Flux de mobilitate în acreditarea școlară, Erasmus+ în Polonia, pentru elevi și cadre didactice de la Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva
În perioada 28.10 - 01.11.2024, Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva a fost implicată într-un flux mixt de formare profesională cu stagii de job-shadowing și misiuni de predare pentru profesori și mobilitate de grup a elevilor, în cadrul Acreditării Erasmus +, din anul al patrulea: “S.T.E.A.M LABS” cu nr: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000226584. Școala gazdă care a găzduit evenimentul mixt a fost Zespol Szkol Publicznych Szewnie, Ostrowiec Sw, Polonia, cu expertiză valoroasă în modelele didactice STEM/S.T.E.A.M, partener în cadrul proiectelor eTwinning și Erasmus+, derulate în anii școlari anteriori.
Din instituția noastră, au participat în stagii de job-shadowing, 2 cadre didactice de specialități și niveluri de învățământ diferite: (Linul Crina și Buhai Veronica Maria), un cadru didactic în misiune de predare (Pop Daniel), iar la mobilitatea de grup, 14 elevi din ciclul gimnazial din clasele a-VI-a, a-VII-a și a-VIII-a: (Denis. A., Andrei. A., Adina. C., Irina. C., Elisa. F., Bianca. G., Alesia. I., Denisa. M., Georgiana. M., Daniel. M., Ioan. M., Mihai. M., Sebastian. R., Veronica T.,) însoțiți de trei profesori: (Mircea Suciu, Strugar Georgeta Mariana și Găzdac Vasilica).
Acreditarea Erasmus+ face parte din cadrul acțiunii cheie KA1, (mobilități) care se derulează pentru instituția noastră în ciclul financiar 2021-2027, sprijinind formarea profesională a cadrelor didactice, a mobilității elevilor din ciclul gimnazial pe termen scurt, a creșterii eficientizării procesului de recunoaștere a competențelor dobândite prin intermediul certificatelor de tipul Europass, a schimbului de bune practici educaționale.
Obiectivele pentru anul al patrulea din cadrul acreditării școlar, Erasmus+ derulate în perioada (1.06.2024- 30.08.2025) ale instituției noastre se centrează pe creșterea utilizării modelelor didactice S.T.E.A.M în cadrul orelor de curs, reducerea comportamentelor de bullying și cyberbullying, îmbunătățirea portofoliului de metode și mijloace didactice inovative referitoare la creșterea abilităților digitale ale elevilor, creșterea competențelor lingvistice și culturale ale elevilor și profesorilor, exerciții de reflecție asupra activităților asistate ale cadrelor didactice implicate în stagiile de job-shadowing, realizarea unor stagii de predare și formare pentru profesori în disciplină în școlile europene, realizarea unui auxiliar didactic cu planuri de lecții ale profesorilor participanți și jurnale de proiect ale elevilor, conceperea unui proiect eTwinning cu partenerii europeni implicați pentru sustenatibilitatea proiectului dar și susținerea de acțiuni de valorizare și de diseminare a activităților în comunitățile locale, naționale și internaționale.
Activitățile derulate în cadrul mobilității de grup a elevilor au constat în susținerea de ore comune cu elevii polonezi, ore desfășurate bilingv în limba engleză sau în limba poloneză utilizând munca în echipă, învățărea bazată pe proiect, învățarea prin cooperare urmărind parcurgerea a 5 activități cu temă STEAM, a 5 activități digitale și a 5 activități cu metode de combatere a bullyingului și a cyberbullyingului. Elevii români împreună cu elevii polonezi au socializat a doua parte a zilei participând la vizitele de studiu din Parcul dinozaurilor de la Baltow, centrul istoric al Radom-ului, centrul istoric al Sadomierz-ului, Mănăstirea Sf. Cruce de pe Vf. Lisa Gora. Elevii români au fost impresionați de facilitățile oferite de statul si municipalitatea poloneză din sistemul de educație, de grija manifestată pentru mediul înconjurător, de respectul față de școală și față de profesori, de extraordinara colaborare dintre școală și părinți. Au fost implicați în schimbul de grupuri de elevi pe termen scurt, 14 elevi din instituția noastră dintre care jumătate sunt beneficiari ai burselor sociale, monoparentale sau a tichetelor sociale în vederea incluziunii elevilor în mobilități, a celor cu oportunități reduse.
