Ioan Borşa, OMAGIU LITERAR
La 76 ani, Ioan Borşa ne aduce în faţă un volum apoteotic de versuri, care vin să încunune o experienţă poetică ce se întinde pe o durată îndelungată de peste cinci decenii.
Clasic prin excelenţă, poetul Ioan Borşa nu-şi dezminte opţiunea lirică nici în volumul acestora, corolar – „Poezie pentru statui”. Maniera sa tradiţională a versului, în care se exprimă, este accesibilă şi cantabilitatea are, fără tăgadă, o prioritate absolută. „Au început statuile să plângă/ Că nu le-admiră niciun trecător/ Şi de durere parcă vor să frângă/Tristeţea ce domneşte-n jurul lor”.
O invenţie în alcătuirea acestui volum sunt motourile care însoţesc fiecare poem în parte. Iată în antetul poeziei „La mărţişor” găsim cuvântul arghezian „Cine nu urcă, scuipă şi spurcă”: „La Mărţilor, cuvinte potrivite / Brodeată locul ca pe o comoară/ Să fie toate ca odinioară/ Cu amintiri din florile strivite”.
Adoptând ca intrare în scenă moto-uri din Goga, Blaga, Brâncuşi, Andrei Mureşanu, Topârceanu, Macedonski, Creangă, Vlahuţă, Iorga, Caragiale, Sorescu, Lucian Valea, Ioan Borşa încearcă să se identifice spiritual cu marile figuri totemice, pe care le adoptă ca personalităţi patronale asupra propriei sale manifestări creative asupra propriului său demers artistic: „Când veşnicia s-a născut la sat/ Sigur era pe la-nceputul lumii/ Când se năştea înţelepciunea lumii/ Cu tot ce până astăzi s-a păstrat”.
Un poem consacrat lui Brâncuşi oferă o sinteză lirică de reală stăpânire a comunicării poetice la o valoare incontestabilă: „Cel ce a pus natura să gândească/ Şi să se mişte-n spaţiul virtual/ Făcând atâtea pietre să vorbească/ Cu geniul dintr-un cifru sideral”. Poetul revoluţiei paşoptiste, Andrei Mureşanu, este invocat în numele unei actuale dezrobiri de tiranii corupţiei şi al banului care sunt, în fapt, aidoma celor mai cruzi barbari: „Deşteaptă-te, române, mai strigă Mureşanu/ Ce semn de tutelare cu dreapta ridicată/ Dar veşnica poveste cu ce a fost odată/ Perpetuă să fie de mână cu duşmanul”… „Şi pentru ca statuile de-acum să nu mai plângă/ Părinte, mai ridică, de poţi, şi mâna stângă!”
Un merit al volumului „Poezie pentru statui” este şi cel prin care Ioan Borşa reia într-un fel maniera poetului tutelar, versurile asimilând stilul şi anecdotica celui sub aripa şi umbra căruia şi-a asumat evocarea. Iată o mostră în spirit topârcian: „Şi s-a dăruit cu totul stăpânit de frenezie/ Pentru flori şi pentru gâze, cu minuscule secrete/ Insuflându-le viaţă cu o mare fantezie/ Fără să sfideze nota în cuvintele-i discrete”.
Aproape un imn îi dedică lui Alexandru Macedonski care, în moto-ul ce deschide poezia, se confesează liric: „Sunt mare că mă simt iubire/ Sunt mare că mă simt uitare”. Versurile lui Ioan Borşa la adresa marelui autor al poemului „Noapte de decembrie, sunt, cred, pe măsură: „Poet al nopţilor sihastre/ Udate cu parfum de roze/ Care domnesc numai în astre/ Din sacrele apoteoze/ Udate cu parfum de roze”.
Lecturile desecretizate şi versurile însoţitoare au un vag accent anacreontic, fac din comunicare un soi de izomer care îmbină stilul clasic cu cel modern, deşi divorţul de modă este evident, dar în niciun caz supărător.
Poemele au paradoxal înălţime şi profunzime lirică, poetul coabitând natural, în afara oricărei stridenţe expresive, cu un flux verbal reliefat în discursul limită dintre clasic şi modern.
