POETA CU O CASĂ DIN CUVINTE
-
View the full image
foto
Mărturisesc de la bun început că lecturând cele două cărţi de poezie ale Elenei M. Cîmpan, am constatat prezenţa unui lirism cu substanţialitate, care poate unifica gândul cu simţirea. Lecura poemelor cuprinse în cele două volume îi oferă cititorului un prilej de reconfortare sau de echilibru interior, prin claritate şi armonie. Poemele domnieisale sunt scrise clar şi elegant, au o arhitectonică bine definită. Şi acest lucru este posibil pentru că poeta:
scriu
din
mijlocul
inimii
ca
dintr-o
biserică
aşezată
pe deal…
(Scriu p. 78, vol. Dulcele meu amar)
În ambele volume poeta face un act de automărturisire, aşa cum îi stă bine unui poet adevărat, ea cultivă cuvîntul aproape de acurateţile diamantine, lucru destul de rar întâlnit astăzi în poezia noastră feminină:
dacă scriitorii limbii române
ar locui toţi într – un sat /
şi dacă toate casele
ar fi, mai de vreme
sau mai târziu,
case memoriale
atunci şi acolo
casa mea de cuvinte
ar trăi….
( Cuvânt nouă, în vol. Dulcele meu amar, p. 34)
Gândirea poetei se împleteşte fără excepţie cu vraja frumosului, ceea de dă patină versurilor sale care uneori sunt faguri de înţelepciune:
coboară cuvinte
adu – le cu tine
să nu le uiţi
în podul cu stele
..........................
sapă cuvinte
să nu rămână
ascunse –n pământ
nescoase – n lumină…
(Menuet, îm Poezia noastră cea de toate zilelep.7)
În aforismele sale, Constantin Noica ne spune că: Cuvînrul este un arbore […] un cuvânt este o ,,făptură specifică”. Ca şi pentru Nichita Stănescu, pentru Elena M. Cîmpan, cuvintele sunt umbra de aur în conştiinţa materiei.
Există în volumul Dulcele meu amar, (compus din 11 cicluri) un ciclu de zece poeme scurte, din care deja, am reprodus două, mai sus, cuprinse într-un subcapitol ce poartă sugestivul titlu: Casa din cuvinte cu un moto din germanul Fritz Martini care, aminteşte că Novalis, dădea numele de casă a dorului, întregii filosofi.
În cele zece poeme, de la Cuvântul unu la Cuvântul zece, poeta pune cuvintele sub lentile focalizante pentru mintea cititorului, dau glas inimii, deschid cărările faptelor, sunt imaginea sufletului, dar pot fi tot atâta de bine şi preludiul faptelor, pentru că din cuvinte se nasc poemele sale:
Aştept cu gândul la părinţi
şi scriu un vers
din care va pleca o istorie
spre poezia nedatată...
(Cuvânt op p. 33)
Pentru Elena M. Cîmpan cuvântul din poezie trebuie cioplit, chiar dacă tâmplarul se lasă aşteptat, şi abia apoi să-l arăţi. Cuvîntul din poezie trebuie mastecat ca o pâine şi apoi să – l foloseşti acolo unde îi este locul dacă vrei să vezi cum se naşte o casă.
Poeta este nesigură, are o teamă, în lumea sa interioară:
pentru că nu voi
construe niciodată
o casă
cu mîinile mele
( şi ea să fie dreaptă, sigură,
caldă frumoasă)
şi atunci:
am ales acum
să ridic din iluziile mele
o poezie
şi ea să fie liberă
pentru că optând să ridice o poezie din cuvintele aflate în această casă, crede că cineva va pune o plăcuţă:
pe care să scrie
de închiriat sau de vânzare
sau casă memorială
Poeta are o lume a sa; datorită viziunii sale poetice, argumentului şi sugestiei proprii a cuvântului care poate însemna, carte, biblioteca de unde poate împrumuta cartea, librăria în care se vând aceste case de cuvinte. Poeta nu pune pe hârtie decât ceea ce a trăit, a simţit, evită să ,, ,,născocească” poezia pe care o emite simplu, ca pe o respiraţie fină, care prinde chip de icoană.
În penultimul ciclu, care a dat şi titlul volumului; Dulcele meu amar, care poartă un moto din Grigorie Vieru ( de altfel toate capitolele au un moto), alcătuit din zece poeme scurte, ne aduce în faţă o altă poetă; una care ,,cuprinde” copaci înalţi din cultura universală precum, Allan Edgar Poe, Mircea Eliade, etc., cu ,, scoarţa lor cu tot” nu înainte de a le îmbrăţişa trupul ca să nu se întristeze. Ea spune:
te simt în frunza care bate
copacul cu o mie de inimi
în firul de iarbă ce se leagănă
câmpul cu sufletele noastre
(te simt p. 126)
În ziua poetului (p.132), care este şi ziua ei, vede:
două lumi
două ceasuri
într – un muzeu de sfială
când una se opreşte
cealaltă porneşte
într – un schimb
de respiraţie comună
ziua ta şi ziua mea
le trăim împreună
ca pe două vieţi
nesfârşite…
Natura, cu păsările gureşe ale dimineţii, râurile, podurile, cosmosul cu noaptea, cu stelele, cu luna cu soarele, iubirea, etc. nu lipsesc din poemele acestui volum.
