CJ începe reforma informatică în administraţia publică locală
-
View the full image
foto
-
View the full image
foto
-
View the full image
foto
Consiliul Judeţean Bistriţa- Năsăud invită administraţia publică locală la interacţiune online. Ieri, în sala de şedinţe a Palatului Administrativ, a fost lansat proiectul „Realizarea şi implementarea unui sistem informatic integrat la nivelul Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud pentru oferirea de servicii publice electronice cetăţenilor şi instituţiilor”.
Proiectul este co-finaţat prin Fondul European de Dezvoltare, şi are o valoare totală de aproximativ 4, 34 milioane de lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de aproape 3,6 milioane de lei. Consiliul Judeţean este beneficiarul acestui proiect, iar partea de cofinanţare este de 2%. Proiectul se implementează în localităţile Bistriţa, Năsăud, Beclean, Sîngeorz- Băi şi în toate comunele din judeţ.
„În urmă cu aproximativ un an de zile am avut o discuţie cu preşedintele Consiliului Judeţean care mi-a cerut să caut un proiect derulat prin Programul Operaţional Sectorial, Eu, fiind informatician de bază, m-am gândit la un sistem informatic integrat la nivelul Consiliului Judeţean. Aşa s-a născut proiectul, pe care azi îl lansăm”, a declarat Bogdan Rusu, asistent manager al proiectului.
„Proiectul este în faza de implementare şi este menit să aducă administraţia la standarde europene. Relaţia dintre Consiliul Judeţean şi primăriile din judeţ va funcţiona la cei mai buni parametri”, a afirmat Luca Iancu, vicepreşedinte al CJ.
Pentru implicarea în procesul de realizare a proiectului şi pentru operarea ulterioară, în ceea ce priveşte infrastructura hardware, vor funcţiona 63 de legate în reţea (Consiliul Judeţean şi 62 de primării din judeţ), patru servere pentru bazele de date, mesagerie şi două e-chioşcuri.
„Sistemul permite cetăţenilor din judeţ interacţiunea online cu instituţiile administraţiei publice locale. Aceştia pot adresa cereri, petiţii, pot depune cereri de avize, contestaţii, pot verifica starea solicitărilor, primesc răspuns, pot plăti taxe online, pot să se aboneze la liste de ştiri. Domeniile ce vor fi deservite sunt serviciile sociale, serviciile de urbanism, relaţii publice, bază de date şi de stocare, informaţii publice, monitorizare acte , taxe şi impozite. Astfel, timpul de răspuns dat cetăţenilor scade, accesibilitatea creşte prin evitarea drumurilor inutile la sediul instituţiilor. Sistemul facilitează primirea de către cetăţeni a avizelor, certificatelor şi a altor documente ce se eliberează în mod legal de Consiliul Judeţean, fără a se deplasa în Bistriţa, economisindu-se astfel, timp şi resurse materiale”, a declarat Mihaela Ţărmure, managerul proiectului.
În vederea implementării proiectului vor fi elaborate 78 de manuale de curs de utilizare a sistemului pentru administratori de sistem şi utilizatori. De asemenea, vor fi instruiţi 74 de utilizatori şi patru administratori de sistem, aleşi din rândul funcţionarilor publici din primării.
„Ce vor face oamenii care nu ştiu să utilizeze această cale? Aceştia se vor adresa primăriilor, respectiv funcţionarilor publici care ştiu să utilizeze sistemul şi aceştia îi vor furniza cetăţeanului informaţia cerută. Sistemul rezolvă problema comunicării eficiente între instituţiile de administraţie publică. De asemenea, sistemul urmăreşte creşterea eficienţei funcţionarilor publici din primăriile beneficiare”, a precizat Mihaela Ţărmure.
Primarii sunt reticenţi
O parte din avantajele sistemului informatic integrat la nivelul judeţului au fost transmise primarilor şi directoriilor serviciilor publice aflate sub administrarea Consiliului Judeţean. Cu toate că se vor face economii financiare, prin implementarea unor aplicaţii de management informatizat al documentelor ce vor permite arhivarea electronică şi circulaţia electronică a documentelor, respectiv reducerea cheltuielilor cu consumabilele, primarii sunt reticenţi vizavi de proiect, cel puţin în prima fază.
„Este un lucru bun, acest sistem. Fiecare primărie care ţine la ea, care se respectă are un site şi comunică astfel. De exemplu, la Primăria Rodna , prin dispoziţie de primar, există o persoană care îmi prezintă în fiecare dimineaţă toate noutăţile care apar pe site-ul Consiliului Judeţean sau al Instituţiei Prefectului. În primărie, avem funcţionari care ştiu să folosească calculatorul (…) Cât despre cetăţenii care îşi pot achita taxele, impozitele online, în Rodna, acest lucru va fi posibil , poate peste câţiva ani, când se va mai schimba şi mentalitatea oamenilor. Lelea Fironica, badea Ion, ei tot la primărie vor veni să-şi plătească dările, cu banii în mână. Acest sistem va reuşi odată cu educaţia oamenilor”, ne-a spus Alexandru Năşcan, primarul comunei Rodna.
„Vedem ce rezultate vor fi. Din punct de vedere al sistemului electronic, puţină lume va accesa la sate, acest sistem. În ceea ce priveşte instruirea personalului din primării, funcţionarul public respectiv va avea şi această obligativitate, printre alte atribuţii (…) din punct de vedere al comunicării rapid, proiectul e încă, în formă de pionierat. Trebuie să recunoaştem, cu paşi mărunţi vom ajunge şi acolo”, a precizat Ioan Bob, primarul comunei Şintereag.
Tot prin intermediul acestui proiect, primăriile din judeţ, cât şi direcţiile care aparţin de Consiliul Judeţean vor fi dotate cu echipamente de ultimă oră în domeniul informatizării (calculatoare, monitoare, multifuncţionale), pentru ca, în mai puţin de un an de zile, proiectul să fie finalizat. Data finalizării proiectului este 24 august 2010.
Citiţi şi:
- Final agreat, dar aplicare, greu de înţeles
- Modernizări informatice la Registrul Agricol
- Registru agricol în format electronic pentru 15 comune din Bistriţa-Năsăud
- Jumătate din primăriile bistriţene ar putea avea Registrul Agricol în format electronic
- Registrul agricol, gestionat în format electronic, în 15 comune din judeţ
Adaugă comentariu nou