Suplimentul "Răsunetul Cultural", realizat de Societatea Scriitorilor din Bistriţa-Năsăud şi Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj

Daniel Săuca: În pandemie „consumul cultural” a crescut

 

            1 - Se ştie că scriitorul este solitar şi poate că lunile de izolare i-au priit pentru conceperea unor noi proiecte, având în plus un personaj inedit – Coronavirus (CoVid – 19) – ce s-a aflat pe buzele tuturor locuitorilor acestei planete, de la mic la mare. E adevărat că în cele mai sumbre vremuri s-au născut capodopere ale literaturii. Şi acum piaţa a explodat cu cărţi legate de acest subiect al CoVid-ului, de la romane, la jurnale şi poezie, dar şi volume de specialitate care propuneau reţete „magice” pentru vindecarea de CoVid. V-a inspirat acest subiect ?

            2 - Anul trecut a fost unul fără târguri în care scriitorii să-şi prezinte cărţile, fără lansări tradiţionale, însă unul în care, oricât de conservatori am fi fost în privinţa internetului, a trebuit să ne împrietenim cu acesta pentru a ajunge la cititori. Cum vedeţi întâlnirile cu cititorii pe platformele online ?   

            3 - Activitatea editorială a prins proporţii de nebănuit în mediul virtual, librăriile online înlocuindu-le pe cele clasice. Vor avea de suferit casele de librării în detrimentul celor virtuale, dar cărţile tipărite în faţa e-book-urilor ?

            4 - Care este viitorul presei literare tipărite într-o eră digitală în care toată lumea este cu telefonul în mână?

            5 - Care este rolul culturii/ literaturii în vremuri de restrişte ? Putem închide porţile culturii, putem pune lacătul şi să ne luăm toţi o vacanţă prelungită sau cultura este cea care ne dă aripi, ne ajută să depăşim greutăţile ?

 

1.     Nu. Am fost obișnuit cu claustrarea, singurătatea, izolarea.

2.     Forme fără fond. E doar o soluție de supraviețuire în vremuri complicate. Mai ales pentru edituri și scriitori. Pe viitor, dacă vom scăpa de pandemie, o posibilă soluție e cea hibrid, online și offline, cum ar veni. Ca în învățământ, întâlnirea „față în față” dintre scriitori și cititori e esențială. Mediul online rămâne ofertant pentru promovarea produselor culturale de tot felul.

3.     Nu îmi dau seama acum. Oricum, în pandemie „consumul cultural” a crescut, la fel lectura cărților, totuși, nu spectaculos. Cartea tipărită mai are încă multe de spus. „Războiul” va continua.

4.     Soluția hibridă, amintită mai sus, poate fi o soluție. Cât timp mai există abonamente la revistele literare tipărite  eu sunt încrezător că „războiul” nu va fi câștigat de „cultura de masă” reprezentată și de „telefoanele inteligente”, nu de puține ori mai „deștepte” decât posesorii lor.

5.     Firește, nu putem închide porțile culturii. Prin excelență, cultura înseamnă dialog, comunicare, empatie, meditație, polemici cordiale. Am mai scris asta: fără sprijinul Statului, de Cultură se va alege praful. Nu putem decât să sperăm că nu se va întâmpla așa ceva. „Mingea” e în terenul celor care ne conduc sau se fac că ne conduc.

 Daniel Săuca,

Redactor-șef al revistei „Caiete Silvane”

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5