Corespondenţă din Dubai

Amintiri din Dubai

Mă consider un om norocos, pentru că viaţa mi-a oferit şansa de-a vedea faţa mai puţin cunoscută a lumii moderne contemporane. Dacă până mai ieri călătoream doar pe hartă şi o cunoşteam numai din cărţile de istorie şi geografie, acum mă simt spiritual mai bogat, că am văzut realităţile care pun stăpânire pe acest univers.
Am petrecut trei săptămâni în Dubai, o vacanţă de vis, o vacanţă la care, nu m-am putut gândi că voi avea parte vreodată. Şi totuşi s-a întâmplat şi această minune. A fost un dar oferit de cei dragi din familia mea, care s-au stabilit in acest oraş, să fie slujitori la şcolile internaţionale de limba franceză. Este lumea de basm a celor 7 Emirate Arabe Unite, unde imaginaţia creatoare a omului trece dincolo de marginile fantasticului.
Dubaiul s-a născut în deşert, acum 60 de ani, pe când era un sat de pescari şi beduini, iar odată cu descoperirea petrolului şi valorificarea lui, ambiţia nemăsurată a unei familii princiale l-a transformat intr-o perlă a lumii arabe. Astăzi, totul se scaldă in lumină şi frumuseţea se întrece in culoare şi sunet. Construcţiile poartă amprenta superlativului şi tind să ajungă in Cartea Recordurilor. Iţi zâmbeşte de la distanţă, cu aleasă discretie, clădirea cea mai inaltă, hotelul cel mai luxos, sau cea mai frumoasă insulă artificială. Este un adevărat spectacol arhitectonic, care vrea sa dea mâna cu cerul. Am văzut blocuri zgârâie-nori, intre care, unul, cu pereţii acoperiţi cu foiţe de aur de 22 carate. Totul impresionează, inclusiv geometria construcţiilor. Există clădiri în formă de piramide, de corp răsucit, de barcă sau vas de croazieră, de rachetă supersonică şi multe altele. Privindu-le de jos, simţi o stare de ameţeală şi te intrebi, ce fel de arhitecţi şi constructori atât de iscusiţi au putut să ridice asemenea minuni fără seamăn.
Dar fantasticul şi frumuseţea Dubaiului nu se rezumă doar la atât. El surprinde si prin cele peste 50 de mall-uri, care au dimensiuni incredibile şi adăpostesc magazine cu produse importate din aproape toate ţările lumii. E un rai al cumpărăturilor. Unele îţi oferă si momente de relaxare şi de distracţie. La Dubai Mall, de exemplu, am admirat impreună cu soţia si cu ceilalţi membri ai familiei , un adevărat show al fântânilor dansatoare in care apa, lumina si muzica se află într-o deplină armonie şi impresionează prin ingeniozitate si măreţie. In această locaţie se află expus scheletul unui dinozaur uriaş adus din SUA, un acvariu foarte bogat in diferite specii de peşti, o cascadă artificială şi un patinoar pentru toate vârstele. In interiorul mall-lului ,,Emirates’’ se află un pavilion, care adăposteşte o imensă pârtie de schi cu zapadă artificială, unde iarna este pusă in drepturile ei, fără să ţină seama că în exterior, temperatura este aproape insuportabilă. Am privit peisajul hibernal, doar prin geamul uriaş de sticlă, pentru că abia venisem din ţinuturile noastre înzăpezite. Am vizitat in schimb magazinele luxoase, unde divele din România vin să-şi facă cumpărăturile. Intr-un stil aparte este construit mall-ul ,,Battuta’’, care poartă numele unui geograf şi inventator renumit al vremurilor indepărtate, iar produsele expuse aici fac parte din tările prin care a călătorit cu minunatele sale corabii : India, Persia, China, Andaluzia şi a ajuns chiar şi până la Marea Neagră.
Ca un paznic de noapte şi zi, stă pe coasta Golfului arabic cel mai luxos hotel de 7 stele, Burj al Arab, iar in altă parte tâşneste spre cer ca o săgeată, Burj Khalifa, cladirea care se inalţă până la 828 m. De aici se poate vedea panorama Dubaiului. Cel mai atrăgător loc din sistemul comercial, dar şi un punct de distracţii este complexul ,,Global Village’’, ale cărui imagini le-am inregistrat pe retina aparatului de fotografiat. Este de fapt un târg de produse tradiţionale, la care participă anual peste 45 de ţări de pe toate continentele lumii. M-au cuprins emoţiile, când am intrat pe poarta Castelului Dracula, care reprezenta pavilionul destinat României. Aici, fiecare ţară îşi are simbolul ei, pus chiar pe construcţia de la intrare. Luminile multicolore, spectacolele in aer liber, jocurile distractive cu uriaşa roată pentru cei curajoşi, atmosfera de basm a acestui spaţiu, ne-au impresionat foarte mult.
