Didactica Nova

Code4EU: exemple de activități de codare prin eTwinning, la Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița

Educația modernă trece printr-o transformare rapidă, având scopul nu doar de a promova gândirea critică, creativitatea și abilitățile de rezolvare a problemelor, ci și de a pregăti copiii pentru un viitor în care competențele digitale sunt esențiale. Un domeniu promițător în acest context este programarea, ce poate fi introdusă chiar din perioada preșcolară prin intermediul jocurilor, sarcinilor creative și activităților interactive.

Platforma internațională eTwinning le oferă educatorilor oportunitatea de a dezvolta proiecte inovatoare care sprijină formarea comunităților de învățare și dialogul intercultural. Un exemplu elocvent este proiectul „Code4EU”, care nu doar că le-a oferit copiilor primele noțiuni de programare, dar a contribuit și la dezvoltarea competențelor lor digitale, împreună cu promovarea valorilor europene.

Proiectul, fondat de d-na prof. Lazea Ionela Camelia, ambasador eTwinning, de la Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița și de d-na prof. Kalliopi-Lina Kynigopoulou de la Grădinița nr. 32 din Thessaloniki, Grecia a debutat în luna octombrie 2024 cu scopul de a promova activitățile de programare și robotică în cadrul Săptămânii Europene a Programării (Code Week), precum și de a întări valorile europene și cetățenia activă, în conformitate cu tema anului eTwinning „Educația cetățeniei: să sărbătorim ceea ce ne unește”.

Participanți activi în proiect au fost 1.400 de copii și 80 de profesori din șase țări europene: România, Grecia, Italia, Lituania, Macedonia de Nord și Turcia care și-au dezvoltat nu doar competențele digitale și de rezolvare a problemelor prin folosirea gândirii logice și a creativității, ci și-au îmbunătățit și cunoștințele despre Uniunea Europeană, descoperindu-i diversitatea culturală și învățând despre valorile comune care unesc diferitele națiuni.

În planificarea proiectului s-a avut în vedere două componente principale: participarea activă a profesorilor și elevilor pentru realizarea activităților propuse în proiect și mentoratul profesorilor prin îndrumarea profesorilor începători în eTwinning, Code Week și ErasmusDays în înregistrarea, implementarea și raportarea acestor activități sau participarea la webinarii și cursuri online pe platformele dedicate.

În acest articol o să exemplificăm câteva din activitățile de codare și robotică implementate în cadrul acestui proiect, care au permis copiilor să descopere lumea programării într-o manieră creativă și captivantă, ajutându-i să dezvolte abilități esențiale pentru viitor și stimulând interesul pentru tehnologie.

Activitățile de codare/programare și robotică planificate în cadrul proiectului s-au derulat în cadrul Code Week (Săptămânii Europene a Programării) din 14 – 27 octombrie 2024. Cadrele didactice partenere au înregistrat fiecare câte o activitate de programare / robotică pe platforma Code Week în care au descris activitățile planificate. Toate înregistrările au avut același cod comun cw24-lDIr5 pentru a forma o alianță în cadrul campaniei Code Week 4 All.

În prima săptămână, 14 – 19 octombrie 2024, toți partenerii am implementat evenimente de sărbătorire a ErasmusDays prin activități de programare și robotică, prin artă (desen, pictură, muzică, postere), limbaj sau întâlniri online care pot fi vizualizate în acest Padlet https://padlet.com/kameeliah16bis/erasmusdays-2024-lemt0gp2jih2):

- activități de codare / programare după culori, cifre sau simboluri în colorarea steagului Europei, a siglei ErasmusDays, a logo-ului eTwinning,  a steagurilor partenerilor din proiect;

    - programare roboței sau personaje prin identificarea unor trasee pe fișe de lucru sau pe podea și ghidarea lor pentru a ajunge la o destinație prestabilită, de exemplu „Să îl ajutăm pe roboțel să ajungă la tortul aniversar de ErasmusDays!”

- activități artistice sau de literație.

            În săptămâna următoare 21 – 25 octombrie 2024, s-au derulat activități de robotică și programare adaptate vârstei și abilităților copiilor. Cu ajutorul a patru parteneri moderatori, am clasificat activitățile de robotică și programare în patru categorii: Coding with Arts and Crafts, Coding with Math and Science, Coding with Language și Coding with Physical education care pot fi accesate aici https://padlet.com/kameeliah16bis/coding-activities-16x27xo8urabz6uq. Ne-am concentrat atenția pe activități unplugged (fără ajutorul tehnologiei) folosind materiale din natură, bețe, jaloane, labirinturi, grile, culori, povești, coduri Braille sau Binare, dar și activități în care am folosit roboți programabili sau inductivi sau alte instrumente web speciale adaptate vârstei și abilităților digitale ale elevilor.

