Didactica Nova

Prof. Iulia Istrate: La palat... explorăm, programăm, învățăm

Săptămâna europeană de programare oferă tuturor celor care celebrează creativitatea, rezolvarea problemelor, colaborarea prin programare și alte activități tehnologice, șansa de a organiza în comunitate activități de programare, fie ca și coordonator individual, fie în colaborare cu coordonatori din diferite instituții de învățământ din întreaga Europă și nu numai.

Scopul activităților este de a face programarea mai vizibilă, de a arăta copiilor și tinerilor, cum ideile pot prinde viață cu ajutorul programării, cum abilitatea de a învăța să programezi înseamnă a-ți asigura viitorul, a pune bazele unei cariere ancorate în realitate, deoarece lumea noastră va deveni mai mult digitală, iar codul va fi limbajul  în care se poate scrie viitorul.

La nivel european toate activitățile de programare sunt sprijinite de Comisia Europeană și inițiatorii voluntari au posibilitatea de a înscrie evenimenetele organizate pe platforma gratuită https://codeweek.eu/ .

Echipa cercului de informatică de la Palatul Copiilor Bistrița, partener în demersul educațional European, a propus 10 activități la care au participat peste 120 de elevi. Acestea au avut ca scop atragerea elevilor din ciclurile gimnazial și primar către domeniul fascinat al programării, prin inițierea în folosirea limbajelor de programare Scratch, Pyton, Java Script și C++, dezvoltarea competențelor digitale și a abilităţilor de comunicare și colaborarea elevilor înscriși la cercul de informatică de la Palatul Copiilor Bistrița cu elevi de vârsta lor, pasionați de programare, din diferite țări europene, prin realizarea de schimburi de experiență și valorificarea exemplelor de bune practici.

Activitățile de codare au fost structurate pe 10 teme distincte, în care elevii s-au familiarizat și au învățat să utilizeze elementele de bază ale programării. Fiecare participant a creat propria poveste interactivă și animată. Pentru început elevii și-au selectat personajele, fundalurile și obiectele, apoi au folosit blocuri de codare pentru a face aceste elemente să se miște, să vorbească și să interacționeze între ele.

Tema 1: Code, Connect, Create - Code4EU

Elevii din grupele de avansați și performanță au aflat mai multe despre Uniunea Europeană, programul Erasmus+, eTwinning și Code Week, sărbătorind Zilele Erasmus prin organizarea de evenimente de codare și promovarea valorilor europene.

Tema 2: Learn to Code with Blockly

Elevii au folosit Blockly, un limbaj de programare vizual bazat pe blocuri grafice. Ei au învățat conceptele de bază ale programarii și și-au dezvoltat gândirea logică și abilitățile de rezolvare a problemelor, pregătindu-se să devină viitorii arhitecți ai lumii digitale. https://www.codeforlife.education/#

Tema 3: Code, Connect, Create - Coding Is Fun

La activități elevii au învățat despre elementele de bază ale programării bazate pe blocuri și codarea bazată pe text, dezvoltându-și abilitățile de care au nevoie pentru viitor, în timp ce se distrează!

Tema 4: Coding with Minecraft

Găsirea soluțiilor de codificare pentru a finaliza cu succes o sarcină sau pentru a rezolva o problemă.

Tema 5: Code a Cartoon

Elevii din grupele de avansați au creat animații și desene animate scurte cu personajele lor preferate. Aventurile personajelor create au fost prezentate colegilor din grupele de începători.

Tema 6: Coding with SCRATCH

Elevii au creat propriile povești interactive, jocuri și animații – acoperind diverse subiecte, cum ar fi Comunitatea Europeană, viața animalelor, anotimpuri etc. În aceste activități, ei au învațat să gândească creativ, să raționeze sistematic și să lucreze în colaborare în timp ce rezolvă probleme matematice și de gândire computațională.

Tema 7: Learn Minecraft Coding

Rezolvarea de puzzle-uri, crearea de jocuri cu codare distractivă în Minecraft.