Elogiu Bistriţei
Iubesc oraşul meu de zi şi noapte
Cu străzi înguste şi medievale
Şi ziduri cu istorii ancestrale
De unde îi aud trecutu-n şoapte.
Bat clopotele noi în vechiul burg
De parcă inima i-o simt cum bate
Învăluind un suflet de cetate
Din care amintirile se scurg.
Pe-aici Vlad Ţepeş îşi purtase paşii
Şi Petru Rareş sau cândva tătarii
Sau o regină-n frunte cu husarii
Ori cu tradiţii prea frumoase, saşii.
Iubesc oraşul vechi şi nou cum este
Şi-i port în suflat, sfânta lui poveste.
„Deşteaptă-te, române, din somnul cel de moarte,
În care te-adânciră barbarii de tirani!”
Andrei Mureşanu
Andrei Mureşanu
„Deşteaptă-te, române, din somnul cel de moarte”,
Măreţ răsună Imnul pe-al patriei pământ
Dar tu român şi frate de ce nu ai cuvânt?
Acum când ţara geme de-atâta libertate.
Ne-am deşteptat se pare din noaptea prigonirii
Dar conştiinţa noastră nici azi nu este trează.
Mai trebuie un cântec cu voci care vibrează
Să ne trezim cu toţii din pragul prăbuşirii.
Deşteaptă-te, române, mai strigă Mureşanu
Ca semn de tutelare cu dreapta ridicată,
Dar veşnica poveste cu ce a fost odată
Perpetuă să fie de mână cu duşmanul.
Şi pentru ca statuile de-acum să nu mai plângă
Părinte, mai ridică de poţi şi mâna stângă!
„Scrieţi băieţi, numai scrieţi!”
Ion Heliade Rădulescu
Lui Heliade Rădulescu
Bunule dascăl, ţi-aş aduce aminte
Că-ndemnul tău prea sincer de a scrie
A devenit o simplă ironie
La care n-ai fi vrut să-i fii părinte.
În ce mileniu vei fi spus cuvântul
Care pe frontispiciu te-a fixat
Ca oamenii să nu te fi uitat
Şi să-ţi împodobească-n flori mormântul.
Aveai atunci dreptate, dar acum
E strigător la cer cum se mai scrie,
Ca să rămână ceva şi postum.
A dispărut cuvântul ce zideşte
Planeta-i locuită în chirie
Tot omul scrie, nimeni nu citeşte.
„Şi, Doamne, frumos era pe atunci, căci şi părinţii şi fraţii şi surorile îmi erau sănătoşi şi casa mi era îndestulată… şi toate îmi mergeau după plac… de parcă era toată lumea a mea”
Ion Creangă
Amintiri/Viaţa ca un vis
Mă-ntorc în amintiri ca într-o casă
Din care viaţa şi-a făcut un cult
Să văd copilăria mea rămasă
Cu doi părinţi ce au murit demult.
Mă-ntorc în amintiri ca într-un rai
Pierdut, ce m-a lăsat fără cuvinte
Şi-ncerc din frumuseţe-ai fără grai
Să-mi răscolesc aducerea-aminte.
Mă-ntorc în amintiri un necuprins
Cu pietatea lucrurilor sfinte
Şi parcă aş intra în paradis.
Şi-atunci cu toată viaţa adunată
Mă-ntorc în amintiri ca într-un vis
În care nu ştiu dacă am fost vreodată.
„Şi-s fericit c-am fost o clipă-n stare
Să simt în marea lumii simfonie
A visurilor mele întrupare”
Alexandru Vlahuţă
Frumuseţile vlahuţe
Cu-atâtea drumuri prin frumoasa ţară
Ţi-ai risipit viaţa şi cuvântul
Şi din iubire ţi-ai făcut veşmântul
Iar din durere liniştea de seară.
Şi-acum când noi avem de toate parte
Am înţeles de ce în vechea casă
Minciuna stă cu regele la masă…
Şi cred că azi ea merge mai departe.
Nu am să-ncerc prin vorba să mă apăr
Dar am să spun că în eternitate
A fost minţit şi marele Luceafăr
Dar drumurile ce vor fi să fie
Prin lumea frumuseţilor vlahuţe
Spori-vor marea lumii simfonie.
