Procesul Mântuitorului – cel mai celebru şi cel mai nedrept proces din istoria omenirii

Liga Tineretului Ortodox, prin preotul Toader Tomoroga, ne-a oferit acum, în Postul Marelui Praznic al Învierii Domnului, o surpriză plăcută. A invitat pe eruditul preot prof. univ. dr. Stelian Tofană, de la Facultatea de Teologie din Cluj-Napoca să ne vorbească, dintr-o perspectivă biblică şi istorică, despre cel mai celebru şi cel mai nedrept proces din istoria omenirii, cel al Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Timp de mai bine de trei ore şi jumătate, prin proiecţii video, cu explicaţii şi trimiteri la Cartea Sfântă, profesorul Stelian Tofană ne-a făcut să înţelegem cum s-a desfăşurat în urmă cu două milenii procesul lui Iisus Hristos.

Cele patru evanghelii prezintă diferit realitatea, dar există şi lucruri comune, dintre care amintim câteva: Iisus a fost arestat noaptea; imediat după arestare a fost dus în casa Marelui Preot; dimineaţa, a doua zi, a fost dus de evrei în faţa lui Pilat din Pont; întrebat de acesta dacă este Împăratul evreilor, Iisus a răspuns: Da, sunt!; Pilat a dat ordin să fie răstignit; soldaţii romani l-au răstignit pe Iisus; pe cruce au fost scrise cuvintele: Iisus din Nazaret, regele iudeilor. Profesorul Tofană ne-a vorbit sistematic despre modul cum s-a desfăşurat procesul: pretextul arestării; arestarea în Ghetsimani; faza religioasă a procesului, trimiterea lui Iisus de la Ana la Caiafa; faza politică, trimiterea şi discuţia dintre Mântuitor şi Pilat din Pont. Pretextul imediat al arestării lui Iisus era învierea lui Lazăr, ca atare, s-a pus problema arestării Mântuitorului şi uciderea lui. A fost ales apostolul Iuda care, în Grădina Ghetsimani l-a demascat pe acesta prin indicarea locului unde va fi Iisus şi prin sărutul pe care i-l va da acestuia. Iisus a fost arestat de către soldaţii din garda templului şi a sinedriului. În vremea aceea, procedura de judecată era în faţa poporului, să fie martori ai acuzării şi ai apărării, era interzis să fie judecat sâmbăta şi numai după răsăritul soarelui, iar sentinţa se pronunţa numai a doua zi, fiind interzis cu desăvârşire ca arestatul să fie bătut. Nimeni nu putea fi pedepsit cu moartea pe baza propriei mărturisiri şi, de asemenea, nu putea fi inculpat şi adus în faţa instanţei dacă cel puţin doi martori nu depuneam mărturie că l-au văzut săvârşind delictul de care era învinuit. O persoană, spuneam legile de atunci, putea fi adusă în faţa instanţei numai dacă cel puţin doi martori depuneau mărturie că i-au atras atenţia învinuitului în prealabil să nu comită infracţiunea.

Au fost, în timpul procesului, încălcate procedurile iudaice, şi anume: Iisus a fost arestat, cum spuneam, noaptea, de asemenea, a fost pălmuit, ceea ce era cu desăvârşire interzis. În faza iudaică – religioasă a procesului, el este adus înaintea lui Caiafa, acuzele aduse fiind că acesta poate să dărâme templul şi să-l clădească în trei zile şi, de asemenea, a fost acuzat de blasfemie, s-a făcut pe sine Fiul lui Dumnezeu. Faza politică – romană a procesului s-a desfăşurat înaintea lui Pilat, aşa cum aflăm din Ioan 18,28-38. Deci, Pilat a ieşit la ei, afară, şi le-a zis: Ce învinuire aduceţi Omului Acestuia? Ei au răspuns şi i-au zis: Dacă Acesta n-ar fi răufăcător, nu ţi L-am fi dat ţie. Deci, le-a zis Pilat: Luaţi-L voi şi judecaţi-L după legea voastră. Iudeii însă i-au răspuns: Nouă nu ne este îngăduit să omorâm pe nimeni… Deci, Pilat a intrat iarăşi în pretoriu şi a chemat pe Iisus şi I-a zis: Tu eşti regele iudeilor? Răspuns-a Iisus: De la tine însuţi zici aceasta sau alţii ţi-au spus-o despre Mine? Pilat a răspuns: Nu cumva sunt iudeu eu? Poporul Tău şi arhiereii Te-au predat mie. Ce ai făcut? Iisus a răspuns: Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăţia Mea ar fi din lumea aceasta, slujitorii Mei s-ar fi luptat ca să nu fiu predat iudeilor. Dar acum, împărăţia Mea nu este de aici. Deci, i-a zis Pilat: Aşadar, eşti Tu împărat? Răspuns-a Iisus: Tu zici că Eu sunt împărat. Eu spre aceasta m-am născut şi pentru aceasta am venit în lume ca să dau mărturie pentru adevăr: oricine este din adevăr ascultă glasul Meu. Pilat I-a zis: Ce este adevărul? Şi zicând aceasta a ieşit iarăşi la iudei şi le-a zis: Eu nu găsesc în El nicio vină. Acuzele au constat în faptul că el îndemna poporul spre răzvrătire, nu plătea plăţile datorate Cezarului şi se considera împărat al iudeilor. Dialogul dintre Iisus şi Pilat relatat de evanghelistul Ioan în cap. 18-33-38 este semnificativ în acest sens. De menţionat că Pilat din Pont a încercat de opt ori să-l elibereze pe Iisus. Dar în locul lui, cum era obiceiul în preajma sărbătorilor, a fost eliberat un tâlhar, Baraba, iar Iisus a fost condamnat la moarte, fiind răstignit pe cruce – Ibis in crucem.

Lecţia oferită de profesorul Tofană a captat atenţia celor prezenţi în sala plină a Casei de Cultură a Sindicatelor. Este inexplicabil faptul că prea puţini preoţi, doar trei au răspuns invitaţiei, că în multe biserici duminică, la ora când se desfăşura această conferinţă, se efectua slujba vecerniei. Ar fi bine ca astfel de întâlniri cu personalităţi cum este prof. Tofană, să fie organizate în spaţii mult mai mari şi cu participarea forurilor competente din domeniu. Oricum, profesorul Tofană ne-a oferit o lecţie de neuitat.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5