Pr. Vasile Beni: Sfinții Năsăudeni - exemplu practic de mărturisire a credinței

            Dragii noştri credincioşi!

Această sărbătoare ne arată că neamul românesc din Ardeal a avut de îndurat multe nedreptăţi, umilinţe şi prigoane de-a lungul istoriei sale zbuciumate, rămânând, însă, neclintit în cele două repere fundamentale ale sale, care i-au asigurat continuitatea: credinţa strămoşească şi conştiinţa naţională.

     Încercările de catolicizare a românilor din Transilvania a avut darul, ca şi comunismul, de a umple cerul de sfinţi, mucenici şi martiri ( A. Papacioc).

     Autorităţile austriece catolice au încercat să impună românilor ortodocşi catolicismul nu prin predici convingătoare, ci cu tunurile. Sfinţii  Martiri Năsăudeni au fost martirizați  pentru că nu au vrut să se lepede de credinţa strămoşilor fiind apărători ai credinţei strămoşeşti şi ai neamului românesc

     Tănase Todoran, cunoscut din documente şi sub numele de „Todoran a lui Dănilă”, s-a născut în localitatea Bichigiu în jurul anului 1659. Se spune că încă din tinereţe a făcut parte dintr-un regiment care era aşezat undeva lângă Viena şi, tot amânâdu-i-se eliberarea, a dezertat şi s-a întors acasă. Urmărit de oamenii împărăţiei, s-a refugiat în Munţii Ţibleşului, în Maramureş şi în Ţara Chioarului. A ajuns în Moldova, unde a slujit ani îndelungaţi, cum atestă fragmentul unui document emis de domnitorul Mihai Racoviţă, din care reiese că îl eliberează din oaste pe Atanasie, în vârstă de 74 de ani, după ce a slujit 13 ani în rang de căpitan, şi că este ridicat la rang de răzeş.

 Pentru vechea dezertare, a fost închis câţiva ani în Turnul Dogarilor din cetatea Bistriţei. După ce a fost eliberat, s-a întors la Bichigiu.

 Neexistând preot ortodox în sat, s-a opus cu înverşunare împărtăşirii fiului său cu azimă, precum şi spovedirii lui de către un preot unit zicând: ,,români punturile pentru noi sunt moarte veșnică ”. Bătrânul şi-a îngropat băiatul în ritul credinţei strămoşeşti; fata îi murise şi ea cu ani în urmă, când era fugar prin munţi”.  Este cel care se opune episcopului unit să intre în Biserică: „De unde eşti? – De la Blaj. – Dacă eşti de la Blaj şi împărăteasa ţi-a dat domeniu, du-te acolo, stai liniştit şi nu ne mai tulbura pe noi în credinţa noastră”. 

        În anii 1761-1762 a tratat cu guvernul din Viena, alături de alţi fruntaşi, militarizarea a 21 de comune de pe Valea Bichigiului, Sălăuţei şi Someşului Mare. A fost el însuşi la Viena, împreună cu alţi români, unde s-a încheiat pactul cu guvernul şi li s-au dat asigurări că, după intrarea în regimentul grăniceresc, românii din ţinutul Năsăudului vor beneficia de înlesniri. El a cerut însă ca, prin înfiinţarea regimentului de graniţă, românii să nu fie siliţi să-şi lepede credinţa, căci de decenii ortodocşii transilvăneni se confruntau cu impunerea, aproape pe orice cale, a credinţei unite. Întors acasă şi aşteptând roadele înţelegerii, Atanasie şi-a dat seama că nu s-a ţinut seama de dorinţa românilor şi a început să se opună pe faţă procesului de militarizare. Năsăudenii vedeau limpede că sistemul grăniceresc urmărea să-i convertească la catolicism şi, apoi, că nu li se aplica promisiunea ridicării iobăgiei. 

