La Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița, proiectul eTwinning „Let’s Code for ErasmusDays!”, inovația care îmbină 3 inițiative sprijinite de Comisia Europeană!
La sfârșitul lunii septembrie 2023, la Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița, d-na prof. înv. preșcolar Lazea Ionela Camelia, a inițiat și fondat alături de d-na prof. Natalja Varkki de la Haabersti Vene Gümnaasium din Tallinn, Estonia, și d-l prof. İbrahim Onur Gökdoğan de la Yıldırım İlçe MEM din Bursa, Turcia, proiectul eTwinning „Let’s Code for ErasmusDays!” (https://school-education.ec.europa.eu/ro/etwinning/projects/lets-code-erasmusdays). Prin acest proiect s-a dorit organizarea unor evenimente de sărbătorire a Zilelor ErasmusDays, într-un mod creativ, inedit și unic, prin activități de codare și robotică pe o platformă sigură precum ESEP eTwinning.
Proiectul de scurtă durată (doar 2 luni) a îmbinat 3 inițiative în domeniul educației sprijinite de către Comisia Europeană: eTwinning – un proiect cofinanțat de Comisia Europeană care facilitează cadrelor didactice crearea de proiecte internaționale de colaborare interșcolară pentru elevi, utilizând platforma europeană European School Education Platform (ESEP), ErasmusDays – un eveniment inițiat de Agenția franceză Erasmus+ care durează șase zile (9 – 14 octombrie 2023) în care este sărbătorit Programul Erasmus+ în Europa și Code Week – Săptămâna UE a programării (7 – 22 octombrie 2023) – este sprijinită de Comisia Europeană și organizată de voluntari care propun o mișcare de bază care celebrează creativitatea, rezolvarea de probleme și colaborarea prin programare și alte activități tehnologice.
Obiectivele proiectului au vizat promovarea cunoștințelor despre Erasmus+, eTwinning și Code Week, prin implicarea copiilor în alfabetizarea digitală, jocuri digitale, puzzle-uri, videoclipuri, desen/picturi, postere, creații literare, fotografii, cântece sau jocuri. Pe tot parcursul proiectului s-a experimentat utilizarea codării și a roboticii, încurajarea colaborării și cooperării între profesori și elevi și s-a promovat bogata diversitate culturală a Europei și nu numai. Prin implementarea activităților proiectului am vizat îndeosebi dezvoltarea abilităților lingvistice a tuturor participanților, dar și utilizarea TIC ca instrument de succes pentru găsirea și folosirea de resurse web utile. În planificarea proiectului s-a avut în vedere 2 componente principale: participarea activă a profesorilor și elevilor pentru realizarea activităților propuse în proiect și mentoratul profesorilor prin prezentarea modalităților de înregistrare și raportare a evenimentelor sau de participare la webinarii și cursuri online pe platformele dedicate.
După prezentarea proiectului pe un grup de Facebook dedicat profesorilor care organizează activități de programare, am avut bucuria ca un număr foarte mare de profesori din diferite școli europene și non-europene să ne răspundă că doresc să participe. Am atins obiectivul proiectului nostru de a promova diversitatea culturală bogată a Europei prin activitățile noastre de proiect, deoarece proiectul a reunit aproape 2.500 de elevi cu vârste între 3 și 14 ani, 140 de profesori din 90 de grădinițe și școli din 13 țări: (9 țări UE: Croația, Estonia, Grecia, Italia, Lituania, Polonia, Republica Moldova, România, Slovenia și 4 țări non-UE: Bosnia și Herțegovina, Norvegia, Tunisia, Turcia). De asemenea, am avut și mulți alți colaboratori care ni s-au alăturat doar pentru activitățile Code Week, folosind codul nostru unic cw23-DFJUb pentru a crea peste 200 de activități individuale.
După înregistrarea în proiect, toți partenerii au încărcat în spații special create prezentări ale țărilor și orașelor lor natale, dar și ale grădinițelor/școlilor și grupelor/claselor lor. Toate aceste prezentări au fost vizionate de copii alături de cadrele didactice care le-au înlesnit accesul pe Twinspace-ul proiectului (https://school-education.ec.europa.eu/ro/etwinning/projects/lets-code-erasmusdays/twinspace) sau pe grupul de Facebook dedicat proiectului (https://www.facebook.com/groups/1483192382457396).
În perioada următoare, fiecare partener din proiect a înregistrat câte un eveniment pe platforma https://www.erasmusdays.eu/ și câte o activitate pe platforma https://codeweek.eu/ pentru ca în săptămâna 9 – 15 octombrie 2023 să poată derula evenimente de sărbătorire a ErasmusDays prin activități de codare și robotică (având la dispoziție fișe ajutătoare realizate de fondator), prin artă (desen, pictură, muzică, postere), limbaj sau întâlniri online.
