Palatul Copiilor, în pericol?

Copiii își doresc să existe Palatul Copiilor Bistrița!

Palatul Copiilor Bistrița, înainte de a fi o instituție care susține o formă de educație nonformală a elevilor din Bistrița și din alte localități ale județului, este și locul în care zece profesori i-au crescut armonios și în care s-au simțit în siguranță să-și îngrijească talentele cu care au fost înzestrați sau pe care și le-au descoperit în timp. Mai mult de jumătate dintre elevii care participă la ateliere sunt abia în ciclul primar, un moment atât de important în dezvoltarea lor emoțională și intelectuală. Profesorii coordonatori se asigură că fiecare dintre aceștia sunt în siguranță atunci când fac primul pas în lumea reală și, mai mult decât atât, îi învață cât de importantă este munca lor timpurie în conturarea unui mediu prietenos și mai puțin ostil în care aceștia și-ar dori să trăiască ca și adulți.

Recent, Ministrul Educației a declarat că intenționează să descentralizeze palatele și cluburile copiilor din țară, să le treacă sub cupola primăriilor și să deprofesionalizeze personalul de predare. Elevii de ieri și de astăzi și apropiații lor se opun acestei decizii, iau atitudine.

„Dansul și desenul sunt două dintre hobby-urile Mariei. Prin frecventarea cursurilor, participarea la concursuri și spectacole organizate de Palatul Copiilor, a învățat cum să își folosească creativitatea, imaginația; a învățat să comunice cu ceilalți. Mulțumim și așteptăm cu nerăbdare să ne revedem la toamnă.” – mama Mariei Dedean

Participarea la atelierele Palatului „a însemnat integrare în colectiv, acumularea de cunoștinte noi, dorința de a învăța cât mai multe lucruri. A fost o experiență plăcută, așteptată cu mare nerăbdare și din toamnă. Mulțumim!” – Eliza și Alessia Puțura

„Pentru Andrei, dansul înseamnă nu doar posibilitatea de mișcare, exprimare liberă și amuzament, dar și un exercițiu al prieteniei, empatiei și al reciprocității între copii. Oportunitatea de a dansa și exersa la Palatul Copiilor i-a adus fericire, zâmbete și încredere în forțele proprii. Abia așteptăm să vină toamna! – mama lui Andrei Oltean

„Palatul Copiilor înseamnă foarte mult pentru noi. Copiii socializează mult, își fac noi prieteni, învăța lucruri noi, lucruri frumoase, care îi vor ajuta să se dezvolte frumos, să poată decide ce vor face în viitor în viață. Mulțumim tuturor pentru implicare, pentru dăruirea cu care muncesc cu acești copii, pentru dragostea și pasiunea cu care o fac! Cu siguranță și în anul următor ne vom alătura acestui minunat cerc! – Mădălina Pecora

Percepția elevilor de gimnaziu asupra calităților pe care ar dori să le remarce este profund influențată de bunătatea și de răbdarea de care cadrele didactice dau dovadă chiar și atunci când preadolescenții trec printr-o perioadă dificilă, tipică vârstei. Ei știu mereu că, indiferent cât de confuz se petrec lucrurile în preajma lor, există cel puțin o persoană și atât de multe activități care să îi calmeze și care să le redea încrederea de sine.

„Palatul Copiilor a însemnat mare parte din copilăria mea, de la vârsta de 7 ani fac cursuri de dans și creație literară la Palat, iar acum am 14 ani și nu aș vrea ca acel loc minunat să se desființeze. Timp de 7 ani am mers acolo mereu cu zâmbetul pe buze. Am învățat acolo pentru prima dată să fac sfoara, la cursul de dans, iar la cursul de creație am învățat să îmi folosesc creativitatea. Palatul Copiilor a însemnat mult pentru mine, a fost locul unde îmi făceam noi prieteni, învățam lucruri noi, mă distram.” – Diana Cîrceie

„Eu, împreună cu fratele meu am fost îndrumați de părinți la vârsta de 7 ani, respectiv 10 ani, să urmăm cursurile de tenis de masă de la Palatul Copiilor Bistrița, unde predă un profesor cu dedicare pentru copii, pe nume Deac Călin. Au trecut de atunci 7 ani în care am reușit să facem performanță la diverse concursuri, atât sub supravegherea Palatului Copiilor, cât și la concursuri de amatori în țară. Palatul Copiilor este un loc potrivit tuturor copiilor care vor să facă mișcare și să învețe lucruri noi în afara programului școlar. Mulțumim domnului profesor pentru oportunitatea oferită și pentru implicare.” – Samuel și Daniel Cristea

