Olimpiu Nuşfelean în colimatorul lui Grigurcu

Nicusor Dan

Gheorghe Grigurcu crede (şi susţine!) că Olimpiu Nuşfelean, poetul, este un neoromantic. Chiar aşa îşi şi intitulează cronica sa din “România literară” (nr. 36/ 6 septembrie 2013), “Un neoromantic”. Până aici, nimic de contrazis.
“Departe de-a fi un exaltat, afirmă redutabilul critic din Târgu-Jiu, un tumultos, un exchibiţionist al afectelor, poetul le zăgăzuieşte, le filtrează printr-o disciplină care le aduce în situaţia unei aşteptări, a unei tânjiri. Ele pulsează doar în subtext. Nu proclamaţia constituie modul manifestării lor, ci visul transcris ca atare. Nu strigătul porneşte din gura autorului, ci aburul respiraţiei. Avem a face în textele cele mai relevante, cu o elegie a sfielii, a unei candori melancolice: «Ciripitul păsărilor dimineţii/ vine mai târziu/ Mai întâi – povestioara poetică/ a adolescentului/ furişată în caietul de amintiri,/ desenul din caietul de caligrafie,/ viaţa scurtă a pescarului/ ce-şi aruncă năvodul/ sub stâncile frământate,// Când eu aş vrea/ să mă surprinzi nepregătit tău neiertător,/ să mă-nfăşori apoi/ în tandreţea ta muzicală/ să mă faci prizonierul/ sfârşitului tău zilnic.». (Eu, celălalt…).Şi mai departe, zice tot Grigurcu: “Renunţând la aparatul grandios, la construcţia prezumţioasă a identităţii romantice, Olimpiu Nuşfelean preferă modestia perspectivei interiorizate, în care detaliile se încarcă de trăirile ce-şi dobândesc o paradoxală plenitudine chiar prin ţinuta lor «prozaică». Se află aici şi o prelungire a poeziei de la Steaua de pe vremuri, zisă de «notaţie» care consta în simplificarea discursului tangent la aspectele concretului revelator. Orgolioasă în fond această creaţie de o aparenţă demisionară se vrea o cale împrospătată a succesului la sfera intimităţii. Mai curând decât în solemnitatea stilată, eul se regăseşte în domesticitate: «Lectură a poeziei -/ toţi se risipesc pe la casele lor» (Lectură)” Prudenţă interiorizată sau interiorizare prudentă? (…) “Când revine la contemplaţie, îşi conspectează o dispoziţie de bază a naturii nostalgice care e nostalgia naturii. Aceasta nu e decât năzuinţa spre viziunile de spaţiu şi de timp ale claustraţilor: «poeţii părăsiţi de iarba lor» Constatând graniţa inviolabilă dintre natură şi expresie, în cele din urmă Olimpiu Nuşfelean îşi situează criza în zona stilistică. O absoarbe prin figurarea unui contrast între miniatural şi maximal. Idealizându-l printr-o asemenea basculare, lăsându-i intactă energia”. (…) “Avem astfel – conchide criticul – a face cu o trudă a (des)cumpăniri reprezentărilor cu care operează poetul (temeritatea e, fireşte, maximal, sfiala minimal), care se lasă cu «sudoarea singurătăţii» (sintagmă reprezentând titlul adecvat al unuia dintre volumele d-sale).”
Nimic de adăugat!

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5