       Momentul care l-a consacrat pe Tănase Todoran, atestându-i curajul şi calitatea de martir şi mărturisitor al credinţei ortodoxe, a fost revolta de la Salva din 10 mai 1763, atunci când, pe platoul numit „La mocirla”, era organizată sfinţirea drapelelor de luptă şi depunerea jurămintelor de către nouă companii ale Regimentului de graniţă nou înfiinţat. Generalul Bukow, trimis de Curtea din Viena să urmărească şi să impulsioneze în Ardeal trecerea la catolicism, a venit să primească jurământul grănicerilor năsăudeni şi să le sfinţească steagul. Când militarii erau pregătiţi pentru depunerea jurământului, în faţă a ieşit, călare, „moş Tănase Todoran”, în vârstă de 104 ani, şi le-a rostit grănicerilor o cuvântare. Printre altele, le spunea: „De doi ani noi suntem grăniceri şi carte n-am primit de la înalta împărăteasă că suntem oameni liberi! - şi apoi aşa nu vom purta armele, ca sfânta credinţă să ne-o batjocorească! Jos armele!”

       Cuvintele înflăcărate ale bătrânului au dat roade. Soldaţii care urmau să depună jurământ de credinţă faţă de Viena au trecut de partea lui Atanasie aruncând armele jos, în semn de protest şi nesupunere. La scurt timp după aceea, s-au făcut cercetări pentru ca vinovaţii să fie pedepsiţi.

       La 12 noiembrie 1763, pe acelaşi platou de la Slava a avut loc execuţia celor găsiţi vinovaţi de revolta din luna mai. Atanasie Todoran a fost frânt cu roata de sus în jos, iar capul i-a fost legat de o roată, „pentru că i-a reţinut pe oameni de la unire şi de la înrolarea în statutul militar grăniceresc… Se povesteşte despre bătrânul Todoran că şi atunci când era pe roată şi i se sfărâmau oasele încă striga: „Nu vă daţi, fraţilor”. Împreună cu Atanasie au fost martirizaţi prin spânzurare, „pentru aceeaşi vină”, Vasile Dumitru din Mocod, Grigore Manu din Zagra şi Vasile Oichi din Telciu, alte nouăsprezece persoane fiind supuse bătăilor cu vergi; mulţi dintre cei bătuţi au murit sub lovituri.

      Capetele celor martirizaţi au fost ridicate pe pari la poarta caselor în care locuiseră, iar bucăţi din trupurile ciopârţite au fost aşezate la răscruci de drumuri. Primind moarte martirică, Atanasie şi-a vărsat sângele pentru credinţa strămoşească şi pentru drepturile românilor transilvăneni

       Iar mărturisirea credinţei strămoșești şi atitudinea eroică a bătrânului Atanasie din Bichigiu au rămas în conştiinţa colectivă, care le-a transpus şi în creaţiile populare cu care vreau să și închei:

„În pământ de m-or băga
Nu mă las de legea mea 
Asta-i legea lui Hristos 
Sloboziţi puştile jos[…] 

De la-nalta Împărăţie                                                                             

O venit o comnişie                                                                               

Şi pe mulţi îi judecară                                                                                                    

Feştecare cum să piară: 

Unii-n temniţă băgaţi,
Opt să fie spânzuraţi,
Numa moşu Todoran,
Ne-nfricatu veteran,
El s-o sfârşit tras pe roată 
Plâns şi azi de lumea toată.
*
[…] Când Todoran a murit 
Soarele n-a strălucit,
Luna nu s-a arătat 
Şi nici ceriul n-a-nstelat, 
Făr` a fost numai o jele 
De pe pământ pân` la stele”.

Amin!


 

Comentarii

12/11/21 15:39
vizitator

Motto:
"Avem troiţe sfinte, altare şi icoane
Şi candeli ard cu mii de pâlpâiri;
Avem atâtea lacrimi şi prigoane
Că ne e plin pământul de martiri."
( Radu Gyr, -Avem o ţară -

