişte culoare vopsite, ci cu diferenţiere de nivel, cum se face în oraşele din Vest, şi lăţime corespunzătoare, ca oamenii să le poată folosi. Ce s-a făcut până acum este o altă abordare. Acele improvizaţii cu vopsea încurcă pe toată lumea, şi pe pieton, şi pe biciclist.
Citiţi şi:
- Ovidiu Creţu: PSD a greşit fundamental strategia pentru municipiul Bistriţa, de aceea s-a pierdut!
- Centru intermodal de transport public şi piste de biciclişti în Bistriţa, proiecte de peste 63 milioane lei finanţate din fonduri europene
- Primele autovehicule electrice sunt pregătite pentru a fi recepționate la Beclean!
- Primele autobuze electrice au ajuns la Beclean!
- Linia Verde are finanţare europeană de 12,8 milioane euro: Autobuze electrice, străzi reabilitate şi 20 km de piste pentru ciclişti
Comentarii
Sprinteni precum căprioara
De-i foșnesc în codri plopii,
Mânji zglobii ‒ din Șirioara,
Vorbesc despre Duțu Popii:
Mergeam cu el prin pădure
După ciuperci, hribi, bureți,
Plasam roșcovi pe băndure
Și strângeam gălbiori creți.
Tracasat ‒ vezi bine ‒ Duțu
Ne lăsa prin crâng cu plopii.
Fugeam după el, ca struțul,
Strigând tare: - Duțu Popii!
S-a-ntâmplat că Duțu Popii
Ne-a fost și domn primorial.
Când vedea-n căruță snopii
Comanda scurt: - Cară, cal!
Hai, mai dați bani la biserici
Când grațiați doar interlopii
Și-ntrebați, mireni ori clerici,
Unde doamne-i Duțu Popii?
In legatura cu Linia Verde de transport public intre Viişoara si Unirea, cu mijloace de transport în comun cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă, este evident că traseul trebuie reconsiderat in sensul evitării centrului istoric al orasului, unde străzile Gheorghe Șincai si Dornei sunt prea inguste si nu permit amenajarea unor benzi dedicate transportului public prevăzute cu alveole pentru statiile de autobuz. Ori conceptul de „linie verde” presupune pe lângă mijloace de transport public ecologic si implementarea unor măsuri de separare a căii de rulare a mijloacelor de transport public, în scopul creșterii vitezei de deplasare și diminuării duratei călătoriei. În același timp sunt vizate măsuri de restricționare a circulației autoturismelor private prin diminuarea tramei stradale și descurajarea parcării în zonele aglomerate.
De aceea, traseul pentru Linia Verde de pe bulevardul Independentei ar trebui deviat de la Poșta veche pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde pot fi amenajate fără probleme benzi dedicate de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in zona centrală pe traseul pasajelor recent amenajate cu bani europeni. De asemenea din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri întortochiate pe strada Bistricioarei.
In felul acesta, pe străzile Gheorghe Șincai si Dornei ar putea fi prelungită pista pentru biciclete de pe bulevardul Independentei prin centrul orasului până la Piata Petru Rares .
Centrul Intermodal de Transport nu-i altceva decât o platforma de beton cocotata peste peroanele de tren care nu rezolvă absolut nimic. Dimpotrivă crează o aglomeratie suplimentară inutilă in zona si asa destul de aglomerată si in prezent. In plus reprezintă o solutie complicată, costisitoare si aberantă acoperirea peroanelor cu un sarcofag de beton cu atât mai mult cu cât gara Bistrita a fost recent modernizată pentru trenurile de călători. Pe de alta parte platforma de beton nu se rezolva nici problema fluidizării circulatiei auto in zona garii. Dimpotriva, accesul pe platformă presupune construirea unor rampe care complică si mai mult circulatia, intrucat străzile din jurul gării sunt destul de inguste. De aceea, o solutie mai realista si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă se mută si activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton devine absolut inutilă deoarece in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de autogara suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Astfel, o legătură intre străzile Gării si Tărpiului ar putea fi făcută printr-un pasaj subteran care să includă si pista de biciclete.
Ba mai mult, circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului fiind extrem de redusă legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza chiar si printr-o trecere la nivel.
Astfel, prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi mai ratională si amenajarea unei treceri la nivel in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata.
Adaugă comentariu nou