Deputatul Cristina Iurişniţi, în Germania: Învățământul profesional este 90% în sistem dual. Un exemplu de bune practici care poate fi ușor adaptat!
11 septembrie 2019 - Schimb de bune practici și vizită de lucru într-un Centru de formare profesională din Germania, țară etalon pentru învățământul profesional.
Avem multe de învățat la nivelul organizării și finanțării învățământului profesional dual.
În Germania învățământul profesional este 90% în sistem dual. Dar spre deosebire de cadrul legislativ de la noi, parteneriatul școală-agent economic este înlocuit de contractul direct dintre tânărul de minim 16 ani și întreprindere, atelier, fermă. Școala asigură doar pregătirea generală și de specialitate la nivel teoretic, in proporție de 25%.
Elevii sunt orientați prin consiliere profesională încă din clasele a VI-a și a VII-a spre ruta teoretică sau profesională.
Ei sunt obligați să parcurgă un stagiu de practică într-o fermă/ atelier/întreprindere pentru a fi mai conectați la piața muncii. Apoi își aleg ruta parcursului școlar, iar dacă aleg să învețe o meserie, de la 16 ani au un contract de formare profesională, cu 25% din timp petrecut în școală, restul fiind alocat pregătirii practice, fie într-un centru special de pregătire, fie în întreprindere.
Primesc un salariu în jur de 800 de euro, li se asigură cazare, masă și decontarea navetei
Un exemplu de bune practici care poate fi ușor adaptat realităților socio-economice autohtone, doar să vrem!
Deputat
prof. Cristina Iurișniți
Membru in Comisia de învățământ
Președinta Comisiei pentru egalitate de șanse
Citiţi şi:
- Modelul german al școlilor profesionale ar putea fi aplicat și în România
- Învăţământul profesional dual, temă de dezbatere. Deputatul Iurişniţi: Mediul de afaceri trebuie să investească, dacă vrea resursă umană calificată
- Deputat Cristina Iurișniți, la deschiderea anului școlar: Avem un sistem de învățământ subfinanțat cronic, cu schimbări haotice de conjunctură
- Deputatul Iurişniţi propune contracte de muncă part-time pentru elevii din învăţământul dual
- Deputatul Cristina Iurişniţi: Meseria, brățară de aur. Absolvenţii clasei a VIII-a pot opta pentru continuarea studiilor și în învăţământul profesional, învăţământul dual, respectiv învăţământul liceal tehnologic
Comentarii
Criza meseriașilor se resimte din plin în câmpul muncii mai cu seamă din 2009 de când Ecaterina Andronescu a desființat școlile profesionale, de arte si meserii. Sau, mai degrabă, le-a înlocuit cu licee tehnologice, unde elevii sunt obligați să obțină bacalaureatul. Din acest motiv elevii sunt tot mai puțini la scolile cu profil tehnologic. Este insa si o mai veche chestiune de mentalitate, in legătură cu anumite profesii. Iată ce spunea Andrei Muresanu, pe la mijlocul secolului al XIX-lea, despre aceste profesii: "După părerea noastră, nici un mijloc prin care omul isi câstigă pâinea de toate zilele pe clle cinstită nu poate fi rusinători. Rusine este a fura, a hoti, a insela, a pierde timpul cel scump ca aurul in lenevire, nelucrare, a căsca gura toată ziua pe ulitele cetătii, fără nici o coprindere,sau cum zice tot românul: "a tăia câinilor frunze" . Si apoi, de unde si până unde ne făcurăm noi atât de delicati, cu gust atât de rafinat si cu nările asa subtiri, incât de cutare meserie să nu ne apucăm că are de-a face cu materii greu mirositoare, cu cutare artă frumoasă să nu ne coprindem , că e rusinătoare si injositoare, in vreme ce natiunile cele mai cultivate , de exemplu englezii, frantezii, germanii, să intrec intre sine cu silintă de a exploata toată natura , de a coprinde tot soiul de meserii, si a nu lăsa necăutată si necultivată pe niciuna din artile cele frumoase."
Adaugă comentariu nou