Ilinca Ciuruș și Vlad Țolan, bine primiți în Cenaclul Coșbuc
În cea mai recentă ședință online a Cenaclului George Coșbuc, găzduit, de obicei, de Casa de Cultură a Sindicatelor Bistrița, au fost citite creații literare propuse de: Ilinca Ciuruș – proză – și Vlad Țolan – poezie. Maniera de lucru, inițiată de președintele Cenaclului, Olimpiu Nușfelean, structurată pe lectură, analiză critică, dezbatere virtuală, centralizări, sinteze, diseminare, s-a dovedit funcțională și cu acest prilej. Membrii Cenaclului constituit în principal din oameni de litere – poeți, romancieri, eseiști, critici literari, dar și liceeni, studenți, profesori, din județ – Maieru, Beclean, Chiraleș, Bistrița, dar și din Cluj-Napoca, București au făcut aprecieri pe marginea celor propuse, opinii întinse pe 9 pagini A4. Să-i cunoaștem puțin pe tinerii bistrițeni care au citit în Cenaclu.
Ilinca Ciuruș s-a născut în 18 iunie 2000. A absolvit, în 2019, Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița. Este studentă în anul II la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, Cluj-Napoca, implicată în foarte multe proiecte de specialitate, fiind voluntar la Direcția de Sănătate Publică, SMURD, Crucea Roșie, Road Safety, Donează Sânge! Fii erou!, Tutori Pentru Noua Generație etc. A fost laureată la multe competiții literare, cu Premiul I la Concursul de literatură pentru liceeni „Doru Pruteanu” – secțiunea proză, 2017, Concursul SLove: 2017, 2018, cu Premiul Fundației Culturale Augustin Buzura, la Festivalul de proză „Augustin Buzura”, 2019.
Vlad Țolan are 22 de ani, este student la Jurnalism, în cadrul FSPAC, UBB Cluj-Napoca și a debutat în literatură în clasa a XII-a, publicându-și primul roman, un fantasy medieval intitulat Cavalerul Leu. De-a lungul timpului, cartea a avut parte de o adevărată aventură, fiind publicată la trei edituri, ultima dintre ele fiind Editura Virtuală, cea la care autorul a ales să și rămână. La aceeași editură vor apărea volumele Șase și cinci sute de kilometri, cu „texte care pot sau nu pot să fie numite poezii”. De asemenea, autorul mai are multe proiecte în lucru și altele două finalizate, respectiv Lud – continuarea Cavalerului Leu – și o antologie de short story-uri horror și creepypasta-uri.
Din impresiile de lectură pe marginea prozei „Trădarea”, propusă de tânăra bistrițeancă Ilinca Ciuruș, spicuim:
„O proză cu caracter subiectiv, asumat; personaje puține, dar bine construite;” Claudia Feldrihan);
„Alternanța frazelor lungi cu cele scurte întreține suspansul și denotă naturalețea relatării.” (Iulia Anamaria Ghidiu);
„Anonimitatea doamnei S a imprimat un oarecare mister acțiunii, lăsându-ne în același timp să ne focusăm asupra personajului narator și a experiențelor trăite de acesta.” (Diana Ilie);
„Acele câteva elemente de finețe au securizat atmosfera prin îndepărtarea oricărei situații conflictuale exterioare.” (Alexandra Andreea Mânzat);
„Prin textul său, Ilinca Ciuruș ne propune o mostră de realism reinterpretat – de data aceasta, principiul creării iluziei vieții se răsfrînge și asupra obiectelor. (Emma Mihăescu);
„Dedublarea autoarei în umbrela doritoare de ploaie e reușită, captivează atenția. De apreciat felul cum este condus epicul, învăluirile drumului...” (Iacob Naroș);
„Bun curs de psihologie literară. Am multă încredere în forța scrisului ei și în capacitatea de a pătrunde în tainele trădărilor și victoriilor.” (Ionela-Silvia Nușfelean);
„Simplu și direct. Cu impact la cititori. Ca un duș rece, care te trezește pe moment, e începutul acestei narațiuni numită Trădarea.” (Aurel Podaru);
„Cuvintele de ordine sunt: tristă, negru sau gri, ploaie, depresie, toate acompaniate de picurii de ploaie, care, în mod surprinzător, dau o stare de bine personajului-narator.” (Cristina Mirela Rus);
„Ilinca Ciuruş dă glas unor experienţe filtrate prin sensibilitatea unei observatoare subtile a mediului şi a afectelor. Fraza e blândă şi riguros exactă.” (Adrian Țion);
„Proza Ilincăi Ciuruș sugerează preocuparea autoarei pentru un text fără cusur, ca o tăcere perfectă deranjând liniștea. Ca și cubul perfect al lui Nichita.” (Victor Știr);
„Primele rânduri ale textului m-au intrigat și m-au captat cu desăvârșire. (...) Este un text complet, frumos, incitant și modern în același timp.” (Teodora Uilean);
Ilinca Ciuruș are simț al cuvintelor și al frazei, știe nara, realizează o narațiune cu ajutorul imaginației pure, cu puține elemente de realitate/ viață.” (Olimpiu Nușfelean).