- Codarea prin artă și activități practice: copiii au sortat culori, creat desene geometrice după instrucțiunile primite, aranjat cuburi colorate pentru a obține steaguri, colorat după coduri de culori, creat brățări folosind secvențe de culori care reprezintă steagurile unor țări, folosit materiale diverse pentru  crea lucrări artistice;

            - Codare cu matematică și știință: copiii au sortat obiecte, ordonat obiecte după culori, secvențe, poziții sau algoritmi, identificat trasee pe un grilaj (fișă sau podea), programat roboți ca să urmeze un traseu sau să rezolve o sarcină, folosit instrumente  / softuri precum Hour of Code, Run Marco, Scratch.

- Codare cu limbaj: preșcolarii au creat povești folosind codarea imaginilor, ascultat povești și „plimbat” personajul principal pe un traseu până la o destinație sau pentru a se întâlni cu alte personaje din poveste (de ex.: povestea Ursule brun, Ursule brun, ce vezi?),  sau au decodat mesaje secrete (de ex.: decodarea unui mesaj din partea extratereștrilor), scris cuvinte simple, iar școlarii s-au familiarizat cu codurile Braille sau binar pentru a-și scrie numele sau mesaje secrete,

  • Codare cu educație fizică: copiii au jucat jocuri interactive urmând instrucțiunile algoritmilor referitoare la culori, poziții spațiale sau orientare (stânga, dreapta, față, spate, sus, jos), mers / transportat obiecte în echilibru, târâre sau rostogolire.

      După cum se poate observa, este dificil de încardrat o activitate doar într-o categorie, deoarece, de cele mai multe ori acestea se întrepătrund.

În săptămâna premergătoare sărbătorilor de iarnă, partenerii doritori au participat la activități opționale în campania Coding@Christmas și au organizat activități de programare specifice Crăciunului care pot fi văzute aici https://padlet.com/kameeliah16bis/coding-at-christmas-2024-kvoqlwjd26qh. În cadrul acestor activități, copiii au avut de colorat simboluri specifice Crăciunului folosind codurile de culori sau i-au ajutat pe Moș Nicolae sau Crăciun să ajungă la copii urmând un traseu stabilit de ei.

           După realizarea activităților , acestea au fost raportare pe platforma Code Week și s-au eliberat Certificate de participare pentru elevi și cadrele didactice. În luna martie 2025 au fost eliberate Certificate de Superorganizator și Certificate de Excelență pentru membrii alianței noastre.

   În acest proiect eTwinning am introdus programarea prin activități de joc care permit copiilor să înțeleagă concepte de bază precum secvențierea și logica, transformându-le în povești sau jocuri captivante. Am mai folosit și exemple simple, precum indicarea unor instrucțiuni pentru a ajuta un personaj să ajungă la destinație, astfel, copiii au învățat cum să creeze pași logici, dezvoltându-și abilitățile de gândire critică și soluționare a problemelor. Activitățile de programare de bază au fost combinate și cu cele artistice, cum ar fi desenarea unui traseu, colorarea după coduri de culori sau utilizarea unor aplicații prietenoase cu vârsta lor, pentru a-i ajuta pe cei mici să înțeleagă noțiuni fundamentale de codare și pentru a combina învățarea cu distracția și creativitatea.

În urma participării la proiect, s-a observat o înțelegere îmbunătățită a conceptelor de secvențiere și orientare în spațiu la toți copiii participanți, aceștia reușind să folosească activ cunoștințele acumulate în cadrul activităților desfășurate.

Astfel, putem concluziona că principiile de codare / programare, robotică pot fi integrate cu succes și în învățământul preșcolar și primar prin metode adaptate specificului vârstei și că acestea  contribuie la dezvoltarea unor competențe esențiale pentru lumea în care trăim și mai ales pentru viitor.

Acțiunea eTwinning, prin intermediul proiectelor implementate, oferă oportunități deosebite de învățare atât pentru copii, cât și pentru cadrele didactice și promovează educația inovatoare, valorilor europene și colaborarea internațională.

 

Prof. Lazea Ionela Camelia, Ambasador eTwinning

Prof. Chiorean Maria Paula

Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5