Zăpada acoperă gunoaiele. Licitaţii împotmolite de acte şi nemulţumiri
Lucrări suplimentare la staţiile de transfer de peste 2,5 milioane lei
Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a parafat, la finele lunii trecute, un act adiţional la contractul cu IRIDEX GROUP CONSTRUCTII S.R.L., în valoare de 2.563.438 lei (fără TVA), societatea fiind cea care a construit cele cinci staţii de transfer şi cele cinci centre de colectare în judeţul nostru.
Potrivit anunţului de pe SEAP, actul adiţional s-a impus pentru „executarea unor lucrări suplimentare care nu au fost incluse în contractul iniţial, dar care datorită unor circumstanţe imprevizibile au devenit necesare pentru îndeplinirea contractului”.
Ing. Vasile Moldovan, şeful Unităţii de Implementare a Proiectului, susţine că valoarea totală a contractului nu a suferit modificări. „Este vorba despre nişte lucrări constatate la momentul execuţiei, care nu erau cuprinse în proiect. Valoarea menţionată în contract nu s-a modificat, pentru că s-a renunţat la alte lucrări, totul în aceiaşi bani”, explică ing. Vasile Moldovan. Toate aceste documentaţii reprezintă de fapt cerinţe impuse de implementarea unor fonduri europene. Execuţia staţiilor de transfer şi a centrelor de colectare a fost finalizată anul trecut, menţionează aceeaşi sursă Oricum, au existat întârzieri şi asta pentru că, iniţial, cel puţin pentru acest „capitol” al proiectului „Sistem de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Bistriţa-Năsăud”, data limită era 18 decembrie 2010.
*licitaţia pentru „gestionarul” de la Tărpiu, încă nelansată
Procedura de achiziţii publice în vederea delegării gestiunii Serviciului Public de Ma-nagement şi Operare a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor Tărpiu s-a încurcat în hârtii. Chiar dacă preşedintele Consiliului Judeţean, Liviu Rusu, dădea asigurări, în noiembrie, că procedura va fi lansată în decembrie pe SEAP, lucrurile nu stau chiar aşa.
Suntem la mijlocul lui februarie, iar Consiliul Judeţean trebuie să mai facă nişte modificări în documente, astfel încât Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice să-şi dea acceptul, ne-a declarat ing. Vasile Moldovan. Ulterior, va fi publicat pe SEAP anunţul de participare şi de aici vor curge termenele necesare până la adjudecare.
Altfel spus, operatorul care va gestiona tot ceea ce intră şi iese din depozitul ecologic de la Tărpiu nu va fi stabilit până la începutul lui aprilie, cum spunea preşedintele Liviu Rusu.
*licitaţia pentru operatorul de salubritate trebuie discutată în ADI
Nici licitaţia pentru stabilirea operatorului care va colecta deşeurile din judeţul Bistriţa-Năsăud nu pare că va avea mai puţine bariere de trecut. După şedinţa Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară, în care sunt cooptate toate administraţiile locale, nu s-a ieşit cu o soluţie, ci cu o rezoluţie.
Primăriile conduse de social-democraţi şi liberali nu sunt de acord cu anumite aspecte din caietul de sarcini propus de la „judeţ”, astfel că au transmis propriile propuneri. În fapt, mai bine de jumătate dintre primari susţine că la nivelul judeţului Bistriţa-Năsăud nu ar trebui să existe o singură firmă care să colecteze gunoaiele, ci cinci, „câte o licitaţie pentru fiecare staţie de transfer, respectiv arealul deservit”. Mai mult, primarii Opoziţiei cer ca perioada de concesionare a serviciului de colectare să fie de maximum 5 ani, cu posibilitatea prelungirii acestuia cu încă 2 ani şi jumătate (faţă de 8 ani cât s-a propus).
Un alt punct de negociere vizează cerinţa primarilor de colectare a deşeurilor de la populaţie “din poartă în poartă”, nu de la rampe intermediare, dispuse din 300 în 300 de metri pe domeniul public. De asemenea, edilii bistriţeni cer ca deşeurile să fie colectate o dată pe săptămâna în zona caselor, de 2 ori pe săptămâna în zona blocurilor (în comune) şi de 7 ori pe săptămână la oraşe (faţă de propunerea colectării vara de trei ori pe săptămână şi de două ori pe săptămână iarna în mediul urban, respectiv bilunar, în mediul rural).
Alte două propuneri au fost făcute de către primarii din Opoziţie, şi anume ca firma/firmele de salubritate să încheie contracte direct cu cetăţenii şi agenţii economici, iar nu cu primăriile, cum propusese echipa ADI. Nu în ultimul rând, solicitarea primarilor USL este ca tariful pentru serviciul prestat să fie stabilit pentru fiecare gospodărie, iar nu pentru fiecare membru.
Până se va ajunge la o pace a gunoaielor de la Bistriţa, va mai curge ceva apă. Noroc cu zăpada care le acoperă acum pe toate. Proiectul „gropii de gunoi”, cum s-a încetăţenit deja, este cofinanţat prin Programul Operaţional Sectorial de Mediu, valoarea eligibilă fiind de 141.709.850 lei, 98% reprezentând finanţare nerambursabilă prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi Bugetul de Stat, restul de 2% reprezentând contribuţia Beneficiarului prin bugetele Autorităţilor Locale.
Citiţi şi:
- Staţiile de transfer şi centrele de colectare, încă muzeu în aer liber
- Depozitul ecologic de la Tărpiu şi staţiile de transfer trebuiau finalizate
- Echipamente de peste 23 milioane lei pentru sistemul de management integrat al deşeurilor din Bistriţa-Năsăud
- A fi… sau a nu fi deschis la termen? Iată întrebarea care se pune!
- „Managementul deşeurilor” mai face un pas prin înfiinţarea Serviciului public de salubrizare
Adaugă comentariu nou