T. Arghezi și L. Rebreanu despre regele Carol al II-lea
Revista „Tribuna” din 9 iunie 1940 (anul II, nr. 129) a publicat două articole, astăzi, mai puțin cunoscute, semnate de Arghezi și Rebreanu, și închinate regelui Carol al II-lea; cel al poetului se intitulează „Regele artist”, iar cel al romancierului „Un deceniu de restaurație” (acesta, fiind tipărit și în „Foaia poporului” din 9 iunie 1940 (anul 48, nr. 24).
Arghezi îl considera pe suveran un inițiator „pe toate granițele conștiinței”, preocupat de carte, atent cu scriitorii, căutându-le mereu compania, prezent la fiecare sărbătoare anuală a cuvântului tipărit, încurajând artele, literatura, arhitectura. În contextul anului 1940, dar și cu mult înainte, poetul era convins că un scriitor, „spre cea mai mare rușine a lui”, nu trebuie să se implice în viața politică, să nu accepte intrarea într-un guvern ori să devină parlamentar și adaugă „scriitorul atâta știe să facă, vorbe”, făcând aluzie la T. Maiorescu, care intra în categoria criticilor, aceștia fiind un fel de epigramiști după el, fiindcă epigrama nu este altceva decât „alcaloidul criticii”. Odată cu venirea la tron a lui Carol al II-lea, statutul scriitorului român s-a schimbat fundamental. Suveranul, zice Arghezi, e autorul integral și exclusiv al următoarelor instituții literare:
-„A fondat Ziua Cărții, care a devenit Săptămâna și apoi Luna Cărții”.
-„A întemeiat mai multe Fundații cu programe de lucru și de publicații distincte, și Editura pentru Artă și Literatură, consacrată literaturii de creație, poeziei, romanului, studiului, filosofiei. Editura Regele Carol II tipărește luxos cu un gust de rafinament ales și prețuri într-adevăr populare, mai mult, atât cantitativ cât și calitativ, decât toate editurile românești laolaltă. Revista Fundațiilor Regale, tipărită lunar „e cea mai însemnată revistă din câte au putut să apară în România”. În plus, la Fundațiile Suveranului și-au găsit de lucru „un mare număr de scriitori neutilizați mai înainte de nimeni”.
-„A instituit Premiul Național anual de literatură”.
-A înzestrat Societatea Scriitorilor Români „în scopul clădirii unui Palat prevăzut cu toate facilitățile de trai pentru scriitori”.
-Casa Pensiilor „distribuie efectiv scriitorilor ajunși la o vârstă, numeroase pensii, prevăzute ca nicăeri într’altă țară și pentru minorități”.
La rândul său, L. Rebreanu notează că în cei zece ani de domnie a lui Carol al II-lea, „înfățișarea țării românești s’a schimbat din temelii”, înnoind sufletește și material România întregită. După un deceniu de restaurație, „românul privește lumea cu ochi mai lucizi, cu mai sănătoasă încredere în puterile sale creative și în viitorul neamului”. Carol al II-lea a înlăturat „zâzaniile care despărțeau, îndemnul regal a cimentat năzuințele care înfrățesc și astfel a dăruit națiunii un nou ideal spre a cărui împlinire să se îndrepte toate sforțările. […] Un val de hărnicie se observă în cuprinsul țării dela un capăt la altul. Cu un asemenea suveran, Rebreanu credea că „Viitorul neamului, orice s-ar întâmpla, va fi salvat”. În viziunea autorului lui „Ion”, în cei zece ani de domnie, românii au fost cuprinși „de duhul muncii constructive”. Fiind la începutul celui de-Al Doilea Război Mondial, Rebreanu scrie: „Națiunile cele mai mari și mai civilizate sânt încăerate pe viață și pe moarte, iar încăerarea lor amenință să cuprindă toată lumea. Primejdiile ne pândesc din toate părțile. Cea mai mică nebăgare de seamă ar putea să aibă urmări nebănuite, mai ales pentru popoarele mici. Destinele lumii de mâine, destinul nostru al tuturor, se cumpănește în tropotele noului război care zguduie pământul din temelii”. Cuvinte profetice, valabile și astăzi.
Citiţi şi:
- Mihai Fucă-Tomescu: PRIMĂVARA ROMÂNIEI- Aniversări regale
- Batalionul I Grăniceresc de Gardă, o pagină mai puţin cunoscută din istoria Năsăudului (1933-1940)
- LA MULŢI ANI, MAJESTATE!
- Papa Ioan Paul al II-lea, omagiat printr-un recital de poezie la Beclean
- Regele Carol I al României, „Jurnal” la Editura Polirom
Comentarii
Regele Carol al II-lea, in ciuda tuturor controverselor, a avut o contributie esentială la dezvoltarea culturală a Romaniei. Printre aceste contributii pe plan cultural se numară inclusiv cele relatate de Tudor Arghezi și Liviu Rebreanu in anul 1940 despre regele Carol al II-lea.
Potrivit memoriilor lui Victor Moldovan, primul deputat de Bistriţa după Marea Unire, principele Carol a fost exilat la Bistriţa, după ce în data de 1 mai 1919 a abdicat de la tron şi a dezertat din armată fugind în Odesa pentru a se căsători cu iubita sa, Zizi Lambrino. Principele Carol a fost adus în ţară de către familia sa şi drept pedeapsă, regele Ferdinand i-a stabilit pentru câteva luni domiciliul forţat la Bistriţa. Cu această ocazie, la data de 13 noiembrie 1919 se instalează în noua garnizoană din oraş Regimentul Vânători de Munte, al cărui comandant era chiar principele Carol, in ciuda pedepsei pe care o primise.
Prin urmare, chiar dacă era exilat, condiţiile în care a trăit Carol al II-lea la Bistriţa nu au fost deloc modeste. A avut parte de o reşedinţă impunătoare, care a aparţinut medicului garnizoanei Cristof Reinl. Aceasta avea un etaj şi mansardă şi peste 10 încăperi. Clădirea a fost ridicată 1884, fiind proiectată de către arhitectul Carl Schobll. Acest imobil a fost reşedinţa prinţului Carol al II-lea, iar mai apoi sediul unei bănci maghiare, iar după 1947 a găzduit Banca Naţională a României. In anul 2004 Consiliul Judeţean a preluat clădirea şi a început renovarea sa în urmă cu câţiva ani. Iniţial, imobilul trebuia să găzduiască un muzeu de artă religioasă, dar destinatia sa a fost schimbată.
In prezent aici functionează Biblioteca judeteană , iar din anul 2017 pe fatada clădirii a fost dezvelită o placă amintitoare cu următoarea inscriptie: ”În această clădire a locuit, între anii 1919-1920, Prințul Carol (viitorul Rege al României Carol al II-lea). Clădirea a fost vizitată, în aceeași perioadă, de Nicolae Iorga și Alexandru Vaida Voevod”.
De aceea existau persoane în zonă care, înainte de 89, se reclamau copiii priapicului Carol?
Adaugă comentariu nou