Creşterea calităţii în instituţia şcolară
Ansamblul de norme şi reguli care reglementează întreaga desfăşurare a activităţilor din şcoală presupune cunoaşterea şi aplicarea corectă a dimensiunilor managementului. Regulile stabilite solicitate de natura activităţilor vor fi stabilite de comun acord între conducerea şcoli, profesori, părinţi, elevi care vor fi solicitaţi să iniţieze şi să formuleze, să propună ei înşişi aceste norme.
Formularea regulilor va fi simplă, concisă şi valabilă pe tot parcursul anului şcolar. Acestora li se vor adăuga reguli specifice generate de natura fiecărei activităţi care vor manifesta fermitate şi vor genera comportamentul dorit. Nu este de neglijat importanţa explicaţiilor care vor întări motivarea şi explicarea regulilor.
Directorul şi diriginţii claselor vor aborda un stil educaţional care să stimuleze interacţiunile dintre elevi, să creeze o atmosferă pozitivă permisivă creativităţii spontane, respectând nevoia de mişcare. Acestea vor permite un management eficient în relaţiile cu elevii şi adulţii.
Managerul clasei va comunica nu doar verbal ci şi nonverbal. Comunicarea va fi empatică, nicidecum rece, absentă. Un copil iubit va învăţa să-i iubească pe cei din jurul lui. Orice elev are nevoie de afecţiune şi respect pentru a-şi dezvolta respectul de sine, seriozitatea şi simţul de răspundere.
Pentru a interacţiona cu adevărat cu cei din clasă, managerul va manifesta interes faţă de tot ce face şi spune elevul. Va fi consecvent în stabilirea regulilor de disciplină, va folosi comentarii pozitive şi nu va atrage atenţia copiilor în mod colectiv.
Nu va jigni şi nu va folosi negaţii. Cel mai important va evita tonul ridicat, scenele de nervozitate, cerinţele exagerate şi favoritismul. Toate aceste lucruri vor prejudicia ritmul, calitatea şi dezvoltarea elevului.
Copiii au nevoie de modele de toleranţă şi respect, vor să li se ofere libertate, sprijin şi îndrumare.
În acest context, managerul îi va face pe elevi să accepte conştient relaţiile, va stabili reguli de comunicare, va impune respect faţă de aceştia.
Profesorul va menţine controlul asupra grupului şi va fi lider formal. În acest fel şi directorul va fi colegul şi liderul şcolii. Managerul va menţine o atmosferă plăcută, va îndruma fiecare cadru în parte, va menţine relaţii de prietenie atât cu cei mici, cât şi cu cei mari (adulţi). Va dovedi că poate conduce grupul (şcoala) în aşa fel încât să evite apariţia conflictelor interioare, va stabili relaţii directe, fiind implicat în mod activ în deciziile şi acţiunile grupului.
Timpul liber va fi valorificat împreună de către managerul şcolii, ai claselor, elevi, părinţi antrenându-i pe toţi în activităţi utile, creative, diverse şi plăcute. Astfel, managerul şcolii (a grupului) va participa activ şi nemijlocit la creşterea responsabilităţii fiecăruia şi la creşterea calităţii, a performanţei în învăţământ.
Ioana Tomoroga,
Tureac, Tiha Bârgăului
Adaugă comentariu nou