Dr. Corina Ernst: Din nou la şcoală, dar... fără violenţă! În judeţul Bistriţa Năsăud, în 2015, infracţionalitatea şcolară sesizată a crescut cu 233%!

“Violenţa împotriva copiilor are loc în fiecare zi, în toate ţările din lume. Deși copiii sunt cei care suferă cel mai mult, violența afectează toate straturile societății, subminând stabilitatea și progresul” (Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România).
Violenţa şcolară este una dintre manifestările violenţei cotidiene si, conform UNICEF, cuprinde „orice formă de manifestare a unor comportamente precum: exprimare inadecvată sau jignitoare (poreclire, tachinare, ironizare, imitare, ameninţare, hărţuire); bruscare, împingere, lovire, rănire; comportamente care intră sub incidenţa legii (viol, consum/comercializare de droguri, vandalism - provocarea de stricăciuni cu bună ştiinţă, furt); ofensă adusă statutului/autorităţii cadrului didactic (limbaj sau conduită ireverenţioasă faţă de cadrul didactic); comportament şcolar neadecvat (întârzierea la ore, părăsirea clasei în timpul orei, fumatul în şcoală şi orice alt comportament care contravine flagrant regulamentului şcolar în vigoare)”.
Un amplu studiu realizat de UNICEF în 190 de ţări, a documentat violența în locurile în care copiii ar trebui să fie în siguranță: în comunitățile în care trăiesc, în școli și în casele lor. Raportul „Ascuns la Vedere - O analiză statistică a violenţei asupra copiilor” (publicat în septembrie 2014) confirmă amploarea zguduitoare a abuzului fizic, sexual şi emoţional la care sunt supuşi copiii în toată lumea. Studiul a scos la vedere si o realitate tulburătoare cu care se confruntă România: este “campioana” violenţei în şcoli, având cei mai violenți elevi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani, dintre toate statele lumii civilizate. Conform datelor UNICEF, aproape 60% dintre elevii români cu vârsta între 11 şi 15 ani admit că au participat la acte de violenţă verbală sau fizică împotriva colegilor de şcoală.
Îngrijorătoare sunt şi datele Raportului Naţional de Sănătate a Copiilor şi Tinerilor din România (2012), care situează ţara noastră pe locul 8 (într-un şir de 37 de state) în ordinea descrescătoare a frecvenţei elevilor de 11 ani care s-au bătut de cel puţin trei ori în ultimele 12 luni şi pe locul 12 în cazul elevilor de 15 ani care au declarat acelaşi comportament.
În judeţul Bistriţa Năsăud, conform datelor înregistrate la Inspectoratul de Poliţie Judeţean, numărul faptelor antisociale petrecute în şcoli, precum şi numărul elevilor-victime ale infracţiunilor, au înregistrat o scădere în perioada 2012 – 2014. Începand cu luna ianuarie 2015, situaţia s-a înrăutăţit, numărul faptelor de natură penală sesizate în şcoli fiind în creştere într-o proporţie îngrijorătoare: infracţionalitatea şcolară sesizată a crescut cu 233%!
În acest context, orice nouă modalitate de intervenţie pentru diminuarea violenţei şcolare este binevenită, iar una dintre acestea este iniţiată de Asociaţia Ascendent în parteneriat cu Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Liceul Teoretic Sanitar, cu sprijin financiar din partea Consiliului Judeţean Bistriţa Năsăud. Proiectul „AVATAR NONVIOLENŢĂ” urmăreşte promovarea atitudinilor şi comportamentelor nonviolente în mediul şcolar (deopotrivă din perspectiva elevilor căt şi a cadrelor didactice), astfel ca relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte să aibă la bază armonia şi toleranţa, iar puterea de convingere a cuvântului sa primeze.

Dr. Corina Ernst

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5