Cornel Cotuțiu: Memento
Nu „memento mori”, încă îmi pot perminte să rețin doar primul cuvânt al sintagmei latinești.
Dau în vileag doar câteva momente prin care am trecut în vremea ceaușistă, dar considerându-le a fi semnificative pentru traseul existențial al intelectualului de atunci.
Am găsit într-o mapă un text de două pagini, redactat în 1989. Imediat mi-am amintit în ce context mi-a parvenit. Anul acesta - 1989 - este, desigur, marcant pentru istoria noastră contemporană, dar, în ce mă privește, are și repere personale.
Mi-a apărut acum romanul „Șarpele Albastru”, al cărui chin editorial îl știau nu puțini din jurul meu, aceasta, pornind de la crampele puse la cale de redactorul de la Editura „Dacia” de la Cluj, cel care fusese învrednicit cu cenzura la acest nivel a manuscriselor. Omul, scriitor și el, avea o anume râcă de invidie scriitoriceasacă pentru mine. Manuscrisul cărții mele zăcea în biroul său de mai bine de un an. Până atunci, apoi în timpul tergiversărilor, publicasem fragmente revelatoare pentru tematica și putințele mele scriitoricești, în reviste de literatură din Transilvania și de peste Carpați; problematica romanului fusese apreciată laudativ, dar, iată, mai puțin la editura clujeană.
Cum mirările extraeditoriale persistau, manuscrisul a fost trimis la București, la Comitetul Central, spre a se hotărî acolo dacă un astfel de manuscris intră la tipar sau nu.
Eu lucram la Inspectoratul școlar al județului Bistrița-Năsăud, unde șeful instituției nu mă suporta decât cu ochii ridicați la cer, pesemne prea mă lăudau colegii pentru conduita mea de dascăl. În sfârșit, Bucureștiul dă aviz pentru publicare; însă la felul acesta: Se elimină paginile cutare, cutare. Am acceptat, căci știam că altă cale nu mai există. Cartea s-a tipărit îndată (!...) și chiar am avut parte de o lansare într-o librărie clujeană. Dar la Bistrița mi se inventaseră „bube” și - stupoare! - sunt „eliberat” din funcția de inspector școlar (fără nici o explicație !) și sunt trimis la catedră (îmi păstrasem orele de la Beclean).
Apoi, a urmat vijelia decembristă cu zisa revoluție, cu zilele acelor CPUN și FSN. Concetățenii de la Beclean mă doresc primar al orașului, iar îndată, după doar două săptămâni, cei de la Bistrița mă cheamă pentru responsabilități în cultură și învățământ la nivel județean.
Numai că, șicanat de un decident din Consiliul Județean, m-am retras și am revenit, cu mult drag, cu nostalgie, la catedră. Dar, peste câțiva ani, mi s-a propus să fiu director la Inspectoratul pentru cultură al județului. La un moment dat, spre surprinderea mea, o doamnă, care lucra la Arhivele Statului, mi-a strecurat, amical (era și ea profesoară de
română), un act de două pagini, redactat în martie 1989, cu antetul „Partidul Comunist Român, Comitetul Județean Bistrița-Năsăud”. Și intitulat „Notă, cu privire la activitatea tovarășului Cotuțiu Cornel, inspector școlar, Inspectoratul școlar județean Bistrița-Năsăud”. Gestul doamnei de la Arhive fusese însoțit de o expresie fizionomică ușor de priceput: Ehe ! Nu știi de ce ți s-a întâmplat pățania de acum câțiva ani...
Iată „proza” de atunci:
„Un colectiv format din Lucia Ics, șef secție propagandă și Elisabeta Igrec, instructor cu problemele învățământului de stat la Comitetul județean de partid, au controlat activitatea tovarășului /Îmi pare acum nostim de straniu acest cuvânt - n.m./ Cotuțiu Cornel.
