Inechinoxidabile
Scriitorul Gavril Moldovan vine, prin intermediul Editurii Eikon, cu volumul „Inechinoxidabile”, apărut sub egida Centrului Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud. Cartea este o antologie de eseuri critice grupate în jurul revistei „Echinox” şi a mişcării culturale generată de aceasta, începând cu anul 1969, menită să întregească profilul spiritual al intelectualilor, mişcarea echinoxistă s-a bucurat, de-a lungul timpului, de apreciere nu doar în Clujul universitar, ci în întreaga ţară prin nume precum Ion Pop, Vasile Muscă, Gavril Moldovan, Ion Mircea, Dinu Flămând, Iustin Moraru, Francz Hodjak, Kenecz Ferenc, Irinyi Ferenc, Balla Zsofia. Primul recenzat este scriitorul bistriţean Nicolae Băciuţ, o personalitate meditativă, cu implicaţii nostalgice în lumea ideilor, poet discret şi rafinat, un exponent major al generaţiei sale. Urmează scriitorul Horia Bădescu care are lucrări literare de referinţă trecute în patrimoniul literaturii drept momente de vârf ale creaţiei sale. Mariana Bojan reprezintă, după Gavril Moldovan, sensibilitatea feminină într-o perioadă în care se vorbea mult despre literatura scrisă de femei. Volumul continuă cu prezentarea cărţii „Privire reciprocă”, în care Ştefan Damian înfăţişează, cu talent de prozator, vaste tablouri de viaţă de o mare veridicitate. Dinu Flămând, bârgăuanul stabilit la Paris, rămâne un reper important al literaturii contemporane, un scriitor remarcabil, un creator ce se exprimă în două culturi europene. Despre Adrian Grănescu, Moldovan crede că este predestinat să scrie şi cărţi despre cărţi şi prieteni, fremătând a informaţie, a amintiri duioase, a întâmplări neprevăzute, pline de umor. Ion Mureşan este prezent în cartea de critică cu volumul „Cartea de iarnă”, apărut la Editura Cartea Românească în 1981, care a umplut presa literară de cronice elogioase şi a făcut din tânărul poet echinoxist o mică vedetă.
Petru Poantă este recenzat cu volumul „Clujul meu”, un amplu eseu memorialistic. Despre Ion Pop se spune că s-a aplecat cu migală asupra avangardismului românesc, punându-i mai clar în evidenţă resursele şi originalitatea. Adrian Popescu este unul dintre modelele poetice ale lui Gavrilă Moldovan, rămânând printre fotografiile developate din memorie care-i sunt cele mai dragi. Despre Vasile Sav spune că şi la cinci ani de la dispariţie ne urmăreşte din vreme şi ne reaminteşte de aura unui om care a dus cu sine şi o parte din existenţa noastră. Volumul „Liviu Rebreanu prin el însuşi” de Niculae Gheran şi Andrei Moldovan este, în viziunea lui Gavril Moldovan, o reuşită care nu va trece neobservată în câmpul literar, înfăţişând profilul de scriitor, de om, de patriot şi de cetăţean al marelui cărturar.
Cartea se încheie cu poezia „Mâna stângă” pe care Gavril Moldovan a publicat-o în primul număr al Echinox-ului. O carte de critică care surprinde atât prin cuvintele meşteşugite, cât şi prin ţinuta de sărbătoare.
Adaugă comentariu nou