A doua săptămână (16 – 22 octombrie 2023) a vizat doar activități de robotică, codare, programare, unplugged sau cu autorul roboților, ozoboților, beeboților sau a instrumentelor web speciale adaptate vârstei și abilităților digitale ale elevilor. La finalul acestor 2 săptămâni, partenerii și-au raportat activitățile derulate pe platforma Code Week și au primit Certificate de participare atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.
O mare bucurie a copiilor a fost participarea la întâlniri online prin care s-au putut vedea și saluta cu ceilalți parteneri din proiect. Pe tot parcursul proiectului au avut loc 8 întâlniri online în care elevii au derulat activitatea comună a proiectului: HELLO. Ei s-au prezentat și au salutat mai întâi în limba natală a fiecărei țări participante la întâlnire și i-au încurajat pe ceilalți participanți să salute în limba lor, apoi s-au salutat cu toții folosind cuvântul comun HELLO, au cântat Happy birthday Erasmus!, Happy Code Week to you! sau cântece în limba lor natală și și-au luat rămas bun, folosind limbile natale și Good bye!
Totodată, în această perioadă, o mare parte din partenerii noștri au participat la o serie de evenimente online dedicate tematicii proiectului: CODEWEEK4U rerun – 2 octombrie; Evenimentul de lansare Code Week - 9 octombrie; Webinar Merito - 13 octombrie (parteneri români); EU Code Week webinar Fostering Youth Digital Skills across Europe - 16 octombrie; EU Code Week webinar Digital Children’s Rights - 19 octombrie; eTwinning Online Annual Conference 2023 – 19/21 octombrie ; webinar "The secret of a quality eTwinning project: how not to miss the quality label?" -1 noiembrie (parteneri estonieni); EU Code Week Webinar: Empowering Educators: Decomposition in the Classroom -2 noiembrie; curs Assessment in the age of Artificial Iintellingence - 6 noiembrie 2023.
După finalizarea activităților de codare și HELLO, a urmat o parte practică și distractivă pentru elevi și anume jocurile digitale care au fost create de parteneri special pentru acest proiect cu scopul de a fixa și consolida cunoștințe referitoare la Erasmus+, eTwinning, code Week sau parteneri, respectând nivelul de vârstă și de competențe digitale ale copiilor. Folosindu-se de telefoane inteligente, tablete, table interactive, laptopuri sau calculatoare, elevii au avut la dispoziție peste 120 de jocuri precum Puzzle-uri, Jocuri de memorie, Alege / Sortează / Potrivește corect, Găsește... partenerii/steagul etc., Anagrame, Învârte roata, Labirinturi, Pixel Art sau Quiver.
Toate aceste jocuri digitale și multe din activitățile proiectului au fost realizate folosind o varietate e instrumente digitale precum: Padlet, UMAP, Jigsawplanet, Learning Apps, Wordwall, Canva, Sratch, Arloopa, Quiver, Storyspark, WordArt, Pixlr, YouTube, Befunky, Wheel of Names, Makecode, Genially etc.) adaptate vârstei și competențelor digitale ale elevilor și cadrelor didactice.
În perioada viitoare, cadrele participante la proiect așteaptă acordarea certificatelor pentru evenimentele organizate pe platforma ErasmusDays și certificatele de Excelență eliberate de Code Week pentru participarea într-un număr atât de mare la un eveniment comun și se pregătesc pentru depunerea aplicațiilor pentru Certificatele naționale de calitate.
Proiectul a intrat în etapa de evaluare la începutul lunii noiembrie 2023 când au fost aplicate un set de chestionare elevilor, părinților și profesorilor. Din multitudinea de răspunsuri primite (aproape 900 răspunsuri de la elevi, 700 de la părinți și 120 de răspunsuri de la profesorii implicați în proiect) putem concluziona că majoritatea profesorilor și părinților au salutat oportunitatea de a lua parte la un astfel de proiect inovator și creativ și elevii au fost încântați de activitățile derulate, de întâlniri și de jocurile digitale. Am primit zeci de aprecieri, mesaje pozitive și de mulțumire care se regăsesc în paginile de Twinspace ale proiectului și care ne bucură și încurajează să revenim cu acest proiect și în anii următori.
Responsabilitatea asupra conținutului articolului revine în exclusivitate autorului articolului, iar ANPCDEFP și eTwinning România nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conținutul informației.
Director, prof. Crina Luminița Clapou
Ambasador eTwinning, prof. Ionela Camelia Lazea
Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița
Citiţi şi:
- „Europa și eTwinning- Să sărbătorim împreună!”- proiect eTwinning desfășurat la Grădinița cu Program Normal nr. 1 Bistrița
- Prof. înv. preșcolar Cristiana Ghindean (GPN nr.1 Bistrița): Proiectele Etwinning – un pas spre inovația didactică în învățământul preșcolar
- Oaspeţi din Cehia, Portugalia, Lituania, Italia, în Salva
- Sărbătoare la Colegiul Național „Petru Rareș” Beclean
- O nouă experiență de învățare ERASMUS la Școala Profesională "Tiberiu Morariu” Salva prin intermediul proiectului "UNESCO BRIDGES”
Adaugă comentariu nou