Elena M. Cîmpan: Programul Fulbright. Interviu cu profesorul de limba engleză, Nicolae-Andrei Szilagyi, de la Școala Gimnazială Uriu, bursier al acestui Program
O geană a primăverii își face simțită prezența în zare și, în acest timp generos al începutului, privirea se îndreaptă, cu încredere, spre învățământ, spre profesorii care pot schimba lumea. Lumea școlii, atât de întinsă, de aici până departe, ajungând chiar în America. Învățământul românesc se află pe o cale principală, în curs de modernizare, din punct de vedere material, informatic și informațional, spiritual, uman, dar și cultural, contribuind, din plin, la un ridicat nivel de civilizație, fără a se îndepărta de realitatea școlii românești, dintotdeauna o stea strălucitoare și vizibilă, în vasta întindere a cunoașterii.
Din 1946, SUA, la inițiativa senatorului Arkansas J. William Fulbright, desfășoară cel mai prestigios program de schimburi culturale, științifice și educaționale, coordonat de Biroul Afacerilor Culturale și Educaționale al Departamentului de Stat din SUA. Rolul acestuia este de a intensifica înțelegerea reciprocă dintre națiunea americană și alte națiuni. Programul funcționează în peste 155 de țări. România participă la aceste schimburi bilaterale din 1960, administrate până în 1993 de Ambasada SUA la București și, din 1993 până în prezent, de Comisia Fulbright Româno-Americană, înființată potrivit Acordului bilateral dintre cele două guverne, reprezentate de către Departamentul de Stat al SUA și de către Ministerul Afacerilor Externe din România. Comisia acordă cetățenilor români burse de studiu și cercetare în universități din SUA și cetățenilor americani burse de studiu și cercetare în universități românești.
Nicolae-Andrei Szilagyi, absolvent al Colegiului Național „Petru Rareș” Beclean, profil matematică-informatică (promoția 2011), a ales să urmeze Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, licență, master și doctorat, devenind profesor de limba și literatura engleză la Școala Gimnazială din Uriu, județul Bistrița-Năsăud. La finalul anului 2023, a participat în SUA la Programul Fulbright, în calitate de profesor, de unde s-a întors cu un bagaj de experiențe, gata să le prezinte în detaliu. S-a întors la fel de senin și încrezător, așa cum a plecat. E obiectiv și determinat. Blând, demn, drept. Politicos și rafinat. Deschis comunicării, cunoașterii. Cu ochi pătrunzători, dincolo de orizont. Se poartă la înălțime, iese în evidență, este unul dintre cei aleși, dar și chemați. Transmite bună educație și bună credință. I-am adresat câteva întrebări și, din acest dialog, publicăm idei de luat în seamă.
Inspector școlar Elena M. Cîmpan: Există praguri care ne marchează. Ce a însemnat pentru tine acest program Fulbright?
Prof. Nicolae Szilagyi: Într-adevăr, există perioade în viața fiecărei persoane unde nu pare că se întâmplă mai nimic și zilele se aseamănă așa de mult unele cu altele, încât toate par să fie mici variații ale acelorași șabloane. În contrast cu acestea stau acele perioade când, dintr-un motiv sau altul, timpul capătă o voință proprie și nu numai că pare să treacă mult mai repede decât în acele momente de monotonie crasă amintite adineaori, ba chiar mai important, pare să treacă cu folos și având parcă un țel mult mai clar definit decât ar fi avut vreodată până în acele clipe. Pentru mine, întreg anul trecut a fost o asemenea perioadă. În primele luni ale anului mi-am definitivat studiile de doctorat, susținându-mi lucrarea la finele lui martie. Au urmat apoi lunile de vară premergătoare stagiului de practică din Statele Unite, cu pregătirile aferente, interviul pentru obținerea vizei și toate celelalte formalități care vin să încheie lungul proces de selecție ce s-a întins pe durata a doi ani de la momentul când am aplicat pentru prima dată. La finalul verii, chiar înainte de a pleca în călătorie, mi-am susținut și examenul de grad didactic pentru a încheia într-un mod cât mai apoteotic anul școlar precedent și a-l începe pe următorul, sub cele mai bune auspicii, pe meleaguri străine. A urmat apoi plecarea și întreaga toamnă petrecută departe de casă alături de alți 20 de profesori din Europa și Asia Centrală, în Madison Wisconsin, și o ultimă săptămână în pragul iernii plină de workshopuri și seminarii de reflexie în Washington D.C., împreună cu toți profesorii implicați de la celelalte șase universități participante. Pentru mine, programul Fulbright a fost încununarea unui an plin de reușite profesionale și o excelentă oportunitate de a observa îndeaproape un alt sistem educațional, atât din perspectiva unui dascăl, cât și din cea a studentului, alăturându-mă totodată unui grup de profesioniști care se întinde pe întreg mapamondul.
