Elevi și profesori portughezi, în Căianu Mic

Erasmus+ în Căianu Mic sau atracția antreprenoriatului în viziune europeană

În perioada 1-7 septembrie 2019, Liceul Tehnologic ’’Ion Căian Românul’’ din Căianu Mic a găzduit un grup de zece elevi portughezi și doi profesori din Escolas Ribeiro Sanches, Penamacor în cadrul proiectului Erasmus+ ’’Urban vs. Rural Entrepreneurship for Youth’’. Activitățile au avut scopul de a-i familiariza pe elevi cu provocările și avantajele diferitelor rute antreprenoriale și cu mijloacele necesare pentru a avea succes în antreprenoriat.
Programul a inclus activități teoretice și practice menite să dezvolte competențele vizate de proiect, dar și activități complementare de petrecere a timpului liber, în cadrul cărora elevii străini au avut ocazia să se împrietenească, și să exploreze câteva atracții turistice din zonă.
Activitățile care au urmărit atingerea obiectivelor proiectului au fost gândite împreună cu partenerii și au fost implementate riguros conform unui orar prestabilit. Astfel, pentru început, elevii au desfășurat activități de interrelaționare ghidată în limbile materne și în limba engleză precum și exerciții și jocuri de rol de spargere a gheții, în care au putut să se autocaracterizeze și să-i cunoască pe ceilalți pentru a identifica interese și aspirații comune.
În zilele următoare s-au desfășurat activități punctuale menite să-i familiarizeze pe elevi cu exigențele pieței muncii, prin redactarea unui CV Europass, discutarea competențelor-cheie necesare angajării, identificarea punctelor tari și slabe ale fiecărui participant, dar și a modului în care pot fi prezentate în mod eficient și avantajos în fața angajatorilor. S-au desfășurat activități interactive de autocunoaștere și autoevaluare, activități pe grupe vizând identificarea profilului angajatului ideal pentru anumite joburi selectate de elevi, dar și exerciții de joc de rol în perechi, simulându-se interviuri de angajare pe baza fiecărui profil de job construit. În cadrul acestor simulări, elevii au căpătat mai multă încredere în ei înșiși, au putut să-și exersese abilitățile de comunicare în limba engleză dar și să-și rafineze capacitatățile de exprimare nonverbală în situații formale.
De asemenea, programul a inclus o prezentare a principalelor domenii antreprenoriale din cele două țări, precum și o dezbatere pe tema oportunităților și dificultăților întâlnite în plan real, la noi și în Portugalia, atunci când se dorește inițierea unei afaceri. Pornind de la exemple concrete, elevii au trebuit să dea dovadă de creativitate în gândire pentru a reimagina profilul, brandul și structura unei firme cu scopul de a-i crește profitul și popularitatea. Aceste exerciții au fost dublate de studiul pe teren al micilor afaceri din zonă și de familiarizarea cu specificul ocupațiilor tradiționale la nivel local. Grupul româno-portughez a vizitat Muzeul Ocupațiilor situat în incinta liceului din Căianu Mic, pentru a avea o imagine cât mai clară asupra istoriei voștinăritului, după care au vizitat un atelier local de prelucrare a cerii. Voștinăritul, această ramură a apiculturii se bucură și azi de succes în rândul numeroșilor mici întreprinzători din Căian, multe generații de căienari realizând profit mulțumitor în acest fel. La fel de profitabile sunt și atelierele de pielărie specifice localității Dobric, apreciate de grupul portughez. O altă vizită de lucru interesantă a fost la service-ul auto din localitatea Agres.
Toate activitățile au fost înregistrate într-un jurnal de reflecție, impresiile fiind pozitive. În timpul liber, participanții au avut ocazia să viziteze câteva obiective turistice din zonă: Mănăstirea Dobric, Biserica Ortodoxă din Căianu Mic, stațiunea Colibița, Băile Figa și Hotel Dracula. Elevii au vizitat și Primăria și au avut loc discuții despre importanța rolului administrației locale în sprijinirea instituțiilor educaționale din mediul rural atât la noi, cât și în Portugalia. De asemenea, s-a făcut o drumeție la poalele Munților Țibleș, oaspeții bucurându-se de aerul curat, de peisajul pitoresc, dar și de izvoarele cu ape minerale și de fructele de pădure, acestea din urmă fiind vânate cu mare poftă. La întoarcerea din drumeție, întreg grupul a savurat o delicioasă mâncare la ceaun, al cărei gust a fost potențat de efortul fizic –au fost peste unsprezece kilometri parcurși! Însă deliciile culinare nu s-au oprit aici- s-a organizat o seară portugheză, unde gazdele și oaspeții au savurat mâncare specifică pe ritmuri de fado, dar și o seară românească în care sarmalele și papanașii au fost la loc de cinste. În ambele ocazii, elevii români și portughezi au gătit împreună, cu ajutorul personalului de la pensiunea Cleja și a profesorilor. Pentru o atmosferă românească completă, portughezii au primit costume populare, de care au fost foarte încântați și le-au purtat cu mândrie alături de elevii români, jucând în horă.
Ambele părți implicate au perceput întreg programul ca fiind de un real succes , așa încât, atât în cadrul întâlnirii la școală cu reprezentanții comunității, cât și la focul de tabără din ultima seară, elevii și profesorii deja își plănuiau cu entuziasm viitoarele activități împreună, care se vor derula pe parcursul vizitei în Portugalia, în perioada 27 octombrie -2 noiembrie 2019. Partea română își dorește, în cadrul activităților pe tărâm portughez, să exploreze și mai mult diferențele curriculare și de orar, dar și metodele de pregătire practică și accesul la informare și oportunități reale în domeniul antreprenoriatului încă de pe băncile liceului în cele două țări.
În concluzie, se dorește, prin toate activitățile, îndeplinirea obiectivului pe termen lung al proiectului, și anume ca în lumina exemplelor pozitive oferite în cadrul proiectului și a schimbului de idei și bune practici în antreprenoriat, tinerii din comunitatea Căianu Mic să adopte o viziune antreprenorială solidă, să dezvolte cunoștințele și competențele necesare și încrederea în forțele proprii pentru a se implica sau a-și deschide afaceri proprii la nivel local, valorificând resursele naturale și materiale, potențialul turistic și tradițiile ocupaționale din zonă. Este speranța tuturor factorilor educaționali implicați că astfel de activități vor determina plecarea în străinătate a tinerilor în număr mai mic și vor sprijini dezvoltarea economică a comunității rurale.
director Ovidiu Boca

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5