Daniela Vlădescu: La Bistriţa este un adevărat teatru
Festivalul Naţional de Teatru Profesionist „ Liviu Rebreanu”, ediţia a VII –a, a adus timp de o săptămână la Bistriţa frumuseţea actului teatral. Teatrul Naţional „ Vasile Alecsandri” Iaşi cu piesa „ Fluturi ...fluturi de Aldo Nicolaj, regia Liviu Manoliu, Teatrul de păpuşi „Alexandru Misiuga” cu piesa „ Scufiţa roşie”, regia Cornelia Apostol, Teatrul Municipal Turda cu piesa „ Paharele lui Cupidon” de Alexandru Galin, regia Chris Nedea, Teatrul Municipal „ Bacovia” Bacău cu piesa „ Paznicii de noapte” de Stratis Karas, regia Adrian Găzdaru, Teatrul Naţional Târgu – Mureş cu piesa „ Aniversarea” de Jeroen van den Berg, regia Vlad Massaci au fost aplaudate minute în şir de spectatorii prezenţi în număr mare în sala de spectacol. Expoziţiile găzduite de simezele Centrului: de caricatură semnate de Costel Pătrăşcanu – Brăila, Sorin Postolache – colecţia Ionel Iosif – Bucureşti, Nicu Petrache – Urziceni, Lucian Dobârtă – Bistriţa au întregit atmosfera de sărbătoare a serilor teatrale.
Întâlnirea scriitorilor bistriţeni cu laureaţii concursului de literatură „ Conexiuni” a fost un moment aparte în cadrul Festivalului de Teatru Profesionist „ Liviu Rebreanu”. Acţiunea moderată de Elena M. Cîmpan, preşedinta Societăţii Scriitorilor Bistriţeni, a fost un adevărat colocviu despre literatura actuală. În discursul său, prof. dr. Dorel Cosma, directorul instituţiei gazdă, a subliniat importanţa păstrării valorilor literare în contextul actual, declarând prima ediţie a concursului un succes, fiind înscrişi nu mai puţin de 80 de scriitori din ţări precum Spania, Italia, Grecia, Republica Moldova. Juriul din care au făcut parte Ioan Radu Văcărescu-preşedinte USR Sibiu, Silviu Guga, Dorel Cosma, Cornel Udrea, Elena M. Cîmpan, Menuţ Maximinian, Nicolae Băciuţ, Florin Bojor a hotărât ca Premiul pentru poezie să fie primit de Sorin Lucaci-Bucureşti şi Victoria Curzeneva - Republica Moldova, Premiul pentru proză scurtă-Laurenţiu Fluture-Spania şi Giaveslau Kusther-Republica Moldova, Premiul pentru Teatru Scurt-Ştefan Cătălin Topliceanu-Vaslui. Festivitatea de premiere a avut loc pe scena mare, pe lângă trofeu premianţii primind şi câte un plic cu 500 lei. În acest cadru a fost lansat şi volumul „Tara Bistriţei”, semnat de preotul Nicolaie Feier, o incursiune în lumea strămoşilor, precum şi nr. 17 al revistei „ Conexiuni”. Muzica bună a fost adusă de cunoscuţii Florin Vlad, la vioară, şi Cristian Lepădatu, la pian.
Ultima zi de festival a fost oferită de Teatrul de Operă şi Balet „ Oleg Danovski” Constanţa, cu spectacolul de operă „ Răpirea din serai” de Wolfgang Amadeus Mozart. Evenimentul a adus la Bistriţa artişti lirici ai teatrului constănţean: Roxana Bageac, Mădălina Diaconescu, Doru Iftene, Ciprian Done, Laurenţiu Severin şi Constantin Acsinte. Un spectacol de o vervă debordantă; succesul a fost asigurat, firesc, de distribuirea – în principalele roluri feminine – a unor foarte tinere soliste care au alcătuit un cvartet de o naturaleţe încântătoare, perfect acordat cu vârsta personajelor. Intervenţiile hazlii ale lui Constantin Acsinte (Osmin) au „condimentat” atmosfera naraţiunii lirice printr-un joc scenic de bună calitate cu tentă ironică, ce susţinea, pertinent, întregul eşafodaj comic. Răpirea din serai a rămas, astfel, un spectacol proaspăt, viu, al tinerilor care se adresează propriei vârste cu o inocenţă şi un umor cuceritor ce sfidează trecerea timpului, dar şi a orelor petrecute în fotoliu de către spectatori.
Premiera absolută a operei a avut loc la 16 iulie 1782, la Teatrul Naţional din Viena. Acţiunea se petrece în Turcia. În palatul lui Selim Paşa se găsesc închise Constanţa şi camerista ei, Blonda. Curând apare Belmonte, un tânăr nobil spaniol, iubitul Constanţei, sosit pentru a o elibera. Pedrillo, valetul său, prizonier şi el, îi promite ajutorul. Dar intrarea în palat îi este închisă de Osmin, căpetenia ienicerilor. Profitând de faptul că Paşa Selim este mare amator de arhitectură, Pedrillo, ajuns grădinar, îl recomanda pe Belmonte drept unul dintre cei mai renumiti arhitecţi italieni ai timpului, reuşind, astfel, să-i asigure accesul în serai…
După cum a afirmat şi cunoscuta soprană Daniela Vlădescu, directorul teatrului constănţean, la Bistriţa este un adevărat teatru.
Cortina a fost trasă cu ropote de aplauze. Teatrul are casă bună la Bistriţa. Instituţia gazdă coordonată de prof. dr. Dorel Cosma merită toate felicitările pentru clipele frumoase oferite timp de o săptămână. Aici, la Bistriţa.
„Consider că a fost o ediţie de mare prestigiu, în care teatrul a fost la el acasă. Şi când afirma acestea mă bazez pe faptul că sala de spectacole a fost arhiplină în fiecare seară, nu pe bază de invitaţii sau de oameni aduşi cu arcanul, ci cu bistriţeni iubitori de teatru. Le mulţumesc pentru modul exemplar în care au răspuns prestaţiei artiştilor, dovedind că Bistriţa iubeşte teatrul”, declară directorul festivalului Dorel Cosma.
Gongul final este un nou început, pentru ediţia 2012.
Citiţi şi:
- Festivalul Naţional de Teatru Profesionist „ Liviu Rebreanu” ediţia a VII –a 24 – 30 noiembrie 2011
- Bate gongul, veniţi la teatru!
- Daniela Vlădescu – evoluţie de excepţie pe scena bistriţeană
- Cornel Udrea: Frumuseţea teatrului românesc, la Bistriţa
- Teatrul de Operă şi Balet “Oleg Danovski”, din nou la Bistriţa
Comentarii
La Bistrita se realizeaya lucruri remarcabile pentru sustinerea culturii.
Adaugă comentariu nou