Din controlul efectuat, am constatat că tovarășul Cotuțiu Cornel lucrează la Inspectoratul școlar județean din anul 1986, în calitatea de inspector de limba și literatura română. În această perioadă a urmărit modul în care se desfășoară activitatea de predare-învățare la disciplina limbii și literaturii române, procesul instructiv educativ din școlile de pe raza comunelor: Petru Rareș, Ciceu Giurgești, Uriu, Căian, Liviu Rebreanu, Nimigea și Chiuza. / Aceasta însemna că am fost și inspector de sector în partea de nord-vest a județului - n.m./
Cu privire la desfășurarea activității de predare-învățare la disciplina limba și literatura română am constatat /În ce fel ? cât timp? - n.m./ că a realizat asistențe la ore, a organizat unele acțiuni de generalizare a experienței pozitive din unele școli cu privire la desfășurarea acestei activități, a urmărit, de asemenea, pregătirea pentru olimpiadă la această disciplină, reușind să obțină, la faza națională, 16 premii și mențiuni în anul școlar 1988-1999. /O elevă de la Năsăud a obținut chiar locul I pe țară - n.m./
În legătură cu activitatea de îndrumare și control la unitățile școlare din județ /Totuși... - n.m./ aceasta este sporadică. Din cele 22 de școli cu clasele I-VIII, existente în sectorul de care răspunde, a încheiat doar 8 note de control /Se înșiră școlile respective - n.m./. De asemenea, nu a participat în acest an școlar la nici o adunare generală de partid în unitățile școlare care au constituite organizații de bază de partid.
Faptul că nu se deplasează în teren, să cunoască activitatea cadrelor didactice, a școlii în ansamblu, pentru a îndruma și controla modul în care se acționează transpunerea în viață a sarcinilor în domeniul învățământului de stat, demonstrează slaba implicare și lipsă de interes pentru bunul mers al activității, pentru creșterea calității procesului instructiv-educativ din școli.
Neavând un sistem organizat de muncă, chiar când încheie note de control în școli, nu revine pentru a urmări modul de îndeplinire a sarcinilor stabilite /Și nici măcar de a
vedea dacă a făcut în ele greșeli de ortografie și punctuație... - n.m./
Din această cauză, la începutul anului școlar trecut, în unele școli (Dumbrăvița,
Lelești) nu au fost încheiate la timp lucrările de reparații /Căci, inspectorul de sector era
plecat la un curs de reciclare... privind zugrăvitul... - n.m./
De asemenea, datorită lipsei de control în sector, în școlile din comuna Liviu Rebreanu se înregistrează prezență slabă la cursuri. La școala generală din Târlișiua, din 307 elevi din clasele V-X erau prezenți la cursuri 46 la sută.
Din întreaga activitate, se constată că, exceptând specialitatea , celelalte sarcini care i se încredințează în cadrul Inspectoratului școlar, vizând ridicarea calității întregii activități instructiv-educative din școli, sunt tratate cu superficialitate, dovedind o lipsă de interes în realizarea lor. Întocmit: ”
Urmează semnăturile: una, cu litere pe spate, cealaltă, pe dreapta...
„Proza” are și o notă a mea, datată 18 nov. 2015. Un fost coleg de liceu, lucrător acum la S.R.I., îmi spunea atunci că, revizuind niște polițe din arhiva fostei Securități de la Bistrița, găsise un act, din 1989, în care un securist din sectorul cultură-învățământ, în urma scandalului pricinuit de romanul „Șarpele Albastru”, a cerut să fiu dat afară de la Inspectoratul Școlar Bistrița-Năsăud.
Se prea bine știe că, până în decembrie 1989, porunca de la o astfel de instituție era lege.
Cornel Cotuțiu
Comentarii
La circ - pe bicicletă - vedeam cândva un urs
Ce conducea regește — fiind atent la parcurs.
La Beclean - pe drumuri - ai noștri cimpanzei
Conduc fără restricții, că se cred pui de zmei.
Când produc accidente — sunt îngeri genuini
Salvgardați de gorile, macaci, blânzi babuini.
Adaugă comentariu nou