Inspector școlar Elena M. Cîmpan: Cum folosești experiența dobândită în America la tine la școală? Dar în viață?
Prof. Nicolae Szilagyi: Experiența dobândită în urma parcurgerii programului se reflectă în primul rând în perspectiva globală mult mai accentuată a orelor predate, iar mai apoi într-o toleranță crescută pentru comportamentele tot mai nuanțate ale elevilor născuți și crescuți cu ajutorul tehnologiilor moderne. Un alt aspect care mi-a schimbat simțitor viziunea asupra actului educațional stă în faptul că profesorul rămâne cel mai important element dintr-o clasă, indiferent de nivelul cognitiv al elevilor, de dotările școlii sau de contextul în care se desfășoară predarea. Am asistat, în timpul programului, la ore excelente ținute de dascăli extraordinar de bine pregătiți în condiții nu cu mult diferite față de cele care sunt întâlnite în majoritatea școlilor românești, și am participat, de asemenea, la cursuri care au lăsat mult de dorit, ținute în clase ultramoderne unde existau absolut toate facilitățile imaginabile într-o școală, mai puțin motivația elevilor și tactul profesional al cadrului didactic. Astfel, pot afirma că, la final, pe lângă contactele de pe tot globul și onoarea de a fi participat într-un asemenea program, mi-am reînnoit și motivația de a continua să predau acolo unde va fi nevoie cu aceeași pasiune și dedicare, clătinată pe alocuri în urma anilor marcați de predarea din pandemie. Din punct de vedere personal, am tratat această oportunitate ca pe o provocare prin care să-mi părăsesc zona de confort și să-mi lărgesc orizonturile și perspectiva asupra posibilităților care-mi stau înainte și pot spune că o bună parte din respectivele obiective au fost atinse, lăsând deja loc altora și mai ambițioase.
Inspector școlar Elena M. Cîmpan: Crezi că bursa Fulbright reprezintă un punct înalt pe cerul culturii/ educației/ științei românești, la care merită să viseze un intelectual în formarea lui permanentă?
Prof. Nicolae Szilagyi: Cu siguranță că bursele Fulbright continuă să reprezinte un reper important în dezvoltarea profesională a oricărui intelectual care se încumetă să aplice, din simplul fapt că sunt atât de competitive și au ca scop selectarea persoanelor care sunt cu adevărat determinate să-și depășească propriile limite și sunt dispuse să facă sacrificii în acest sens. Fie că vorbim de bursa pentru profesori (Fulbright Teaching Excellence and Achievement Program), fie de bursele oferite studenților sau cercetătorilor, consider că orice program care e dispus să investească în dezvoltarea capitalului uman cu o seriozitate de necontestat merită absolut toată considerația. Aș recomanda tuturor celor care doresc să aibă parte de o experiență unică în viață, o mică retrăire a studenției (pentru profesori) și o binevenită schimbare de peisaj (pentru studenți), să aplice cu încredere și să nu se lase descurajați dacă nu vor fi selectați din prima sau chiar din a doua încercare. Spun asta deoarece în urma discuțiilor avute cu anumiți colegi din alte țări am dat peste unii care au recunoscut că au aplicat chiar și de opt sau nouă ori înainte de a fi selectați. Așadar, stimați colegi, stimate colege, morala acestei mici anecdote ar fi să nu renunțați niciodată la visele voastre, indiferent de natura sau probabilitatea înfăptuirii lor.
Inspector școlar Elena M. Cîmpan: Ce ai învățat în America? Ce ți-a plăcut? Cum te-a schimbat experiența trăită? Ai mai repeta o astfel de trăire?
