MEDALION LIRIC Al. GIURGEA
AŞTEPTAREA
Vânătorii nu s-au mai întors astăzi, paşii cunoscuţi n-au mai răsunat pe dalele de piatră.
Cine va mai rememora vechile ultragii, cine va mai şterge de praf efigiile?
În revărsatul zorilor, în vreme ce lumina aşează fiecare lucru la locul cuvenit, li se trag la sorţi hainele: se schimbă un crin pe un pumn de smochine otrăvite. Economia gesturilor e aici esenţială, cuvintele rostite sunt puţine. Drumul spre casă va fi de astă dată mai lung.
Doar fiul infirm al condotierului îşi va mai aminti numele lor, în nopţile geroase de iarnă, la ceasul blestemat când ura îşi picură încet răşina în ochii fără privire ai orbilor, şi păpuşile sunt condamnate la moarte.
FRAGII SĂLBATICI
Maturitatea ne dăruieşte frica şi dinţii falşi,
alergiile de lux, beţia
care sălbăticeşte oglinzile.
Şovăitor, trupul rămâne în urma paşilor interzişi,
otrăvind mările întoarcerii.
Nu-i dispreţui pe cei care au puterea de a răni, însă nu rănesc niciodată;
ocoleşte grădinile de piatră şi nu privi în ochii statuilor;
ascultă vocile nopţii, urmează-i cărările;
teme-te de demonul amiezei, care bântuie parcurile
şi incendiază alcoolul tuturor miracolelor trecute cu vederea.
Când peisajele nu vor mai avea importanţă,
când strigătul tău va rămâne fără glas,
inventează-ţi un nume nou:
în apele lui va creşte alga copilăriei
şi-ţi va veghea trecerea prin oraşele fără somn,
invocarea lui oportună va reînsufleţi, pentru o vreme,
teatrele târzii ale memoriei.
ESTHER
1.
În spatele uşilor întredeschise
străjuieşte râsul ucigaş al unor glasuri
ascunse în frunziş. Nu acum.
Ţi se vestesc ape întunecate,
fotografii de familie,
rugăciuni şi blasfemii care înfloresc,
posomorâte, în feţe albe de pernă.
Tu cauţi însă răspunsuri mai precise,
argintul şi exactitatea oglinzilor,
o tristeţe mai sigură.
Nu încă: să duci, mai bine, dorul aproapelui,
în camera ta de sticlă
să îşi facă loc veninul tăcerilor.
2.
Ca un roi de lăcuste febra se întinde
peste câmpurile tale de narcise.
Dăruieşte anestezistului
serviciul de ceai,
bărbaţilor lasă-le
târfele şi frica.
Lumina ta li se va părea mai caldă
când vei deschide ochii şi vei muri.
3.
Un preot din Boston îţi cântăreşte din priviri
uniforma de voluntar: o magnolie târzie
înfloreşte atunci în palma nisipului.
Ascultă, din nou, clopotele verii,
atinge iarăşi cu mâna
stâncile şi ţărmurile fierbinţi
care-i compun recuzita fragilă.
Vor trece zile.
Păianjenul îşi va ţese legenda sălbatică
multiplicat în ochiul tragic al muştelor.
NOCTURNĂ
Un timp mai prielnic,
pe care-l citim în destrămarea fiecărei zile,
ne dăruieşte crinul fals
în numele căruia zidim ferestrele casei.
Departe de peisaje, auzim clopotul blajin
cum vesteşte sosirea tigrilor.
Zarul previzibil aruncat în spatele orei încremenite,
erorile deliberate plăsmuite între oglinzi,
sub împotrivirea abia simţită a speranţelor fără glas,
şi nisipul intact
pe care nu se mai dăduse de mult nici o luptă:
vreme a unui dezastru precar,
înnobilată doar de veghea trândavă.
I-am cules de mult fructele, cu o mână sigură,
şi le-am împărţit manechinelor
la începutul fiecărui anotimp.
CRISTOFOR
Ca un deşert coboară ziua
în faţa tăcerii tale de cuarţ.
Închină semnul acesta limpede
cărnii care se împotriveşte remediului,
laudă aspra ei generozitate.
Eşti acasă, din nou,
unealtă a peisajelor fără linii,
vehicul obedient al atingerii
care sporeşte distanţa săracă.