Tema 8: Code, Connect, Create - AUTUMN FESTIVAL

Elevii au creat desene Pixel Art pe hârtie sau pe computer, dezvoltându-și abilități de codificare, logică și motricitate fină.

Tema 9: CODING HALLOWEEN

Elevilor le plac proiectele distractive și captivante! Halloween este un moment bun pentru a perfecționa abilitățile de codare ale copiilor folosind proiecte sezoniere ca inspirație, cum ar fi crearea propriului joc „Whack-a-Ghost”!

Tema 10: Coding through interactive storytelling

Codarea prin povestiri interactive este o modalitate creativă și captivantă de a prezenta copiilor conceptele de programare. Copiii au ales o poveste pe care au împărțit-o în părți sau scene mai mici pentru a structura activitățile de codare. După identificarea personajelor și a acțiunilor cheie din poveste, fiecare etapă a necesitat instrucțiuni de codare specifice, copiii au creat sprites (personaje) și fundaluri (scene) folosind instrumentele încorporate ale platformei sau imagini personalizate legate de poveste.

Copiii și-au prezentat poveștile interactive părinților și colegilor.

Aptitudini, abilități, deprinderi, cunoștințe:

  • Abilități de codare: Elevii și-au însușit concepte fundamentale de codare, cum ar fi secvențierea, buclele și condițiile de bază, pe măsură ce creează animații și acțiuni pentru personajele lor.
  • Creativitate: Aceste activități încurajează elevii să-și folosească imaginația pentru a crea povești, personaje și interacțiuni unice.
  • Rezolvarea problemelor: Pe măsură ce se confruntă cu provocări în a-și face poveștile să prindă viață, elevii au dezvoltat abilități de rezolvare a problemelor pentru a-și rula și a-și îmbunătăți proiectele.
  • Educație digitală: au devenit mai confortabili cu instrumentele digitale, acestea fiind esențiale în lumea de astăzi, bazată pe tehnologie.

Beneficii:

  • Expunerea timpurie la programare: Începerea proiectelor de codare de la o vârstă fragedă, ajută la demistificarea programării și stimulează dragostea pentru tehnologie.
  • Creativitate sporită: Elevii postează proiectele pe o platformă gratuită, își exprimă creativitatea prin povestiri, jocuri și animații.
  • Gândire critică: Programarea încurajează elevii să gândească logic, critic și analitic.
  • Încredere digitală: câștigarea încrederii în utilizarea instrumentelor digitale o bază solidă pentru viitoarele proiecte legate de tehnologie.

La fiecare activitate au participat atât elevii înscriși la cercul de informatică, cărora li s-au alăturat și prieteni ai acestora, dornici să descopere lumea tehnologiei și a informaticii şi să dea frâu liber imaginaţiei și creativității. Elevii au fost organizați în funcție de nivelul de cunoștințe, dar și al opțiunilor exprimate. Copiii au explorat prin joacă și experiment, programele care i-au ajutat să aplice noile cunoștințe și să descopere lumea fascinantă a utilizării computerului într-un mod creativ.

S-a lucrat individual, în perechi sau în grupuri mici. Elevii s-au ajutat și s-au încurajat reciproc. Fiecare proiect a fost prezentat celorlalți colegi, s-au evidențiat exemple de bună practică, s-au schimbat idei și impresii, s-au legat noi prietenii.

Prin activitățile de formare și atelierele organizate este deschisă o altă fereastră către explorarea lumii digitale cu oportunitățile sale de dezvoltare și învățare, astfel încât peste 120 de copii cu vârste cuprinse între 9 și 19 ani, să fie încurajați să se implice activ și chiar să urmeze o carieră în tehnologie. Mulțumim Comisiei Europene pentru oportunitatea oferită și sponsorilor pentru sprijinul financiar.

Prof. Iulia Istrate

Palatul Copiilor Bistrița

 

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5