„Pentru mine experiența de la Palatul Copiilor Bistrița înseamnă o minunată lume a descoperirii atât de sine cât și o minunată lume de hobby-uri și prieteni noi. Cursurile de la Palat sunt fiecare, în parte, un portal spre o lume nouă în care faci ce-ți place fără să fi presat de altceva. E, de asemenea, un loc în care am legat foarte multe prietenii cu oameni minunați de care nu aș vrea să mă mai despart vreodată. Palatul Copiilor e pentru mine o lume ca și în refrenul cântecului O lume minunată”. – Bianca Maria Cioban

„Aşteptând un fel de critic literar care să-mi apară în cale şi să mă ajute, mama mi-a arătat o listă cu activităţile Palatului Copiilor Bistriţa şi mi-a sărit în ochi cercul de creaţie literară. Aici am reușit să-mi descopăr potenţialul, să particip la numeroase concursuri, dar, cel mai important pentru mine, să scap de frica de public. După ce am trecut de frica de scenă, m-am înscris şi la cercul de teatru. Încerc să particip la cât mai multe proiecte în cadrul cercurilor pe care le frecventez. Am avut ocazia să fiu implicată şi într-un proiect Erasmus pe care, chiar dacă nu am fost eu cea care a plecat în străinătate, l-am îndrăgit şi l-am considerat o experienţă imposibil de uitat. Pot spune că Palatul Copiilor m-a culturalizat şi le datorez cadrelor didactice de aici susținerea acordată, ajutându-mă să conştientizez ce pot să fac, că pot prinde aripi. Experienţa mea la Palatul Copiilor Bistriţa a însemnat mult pentru viaţa şi dezvoltarea mea, dar cred că cel mai mult m-a ajutat să mă redescopăr. Mulțumesc, Palatul Copiilor!” – Daria-Maria Timiș-Varga

„Pentru mine Palatul a fost o oportunitate să îmi descopăr aptitudinile, pe mine, pe alții și, mai ales, prieteniile ce se pot lega.” – Amalia Levey

„Ce înseamnă experiența de la Palatul Copiilor Bistrița pentru mine? Nu știu cum să descriu în cuvinte această experiență. Mereu sunt încântată când merg acolo. Totul mă face să zâmbesc. Activitățile sunt pline de inspirație și relaxare. Acolo mi-am descoperit pasiunea pentru scris și mereu am fost întâmpinată cu brațele deschise. Profesorii sunt binevoitori să te ajute. Am avut multe experiențe de neuitat și șanse la proiecte internaționale. Eu sunt visătoare, nu mereu am capul pe umeri, dar acolo și dacă nu îl am, pot să-l las să cutreiere universul fără mine, știu sigur că o să se întoarcă, iar eu mă pot simți înțeleasă de cuvinte.” – Ana Ciobanu

„Palatul Copiilor din Bistrița mi-a deschis o poartă prin care am putut zbura prin vise. Am început cu o poezie trimisă printr-un mesaj. Pe urmă cu proză și uite așa am participat la concursuri și sunt mândră de mine și toate mulțumirile trebuie să le acordați Palatului. A fost a doua mea casă și vreu să fie în continuare. Hai să nu dăm cu piciorul la peste 70 de ani de împliniri. Pentru mulți profesori au fost nopți nedormite. Să nu lăsăm Palatul să cadă, să se desfacă... fărâme.” – Denisa Iușan

Liceenii, pe cât de sceptici atunci când vine vorba de adulți și de povețele acestora, pe atât de siguri aici că tot ce ceea ce fac este benefic, au încredere că, în ciuda fricii pe care o resimt când se gândesc la viitorul lor, nu vor da greș.

De ce acest lucru? Tocmai pentru faptul că aceste cadre didactice își dedică cea mai mare parte din timpul lor pentru a construi amintiri și prietenii de durată cu copii care își caută o casă în care creativitatea lor contează și devine cel mai frumos mod prin care ei învață să schimbe ceea ce nu le place în jurul lor. Dar, poate cel mai important aspect, le dă puterea de a-și canaliza toată atenția spre pornirea unei revoluții educaționale atunci când este cazul.

Unii dintre foștii elevii care au participat la cursuri spun cu mândrie că și-au petrecut doisprezece ani de școală fugind imediat după orele de curs la atelierele eficiente și relaxante, pe durata cărora își aminteau cât de valoroși și de capabili de lucruri mărețe sunt. Participarea în proiecte Erasmus și la concursuri tematice le-au adus aproape persoane cu notorietate care le-au susținut visele chiar și după ce elevii au absolvit liceul.

