“Tăcerile” lui Ioan Găbudean
Cunoscutul autor de haiku-uri Ioan Găbudean ne oferă spre lectură o antologie de micropoeme în stil haiku intitulată “Tăceri” (Ed.Lyra, Târgu Mureş, 2008), “Tăcerile” lui sunt dominate de motto-ul: “Niciun cuvânt:/ oaspetele, gazda/ şi crizantema albă”. (Ryota). Din bogata lui fişă bio-bibliografică (12 pag.) reţinem câteva date menite să ne ajute să-l cunoaştem mai bine. S-a născut la 25.II.1951, în localitatea Cipău (jud. Mureş) unde a urmat Şcoala primară, clasele V-VIII în comunele Ogra şi Iernut, Liceul teoretic din Iernut (1970) şi Facultatea de Filologie din Tg. Mureş (1974). Este profesor din 1970 în diferite localităţi din judeţul Mureş. Este membru al Societăţii de Ştiinţe Filologice din România (1991), de haiku din Constanţa (1993), al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România (1994), al Uniunii Scriitorilor din România (2000), al Uniunii Epigramiştilor din România (2006). Are colaborări cu poezii la 29 de reviste din ţară şi străinătate (SUA, Italia, Franţa, Japonia, India, Iugoslavia, Anglia). Până în prezent a obţinut 16 premii literare şi diplome, dintre care amintim: Premiul II la Concursul Internaţional de haiku – Iugoslavia şi Premiul III la Internaţional Kusamakura Competition în Kumamoto, Japonia, 2001. Este prezent în 8 antologii de haiku (România, Iugoslavia, Grecia). Ca antologator a tipărit 6 antologii de haiku. În domeniul umoristic a publicat epigrame, catrene, rondeluri, aforisme. Debutul literar – 1979 (Tg. Mureş). Debutul editorial: Adio romantism (versuri), Tg. Mureş, 1992. Multe referinţe critice s-au făcut în presa mureşeană şi în ţară, dintre care amintim pe unii clujeni ca: Iustinian Gr. Zegreanu (Informaţia de Cluj), Ionel Andraşoni, Ioan Pop (Adevărul de Cluj), Valentin Vişinescu (Arieşul). Referinţe critice s-au făcut şi în unele cărţi ca: Ion Machidon – De la poet la poet, Romeo Soare – Careul cu prieteni, Florin Grigoriu în cărţile Exerciţii de haiku şi Un an de haiku, Victor Sterom, Ion Rotaru – O istorie a literaturii române, Editura Niculescu, Bucureşti, vol. V, 2000.
Şi acum câteva micropoeme în stil haiku: “În fiecare zi/ se întâmplă o minune:/ răsare soarele, Flori de cireş-/ pictorii se înghesuie/ ca la vernisaj, Fluturele alb-/ seara de poezie/ poate începe, Pe şevalet/ doar umbra pictorului/ în amurg, Firul de iarbă-/ cel mai timid filosof/ al dimineţii, Parfum de femeie-/ nările orbului/ se dilată, aşteptând, Lan de grâu-/ urmele paşilor duc/ spre macii tăcuţi, Orăşeni grăbiţi-/ n-au timp să observe/ liliacul înflorit, În bibliotecă/ musca se aşază/ pe cartea de bucate. Într-un bob/ de lacrimă/ cerul întreg curge!, Sub clar de lună/ dezbrăcându-şi parfumul/ regina nopţii, Privighetoarea/ în grădina bunicii-/ prima lecţie de canto, Popas la fântână-/ în căuşul palmei/ stele plutind, Pe malul apei/ sălcii pletoase/ în rugăciune, Beţiv pe plajă-/ în sticla de vin goală/ atâtea deziluzii… Privighetoarea-/ aripile ei stârnesc/ dansul norilor, Timoul trece-/ apele rămân/ în grija apei, Pe plajă/ urmele paşilor tăi/ adăpostind scoici, Stele în Mureş-/ cu fiecare val/ clipesc şirete, Răsărit de soare-/ roua dimineţii/ pe prunele coapte, Asfinţit-/ umbra pescăruşului/ înghiţită de mare, Sfârşitul verii-/ castele de nisip/ abandonate pe plajă, Toamnă pe calculator-/ tristeţea castanei/ căzute pe asfalt… Aniversare-/ vântul îmi aduce-n dar/ o frunză de toamnă, Ăaşii mei pe urmele paşilor rătăciţi/ scriu haiku-uri”.
În micropoemele sale în stil haiku, Ioan Găbudean reuşeşte să creeze imagini cu o superbă forţă de creaţie. La el metafora dobândeşte valenţe superioare, deschizându-se, devenind astfel mai uşor accesibilă. Autorul ne pune în faţă un volum consistent care conţine valoroase experienţe poetice. La frumoasa ţinută a cărţii şi-au adus contribuţia: Gianina Căbuz (coperta), Adelina Popşor (coperta IV), Dănuţ Timiş (portretul autorului) şi elevii de la Gimnaziul “G. Coşbuc”, Târgu-Mureş cu frumoasele şi sugestivele lor echivalenţe plastice.
Ionel Andraşoni
Adaugă comentariu nou