„Cine nu urcă, scuipă şi spurcă”
Tudor Arghezi
La Mărţişor
La Mărţişor, cuvinte potrivite
Brodează locul ca pe o comoară
Să fie toate ca odinioară
Cu amintiri din florile strivite.
Probabil s-a născut la mănăstiri
Asemenea unor muri cu chipuri sfinte
Să poarte o sfinţenie-n veşminte
Şi-o milă apostolică-n rostiri.
Aici toate stăruie să spună
Că nu-i greu chiar din puţin să dai
Dumnezeiescul suflet dacă-l ai
Printr-un miracol toate le adună.
Primeşte deci, din cartea ca o treaptă
Cuvântul cu emblema înţeleaptă.
„Eu cred că veşnicia s-a născut la sat”
Lucian Blaga
Aşa s-a născut veşnicia
Când veşnicia s-a născut la sat
Sigur era pe la-nceputul lumii
Când se năştea înţelepciunea humii
Cu tot ce până astăzi s-a păstrat
De-aceea pare simplu şi lumesc
Şi are farmec totul şi ne-ncântă,
Ca într-un colţ de rai cu apă sfântă
Şi cu pământul iubit, dumnezeiesc.
Această fabuloasă simplitate
Dă naştere la omul cel firesc
Cu mintea şi cu inima-nsetate
De legea fabulosului ceresc,
Ce-i scrisă-n cusătura de pe ie
O, Lancrăm, leagăn sfânt de veşniciei.
„Şi-mi pare rău, mai ales,
Acum când se-apropie neaua,
Că mi-am lăsat o viaţă de om
Atât de singură steaua”
Lucian Valea
Despre Lucian Valea
Prea multe ţi s-au dat să pătimeşti
Se poate că nu toate ţi-au fost scrise
Şi singur precum marele Ulise
Ithaca ar fi vrut s-o regăseşti.
Dar după ani prea mulţi de căutare
Ajuns-ai şi la groapa cea cu lei
Pe unde nimeni nu-ntreba ce vrei
Atât doar că sperai într-o scăpare.
Şi totul privind la ani cum ţi se duc
Ca fumul unui foc aprins în zare
Te-ai reîntors pe urma lui Coşbuc
Când mai aveai o singură-ntrebare.
O, Doamne! spune-mi încotro mă duc
Că-n viaţă n-am avut o sărbătoare.
„Cea mai mare minune a lumii este aceea că omul mai există”
Ioan Borşa
Minunile lumii
Piramide egiptene sau grădini din Babilon
Mai ascuns încă secrete pentru cine vrea să ştie,
Iar în templul de la Efes mai există un pilon
Care stă să se răstoarne, dar e un cu veşnicie.
Mausoleul Halicarnas, fost de-o frumuseţe rară
Zeus din Olimp mai este venerat cum se cuvinte
Iar colosul cel din Rodos cu nimic nu se compară
Fiind cea mai măreaţă urmă dintre marile destine.
Farul din Alexandria mai pulsează peste ape
În Dubai altă minune vrea să fie de nespus
Iar dacă zburăm în cosmos să vedem cerul de-aproape
Tot nimic nu-i la-nălţimea celui care-a fost Iisus.
Noi primind a lui lumină mai durăm în lumea tristă
Iar minunea cea mai mare e că omul mai există.
„În vremuri de restrişte nu se mai citeşte literatură, se citeşte spiritualitate”
Ioan Alexandru
Lui Ioan Alexandru
Copil bălai, copil minune
Cu Imne proslăvit-ai ţara,
Tu ai venit ca primăvara
Cu flori şi cu înţelepciune.
De ce n-ai mai rămas puţin
Să vezi mătăniile noastre
Cum strigă sacru către astre,
Să le închini un imn divin.
Ca un memento să rămână
Să dăinuie prin constelaţii
Să-l ţină minte generaţii
C-am fost în ţara cea română,
Rămaşi străini şi fără haină
Vânduţi ca-n Cina cea de taină.
Din volumul „Poezie pentru statui” – autor Ioan Borşa, aflat sub tipar la Editura „Dacia” din Cluj-Napoca, cu prefaţă de Ion Moise
Adaugă comentariu nou