Dubaiul isi atribuie si cel dintâi loc din lumea arabă, în ceea ce priveşte turismul. Este un magnet pentru toţi cei care vor să-i descopere tainele frumuseţii. El este supranumit şi oraşul contrastelor, unde tradiţionalul se imbină armonios cu modernul. Am văzut acest lucru in centrul vechi, pe Dubai Creek, cu Piaţa de Aur şi Piaţa de Mirodenii, unde găseşti vechea cultură si artă meşteşugărească a acestui tinut.
Turiştii se pot bucura de soare, de plajele cu nisip fin şi dunele din deşert, de plimbări cu barca sau cu vaporul. Mă simt implinit, când ştiu, că am avut ocazia să calc pentru prima dată deşertul, să simt fierbinţeala nisipului, să admir cămilele şi să văd dunele cât dealurile noastre din România.
Pe harta turistica a acestui oraş stă ca o emblemă a frumuseţii, grădina cu flori, numită ,,Miracle Garden’’, o oază verde construită în mijlocul deşertului. Aici se pot vedea piramide, castele, portaluri imense şi chiar râuri de flori. Avionul emiratelor, in mărime naturală, impodobit cu gingăşia acestor plante miraculoase, a intrat in Cartea Recordurilor. Am petrecut aici câteva ore, admirând arhitectura florală a spaţiului, rod al ingeniozităţii şi fanteziei celor care se ocupă de această gradină . La câţiva paşi se află ,,Buther Fleygt’’, adică Grădina Fluturilor, care ne-a incântat cu numeroasele specii de fluturi, de diverse culori si marimi, ce ne-au impărtăşit prietenia, împodobindu-ne mâinile.
Surprinzătoare prin măreţie şi arhitectură se arată insula în formă de palmier, construită din piatră şi nisip, in mijlocul valurilor, unde hotelul ,,Atlantis’ încântă orice privire . Dar câte lucruri minunate nu iţi oferă Dubaiul. Ar trebui să stai zile în şir să le priveşti şi apoi să te gandeşti cum ar putea fi descrise. Din pliantele avute la indemână, am putut afla şi câteva proiecte de viitor. Se preconizeaza construirea primului hotel din lume cu pădure tropicală , plimbarea cu drona deasupra Dubaiului, sau construirea celui mai mare port de agrement din Orientul Mijlociu.
Cultura este reprezentată prin şcoli, instituţii academice, teatre, muzee, locaţii pentru expoziţii şi conferinţe regionale şi internaţionale, iar sportul atrage cele mai importante competiţii mondiale. Religia işi are locul ei bine stabilit şi este reprezentată de numeroase moschee deosebit de frumoase. În acest oraş se găsesc o mulţime de şcoli private : şcoala franceză, şcoala engleză, şcoala germană, filipineză, indiană şi cine ştie câte mai sunt. Am văzut doar şcoala franceză, care m-a surprins cu baza materială exceptională pe care o are, programul de desfăşurare a procesului de invăţământ şi implicarea exemplară a personalului didactic. Apoi comportamentul elevilor, care este incomparabil cu cel de la noi, din toate punctele de vedere : uniforme şcolare, respect faţă de profesori şi atitudinea lor faţă de invăţătură.
La Dubai, orice este posibil. Totul decurge in cea mai mare viteză. Am avut ocazia să văd oraşul in diferite momente ale zilei. Feeria nopţii îi dă însă o infăţişare aparte. Parcă cerul îşi coboară toate stelele deasupra lui şi arde sub strălucirea acestor podoabe. Şoselele sunt impecabile, au câte şase benzi pe fiecare sens, dar cu un trafic infernal. In cele trei săptămâni de şedere aici, am parcurs cu maşina câteva mii de kilometri , avându-l la volan pe un mare iubitor de curse, Formula 1, un as in conducerea automobilului. Am văzut pentru prima dată metroul aerian, am trecut prin tunele sub apă, am admirat şoselele suspendate, fără de care, circulaţia ar fi, aproape imposibilă. Aici, totul este plăcut, cu excepţia căldurii, care în timp de vară ajunge la 45- 50 de grade, cu excepţia lunilor de iarnă şi primăvară când temperatura este mai blândă.
Oricât aş vrea să cuprind în cuvinte frumuseţile nebănuite ale Dubaiului, îmi este imposibil, dar cred că imaginile fotografice vor suplini acest neajuns şi toate cele văzute aici, le voi pune sub girul unei vacanţe de vis.