Cumplitul tău dar va ucide
prostituatele împăratului,
înmulţirea pâinilor va fi urmată
de măcelul obişnuit.
Cât se va scurge până când
picioarele vor înapoia sângelui
adevărul inutil al repetiţiei?
În oraşul lui Dumnezeu
o pianină electrică smulge
mărturisiri false condamnaţilor:
o rasă de copii magnetici,
grei precum cuvintele,
îşi primeşte, dincoace, izbăvirea.
FERESTRE ÎN CANNAREGIO
O mână subţire atinge fruntea de ceară
şi dintre aşternuturi umede se înalţă, învolburate,
nesăbuitele imnuri ale febrei.
Ochii verzi ai spălătoresei udă petuniile.
Când muzica ce răzbate din întâmplările zilei se stinge,
o tăcere sălbatică îi găseşte inima.
Un adolescent îşi scrie pe zidul de piatră numele,
apoi adoarme cu o carte obscenă sub pernă:
dureri funebre însufleţind marşul nopţilor.
Pe marginea patului răvăşit, chipul poştaşului
urmăreşte literele otrăvite; o flacără neagră ţâşneşte din apa
înverşunatei sale singurătăţi.
Vulturi de oţel cercetează atent vinile.
În aceste odăi cu ferestre înalte, unde nu te aşteaptă nimeni,
se plămădesc neîncetat miile de cuvinte
care vor străbate, ocolindu-te, trupul oraşului
şi vor alcătui lunga litanie a unor alte vieţi.
Glasurile din spatele obloanelor coborâte
nu-ţi vor înşira în nici o seară faptele,
numele tău nu va fi nicicând pomenit.
Şi totuşi, atunci când vei colinda, vara, furios parcurile,
şi tot ceea ce ura ta va atinge se va transforma în aur,
sau când ispita odihnei îţi va îmblânzi obiceiurile
şi-ţi vei dori să mângâi creştetul copiilor,
vei şti că toate aceste cuvinte te-au însoţit mereu, pretutindeni,
ca nişte animale docile şi tăcute,
care nu ţi-au fost niciodată prietene.
FRICA
Un trup încovoiat îşi ară ogorul,
în vreme ce privirea sfredeleşte pământul
tot mai adânc. Aripa celui care cade
fâlfâie, nevăzută, deasupra.
La prima bătaie a clopotului
dorinţa îşi cheamă înapoi
câinele descumpănit.
Nu sângele
ce deschide poteci primejdioase
în aurul credincios al miriştii,
nici călăuzele care tăgăduiesc,
în casa râsului, unealta providenţială:
o călătorie plănuită an de an,
care nu va fi întreprinsă niciodată,
aprinde, în schimb, focurile serii.
Vinul prudent
îmbată iarăşi cenuşa.
Pe toate aceste lucruri
se clădeşte o morală fără greş,
care ştie că ceea ce nu este numit
dăinuie veşnic, pedepseşte şi iartă.
MELANCOLIE
Este o cheie care se aprinde
în mâna dezordinii,
este o lumină care zăvorăşte
privirea ta.
Este oglinda care ascunde
chipul vinovat al manechinului.
Este o tăcere
şi un cuvânt încă nerostit,
care-i sporeşte inima vulnerabilă.
Copiii aruncă primii
zarul de piatră:
imaginea unei dureri însângerează
imaginea unei zile.
Este o imagine ce se multiplică
în ochiul sălbatic al lui Dumnezeu.
Este o cameră care aşteaptă. Numele tău
amuţeşte blând printre oameni,
peste câmpul de giruete răsună
vocea plăsmuitoare de oraşe.
Făpturi uscate
cutreieră nisipurile. Într-o zi
vei învăţa să minţi:
este o gură străină ce repovesteşte
faptele celor morţi.
PEISAJ
Înainte ca ziua să se termine, muribundul
incendiază casa blestemată,
păsări negre îi însoţesc
pe cei care pleacă. Nu există loc
unde ochii lor se pot odihni
când se li se aprinde drumul în faţă,
umbrele îi urmează tăcute
în cvadrige în flăcări.
La căderea nopţii vor înălţa
cupele de argint,
părul albastru al unei femei uriaşe
va înnora oglinzile care contemplă
sminteala trupurilor.
Adaugă comentariu nou