Curs cu experți internaționali din Polonia în cadrul acreditării Erasmus+, la Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva
În perioada 26 -30 iunie 2023, Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva a fost gazda desfășurării unui curs de formare cu experți internaționali pe tema ,,Planul Dalton” în cadrul Acreditării Erasmus +: “S.T.E.A.M ACADEMY” cu nr: 2022-1-RO01-KA121-SCH-000053843. Instituția parteneră poloneză, Zespol Szkol Publicznych Szewnie, Ostrowiec Sw, a fost reprezentată în școala noastră prin facilitatoarele: doamna director Karina Wojcik și doamna psiholog Elena Jaworska. Din cadrul instituției noastre au participat 18 cadre didactice de diferite specialități de la toate nivelurile de învățământ (preșcolar, primar, gimnazial și profesional) sprijinite în demersul de formare profesională de conducerea școlii, de doamna director prof. Fetti Romana Iulia, căreia îi mulțumim pentru eforturile depuse.
Acreditarea Erasmus+ face parte din cadrul acțiunii cheie KA1, (mobilități) sprijinând formarea profesională a cadrelor didactice în context europene, a mobilității elevilor în special a celor cu oportunități reduse, a creșterii eficientizării procesului de recunoaștere a competențelor dobândite prin intermediul certificatelor de tipul Europass, a participării la cursuri de formare pe diverse tematici. Obiectivele pentru anul II din cadrul acreditării, educație școlară implementate în instituția noastră în perioada (1.06.2022- 30.08.2023) s-au centrat pe creșterea abilităților STEAM, a comportamentelor anti-bullying, îmbunătățirea portofoliului de metode și mijloace didactice, creșterea competențelor lingvistice și culturale, reflecție asupra activităților asistate, conceperea de materiale didactice utile pentru elevi inspirate din stagiile de formare, materialele produse ca bune practici sunt strânse într-un auxiliar didactic, conceput ca resursă educațională deschisă precum și numeroase acțiuni de valorizare, diseminare a rezultatelor activităților noastre în comunitățile locale, naționale și internaționale.
Planul Dalton este un model educational progresist creat de Helen Parkhurst în 1920 în Dalton, Massachusetts, Statele Unite ale Americii si se bazează pe convingerea că de fiecare dată când copiii primesc responsabilitatea pentru studiul lor, ei caută instinctiv cel mai bun mod de realizare al acestuia si executa deciziile lor, cu pasiune și rigoare, ceea ce duce la succes. Planul Dalton este un concept educational, inspirat de fervoarea intelectuală de la răscrucea secolului XX. Teoreticieni ai educaţiei, precum Maria Montessori şi John Dewey au influenţat-o pe Parkhurst atunci când aceasta a creat Planul Dalton. Scopul lor era acela de a echilibra talentul unui copil cu nevoile comunităţii.
Obiectivele specifice Planului Dalton, trasate de Parkhurst, au fost următoarele:
1.Adaptarea programului fiecarui elev în funcţie de nevoi, interese şi abilităţi.
2.Promovarea independenţei şi integrităţii morale a elevilor.
3.Ȋmbunătăţirea abilităţilor sociale ale elevilor.
4.Stimularea simţului răspunderii faţă de semeni.
Ea a elaborat un plan în trei pasi care constituie încă bazele structurale ale educaţiei Dalton:
• Casa - o comunitate a elevilor;
• Sarcina de lucru, un obiectiv lunar pe care elevii se angajează să îl atingă
• Laboratorul - o clasă amenajată în funcţie de materie, destinată a fi centru al experienţei de învăţare;
Activitățile derulate în cadrul acțiunii experți invitați au fost planificate pe tot parcursul săptămânii având elemente inspirate din sistemul Planului Dalton și evaluarea formativă astfel: prezentarea obiectivelor zilnice ale formării, prezentarea celor 4 piloni ai alternativei Planul Dalton, prezentări ale mediului de învățare specific alternativei din clasele de grădiniță și din cele de învățământ primar, prezentarea de metode de identificare rapidă a comportamentelor nedorite, forme de evaluare și auto-evaluare a elevilor, metode de activizare a elevilor, forme ale evaluării formative (profesor, elevi, echipă), jocurile ( Dixit, Care este super-puterea ta?, Storydyce, Touch, Limonanda), prezentări privind lecțiile în format blended-learning, moduri de acordare a feed-back-ului, aplicații digitale (Canva, QR Code generator, WordArt, Mentimeter, Baamboozle, Learningapps, Worldwall, Genially, Storyjumper, Festisite), exerciții de relaxare (Metoda Jacobson), filme motivaționale (Circul Fluturilor, Steluțe pe pământ, Nuggets), aplicarea de teste psihologice (Scala emoțiilor, Tipul de personalitate), exerciții de concentrare, întâlnirea cu elevii români participanți la fluxul mixt din luna februarie 2023 în școala poloneză, exerciții suport pentru elevii cu nevoi speciale, evaluarea și feed-back-ul cursului. Toate aceste informații facilitate de formatoarele noastre poloneze, le găsiți ca resursă deschisă aici: https://pl.padlet.com/kwojcik_zsp/antibullying-and-dalton-plan_26-30-jun...
Profesorii participanți și-au consolidat competențele lingvistice, abilitățile de muncă în echipă, aplicațiile digitale, exercițiile de relexare, formele de evaluare formativă, portofoliile de exerciții și metode didactice inspirate din bunele practici poloneze în alternativa Planul Dalton pentru transferul activ Erasmus+ în clasele din instituția noastră, începând cu anul școlar 2023-2024. Un aspect important în buna derulare a evenimentului mixt a fost realizat prin acțiuni de vizibilitate a proiectului, prin intermediul paginiilor de Facebook personale și ale școlilor implicate.
Experiența de învățare europeană a fost consemnată în format digital, în Padlet amintit mai sus unde se găsesc toate resursele, notițe, explicațiile jocurilor și alte informații importante. Echipa de profesori români va fi în contact cu facilitatoarele poloneze pentru clarificări și sprijin și în viitor. Experții invitați în școala noastră au explorat împrejurimile localității noastre ( Mănăstirea Izvorul Tămăduirii Salva, Casa Costumului Popular Virginia Linul ), punctele turistice ale județului (orașul Năsăud, orașul Bistrița, lacul Colibița, pasul Tihuța) și au mulțumit echipei de profesori români și conducerii instituției pentru facilitarea acestui curs internațional, sperând într-o colaborare fructuoasă educațională pentru cele două instituții de învățământ europene în viitor.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului.Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.
Prof. Vasilica Găzdac-#AmbasadorErasmus
Dir. prof. Fetti Romana Iulia- Școala Profesională “Tiberiu Morariu“Salva
Citiţi şi:
- Dascăli şi elevi din Salva, în Polonia. Planul Dalton în cadrul acreditării Erasmus+, an II: “S.T.E.A.M Academy”
- Elevi şi profesori de la Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva, într-un proiect în Antalya, Turcia
- Flux de mobilitate în acreditarea școlară, Erasmus+ în Polonia, pentru elevi și cadre didactice de la Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva
- Școala Profesională Salva, curs de formare în orașul regal Cracovia
- Punți educaționale între Vechiul Constantinopol și Salva
Adaugă comentariu nou