Din opinii legate de poeziile T r e i, #31, XXVI, XXXIII, ale tânărului bistrițean Vlad Țolan, selectăm:
„Trei – o poezie asumată, subiectivă, ce devine pact existențial, prin conjugarea verbului a exista; ritm alert, dinamic în succesiunea ideilor poetice...” (Claudia Feldrihan);
„Un act de introspecție și sinceritate, într-un limbaj autentic, contemporan. Poemul #31, pe cât de scurt ca lungime, pe atât de cuprinzător ca mesaj și semnificație.” (Iulia Anamaria Ghidiu);
„Poeziile lui Vlad Țolan mențin o stare de alertă surprinzătoare, datorită jocurilor intense și originale de cuvinte.” (Alexandra Andreea Mânzat);
„Poeziile sale au un puternic filon narativ și o forță pe care o dobîndesc prin acumularea de elemente aparent incompatibile. Evenimentele, gîndurile și impresiile se succed în viteză, după care urmează momente de o claritate absolută, în care poezia își dă toate măștile jos. Iar apoi ciclul se reia.” (Emma Mihăescu);
„Vine înspre noi cu pseudofragilități în note curajoase. Terapia decurge tocmai din această îndrăzneață, tumultoasă împărtășire lirică în poemul izbăvitor.” (Ionela-Silvia Nușfelean);
„Versurile sale, incitante, pline de pragmatism, unele izvorâte parcă din cele mai reale porniri lăuntrice, fac să se audă strigătul sau impulsul generației care vine din urmă.” (Cristina Mirela Rus);
„Un limbaj dur, viu, colorat, baroc şi trepidant, mustind de savoare, care te obligă din start să empatizezi cu autorul, în întregime o ardere el însuşi.” (Adrian Țion);
„Vlad Țolan are exercițiul ,,prozaizării” pe spații largi și într-un registru cine-verite. Imagistica textului este cinematografică...” (Veronica Știr);
„Cert este că mesajul decriptat de mine a fost Carpe Diem, trăiește clipa așa cum…. doar tinerețea îți permite.” (Teodora Uilean);
„Vlad Țolan vine cu construcții poetice îndrăznețe. Folosește enunțuri eliptice, vag elaborate, pentru a ambiguiza universul în care se mișcă, în căutarea unei identități care să nu fie afectată de convențiile lumescului.” (Olimpiu Nușfelean).
Constat că unele aprecieri sunt evidente referințe critice. Deci, „alte două nume promițătoare ce fac din orașul și ținutul nostru un izvor de talente grăitoare!” (C. Rus) „La 21 – 22 de ani să scrii aşa cum se prezintă cei doi dovedeşte deplină luare în stăpânire a mijloacelor de expresie, vitalitate şi lejeritate în abordarea problemelor existenţiale, ocultând şi devoalând după cerinţă.” (A. Țion) „Descopăr cu bucurie și plăcere artă și condei în textele tinerilor scriitori.” (T. Uilean) „Lucrările lor mi-au stârnit curiozitatea și, cu ocazia asta, îmi exprim dorința de a mai citi și alte creații ale lor în viitorul apropiat.” (A. Mânzat) „Felicitări pentru activitatea literară de până acum și succes în continuare!” (I. Ghidiu)
Finalul i-l cedez lui Olimpiu Nușfelean: „Consider că a fost de bun augur întâlnirea cu literatura tinerilor Ilinca Ciuruș și Vlad Țolan și aprecierile celor implicați pot fi întremătoare pentru autori! Sperăm să ne întâlnim într-o nouă ședință de lucru în Cenaclul George Coșbuc pe finalul lunii mai. Sărbători pline de lumină!”
Ioan Sabin Mureșan
Citiţi şi:
- Trei voci feminine primăvăratice în Cenaclul George COȘBUC – Elisabeta SCURTU, Diana CIOTMONDA și Alexandra Andreea MÂNZAT
- Ada Milea, Menuţ Maximinian, Dinu Flămând şi Olimpiu Nuşfelean, la Zilele Clujului
- Poeţi bistriţeni, în recital la Cluj, de Ziua Culturii Naționale
- Ion Radu Zăgreanu şi Patricia Bozbici citesc în Cenaclul „George Coșbuc”
- Bistriţeni la Şezătoarea scriitorilor din inima Clujului. Expoziţie de cămeşi şi pieptare tradiţionale din colecţia scriitorului Menuţ Maximinian
Adaugă comentariu nou