OLIMPIADA DE LIMBĂ GERMANĂ – O PIRAMIDĂ

ELENA M. CÎMPAN

De la fiecare disciplină din catalogul școlar se înalță o dată pe an câte o piramidă – olimpiadele școlare. Ele ar trebui să fie expresia unei pasiuni. Cuvântul ”performanță” nu se potrivește, pentru că acesta este specific mașinilor. Nu știam de ce-mi atinge în mod neplăcut urechile. Ceea ce reușesc olimpiadele să nască și să crească ține mai mult de o cultură a fiecărei materii, știință, artă, creație.
În 24 februarie, zi însemnată, dragostea a fost pentru limba germană. Profesori și elevi s-au întâlnit la Școala Gimnazială ”Lucian Blaga” din Bistrița ( nu întâmplător, ”poetul luminii” a tradus din literatura germană ), pentru faza județeană a Olimpiadei de Limbă Germană Modernă. Comisia, numită prin decizie de către inspectorul școlar general, profesor, Camelia Tabără, a fost alcătuită din Deak Zoltan, președinte, Brigitte Pop, președinte executiv, vicepreședinte, Marius Mureșan, secretar, Florin Ambrozie, evaluatori locali, Reka Marosi, Anca Rai, Alexandru Paladic, Gabriela Mucea, Leon Lolici, Mirela Stupinean, Oana Crișan, Mihaela Cotuțiu, Cristina Roman, Karina Ciuruș și evaluatori neutri, Mihaela Rusu, Alina Săcălean, Silviu Onciu. În atenta organizare și supraveghere a inspectoarei de specialitate, profesor, Monica Buboly, evenimentul a devenit de interes, captivant, cu timp scurs ca o adiere ușoară de început de primăvară. Unde poate fi trasată granița dintre școală și olimpiadă? Între timpuri, până la pasul pe un podium mult mai încăpător, cât țara, cât lumea. Tocmai în acest vis constă interesul, încă nestins, pentru astfel de manifestări, de școală, desfășurate în timpul liber. Și tocmai de aceea țin la lista de mai sus, pentru că atâtea alte liste au loc, din care enumerații fac rău sau nu fac nimic ( mai rău! ), dar circulația pe o listă îi pune într-o lumină, în vizorul cetățenilor. Prea mult oamenii școlii rămân la capitolul anonimi sau voluntari sau neînsemnați. Pe când o listă politică promovează imediat, face cunoscuți.”Făcuți, iar nu născuți!” Hai să facem din echipa de profesori, la fiecare disciplină, o listă valoroasă, veritabilă, de caratele educației. Eu vă propun lista profesorilor de germană. Din Bistrița, din Năsăud, din Teaca, din zone unde tradiția învățării limbii germane nu a dispărut. Absolvenți de filologie, de limbi străine. Profesori care se întâlnesc sub semnul limbii germane, de fiecare dată cu pasiune, cu bucurie.
Nicio olimpiadă nu seamănă cu alta. Fiecare are alt regulament, alte condiții. Altădată, la olimpiade mergeau elevii cei mai buni la învățătură, la clasă. Evaluarea se baza pe ele ( în mare parte ). Acum, olimpiadele merg într-un fel ”paralel”, doar din când în când se mai ciocnesc cu trunchiul comun.
La germană, de exemplu, olimpicii intră în competiții pe niveluri europene, de la A1, începător, A2, B1, B2, până la C1, cel mai bun, astfel încât un elev din România, de un anumit nivel, să se înțeleagă cu ”omologul” lui din Spania sau din Brazilia, ca un efect bun al globalizării. Probele de olimpiadă sunt alese divers: înțelegerea textului audiat ( după CD, cu completarea cerințelor grilă), înțelegerea textului scris ( cu variante de răspuns, sensibil apropiate ) șiproducerea de mesaje scrise ( e-mail, scrisoare, text argumentativ, compunere). O gamă largă de folosire a limbii germane învățate. O posibilitate de a afla lucruri noi. Dintre subiecte, sunt de cultură generală, de creativitate, de analiză și interpretare. ”Poesie fur die Ohren” (”Poezia pentru urechi”), despre Bob Dylan, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, în 2016, ”Regensburg, junges Leben in alter Stadt” ( ”Orașul Regensburg, viața tânără în orașul vechi” ) sunt texte de citit ( aproximativ o pagină ) din care elevii aleg variante corecte de răspuns. Pentru redactare, sunt dialoguri, între bunic și nepot, în care nepotul are misiunea să-i schimbe bunicului părerea mai puțin bună despre un personaj contemporan, compuneri, pornind de la un motto: ”Ein Held ist einer, der tut, was er kann. Die anderen tun es nicht.” ( ”Un erou este cel care, ce poate, face, pe când ceilalți nu fac” ), ( Romain Roland ), sau scrisori către o persoană admirată. De la clasa a VII-a până la clasa a XII-a, elevii olimpici ( pentru că sunt olimpici și dacă merg doar la faza județeană ), se preocupă de limba germană, de cultură generală, de exercițiul exprimării într-o limbă modernă. Un câștig uriaș, cât toate premiile la un loc.
Cum numărul de participanți din județul Bistrița- Năsăud n-a fost mare ( 39 ), față de rivalități cu sutele ( matematica ), dacă ar fi după mine, i-aș trimite pe toți la faza națională. Anul acesta, la Craiova.
La olimpiade, concurența este mare. Nu doar în interiorul disciplinei, ci și între ele, disciplinele! Cum există mai multe materii decât sâmbete libere în februarie-martie, cum fiecare materie este înscrisă într-o olimpiadă, de la română până la religie, și cum câte un elev dorește să participe la două sau mai multe astfel de concursuri, nu-i de mirare că există și dezamăgiri, din start.
Scriam la început despre olimpiadele care vorbesc despre cultură, nu despre performanță. Acum mă gândesc la posibilitatea unei singure olimpiade, din toate materiile din catalog, de cultură, pur și simplu. Cea și celor care lipsește. Iar din catalog să se desprindă imaginea unei singure piramide, cât toate la un loc.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5