De fiecare dată cînd pleacă la ceruri cineva pe care îl prețuiești, îți dai seama că o mulțime de cuvinte au rămas nespuse. Pierderea unui om e întotdeauna mare, întreruperea dialogului cu el este foarte dureroasă. Pandemia de acum, sfidînd privilegiile democratice obținute de omenire, grăbește de multe ori despărțirea de cei dragi, ne taie irevocabil și dreptul la un ultim omagiu. Ritualul tradițional al desprinderii de lume aproape a dispărut. Ne petrecem de pe pămînt brusc și aproape fără de știre, cum nu se cuvine unei ființe care a purtat de-a lungul vieții drag de lume, drag de oameni, care – mai mult – a încercat să aprindă în inima semenilor flacăra credinței în cele sfinte și să o întrețină aprinsă îndelung și înalt.
Am aflat de dispariția părintelui Vasile Ciherean, poet și artist plastic, aproape din întîmplare, cu ocazia… felicitărilor de Anul Nou, cînd mi s-a amintit că părintele nu mai este printre noi de vreo două luni, răpus de flagelul care bîntuie lumea. Nu știam. De unde să știu? Într-o lume în care marile semnificații sînt ignorate, distruse sau batjocorite, moartea devine, iată, anonimă. Nu o mai putem gestiona prin ritual. Prin pregătirea omului pentru o lume mai bună, cea din ceruri. Această situație m-a îndurerat și aș putea spune că m-a și umplut de furie. Să nu mai poți aduce un ultim omagiu celor dragi!... Virgil Rațiu spunea cîndva că „Poezia lui Vasile Ciherean este aceea care descrie o «nemiloasă luptă a vieții, nu cu moartea, ci cu sfîrșitul ei»”. Adică finele vieții nici nu mai poate fi moartea, ci o simplă… dispariție, cum teoretiza cîndva un filosof francez.
Consumate fiind cele lumești, în precara lor condiție de azi, ne întoarcem, prin amintire, spre cel care a fost preotul și poetul Vasile Ciherean și-l descoperim viu în lucrarea sa preoțească, care nu încetează prin simpla dispariție a trupului, și în opera sa poetică sau în încercările de artă plastică, pictură sau sculptură.
Născut la 1 ianuarie 1953 în satul Bichigiu, din județul nostru, absolvent al Institutului Teologic Ortodox de grad universitar din București în 1978, părintele Vasile Ciherean a slujit în Parohia Lunca Ilvei pînă la ieșirea la pensie. După care s-a mutat în orașul Bistrița, unde și-a ridicat cu anii o casă. Debutează revuistic cu poezie în revista Steaua, 1972, colaborînd la publicații precum Steaua, Mișcarea literară, Răsunetul etc. A debutat editorial cu volumul A șaptea viziune, cu o prefață de Ioan Pintea, la Editura Aletheia, Bistrița, 2003. A mai publicat: Miercurea pe dinăuntru, versuri, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2006; Mănăstirea Bic, cetate a biruinței, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2008, Poeme, Ed. Grinta, 2009, Fonetica iernii, Editura Gedo, Cluj-Napoca, 2011, Inadvertența plutirii, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2012 ș. a. A plecat la Domnul pe neașteptate, în 6 noiembrie anul tocmai trecut. Un poet însingurat, cum îl caracteriza Ion Radu Zăgreanu, „a cărui privire de cuvinte, aruncată peste lucrurile din jurul său, devine un strigăt al durerii înăbușite în suflet”. S-a retras în singurătatea poeziilor sale, spre care ne întoarcem și noi privirea. Da, un poet însingurat, discret în smerenia peceții duhovnicești, sensibil și profund, atent la rostirea succintă, precum puțini, emblemă a acestui spațiu, ignorat de oficiali. Preot, poet, dar și om al comunității diurne, ființă blîndă, dar fermă și categorică, ajuns la un moment dat la o formă inedită de protest, greva, la Prefectură, pentru a atrage atenția asupra faptului că Biserica Ortodoxă din localitatea unde slujea nu și-a primit toate terenurile revendicate în baza legilor proprietății. Prins într-un tîrziu al lumii, în care pînă și delicatețea riscă să își piardă puterea, precum și grădina în care vederea descrește („de la oraș am revenit prea tîrziu/ slăbise vederea ferestrelor/ lucerna a crescut literalmente cât gardul/ cu delicatețe/ și neverosimila strategie înțesând/ grădina/ pierdută și ea prin larga deșertăciune.” (poezia „facsimil”) Acea deșertăciune pe care o învinge ruga. Într-un tărîm unde „zăpada urcă pe latura nordică/ până la al treilea palier”, iar poetul percepe „spaima lunii” („atât”). Ne aflăm deodată într-o viziune premonitorie, „întâia oară când/ au plâns/ crinii din cimitir/ pe-acest pământ nesigur/ ziua cu noaptea/ rămâneau/ încuiate în capelă” („cimitir părăsit”). Sîntem chemați să descuiem aceste zile și nopți și să le dăm o altă înțelegere, regăsindu-l pe poet transfigurat în semnele cărții: „duceam – ducem, n. n. – sub braț cartea a patra/ purtam o sabie la brâu/ – sabia fusese cândva clopot –/ într-o clopotniță/ de grâu/ dangătele puneau semne cărții/ și mă durea ce scrie/ acolo/ de la început pân’ la sfârșit/ căci toate literele erau arse/ de moartea care m-a cetit.” („semnele cărții”) Da, moartea l-a citit, tranfigurîndu-l în filele ei. Nu ne rămîne decît să răsfoim aceste file și să le găsim deslușirea. Să le dăm noi interpretări. Vom face și de acum înainte multe asemănări „între somn/ și moarte”, dar vom descifra oare „insinuările acestui/ deal” (v. „metafizica în jurul dealului”)? Deal în care își va duce veacul pînă la a Doua Venire. În vreme ce se va afla întotdeauna „o voce/ dulce/ (care, n. n.) iese din biserică/ să ne salveze” („răul”). O voce la a cărei rostire a slujit cu aleasă cucernicie. Iar noi ne vom ruga mereu ca Dumnezeu să-l odihnească în pace în așezămintele Sale înalte!
