Cum încurajăm elevii să citească?

Motto: “Unii consideră că Paradisul ar fi o grădină, altii şi-l pot imagina ca un palat. Eu l-am imaginat intotdeauna ca o bibliotecă” ( Jorge Luis Borges – Cărţile şi Noaptea).

Se citeşte din ce in ce mai puţin şi cele mai severe critici sunt adresate şcolii. Evolutia mijloacelor de comunicaţie si informare, disponibilizarea informaţiilor in reţeaua virtuală a îndepărtat copilul de minunata lume a cărţilor.

Şcolarii mici sunt primi care se lovesc de acea „negură” care învăluie mecanismul citirii, iar la „scoaterea din ceaţă” a primei lecturi sunt cuprinşi de un sentiment de fericire, de superioritate, deoarece au realizat un lucru care îl vor avea cu ei tot timpul vieţii. Cititul trebuie inţeles de elevi ca odihnă activă, de recreere, nu ca o povară.

Obişnuinţa de a citi nu se moşteneşte, ea se formează. Lectura timpurie va asigura pregătirea intelectuală a copiilor. Când gustul de lectură se formează din primii ani de şcoală, acesta rămâne pentru toată viaţa o obişnuinţă.

La Şcoala Gen Nr. 1 din Bistriţa, în sala de lectură a bibliotecii, in prezenţa avizată a bibliotecarei Otilia Petri, a Ancăi Drăgan, reprezentantul Librăriei Aletheia, a directorului Mia Şigovan şi a învăţătoarelor de la cele şase clase a II- a a avut loc o activitate, gen masă rotundă sub genericul „Cum încurajăm lectura?”.

Concluziile desprinse arată că şcolarilor mici le place să citească poveşti, basme, legende istorice, atlase şi enciclopedii, citind pentru a se informa şi a intra într-o lume cu prinţi şi prinţese, cu zmei şi vrăjitoare. Modalităţăle de stimulare a gustului pentru lectură sunt multiple. Şcoala şi părinţii trebuie să-i ajute pe elevi să inţeleagă că nu este invăţat cel ce citeşte cărţi, ci cel ce ştie ce citeşte, pentru că doar citind mintea lor va deveni nu laborator nesfârşit de idei si imaginaţie.

Ca metode si procedee de educare a elevilor în acest spirit au fost menţionate : organizarea bibliotecii clasei, frecventarea bibliotecii şcolare/locale, portofoliul lecturilor prin fişele de lectură săptămânală/ zilnică, etc.

Copilul trebuie să prindă gustul de a “devora” ceea ce il atrage, inainte să-şi selecteze centrele de interes. Dacă işi va vedea părinţii citind şi-i va auzi vorbind despre lecturile lor, va fi provocat să procedeze la fel, acum şi in viitor. Copilul trebuie lăsat să-şi aleagă singur povestea pe care vrea s-o asculte. El trebuie obişnuit să se implice in lectura cu paşi mici – mama citeşte o pagină, el următoarea.

Părinţii sunt sfătuiţi să le pună copiilor la îndemână cărţi, să discute cu ei o povestea citită, să-i laude şi să-i încurajeze pentru fiecare efort depus.

Înv. Valeria Buta, Şc. Gen. Nr. 1 Bistriţa

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5