Didactica Nova

Activitatea muzicală în educaţia timpurie STEAM

                Educația STEAM  (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) se referă la predarea celor 4 științe cu o abordare comună, introducând domeniul umanist, și anume artele, pentru o îmbunătățire și optimizare a procesului de învățare. Artele pot interconecta cele patru științe și permit integrarea mai multor tipuri de persoane în întreaga linie de învățare.

            Artele au următoarea taxonomie:

⁕ arte vizuale cu referință la pictură, desen, sculptură, arte media, fotografie;

⁕ arte vizuale- arta spectacolului ce se referă la dans, teatru, muzică, activități de îndemânare și estetică;

⁕ științe umaniste și arte liberale;

            Educația timpurie STEAM integrează muzica în procesul de învățare. Idei pentru activități muzicale în acest context:

  1. Explorarea sunetelor: Copiii, folosind diferite obiecte din mediu înconjurător, pot experimenta pentru a crea sunete. Cu instrumente muzicale simple sau chiar obiecte casnice (linguri, cutii, sticle umplute cu apă) pot explora diverse tonuri și ritmuri.
  2. Cântece și versuri: Cântecele și versurile sunt excelente pentru dezvoltarea limbajului și a memoriei. Alegând cântece simple și repetitive care să implice mișcări sau gesturi se poate face activitatea mai interactivă.
  3. Dans și mișcare: Muzica este un stimulent bun pentru mișcare. În sesiunile de dans sau improvizațiile pe muzică, copiii pot să-și creeze propriile coregrafii sau să urmeze mișcările sugerate de melodie.
  4. Explorarea instrumentelor: Copiii pot să exploreze diverse instrumente muzicale (chitare, pian, fluiere, tobe) iar apoi pot să discute despre sunetele produse și despre cum funcționează fiecare instrument.
  5. Crearea propriilor instrumente: Copiii pot să-și creeze propriile instrumente din materiale reciclabile. De exemplu, pot face chitare din cutii de carton sau tobe din oale și tigăi.
  6. Asocierea muzicii cu alte discipline STEAM:  Muzica poate fi legată de alte domenii precum matematica (ritmuri, compoziții), știința (vibratii, frecvențe) sau tehnologia (înregistrări audio, software de producție muzicală).
  7. Explorarea genurilor muzicale: Copiii pot să asculte diverse genuri muzicale împreună cu adulții iar apoi să se poarte discutații despre ce simt copiii atunci când aud diferite stiluri. Aceasta este o oportunitate de a explora și cultura altor țări.

            Activitățile muzicale ar trebui să fie plăcute și să se desfășoare într-un mediu relaxat. Copiii vor învăța și se vor dezvolta cel mai bine atunci când se simt liberi să exploreze și să se exprime prin muzică.

 

 

            Exemplu de activitate integrată “Călătorie în lumea instrumentelor muzicale”:

           

            ACTIVITĂŢI DE DEZVOLTARE PERSONALĂ:

            1.Întâlnirea de dimineaţă: Alege un instrument muzical şi joacă-te cu el!

            2.Tranziţii: - Cântecul gamei(cântec)

  • Mergi cum bat!(joc ritmic)

            Momentul poveştilor: Povestea notelor musicale

            Moment de mişcare: Exerciţiu muzical -ritm şi sincron (exerciţii de percuţie corporală)- T

https://www.tiktok.com/@geaninastudencu/video/7145804723294063877?_r=1&_t=8jblbOpkG9o&social_sharing=1

           

            ACTIVITĂȚI PE DOMENII EXPERIENȚIALE:

  1. D.Ş. – Cunoşterea mediului: Sunetul călător - experiment - S

            Desfăşurare: Fiecare preşcolar primeşte trei sticle şi o lingură. Mai întâi lovesc cu lingura o sticlă goală pentru a sesiza ce se aude. Sticlele sunt umplute pe rând cu: linte uscată, făină, apă. După fiecare procedeu, copiii lovesc sticla cu lingura pentru a auzi sunetul produs. Sticlele mai pot fi umplute cu: pietricele, nisip, şuruburi etc.

            Concluzie: Sticlele au un sunet diferit, în funcţie de ce pui în ele. Acestea sună altfel deoarece sunetul nu se transmite în acelaşi fel prin toate mediile.          

  1. D.O.S.  – Activitate practică: E
  • Maracasa(din linguri de plastic şi boabe de fasole) 
  • Chitara(cutie de carton, tub şi benzi elastice)
  • Trompeta/Fluierul(din tuburi de carton)

                                             

           

            ACTIVITĂŢI LIBER - ALESE 1

  • Centrul Știință: - Portativ cu note colorate-(recunoașterea cifrelor în limitele 1-8 și asocierea corectă a cantității la număr)- M
  • Centrul Construcţii - Claviatura pianului– potrivirea clamelor din lemn pe clapele albe, pe suport de carton  - E
  • Centrul Artă:  Tobe  vesele(pictură decorativă pe cutii ) – A

 

                                                        

           

 

            ACTIVITĂŢI LIBER - ALESE 2:

  1. Joc de mişcare Covorul muzical(exerciţii de atingere a clapelor pianului - covor de podea, cu picioarele, individual, în perechi sau în grupuri mici)
  2. Joc distractiv  Concertul(intonarea de cântece cunoscute şi acompanierea acestora cu instrumentele muzicale confecţionate)

 

                                                    

           

            BIBLIOGRAFIE:

Borţeanu, S., Brănişteanu, R., Breban, S.,  Fulga, M., Grama, F.,... “Curriculum pentru educatie timpurie”,

Editura Diactica, Bucureşti, 2019;

Paula Navaro si Angels Jimenes, ,,Experimente surprinzatoare cu sunete”, Editura DPH, 2018;

 

 

Prof. înv. preşcolar Daniela Cordoş,

Grădiniţa cu Program Prelungit Sângeorz-Băi

Prof. înv. preşcolar Adela Ureche,

Creșa Sângeorz-Băi

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5