Ministrul delegat Doina Pană: Conflictele colective de muncă ar putea fi soluţionate pe calea medierii şi arbitrajului

 

Ministrul delegat pentru dialog social, Adriana Doina Pană, intenţionează să promoveze un concept de soluţionare alternativă a conflictelor de muncă, prin mediere şi arbitraj.

          “Într-o perspectivă pe termen mai lung, intenţionez să promovez conceptul de soluţionare alternativă a conflictelor colective de muncă pe calea medierii şi arbitrajului prin Oficiul de Mediere şi Arbitraj al Conflictelor Colective de Muncă de pe lângă Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. Aceasta ar conduce şi la degrevarea instanţelor de judecată de câteva sute de mii de dosare (la ora actuală există cca 200,000 de procese pe rol în instanţe,  pe tema conflictelor de muncă). În acest sens, am demarat un proiect cu finanţare din Fonduri Norvegiene, pentru formarea de mediatori şi arbitri, specializaţi în conflicte colective de muncă”, precizează Doina Pană, în bilanţul activităţii sale ministeriale, după trei luni de la învestitură.

          În plan legislativ, prioritatea ministrului Pană o constituie asigurarea bunei funcţionări a Consiliului Economic şi Social. “În acest sens, am  elaborat împreună cu partenerii sociali (toate confederaţiile sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional) un proiect de lege privind Organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, care a fost înaintat  Guvernului, însuşit de acesta şi transmis Parlamentului spre dezbatere şi adoptare”, se arată în documentul remis presei. De asemenea, la solicitarea partenerilor sociali pentru modificarea  Legii 62 - Legea dialogului  social, demersul este  află într-o procedură de analiză în vederea stabilirii oportunităţii modificării acestui act normativ.

          Nu în ultimul rând, ministrul deleagt Doina Pană consideră că se impune “consolidarea şi, acolo unde este cazul, revigorarea dialogului social tripartit la nivel local”. Deja a fost iniţiată o procedură de analiză a activităţii comisiilor de dialog social judeţene, pentru identificarea căilor prin care pot fi implicaţi partenerii sociali în diverse forme de parteneriat cu autorităţile locale.

          ***       

Cazurile Mechel şi Oltchim: Noi trebuie să asigurăm funcţionarea dialogului social

          Ministrul delegat Doina Pană susţine că principala sarcină care îi revine în cazuirle Oltchim şi Mechel este “să asigure cadrul legal ca dialogul social să se desfăşoare”, să funcţioneze, iar dacă miniştrii sau prefecţii îi solicită sprijin, să îl acorde.

          «Dialogul social poate fi un catalizator în identificarea soluţiilor economice, dar nu poate fi un substitut al lor. Nu este soluţia magică de rezolvare a tuturor problemelor care privesc activitatea unei companii, ci un instrument prin care partenerii sociali caută împreună soluţiile optime privind problemele care le stau în faţă”, apreciază Doina Pană.

          În cazul Mechel Câmpia Turzii, deşi este vorba de o firmă privată,  “cu acordul companiei, din respect şi îngrijorare faţă de situaţia salariaţilor disponibilizaţi, am participat în data de 28 februarie, la sediul Instituţiei Prefectului Judeţului Cluj, la o întâlnire cu reprezentanţii acţionariatului majoritar al societăţii, cu liderul de sindicat şi reprezentanţi ai salariaţilor disponibilizaţi, în prezenţa prefectului de Cluj, a primarului din Câmpia Turzii şi ai parlamentarilor de Cluj”, arată oficialul guvernamental.  Pentru că legislaţia naţională şi convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii interzic o imixtiune a Guvernului în executarea contractelor colective de muncă, soluţia este instanţa de judecată. “Ca şi concluzie, chiar dacă e regretabil că s-a ajuns aici, salariaţii sunt protejaţi prin lege, executorul judecătoresc procedând la prioritizarea plăţii salariilor şi a altor datorii asimilate acestora, indiferent de numărul altor creditori (dacă urmărirea silită a fost pornită de mai mulţi creditori)”, explică ministrul Pană.

          În ceea ce priveşte situaţia de la Oltchim, crede demnitarul bistriţean, pentru că problema este una economică, “şi soluţia trebuie să fie tot economică”. Doina Pană menţionează că a participat  la două şedinte de dialog social la sediul Ministerului Economiei, pe tema situaţiei de la Combinatul Oltchim, în prezenţa liderilor de sindicat, a reprezentanţilor salariaţilor, a administratorilor judiciari şi ai conducerii companiei, ai parlamentarilor de Vâlcea şi a autorităţilor administraţiei locale, “concluziile finale fiind unanim acceptate de către toţi partenerii de dialog social”.

***          

Altfel, pe agenda ministrului în primul trimestru al anului au fost programate întâlniri cu liderii confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional, cu reprezentanţi ai Consiliul Investitorilor Străini, ai  Camerelor de Comerţ Româno - Americană  şi Româno-Germană, cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional, ai Comisiei Europene şi ai Băncii Mondiale etc.

Comentarii

17/04/13 08:24
Un cititor ...

Probabil ca "medierea si arbitrajul"... de USL au fost "initiate"... si nu sunt altceva, decat un fel de "capusare" al actului de justitie din Romania, dupa felul in care au fost concepute.
In primul rand, la actul de mediere, care este un act eminamente juridic de tip judiciar-civil... au acces, in calitate de mediatori autorizati, persoane care nu au studii juridice de nici un fel, iar in al doilea rand, actele incheiate de "ei"... urmare a medierii... nu constituie acte juridice cu caracter justitiar pentru a putea fi investite cu formula executorie si nu inlocuiesc judecata in nici un fel si nici nu constituie o "autoritate de lucru judecat" in sensul legii civile si de procedura civila.
Efectiv, oamenilor li se pretinde ca in prealabil, sa recurga la un "mediator"... unde sa mai dea niste bani "aiurea"... si fara nici un rezultat pozitiv pentru parti, in ansamblu nefiind decat un fel de "capusare" al actului de justitie din Romania, prin intermediul unor "persoane autorizate"... sa mai "ia" niste bani... in plus, pe langa ceea ce il costa pe cel care merge la Instantele de Judecata... si care "sume de bani "... nu sunt deloc mici sau modeste...
Altceva era insa, daca aceasta mediere era facuta ca un act benevol si ca o varianta de "impaciuire" ca o forma scurta de solutionare a unui litigiu si care sa aiba autoritate de lucru judecat... dar... din pacate nu este asa...
Asadar, stimata doamna, sunteti "simpatica"... dar mai lasati-ne cu "recomandarile Dvs"...

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5