Sfinţii Martiri şi Mărturisitori Năsăudeni au legătură cu Revolta de la Salva a fost o răzvrătire a grănicerilor din Regimentul 2 grăniceri români, din armata austriacă a secolului al XVIII-lea, împotriva autorităţilor.
După cum se stie, la 12 aprilie 1762, împărăteasa Austriei, Maria Tereza, a semnat decretul de organizare a "miliţiilor de graniţă", adică a regimentelor grănicereşti. În Transilvania urmau să fie înfiinţate în urma acestui decret două regimente de grăniceri români, două regimente de grăniceri secui, un regiment de dragoni români şi un regiment de husari secui.
Ţăranii care se înrolau în regimentele de grăniceri deveneau oameni liberi. Ei erau eliberaţi din iobăgie, nu mai trebuiau să plătească dări sau să mai presteze servicii ca iobagi. Devenind grăniceri, erau obligaţi numai la paza graniţelor pe timp de pace, iar pe timp de război să lupte acolo unde ar fi fost trimişi de împăratul Austriei.
La data de 10 mai 1763, pe platoul de la Mocirlă urma să fie depus de către Regimentul 2 grăniceri români jurământul de credinţă faţă de împărăteasa Austriei, Maria Tereza.
Pentru depunerea jurământului de credinţă faţă de împărăteasa Austriei, două batalioane din Regimentul 2 grăniceri români şi opt companii de dragoni români au fost duse pe platoul de la Mocirlă, aflat pe partea dreaptă a şoselei care duce de la Năsăud la Salva. Pe platoul care are o lungime de cca 6-700 metri şi o lăţime de aproximativ 2-300 metri, au fost amplasaţi grănicerii, în prezenţa unor înalte oficialităţi ale timpului: generalul austriac Nicolaus Adoph baron von Bucow şi episcopul greco-catolic de la Blaj, Petru Pavel Aron.
După ce s-a dat citire jurământului militar, în faţa trupelor a ieşit grănicerul Tănase Todoran, în vârstă de 102 ani. El a protestat împotriva obligaţiei de a depune jurământul faţă de împărăteasă, pentru că, spunea el, nu li s-au acordat drepturile promise ca grăniceri. El a afirmat că grănicerii români sunt trataţi în continuare ca iobagi, plătesc dări ca iobagii şi prestează munci ca şi aceştia, în loc să se bucure de drepturile oamenilor liberi, aşa cum ar fi trebuit să fie grănicerii. Tănase Todoran a cerut ca drepturile grănicereşti să le fie recunoscute în scris de către împărăteasă, îndemnând grănicerii să pună jos armele şi să nu accepte să servească în armata austriacă până când nu vor primi drepturile cerute. Ceremonialul de depunere a jurământului şi de sfinţire a drapelelor regimentului nu s-a mai putut ţine din cauza răzvrătirii regimentului de grăniceri. Jurământul a fost reluat, cu succes de această dată, abia la 21 iunie 1763, tot pe platoul de la Mocirla.
Imediat după REVOLTA DE LA SALVA din 10 mai 1763 a fost trimisă de la Sibiu la Năsăud o comisie militară austriacă, pentru a face o anchetă. După şase luni de anchetă, comisia a identificat 19 grăniceri care s-ar fi făcut vinovaţi de nesupunere în timpul revoltei din 10 mai 1763. Dintre aceştia, cel mai vinovat a fost considerat Tănase Todoran, condamnat de comisie la moarte prin tragerea pe roată. Alţi trei grăniceri au fost condamnaţi la moarte prin spânzurătoare. Ceilalţi 15 grăniceri au fost şi ei condamnaţi la moarte, pedeapsa fiind comutată ulterior în bătaie cu vergi, în urma căreia unii au murit. Decizia comisiei a fost comunicată la data de 12 noiembrie 1763, iar sentinţa comisiei militare austriece a fost următoarea:
1. Todoran a lui Dănilă din Bichigiu de 102 ani să fie frânt cu roata de sus în jos, iar capul lui să fie legat de o roată, pentru că a reţinut pe oameni de la unire şi de la înrolarea în statul militar grăniceresc, precum şi că la cererea străruitoare a fiului său muribund, n-a lăsat să-i ofere acestuia sfânta cuminecătură.