Olimpiu Nuşfelean
........................
Vasile CIHEREAN
Facsimil
de la oraș am revenit prea târziu
slăbise vederea
ferestrelor
lucerna a crescut literalmente cât gardul
cu delicatețe
și neverosimilă strategie înțesând
gradină
pierdută și ea prin larga deșertăciune
cimitir părăsit
întâia oară când
au plâns
crinii din cimitir
pe-acest pământ nesigur
ziua cu noaptea
rămâneau
încuiate în capelă
atât
… lupii urmăreau căprioarele nopților
albe
zăpada urca pe latura nordică
până la al treilea palier
tu ai revenit în dormitor
cu spaima lunii încolăcită în jurul
trupului
umbrele
se adânceau în perete
cam asta e
tot ceea ce a văzut vedenia
după a treia filă
iarna
a lăsat chipul
la o masă de ritual
din bazilica a treia
afară
a înflorit bietul meu liliac
pe stradă trec dușmani și
prieteni
urmele
nu mai degeră
semnele cărții
duceam sub braț cartea a patra
purtam o sabie la brâu
- sabia fusese cândva clopot -
într-o clopotniță
de grâu
dangătele puneau semne cărții
și mă durea ce scrie
acolo
de la început pân’ la sfârșit
căci toate literele erau arse
de moartea care m-a cetit.
uliul
uliul n-a existat
până nu l-am văzut
deunăzi el se năpusti în grădina
cu pui
lângă iaz
încă multă vreme
strigătele rămânea-vor în transă
deasupra caselor mărginașe
străbunii
plecând la război
ei ne-au lăsat biserica
școala
biblioteca
turmele de oi
munții cu păduri și fântânile
distanțele străbătute prin zăpadă
și frig
cu vremea au căzut din hârtiile de pe pereți
noaptea tabloului
înainte ca luna să dispară
prin tihnitul pod al morii sătești
o aud
cum suflă în felul ei
distant
un fulg cade între lumânările
pomului de Crăciun
căderea lui aparent neinteresantă
iscă prelungi vâlvătăi în noaptea
tabloului
crâng de vară
la prânz crângul era aproape
gol
deasupra cântau: ciocârlia
și vântul
noaptea visam dihănii în râu
dimineața de la florile
câmpului
am învățat
purificarea prin culoare
metafizica în jurul dealului
cuiburile de altădată ale platanilor cu ouă
de vrăbii
căsuța stângace a veveriței
stau în incinta altor sălbătăciuni
pe măsură ce îmbătrânesc
dealul se înalță cimitirul
e deja în cer
o cunoștința mai veche face asemănări
între somn
și moarte
dar nimeni nu știe insinuările acestui
deal
pur și simplu
altfel
în fiecare zi
se micșorează
distanța dintre lucruri
frânghii de nuc
îndeosebi noaptea fratele meu
nucul
- magnifica identitate -
tulbura balta
zilele care vin sunt pline de chiciură
azi din casa bătrână au rămas:
zidul acoperit cu lujeri de zmeură iar chipul
din fosta fereastră mă așteaptă
încă
rău
răul
arde
flăcările se exfoliază
în noul auz
duminica promite
purificarea
o voce
dulce
iese din biserică
să ne salveze
dincolo de stradă
la vecinul din apartamentul de jos
toata noaptea lătra un câine
vecinul din dreapta
de câte ori se întoarce acasă blestemă
o harpă de sârmă
m-am scufundat în mine însumi
și-am dat de un străin
care-i pregătit să ia la plimbare
câinele vecinului
cobor cu legea lucrurilor sub braț
iar graba neîmpărtășită nimănui
se fărâmițează-n melodii
memorabile
Comentarii
Dumnezeu să-i aibă în sfânta Sa grijă sufletul atât de bogat și iubitor!
Foarte frumos articolul.Merita un asemenea omagiu.Pacat ca este postmortem.Multumesc pt cateva crampeie din poezia profunda,filozofica a unui suflet misterios, sensibil, dedicat semenilor, care uneori nu l-au inteles.
Foarte frumos articolul.Merita un asemenea omagiu. Pacat ca este postmortem.Multumesc pt cateva crampeie din poezia unui suflet misterios, sensibil,dedicat semenilor,care uneori nu l-au inteles.
Adaugă comentariu nou