„Deși am făcut 12 ani de școală împliniți cu note bune, mereu m-am mândrit mai tare cu cei 12 ani împliniți la Palatul Copiilor. La urma urmei, nu e obligatoriu să îi faci. Și totuși s-a întâmplat, pentru că mereu am văzut Palatul Copiilor ca un loc sigur, plăcut, unde puteam să experimentez și să creez ca niciunde altundeva. Taberele în care am fost, prieteniile legate, experiențele formatoare, toate lucrurile învățate despre artă și creație, râsetele cât și lacrimile rămase în sălile de clasă, amintirile care îmi sunt și în ziua de azi printre cele mai dragi, toate au fost parte din Palatul Copiilor pentru mine. Nici un copil nu e vreodată liniștit: există o curiozitate neîncetată în primii noștri ani de viață. Pentru mine, activitățile de la Palat mi-au satisfăcut această curiozitatre de a crea într-un mod în care școala nu ar fi putut niciodată. Nu îmi pot imagina copilăria mea fără acest spațiu, așa cum nu îmi pot imagina nici posibilitatea ca Palatul să nu mai fie o opțiune pentru miile de copii curioși și îndrăzneți din România.” – Ștefania Bodescu

„Experiența Palatului m-a dezvoltat foarte mult: mi-a îmbunătățit semnificativ abilitățile de scriere și înțelegere a textului, mi-a dat curajul să vorbesc în public și a fost locul în care îmi petreceam după-mesele cu drag. Anii petrecuți în cadrul Palatului sunt în mod cert o piatră de temelie a omului care sunt astăzi, regăsesc calități pe care le datorez în mod cert atelierelor literare la care am participat. Aș dori ca numărul celor care pot trăi această experiență să fie cât de mare.” – Ioana Ilinca Moldovan

„Palatul Copiilor a reprezentat pentru mine un loc în care îți poți descoperi pasiunea, talentul, poți forma legături de prietenie, poți face cunoștință cu profesori care cred cu adevărat în tine și te susțin pentru a ajunge acolo unde îți dorești. Palatul Copiilor oferă tinerilor șanse egale pentru a se dezvolta fie pe plan artistic, sportiv, dar nu numai în aceste direcții. De asemenea, paleta de activități extrașcolare din cadrul Palatului Copiilor le poate arăta tinerilor propriul potențial și le sporește încrederea în sine. Eu am reușit să îmi găsesc pasiunea pentru scris datorită profesoarei mele de creație literară, iar acest lucru m-a ajutat să îmi înrădăcinez încrederea în mine, iar, în prezent, nu am renunțat să scriu. Profesorii sunt ajutați de propria pasiune pentru a-i ghida pe tineri și sunt mereu prezenți pe tot parcursul dezvoltării lor. Astfel, Palatul Copiilor nu reprezintă doar un titlu frumos. Este un spațiu care oferă oportunități multiple tinerilor talentați și poate colora cu adevărat viețile pentru viitor.” – Oana Vrînceanu

Nu doar artiștii din cadrul Palatului Copiilor susțin independența acestuia, ci și reprezentanți ai laturii tehnice, care activează în cadrul acestei instituții, membrii ai cercului de robotică:

Bolts and Gears operează încă din anul 2016, reprezentând una dintre primele echipe de robotică din Transilvania. În ultimii patru ani de activitate am colaborat intens cu cercul de electronică și robotică al Palatului Copiilor Bistrița. Această colaborare constă nu doar în spațiul oferit de Palat echipei pentru construirea robotului, dar și în legătura dintre Bolts and Gears și profesorii din cadrul Palatului. Aceștia sunt mereu dispuși să ne ajute atât pe plan tehnic, cât și non-tehnic. Pe lângă mentoratul acestora, Palatul ne-a pus la dispoziție o serie de instrumente și unelte importante pentru robotică. Cu fiecare vizită la Palat, membrii noștri sunt mereu impresionați și de celelalte cercuri active, precum cel de dans, de pictură sau cercul de sport. Acestea asigură o gamă variată de activități extracuriculare elevilor bistrițeni, Palatul fiind motorul din spatele proiectelor de dezvoltare personală. Echipa Bolts and Gears se opune ferm desființării Palatului Copiilor Bistrița pentru că îl consideră o instituție necesară tinerilor din orașul nostru.”

Palatul Copiilor Bistrița prin susținerea educației nonformale nu doar că formează generații sănătoase de elevi, dar, de asemenea, activitățile întreprinse sub egida lui semnalează nevoia de schimbare a sistemului educațional și propune alternative pentru scăderea ratei analfabetismului funcțional și pentru creșterea interesului copiilor pentru artele plastice, științele exacte, tehnice aplicative, umaniste, pentru muzică și sport.

 

 

Alexandra Andreea Mânzat,

 fostă elevă a Palatului Copiilor Bistrița,

studentă la UBB, Facultatea de Litere

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5