Radu Băeş: 100 de ani de la premiera comediei în trei acte „Plicul” de Liviu Rebreanu!
La 12 aprilie 1923 avea loc premiera comediei în trei acte „Plicul” de Liviu Rebreanu, pe scena Teatrului Național din București.
Cunoscut, până în 1923, ca nuvelist („Frământări” – 1912, „Golanii” – 1916 și 1920, „Mărturisire” – 1916, „Calvarul” – 1919, „Răfuiala” - 1919, „Catastrofa” – 1921, „Norocul” – 1921 și „Nuvele și schițe” – 1921) și romancier („Ion” – 1920, „Pădurea spânzuraților” – 1922), Liviu Rebreanu se va evidenția și ca dramaturg cu piesele de teatru: „Cadrilul” (1919), „Plicul” (1923) și „Apostolii” (1926).
Alte încercări dramatice rebreniene vor fi scrise în limba maghiară și vor fi publicate pentru întâia oară de Niculae Gheran în „Liviu Rebreanu- <<Opere 11>>” (Transcrieri și traduceri în colaborarea cu Nicolae Coban și Gheorghe Fischer), Ed. Minerva, București, 1980: („Örvény” – „Vâltoarea”; „Valkó hadnagy” - „Locotenentul Valkó”); „Gigi” – „Ghighi” și în limba română: „Osânda”, „Ziaristica română”, „Vis năprasnic”, „Casa parohială”, „Ghinionul”, „Amantul din lună” etc.
Premiera piesei s-a desfășurat sub direcția de scenă a lui Vasile Enescu, având următoarea distribuție: Nicolae Soreanu (Arzăreanu), N. Săvulescu (Victoria), Grigore Mărculescu (Flancu), Ion Morțun (Hurmuz) , A. Atanasescu (Galan), A. Barbelian (Minta), Ion Manu (Albeanu), V. Romano (Taman), Maria Luca (Văduva), Mateescu (Aprodul) și Olga Țăranu (Servitoarea).
Într-un interviu acordat de Rebreanu lui Alexandru Petrescu, gazetar de la ziarul „Rampa”, („Piesele originale. Teatrul Național va reprezenta peste câteva zile comedia d-lui Liviu Rebreanu <<Plicul>>”, în „Rampa”, VII, nr. 1633, 7 apr. 1923, p. 5), dramaturgul preciza: „Am scris piesa aceasta acum doi ani, la Slănicul din Moldova. Subiectul mă îndemna mai demult, firește... Doi ani am tot căutat titluri în zadar. În cele din urmă am numit-o <<Plicul>>”...
Despre distribuție, Rebreanu afirma: „Cred că am o distribuție desăvârșită. Cele mai frumoase talente de comedie din țara noastră joacă în <<Plicul>>. Am impresia că tuturor le plac rolurile și chiar piesa. La alte reprezentații, rolul Victoriei va fi interpretat de Fanny Rebreanu, soția dramaturgului și Marioara Zimniceanu. Fanny va declara (Roby – „O repetiție a <<Plicului>> la Teatrul Național. De vorbă cu interpreții”, în „Rampa”, VII, nr. 1634, 8 apr. 1923, p. 5): „Despre <<Plicul>> v-aș spune multe lucruri bune, dar e piesa soțului meu și trebuie să tac. Atâta totuși vă pot destăinui că la repetiție ne-am amuzat mult...”
„Plicul” se va bucura de succes, fiind reprezentată apoi și pe scenele din Cluj și Iași.
Spicuim doar câteva pasaje din cronicile teatrale apărute în presa vremii despre comedia „Plicul”: „Subiectul comediei - care este o imagine fidelă a vieții sociale și a moravurilor curente – este dibaci construit. Acțiunea este vioaie, animată, personagiile bine prinse și cu preciziune conturate. Deși nu sunt prea mult adâncite nici caracterele, nici mediul, și cu toate că unele situațiuni apar forțate... totuși piesa constituie o reușită comedie de moravuri, o caustică satiră împotriva oamenilor și apucăturilor vremii (Alex. Călin – „<<Plicul>>, comedie în trei acte de d. Liviu Rebreanu”, în „Rampa”, VII, nr. 1638, 15 apr. 1923, p. 5); „Piesa <<Plicul>> s-a bucurat de o bună primire din partea publicului. Autorul are calități de dialog și conduce bine acțiunea până aproape de deznodământ (Paul I. Prodan – „<<Plicul>>, comedie în trei acte de d. Liviu Rebreanu”, în „Viitorul”, XIV, nr. 4534, 21 apr. 1923, p.1). Același Paul I. Prodan afirma în „Viitorul”, XVII, nr. 4776, 9 febr. 1924, p. 1, în cronica „Teatrul Național, <<Plicul>>, comedie în 3 acte de d. Liviu Rebreanu”: „Seria <<Plicului>>, oprită la numărul fatal 13 către sfârșitul stagiunii trecute, s-a reluat cu succes la Teatrul Național. Comedia d-lui Rebreanu... s-a impus gustului publicului prin calitățile ei și datorită excelentei interpretări în fruntea căreia găsim pe d-na Fanny Rebreanu, Mircea Pella, Victor Antonescu, Morțun, Pépé Georgescu, Berbelian și alții...”; În cronica „<<Plicul>>, comedie în trei acte de Liviu Rebreanu la Teatrul Național”, publicată în „Adevărul literar și artistic”, V, nr. 167, 17 febr. 1924, p. 6, Scarlat Froda scrie: „<<Plicul>> d-lui Rebreanu are în schimb toate calitățile ca să placă marelui public. Are tehnica obișnuită și consacrată, personagiile au conturul și psichologia curentă, anecdota chiar e a faptelor de toate zilele. Este însă în comedia d-lui Rebreanu ceva nou. O atmosferă de corupție și imoralitate care tinde să fie reprezentativă pentru țara nostră.”
De-a lungul vremii vor mai scrie despre „Plicul” lui Rebreanu: Eugen Lovinescu, Ov. S. Crohmălniceanu, Emanoil Bucuța, Tudor Vianu, Ion Biberi, Vasile Mândra, Elena Dragoș, Musznay Árpád, Radu Popescu, Valentin Silvestru și alții.
La centenar, „Plicul” este o comedie al cărei subiect pare a fi luat din zilele noastre.
Radu Băeș
Citiţi şi:
- Aplauze pentru Gala Teatrului Românesc
- Festivalul internaţional de teatru şi literatură ”Liviu Rebreanu”, ediţia a X-a
- Mărţişor cu Teatrul Profesionist „Liviu Rebreanu” Bistriţa. Caragiale, jucat cu casa închisă. Preşedintele CJ, Radu Moldovan: O interpretare de nota 10!
- O radiografie a teatrului românesc
- 70 de ani de la moartea prozatorului şi dramaturgului Liviu Rebreanu
Adaugă comentariu nou