În cadrul stagiile de job-shadowing ale profesorilor români s-au derulat asistențe personalizate la orele de la grupele de grădiniță și la clasele primare, gimnaziale în funcție de nevoile de formare profesională. Un aspect important l-au constituit discuțiile referitoare la tematica disciplinei a activităților asistate împreuna cu profesorii polonezi, a aplicațiilor digitale, discuțiile cu conducerea școlii despre activitățile din școală, proiecte, parteneriate, activitățile cu părinții. Activitățile de job-shadowing au fost consemnate în jurnalul de proiect prin intermediul fișelor de reflecție, va fi continuată utilizându-se platforma eTwinning, prin realizarea unor lecții cu metode, materiale, aplicații digitale însușite în școala poloneză care vor fi puse într-un auxiliar didactic, cu proiecte de lecție. Ca noutate, în acest flux de mobilitate, un profesor a derulat lecții în disciplina lui în colaborare cu profesorul din școala poloneză pentru validarea metodelor și mijloacelor de învățare, derulând astfel un stagiu de predare-formare.
Profesorii și-au consolidat competențele lingvistice, competențele digitale, metode anti-bullying, competențele civice și culturale, competențe STEM/S.T.E.A.M prin lecțiile realizate, prin vizitele tematice, prin dezvoltarea relațiile de prietenie cu elevii și profesorii polonezi. Un aspect important în buna derulare a evenimentului mixt a fost realizat prin acțiuni de vizibilitate prin intermediul paginilor de Facebook ale școlilor, paginile personale ale profesorilor participanți, paginii de Twinspace a proiectului.
Mulțumim în mod special doamnelor director de la școala poloneză, Doamna director Malgorzata Turczylska, Doamna director administrative Dorota Lasek și în special doamnei director adjunct, Karina Wojcik care ne-a fost partener de încredere în proiectele eTwinning derulate și doamnei psiholog, Elena Jaworska.
Experiențele educaționale însușite în instituția poloneză constituie conținutul auxiliarul didactic comun, care va fi publicat sub forma unei resurse educaționale deschise cuprinzând în paginile ei: jurnalele de proiect ale elevilor, proiectele de lecție ale profesorilor, jurnalele foto etc. Multumim școlii poloneze pentru bunele practice educaționale împărtășite pentru colaborarea educațională eTwinning și în viitor în altă acțiune Erasmus+.
Programul Erasmus+ a oferit oportunitatea a călători cu mijloace de transport verzi, prin intemediul mijlocului de transport în comun, verde, de a reduce amprenta de carbon, de a conștientiza importanța unității și diversității eurpene. Acreditarea Erasmus + adduce în cadrul școlilor implicate schimbări în stilurile d epredare, adoptarea de metode și mijloace didactice noi, utilizarea la clasă a unor metode de combatere a bullyingului și la consolidarea viziunii că educația este o învățare care trebuie data mai departe.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului.Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.
Citiţi şi:
- Dascăli şi elevi din Salva, în Polonia. Planul Dalton în cadrul acreditării Erasmus+, an II: “S.T.E.A.M Academy”
- Elevi şi profesori de la Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva, într-un proiect în Antalya, Turcia
- Elevi şi cadre didactice din Salva, printr-un proiect Erasmus +, în Vidin
- Experiențe de învățare slovace în cadrul acreditării Erasmus +, an II: “S.T.E.A.M ACADEMY”
- Profesori şi elevi din Salva, în Cehia
Adaugă comentariu nou