2. Vasile Dumitru a Popii, alias Vârtoc din Mocod, să fie trecut de la viaţă la moarte prin ştreang pentru rebeliune.

3. Manu Gheorghe din Zagra să fie spânzurat tot pentru aceeaşi crimă.

4. Vasile Oichi de la Telciu să fie pedepsit la fel. Trupurile acestor criminali să fie lăsate neîngropate pe locul de pierzare, ca pildă de groază pentru alţii.

5. Ion Scuturici, 6. Dumitru Scuturici, 7. Miron Natul, 8. Dumitru Homei din Telciu, 9. Apostol Moldovean, 10. Petru Bârzo din Rodna, 11. Dâmbul Alexa, 12. Ioan a Popii Petre din Zagra, 13. Petre a Popii Nicolae din Bichigiu, 14. Zinvel Vasile din Poieni, 15. Iuon Anghelini din Runc, 16. Ieremie Bucşa din Mocod, 17. Finigar Samuilă din Găureni, 18. Ioan Hanţ din Năsăud, 19. Andrei Nicolae din Sângeorz. Acestor 15 criminali încă li se citeşte sentinţa să fie spânzuraţi, dar după publicare să treacă de 10 ori în sus şi de 10 ori în jos printre loviturile de vergi a 300 de soldaţi.
Canonizarea Sfinţilor Martiri şi Mărturisitori Năsăudeni a fost aprobată de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în data de 22-24 octombrie 2007, cu ziua de pomenire la 12 noiembrie.

14/11/21 20:41
Cititor

În legătură cu revolta de la Salva, condusă de Tănase Todoran, sunt exprimate multe păreri contradictorii din partea unor istorici, chiar de renume, fapt sesizat de David Prodan, marele istoric apreciind că "nu s-a reconstituit încă întâmplarea printr-o cercetare riguroasă". Istoricii ortodocşi, emit părerea că adevărata cauză a răzvrătirii a fost "apărarea Ortodoxiei, a "legii româneşti", "forţarea românilor de a renunţa la Ortodoxie". Realitatea este însă cu totul alta, cum se va distinge în continuare.
Sunt invocate pentru probare două chestiuni; prima, afirmaţia din rechizitoriul lui Tănase Todoran: "Aşa nu vom purta armele, ca şi sfânta lege să ni-o ciufulească tisturile (comandanţii militari, n.n.). Jos cu armele!", iar a doua, motivările supliciului la care urma să fie supus centagenarul potrivit sentinţei:
" ( . . . ) pentru că a reţinut pe oameni de la unire şi de la înrolare în statul militar grăniceresc". Ori, "sfânta lege" ne era "ciufulită", datorită Reformei, prin calvini, Unirea cu Roma însemnând, potrivit "Cărţii de mărturie" din 1698, doar acceptarea celor patru puncte florentine, dar "legea" : " ( . . . ) țeremoniile sărbătorile, posturile, cum până acum, aşa şi de acum înainte să fim slobozi a le ține după călindariul vechi". Mai departe, Unirea cu Roma a Văii Rodnei era un fapt împlinit încă din Sinoadele generale de la Alba Iulia, convocate de Atanasie Anghel în 7 octombrie 1698 şi 4-5 septembrie 1700. Dovada o constituie şi Conscripţiile din anii 1733 (aici sunt menţionaţi numai doi preoţi neuniţi, în Rebrişoara şi Salva), 1750 şi 1761-1762 referitoare la Arhidiaconatul Năsăudului, în care toate localităţile de pe Valea Rodnei, de asemenea Mărişelu şi Sântioana, apar ca unite. Aşadar, asumarea conştientă a condiţiei românilor de aici că "sunt uniţi şi vor rămâne şi mai departe uniţi" nu era decât o opoziţie făţişă la tendinţele ortodoxe ale Carlowitzului şi ale nobilimii şi magistratului săsesc, de orientare calvino-luterană, purtătorii lor dându-şi mâna de aceeaşi parte a baricadei în a-i acapara şi menţine fără drepturi, ca " toleraţi.
https://www.academia.edu/11200204/MARŢIAN_-_Momente_din_lupta_năsăudenilor_pentru_emancipare_în_secolul_XVIII

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5