A treia ediţie a Simpozionului Internațional TEACH-ART-CES: Educație incluzivă și colaborare internațională la Şcoala Gimnazială Ştefan cel Mare din Bistrița
Educația incluzivă este o provocare și, în același timp, o oportunitate de a construi un sistem educațional echitabil pentru toți elevii. Conștienți de acest lucru, specialiști din țară și din străinătate s-au reunit online pe 6 februarie 2025, la Școala Gimnazială Ștefan cel Mare din Bistrița, pentru cea de-a III-a ediție a Simpozionului Internațional TEACH-ART-CES. Evenimentul a fost o platformă de dialog, schimb de bune practici și dezvoltare a colaborărilor internaționale în domeniul educației incluzive.
Un spațiu de dialog pentru educația incluzivă
Simpozionul TEACH-ART-CES a avut ca obiectiv principal crearea unor punți de colaborare între instituțiile de învățământ și cadrele didactice implicate în educația elevilor cu cerințe educaționale speciale. În cadrul acestui eveniment, au fost abordate teme precum: strategii de incluziune, metode inovatoare de predare, inteligența emoțională și oportunitățile oferite de programele Erasmus+.
Participanții din ţările partenere au adus o contribuție valoroasă prin prezentări și studii de caz despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale în sistemele școlare din diferite țări. Printre invitații de seamă s-a numărat Zoe Lada, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 3 Grevena din Grecia, care a vorbit despre strategiile de incluziune implementate în școlile grecești și impactul acestora asupra elevilor cu nevoi speciale. De asemenea, Marianna Rispoli, profesor la Institutul Picentia din Pontecagnano Faiano, Salerno, Italia, a prezentat metode inovatoare de predare, evidențiind modul în care tehnologia poate sprijini educația incluzivă. Un alt moment de interes a fost susținut de Débora Barrientos Ortega, manager general al Asociației PLIS din Fuengirola, Andalusia, Spania, care a oferit o prezentare captivantă despre inteligența emoțională și practicile de mindfulness în educație, subliniind rolul acestora în dezvoltarea personală și academică a elevilor. În continuare, Ricardo João Querido Marques, președintele Asociației Edu2Grow din Salir de Matos, Leiria, Portugalia, a adus în discuție perspectivele internaționale asupra dezvoltării competențelor profesionale ale profesorilor și adaptarea acestora la nevoile actuale ale elevilor. O contribuție valoroasă a avut și Conf. univ. dr. Sebastian Chirimbu de la Universitatea Spiru Haret din București, expert în politici educaționale, care a susținut o prezentare inspirațională despre importanța diversității și incluziunii în educație. La rândul său, Silvia Pătru, președintele Asociației EduCreate, a împărtășit experiențe și proiecte inovatoare menite să sprijine educația incluzivă, punând accent pe colaborarea dintre părinţi și cadre didactice.
Prezentarea lucrărilor și exemple de bune practici
O secțiune importantă a simpozionului a fost dedicată prezentării lucrărilor susținute de cadre didactice din România, care au împărtășit exemple de bune practici în integrarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale. Printre subiectele abordate s-au numărat: adaptarea curriculei pentru elevii cu nevoi speciale, strategii de predare diferențiată, integrarea tehnologiei în sprijinul educației incluzive, importanța colaborării dintre școală, familie și comunitate, educația STEM/STEAM în sprijinul elevilor cu CES, metode de sprijinire a elevilor cu tulburări de învățare (dislexie, discalculie, disgrafie), integrarea copiilor cu autism și sindrom Asperger în învățământul de masă, impactul inteligenței emoționale în educație, rolul consilierii psihopedagogice în crearea unui mediu educațional incluziv, predarea bazată pe proiecte și activități experiențiale, autismul virtual și influența tehnologiei asupra dezvoltării cognitive.
Lucrările prezentate în cadrul simpozionului vor fi incluse într-un ghid metodologic cu ISBN, care va fi pus la dispoziția tuturor participanților. Acest ghid va reprezenta o resursă valoroasă pentru cadrele didactice, oferind modele de bune practici și soluții educaționale aplicabile în diverse contexte școlare.
Parteneri și susținători ai evenimentului
Evenimentul a fost organizat cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bistrița-Năsăud, Casei Corpului Didactic Bistrița-Năsăud, Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița, Centrului Școlar de Educație Incluzivă "Lacrima" Bistrița, precum și al mai multor asociații și instituții de învățământ din țară și din străinătate: Asociația Profesorilor și Dascălilor de Pretutindeni, Dâmbovița, Asociația Educreate, Institutului de Cercetări, Politici şi Evaluare ȋn Educaţie.
Concluzii și perspective
Pe parcursul evenimentului, participanții au discutat despre provocările și soluțiile pentru crearea unui sistem educațional incluziv, împărtășind experiențe, studii de caz și metode de succes.
În cadrul evenimentului, am subliniat importanța colaborării în domeniul educației incluzive, evidențiind faptul că acest simpozion nu este doar un eveniment, ci o comunitate de profesioniști dedicați aceleiași viziuni: asigurarea unei educații accesibile și adaptate nevoilor fiecărui copil.
În final, organizatorii și participanții și-au exprimat dorința de a transforma discuțiile din cadrul simpozionului în acțiuni concrete pentru îmbunătățirea educației incluzive la nivel local și internațional.
Mulțumiri speciale
Nicio reușită nu este posibilă fără oameni pasionați și implicați, iar ediția a III-a a Simpozionului Internațional TEACH-ART-CES a fost rezultatul muncii unei echipe extraordinare. Un gând de recunoștință și apreciere pentru echipa de organizare, formată din cadre didactice care au investit timp, energie și entuziasm pentru ca acest eveniment să fie un success. Mulțumiri deosebite membrilor echipei de organizare: informatician Marusac Simona, prof. Lazaric Anca, prof. Tătar Rodica, prof. Moldovan Corina, prof. Miclea Eugenia, prof. Brics Daniela, prof. Morar Horaţiu, prof. Vâju Bianca, prof. Codorean Florina, prof. Bujor Dorina, prof. pt înv. primar Buf Monica, prof. pt înv. primar Pojar Camelia, prof. pt. înv. primar Marga Daniela, prof. pt. înv. primar Borzei Mirela. De asemenea, aducem mulțumiri speciale conducerii școlii pentru sprijinul acordat, doamnei director Iacob Lucica Maricica și doamnei director adjunct Palalogos Aurelia Melania.
Mulțumim tuturor invitaților, partenerilor și participanților care au contribuit la succesul acestei ediții! Implicarea și dedicarea voastră ne inspiră să continuăm acest demers pentru o educație mai incluzivă și mai echitabilă!
Ediția următoare a Simpozionului TEACH-ART-CES va continua tradiția acestui eveniment, consolidând parteneriatele și dezvoltând noi inițiative pentru un sistem educațional incluziv.
Prof. Stoica Alexandra
Şcoala Gimnazială Stefan cel Mare, Bistriţa
Citiţi şi:
- Teach-ART-CES, o ediție de succes, la Școala Gimnazială "Ștefan cel Mare"!
- Proiecte şcolare noi la Beclean
- Prof. Rodica Tătar: Integrarea elevilor cu CES- mit sau realitate?
- „Educaţia incluzivă – şanse egale pentru fiecare copil”
- CSEI Beclean ne arată cum școala, părinții și comunitatea pot deveni parteneri în educație
Adaugă comentariu nou