Laura Vişan: Cu smerenie, în școala mea - Liceul Teoretic Sanitar - la final de clasa a IX-a
Școala poate avea foarte multe înțelesuri și poate fi privită din multe perspective, pentru fiecare persoană poate avea un alt sens. Unii o consideră o povară, alții o simt ca pe datorie, dar cei care apreciază școala, înțeleg că menirea școlii este de a ne ajuta să dezvoltăm prețioasele daruri primite de la Dumnezeu: capacitatea de a gândi logic și rațional, memoria, inteligența, imaginația, creativitatea, voința liberă. Tocmai această capacitate intelectuală ne deosebește fundamental de toate celelalte creaturi. Dar nu ajunge doar să știi că ai această capacitate, trebuie să o folosești cu perseverență și să înveți, să te plasezi într-o permanentă dorință de descoperire, de mirare, de investigare. „Școala trebuie să fie o gimnastică a minții omenești, adică o continuă și rodnică dezvoltare a inteligenței umane.” (Mihai Eminescu)
Adăugând inteligenței un caracter moral, o conștiință iubitoare de Dumnezeu, de semeni, de tot ceea ce este bun și frumos, inteligența primește atributele înțelepciunii. O persoană înțeleaptă reușește să găsească echilibrul perfect dintre minte și suflet. În acest sens, activitățile care ne fac plăcere și pasiunile noastre ar reprezenta o prelungire firească a ceea ce învățăm în școală, caracterul și personalitatea noastră formându-se, mai apoi, în situații concrete de viață. „Caracterul însă al unei școli bune e ca elevul să învețe în ea mai mult decât i se predă, mai mult decât profesorul însuși.” (Mihai Eminescu)
Consider că e foarte important să știm că întotdeauna se poate învăța mai bine și mai mult; a te considera superior, invidios pe succesul altui coleg presupune un caracter slab, laș, lipsit de dorința de a te autodepăși. Dimpotrivă se cuvine să ne bucurăm din toată inima ,să îl luăm drept exemplu de urmat, să reflectăm la pașii și munca depusă până la obținerea biruinței, să ne dorim o astfel de victorie, să facem un efort de voință pentru a ieși din letargie și să muncim sistematic, cu sârguință și entuziasm. Putem compara atingerea succesului școlar cu urcușul unui munte: este nevoie de voință, de curaj și de perseverență pentru a ajunge în vârful muntelui. De asemenea mai este nevoie să îți cunoști posibilitățile, resursele personale și eventualele limitări; pentru aceasta, trebuie să recunoști că ai nevoie de îndrumare, de sprijin, iar când apare vreun posibil pericol sau vreun obstacol, să nu renunți, ci să apelezi la cei ce te pot ajuta să îl surmontezi: profesorii, colegii, cărțile, specialiștii, părinții, etc. „Învățătura la om e comoară și munca e cheia ei. Păzește bine cheia, ca să nu pierzi comoara.”-proverb românesc. Așa că se poate spune că succesul vine în urma hărniciei personale, a valorificării șanselor care ți se oferă, a dezvoltării unui stil de învățare autonom care se va prelungi pe parcursul întregii vieți, oriunde te-ai afla. Pentru a rezuma cele spuse anterior cred că educația și autoeducația nu poate fi completă fără modestie, bun simț și smerenie. Tot omul care vrea să se evalueze corect și obiectiv s-ar cuveni să se străduiască să posede aceste calități. „Din ascultare se naște smerenia, din smerenie discernământul, din discernământ străvederea, iar din aceasta înainte vederea.” (Sfântul Ioan Scărarul în Scara, Cuvânt despre ascultare)
Dacă deții aceste însușiri te poți numi un om educat. Aceasta e menirea școlii: să te ajute să devii, mereu și mereu, cea mai bună versiune a ta, cu condiția să îți dorești să urmezi pașii necesari acestei transformări perpetue, nu să te oblige cineva. Nu trebuie să ne educăm doar mintea, trebuie să ne educăm și sufletul; el ne aduce mai aproape de Dumnezeu și ne ajută să simțim, să gustăm, să vedem lumea și universul dintr-o perspectivă integrată.
„Mintea se naște numai din smerenie. Prostia se naște însă numai din înfumurare. Oricât de mari ar fi capacitățile intelectuale, omul smerit e întotdeauna nemulțumit, caută; cel înfumurat crede că știe tot și nu aprofundează.” (Lev Tolstoi „Despre Dumnezeu și om, din jurnalul ultimilor ani)
Vișan Laura Izabela, clasa a IX-a A, Liceul Teoretic Sanitar Bistrița, profesor coordonator Vultur Laura-Mariana
Adaugă comentariu nou