Prof. înv. preșcolar Cristiana Ghindean (GPN nr.1 Bistrița): Proiectele Etwinning – un pas spre inovația didactică în învățământul preșcolar
Inovaţia în educaţie poate fi definită ca o îmbunătăţire măsurabilă, deliberată şi durabilă, produsă ca urmare a instalării, acceptării şi propagării unei schimbări și constă în acceptarea, instalarea şi utilizarea unei/unor schimbări cu efecte pozitive asupra activităţii educaţionale ulterioare. Implementarea inovaţiilor în educația timpurie se realizează prin introducerea diferitelor schimbări la nivel structural, adică al combinării metodelor de predare-învățare și evaluare, în scopul perfecţionării procesului educaţional.
Proiectele eTwinning dau o dimensiune europeană învățământului românesc, favorizând în mod pozitiv promovarea valorilor interculturale. Prin proiectele de colaborare prin eTwinning, cadrele didactice au oportunitatea de a-și forma competențele de utilizare a computerului și îmbunățățirea celor de aplicare a noilor tehnologii, dezvoltarea competențelor de comunicare în limba maternă și în limbi străine, eficientizarea lucrului în echipă, schimburi de experiență și idei de bună practică cu cadre didactice din alte țări.
Totodată, acest tip de proiecte educaționale reprezintă o oportunitate spre inovație în învățământul preșcolar, deoarece se pliază pe Curriculumul pentru educația timpurie, iar temele și conținuturile pot fi foarte ușor integrate, ținând cont de vârsta copiilor și de nivelul lor de dezvoltare și înțelegere. Copiii preșcolari au prilejul de a-și dezvolta creativitatea, gândirea critică, abilitățile digitale, de comunicare, colaborare și cooperare. Astfel, aceștia devin mai încrezători în abilitățile lor, mai sociabili și mai toleranți.
În perioada martie- iulie 2024 am implementat la grupa mare ”Steluțele”, de la Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Bistrița, structură a Grădiniței cu Program Prelungit ”Dumbrava Minunată” Bistrița, două proiecte eTwinning care, deși au fost diferite prin conținut, mi-au extins în egală măsură orizonturile, transformând procesul de învățare într-o bogată experiență educațională, socială și culturală.
Primul proiect eTwinning, ”DREAM, DESIGN, PRODUCE”, desfășurat în perioada martie-mai 2024 și realizat în parteneriat cu 15 cadre didactice și preșcolari din România și Turcia, a cuprins activități de artă diverse prin intermediul cărora s-a vizat dezvoltarea abilităților de gândire creativă ale copiilor, abilitățile motorii fine, imaginația și încrederea în sine prin învățarea prin practică. De asemenea, s-a promovat cooperarea și comunicarea părinte-copil.
Pe parcursul celor trei luni de proiect, copiii au desenat personaje pe care le-au animat prin programul Animated Drawings (desenele animate realizate de copii se pot viziona aici: https://www.facebook.com/567992145/videos/1124728798735091/); Au realizat modele artistice diverse cu pietre de mozaic și sculpturi mici cu lut ceramic. Părinții au confecționat păpuși, având ca model desenul copiilor, apoi cu aplicația ChatterKid, copiii au dat voce păpușilor create (https://www.facebook.com/567992145/videos/730409972403559/ ). Ultima activitate a constat în organizarea unei expoziții care a cuprins toate produsele realizate de copii și părinți.
( https://fb.watch/tbENcD20v9/ ).
În perioada aprilie - iunie 2024, am implementat al doilea proiect eTwinning, ”EUROPE AND ETWINNING - LET'S CELEBRATE TOGETHER!", care a cuprins parteneri din patru țări: Polonia, Estonia, Portugalia și România. În cadrul proiectului preşcolarii au vizionat postări ale partenerilor în care erau prezentate țările, orașele, grădinițele, școlile și grupele/clasele de copii participante, au sărbătorit Ziua Europei și Ziua eTwinning prin desfășurarea unor activități de alfabetizare digitală prin codare sau robotică, au rezolvat puzzle-uri digitale pe tema Europa și eTwinning și pentru a finaliza proiectul cu o atitudine pozitivă, relaxantă și calmă, am desfășurat o activitate europeană de bunăstare, în care copiii s-au distrat alături de părinți confecționând tobițe din materiale reciclabile și jucând jocuri ritmico-melodice, sub îndrumarea d-nei prof. Codruța Cojoc. În urma activităților de codare realizate și înscrise pe EU CODE WEEK, preșcolarii au obținut diplome certificate la nivel european.