În Victor Hugo, poetul liric, veghea, un Juvenal al cunoaşterii prin cuvânt. La Elensa M. Câmpan:
poeţii stau în chirie
unii la alţii
poeţii se împrumută
şi rămân datori
unii altora
iar pentru aş stabili ierarhia:
se înping pe scări
şi în sus şi în jos
nu au somn
şi trag hotar
între ei şi ceilalţi
(şi unii, şi alţii, p. 80)
Poezia nu este un scop în sine. După spaniolul Gabriel Celaya, citat de francezul Claude Collignon , Poezia este unul din instrumentele transformării lumii. Elena M. Câmpan se alătură fără reserve acestei poziţii, şi ne lasă să observăm că poetul trebuie să fie adaptat acestei lumi, poetul trebuie să ridice glasul, aşa cum o face întreaga lume, pentru că el vibrează, ca o strună bine acordată, la fiecare strigăt omenesc. Şi ne spune, în cel de al doilea volum: Poezia noastră cea de toate zilele de ce este necesar acest lucru:
fără pâine pot trăi,
fără poezie, nu !
şi doresc doar poezie proaspătă,
de aceea o tot citesc
până o învăţ pe de rost,
ca atunci când pâinea se
fragezeşte în abur,
fiind atât de îndrăgostită de poezie încât:
lasă pâinea să se usuce
şi se ocupă de poezie,
cu gura, cu ochii, cu inima
pentru că nu poate trăi nici un moment:
fără coaja coaptă a poemului
sau fără fărămituri de vers…
(Poezia cea de toate zilele, p. 24)
Ceea ce impresionează în alcătuirea acestui volum, este faptul că poemele cuprinse în el sunt scrise într-un interval de patru luni, în fiecare zi, poeta a aşternut pe hârtie câte un poem. Ceea ce înseamnă că în lăuntrul poetei, poezia clocotea de mult ca un Vulcan care, şi – a revărsat lava incandescentă în plumbul tiparelor. De altfel, încă în Cuvântul de început ne avertizează că: Poetul şi poezia se caută mereu. A fi poet înseamnă să ai o aripă ruptă, fericirea. Cu cealaltă, poezia, mai poţi zbura. Iată aşa dar o mărturie de credinţă faţă de poezie. Aceste mărturii le fac numai poeţii adevăraţi şi Elema M. Câmpan, face parte din această categorie pentru că în poezia ei găsim intinerariile poetice fundamentale care definesc cele două atitudini ale sale; contemplaţia şi îndemnul la acţiune; expresia genuină, pură, a unei simţiri deosebite a poeziei. În Alfabet imperfect (59), ne arată itinerariile sale prin marea poezie a lui, Arghezi, Blaga, Dosoftei, Eminescu, Magda Isanos de a cărei poezie credem că se apropie, dar cu unele accente din poezia germană modernă, Labiş, Rilke, Ovidiu, Minulescu, Goethe, Heine, Voiculescu, Ursachi, etc. etc.
Poeta nu poate uita pe Dante Alligheri, acest spirit universal, creatorul limbii literare italiene, prin versul său, cât şi pentru consideraţiile sale savante de lingvistică pe care îl salută în limba lui:
bon giorno, Dante
au rămas libere
infernul, purgatoriul, paradisul
în urma ta
Beatrice aşteaptă
la ţărm de mare divină
când vei vrea să te întorci
pe pământ
lasă speranţa departe, în zare
şi intră în capitolele tale
oamenii au uitat de comedie
şi învaţă să traducă
semnele operei tale…
(Bon Giorno, p. 67)
Preaplinul ei sufletesc al inspiraţiei poetice, sentimental de revelare a unei noi lumi sau a unei noi împliniri de idei este rodul unei îndelungi incubaţii sufleteşti. Elena M. Câmpan se gândeşte în permanenţă la poezie aidoma lui Newton care a descoprit legea gravitaţiei universale ,, gândindu – se în permanenţă” la acest aspect.. Acest lucru arată măsura în care viaţa interioară a poetei reprezintă o integrare succesivă de viziuni, imagini reflexii, şi mai ales stări emotive de mare tensiune şi efort liber consimţit de progresivă împlinire într-o structură mentală unitară şi complexă.
Adaugă comentariu nou