Importanța inteligenței emoționale în management

Importanța inteligenței emoționale în management

Inteligența emoțională reprezintă capacitatea de a înțelege și de a-ți gestiona propriile emoții. De asemenea, include înțelegerea impactului pe care emoțiile tale îl au asupra ta și asupra celor din jurul tău. Inteligența emoțională joacă un rol important în felul în care reacționezi în fața situațiilor la care ești expus și poate afecta în mod direct modul în care gestionezi relațiile interpersonale.

Nivelul tău de inteligență emoțională poate face o mare diferență în succesul tău personal și profesional. Cei mai de succes lideri au o inteligență emoțională ridicată, iar companiile ar trebui să facă tot ce le stă în putință pentru a promova un mediu în care inteligența emoțională este încurajată și dezvoltată.

De ce locul de muncă are nevoie de inteligență emoțională?

În primul rând, vom aborda întrebarea des întâlnită: contează cu adevărat inteligența emoțională?

Mai multe cercetări ar sprijini această întrebare cu un răsunător „DA!”. Inteligența emoțională îmbunătățește, printre altele, performanța, relațiile, veniturile și starea generală de spirit.

Inteligența emoțională influențează tot ceea ce spui și faci în fiecare zi. Deși unii oameni au o abilitate înnăscută în acest domeniu, vestea bună este că inteligența emoțională poate fi dezvoltată.

Dar mai întâi, pentru a-ți crește nivelul de inteligență emoțională, trebuie să fii dispus să lucrezi la asta. Iar acest proces nu este întotdeauna unul foarte simplu. Cu toate acestea, folosirea unor strategii pentru a-ți crește inteligența emoțională permite creierului tău să dezvolte noi conexiuni. Acestea fac mai ușoară punerea în acțiune a comportamentelor învățate.

Ți-am pregătit mai jos patru motive pentru care ar trebui să îți pese de inteligența emoțională și de modul în care aceasta îți pot afecta stilul de management.

1. Inteligența emoțională crește conștientizarea de sine

Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poți face pentru a trăi o viață mai fericită, mai sănătoasă și mai productivă este să îți crești conștientizarea de sine, adică „self awareness-ul”. Conștientizarea de sine se referă la înțelegerea esenței a ceea ce te motivează sau te entuziasmează. Este vorba despre a te cunoaște pe tine însuți, de a-ți înțelege temerile, abilitățile, capacitățile, limitările, punctele forte, convingerile și valorile.

Cum dezvolți conștientizarea de sine?

Creează-ți un obicei de autoreflecție. La sfârșitul fiecărei zile, ia-ți 10-15 minute în care să reflectezi asupra modului în care au decurs ultimele ore: ce a mers bine, ce nu ți-a convenit, care este rolul pe care l-ai jucat și ce dorești să faci pentru a merge mai departe.

De ce contează asta pentru manageri?

Managerii care pot reflecta la sfârșitul fiecărei zile sunt mai deschiși către feedback și modalități de îmbunătățire la locul de muncă. Un manager bun ar trebui să fie conștient de faptul că niciun loc de muncă nu este perfect, iar a fi deschis la un feedback sincer este un pas bun pentru a te asigura că echipa este fericită și are instrumentele necesare pentru a ajunge la succes. Un curs de coaching te poate ajuta să înțelegi mai bine noțiunea de inteligență emoțională.

2. Inteligența emoțională îți îmbunătățește autoreglementarea

Autoreglementarea este conștientizarea impactului emoțional intern pe care o situație îl are asupra ta. Dacă ai o autoreglementare dezvoltată, îți poți ajusta în mod corespunzător comportamentul, chiar și în situații stresante. Acest lucru oferă, de asemenea, o conștientizare aprofundată a impactului pe care îl ai asupra celorlalți și a capacității tale de a îmbunătăți o situație. Controlul și ajustarea emoțiilor ca răspuns la factorii externi reprezintă un comportament caracteristic al autoreglementării.