Prof. Nicolae Szilagyi: Programul a fost unul deosebit de încărcat, de-a dreptul extenuant pe alocuri, cu multe cursuri de Media Literacy, Language Pedagogy, Technology in the Classroom și seminarii de două sau trei ori pe săptămână axate pe problemele curente ale sistemului educațional american și soluțiile propuse. Personal, mi-au plăcut foarte mult cursurile de „Alfabetizare Media”, ținute de domnul profesor Jeremy Stoddard, și am început deja să aplic în propriile mele clase conceptul de „seminar socratic”, așa cum ne-a fost el explicat, chiar dacă temele dezbătute nu sunt mereu la fel de controversate precum cele pe care le-am exersat cu colegii de la UW-Madison. Evident că de la fiecare curs și profesor în parte am avut câte ceva de învățat, dar cred că cel mai mult m-au ajutat discuțiile cu ceilalți profesori participanți, oamenii cu care am petrecut cel mai mult timp și am dezbătut teme din cele mai diverse. Una peste alta, consider că experiența mi-a prins bine și cred că, pe lângă toate atuurile profesionale oferite, mi-a întărit, totodată, încrederea în propria forță și determinare, motiv pentru care, cândva, mi-ar face plăcere să mai particip la asemenea schimburi de experiență, desigur, într-un cu totul alt context și în alte circumstanțe, dacă va fi posibil. Deocamdată, vreau să mă concentrez pe aplicarea celor învățate, atât în plan profesional, cât și personal.
Inspector școlar Elena M. Cîmpan: Care este impactul cel mai vizibil al Programului Fulbright asupra școlii românești/ asupra școlii unde predai tu, la Uriu?
Prof. Nicolae Szilagyi: Cred că cel mai schimbat aspect este și cel mai puțin cuantificabil, și anume perspectiva pe care o ofer atât elevilor cât și colegilor, iar roadele acestor ajustări subtile se vor vedea de-abia în timp mediu și lung, întocmai ca micile schimbări pozitive pe care le tot suferă și sistemul nostru educațional și care sper că-și vor arăta adevărata valoare în anii care ne stau înainte. Ce rămâne de netăgăduit e faptul că schimbările pleacă de la fiecare din noi, de la cele mai mici ajustări de atitudine și terminând cu modificările fundamentale de sistem produse ca rezultat al acelor mici variații de perspectivă personală a fiecărui dascăl asupra muncii prestate. Eu unul mi-am propus ca pe măsură ce trece timpul să-mi dezvolt și să-mi perfecționez tot mai mult atât aria de aplicabilitate a celor învățate, cât și calitatea actului de predare, urmând a lăsa timpul să judece unde și în ce măsură voi fi reușit în acest demers deloc ușor, în condițiile tot mai complexe în care ne desfășurăm fiecare activitatea în ziua de azi.
Nu în ultimul rând trebuie menționat faptul că toate aceste răspunsuri nu sunt nimic altceva decât opinia mea în calitate de alumni Fulbright și nu reprezintă poziția oficială a Fulbright, IREX ori a Departamentului de Stat.
***
Cu mulțumirile cuvenite, ne îndreptăm atenția spre viitor, cu încrederea că moștenirea școlii rămâne în seama celor ce știu să ducă mai departe, a celor ce rămân, chiar dacă pleacă doar să-și completeze experiența, dar se întorc mai bogați și mai motivați.
Și lucrurile nu se opresc aici. Comisia Fulbright a deschis deja o nouă competiție Fulbright Teaching Excellence and Achievement Program (Fulbright TEA) pentru 2024-2025. Programul se adresează profesorilor de gimnaziu și liceu, interesați de un stagiu de dezvoltare profesională cu durata de șase săptămâni în Statele Unite ale Americii (perioada ianuarie – martie 2025 sau septembrie – octombrie 2025). Candidații pot fi profesori de engleză, română, matematică, științe, limbi străine sau studii sociale. Programul este sponsorizat de Departamentul de Stat al SUA și toate costurile sunt acoperite (transport internațional, cazare și întreținere, transport local pe teritoriul SUA, taxe program academic, participări la activități culturale și profesionale, organizate de partenerii din SUA).
Termenul limită pentru depunerea candidaturilor este 27 martie 2024. Detalii pe website-ul Comisiei Fulbright: https://fulbright.ro/competition/fulbright-tea-2024-2025...
Ar fi ideal ca Programul Fulbright să ajungă o tradiție la nivelul județului Bistrița-Năsăud, cu ediții și repetiții. Deocamdată, ne bucurăm de acest eveniment, oferit de un profesor redutabil. Tinerețea este de partea lui...
Citiţi şi:
- Ioan Szilagyi: „Am încercat să îmi fac datoria şi să menţin legalitatea…”
- Medalion aniversar Elena M. Cîmpan: 50 de ani de viaţă, oglindiţi în pagini de literatură
- Inspector școlar Elena Cîmpan: Olimpiada de Limba Germană Modernă, anul acesta, la Bistrița!
- Elena M. Cîmpan: Sala de așteptare
- Interviu cu Elena M. Cîmpan, inspector școlar de limbi moderne, despre olimpiadele tocmai încheiate, la nivel județean: „A răsărit o olimpiadă nouă, de limba spaniolă”
Adaugă comentariu nou