Aceste două proiecte au adus cu sine oportunitatea de a experimenta și aplica metode, procedee și tehnici de abordare a predării-învățării-evaluării inovative, prin utilizarea de tehnologii moderne și noi metode didactice în procesul de învățare, astfel încât preșcolarii să poată dobândi noi competențe și să își dezvolte abilitățile necesare pentru a face față provocărilor viitoare.
Am utilizat instrumente TIC precum: telefonul, laptopul și videoproiectorul și o varietate de instrumente web 2.0 printre care: Zoom pentru întâlnirile online, Canva pentru a realiza logo-ul proiectului, posterul, flyer-ul, video-urile pentru desenele animate și păpusile vorbitoare. Cu programul Animate Drawings am animat desenele copiilor, iar cu aplicația ChatterKid copiii au dat voce păpușilor create. Jigsaw Planet pentru a realiza puzzle-uri online pe tema Europei și eTwinning, cu aplicația FunPic am realizat diferite colaje foto pe care le-am postat pe grupul de facebook al proiectului, pagina de facebook a grădiniței, dar şi ȋn padlet-urile și digipad-urile specifice din TwinSpace. Google forms a fost utilizat pentru completarea chestionarelor de evaluare pentru copii, părinți și educatoare, Google maps pentru a indica locația grădiniței pe hartă, Padlet și Digipad pentru a încărca activitatea în Twinspace, aplicația Emaze pentru expoziția virtuală, Power Point pentru prezentarea țării și Youtube pentru prezentarea orașului Bistrița.
Integrarea aplicațiilor educaționale și a jocurilor didactice online au adaugat elemente de gamificare în procesul educațional, motivând copiii să participe activ și să învețe prin experiențe interactive. Prin activitățile desfășurate am atins toate domeniile de dezvoltare și toate dimensiunile dezvoltării specifice acestora, preșcolarii și-au dezvoltat abilități digitale, artistice, muzicale și practic-aplicative, lingvistice și de comunicare, socio-emoționale, ecologice, cu accent pe empatie, colaborare și sprijinul reciproc, pe acceptarea și integrarea colegilor cu CES din grupa noastră. Metodele preponderent folosite au fost cele activ-participative şi evaluative şi au dat posibilitate copiilor să acţioneze, să se manifeste, să descopere soluţii, să pună întrebări şi să afle răspunsuri, să observe cum o idee prinde viață.
Activitatea mea și a copiilor a fost răsplătită cu certificate de participare oferite de fondatorii și co-fondatorii proiectelor. Ambele proiecte au avut un impact deosebit asupra copiilor și părințiilor acestora, care s-au implicat și au participat activ la toate activitățile care i-au vizat, chiar sugerând înscrierea pe viitor și în alte proiecte de acest tip. Așadar, feedback-ul primit de la părinți a fost unul pozitiv, la fel și cel primit din partea conducerii unității și a colegelor.
Implementarea acestor proiecte mi-a prilejuit îmbogățirea experienței educaționale, sociale și culturale, mi-a oferit oportunitatea de a explora noțiuni și concepte legate de inovația în educație și integrarea tehnologiei în procesul de predare-învățare și evaluare. Colaborarea și munca în echipă, creativitatea, abilitățile de rezolvare a problemelor, utilizarea tehnologiei și a instrumentelor web, îmbunătățirea capacității de comunicare scrisă în limba engleză, alături de schimbul de bune practici educaționale cu partenerii de proiect, au contribuit semnificativ la dezvoltarea mea personală și profesională și implicit a unei educații inovative și de calitate.
Prof. înv. preșcolar Cristiana Ghindean
Grădinița cu Program Normal nr.1 Bistrița
Citiţi şi:
- Grădinița cu Program Normal nr. 1 Bistrița: ”DREAM, DESIGN, PRODUCE” – proiectul eTwinning care a transpus în realitate ideile creative ale preșcolarilor
- „Europa și eTwinning- Să sărbătorim împreună!”- proiect eTwinning desfășurat la Grădinița cu Program Normal nr. 1 Bistrița
- Certificate de Calitate eTwinning pentru elevii de la C.Ş. E.I. Nr.1 Bistriţa
- Premiul I câştigat de un Proiect eTwinning de la Grădiniţa nr. 3 Bistriţa
- Eveniment marca Erasmus – Etwinning, la Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud
Adaugă comentariu nou