Cum dezvolți autoreglementarea?

Oprește-te din ce faci. Nu reacționa impulsiv. Trage adânc aer în piept și observă ce gândești în acest moment. Disociază-te și fă mental un pas în spate pentru a vedea tabloul întreg. Acum, că ai gândirea limpede, poți să pui în practică soluția pe care o consideri ideală pentru acea situație.

De ce contează asta pentru manageri?

Emoțiile și stările tale sunt contagioase. Nu numai că te afectează pe tine, dar îi afectează și pe cei din jurul tău. Ca manager, ești un model pentru echipa ta. Comportamentul tău este un exemplu despre cum ar trebui să se comporte și alții la locul de muncă. Reglarea emoțiilor tale creează un mediu sigur din punct de vedere psihologic în care poți dezvolta încrederea reciprocă. Acest mediu le permite angajaților să performeze la maximum și să-și aducă cea mai bună versiune a lor la lucru.

3. Inteligența emoțională îți crește gradul de conștientizare socială

Când spunem „conștientizare socială” ne referim la termenul de „social awareness”. Mai exact, vorbim de căutarea continuă de a-i înțelege pe ceilalți și de a-i trata cu respect. Având un nivel ridicat de conștientizare socială, înveți să observi emoțiile celorlalți, dar și reacțiile acestora în raport cu o anumită situație.

Cum dezvolți conștientizarea socială?

Un factor critic pentru a permite acest lucru este raportarea la momentul prezent. Calmează-ți mintea și fii atent la cuvintele și reacțiile celorlalți. Amintește-ți: caută mai întâi să înțelegi și apoi să fii înțeles.

De ce contează asta pentru manageri?

Un manager bun știe să asculte. Dacă ești în acord cu ceilalți, acest lucru îți va permite să rezolvi provocările mai rapid, să abordezi fără probleme conflictele și să menții o echipă mai închegată. Intrarea în spații de conflict cu o atitudine de înțelegere a perspectivei celuilalt va atenua rapid situația și va încuraja găsirea unei soluții.

4. Inteligența emoțională îți transformă managementul relațiilor

Managementul relațiilor este abilitatea de a folosi conștientizarea propriilor emoții, dar și pe ale celorlalți, pentru a gestiona cu succes interacțiunile. Îmbunătățirea acestei abilități permite comunicarea clară și rezolvarea eficientă a conflictelor. Te ajută să construiești legături mai puternice cu oamenii și îți permite să te conectezi cu ceilalți în moduri care îi ajută să se simtă înțeleși și sprijiniți. Nu uita: contribuția ta este la 50% în orice relație, fie ea personală sau de afaceri. Asta înseamnă că împarți jumătate din responsabilitatea de a consolida și crea relații semnificative și pozitive.

Cum dezvolți managementul relațiilor?

Fii interesat de ceilalți. Fii curios. Fii atent când vorbesc alții. Pune telefonul deoparte. Tratează-i pe ceilalți așa cum doresc ei să fie tratați. Reacționează calm la feedback-ul din partea altora.

Inteligența emoțională are impact asupra experienței angajaților. Atunci când liderii și colegii de muncă sunt mai disponibili din punct de vedere emoțional, ei sunt mai capabili să recunoască și să acționeze mai rapid la provocările angajaților.

De ce contează asta pentru manageri?

Ca lider, a fi conectat emoțional la membrii echipei tale te va ajuta să înțelegi ce îi motivează cu adevărat. Acest lucru te va aduce mai aproape de creșterea performanțelor acestora și, implicit, ale firmei pe care o reprezinți. Poți afla mai multe informații despre leadership pe AmaliaSterescu.ro.

Inteligența emoțională este o abilitate fundamentală prezentă în mediile în care angajații sunt apreciați nu numai pentru ceea ce fac, ci și pentru cine sunt. În aceste medii, angajații se simt văzuți și auziți. Așadar, inteligența emoțională îmbunătățește performanța organizațională.

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5