Administraţia sângeorzană între transparenţă şi realitate
Un instrument foarte important al exerciţiului administrativ în fiecare localitate îl reprezintă alocarea resurselor financiare pe parcursul unui an calendaristic. Pe lângă o legislaţie care prevede în detaliu modul de alcătuire al bugetului local, limbaj care este înţeles de către contabili şi experţi financiari, există un element foarte important al acestui exerciţiu, şi anume cel decizional. Ca urmare, Consiliul Local, primarul şi viceprimarul unei localităţi au această putere de decizie. Sunt trei elemente ale deciziei între care trebuie să existe o legătură direct bazată pe comunicare, pe informare corectă, pe consultare (de obicei înainte de a cheltui anumite sume de bani), iar mai apoi odată luată decizia, este bine ca să fie anunţată public prin diferite modalităţi. Toată această logică este eliminată atunci când mă gândesc la administraţia oraşului Sângeorz-Băi.
În ultimii ani bugetul local era dezbătut şi aprobat în perioada martie-aprilie a fiecărui an, iar mai târziu pe parcursul anului se exercitau anumite corecţii impuse de anumite condiţii: fie ordonanţe ale Guvernului, fie rectificări ale Consiliului Judeţean, fie de diferitele proiecte de dezvoltare care priveau investiţii la noi în localitate, modificări care obligatoriu trec prin filtrul şi decizia Consiliului Local. Dar procesul financiar nu se opreşte aici. În fiecare an edilii din cele două birouri ale administraţiei oraşului nostru “au grijă” să controleze anumite sume (care nu sunt deloc de neglijat ) care se derulează prin investiţii proprii de la bugetul local (anual între 1,5şi 2 miliarde de lei vechi ), sau sume care sunt repartizate pe diferite capitole bugetare cum ar fi - capitolul de străzi (anual între 4 şi 6 miliarde de lei vechi) sau capitolul servicii în domeniul locuinţei (5 miliarde de lei vechi numai în acest an). Dacă adunăm numai o parte din ceea ce v-am prezentat acum interesul este de a controla între 10 şi 12 miliarde de lei anual şi de a direcţiona aceste sume către firme sau persoane apropiate celor doi edili. Fiecare dintre cele două personaje, într-un mod cât se poate de subtil şi de ascuns în proceduri financiar- contabile derulate prin departamentele aflate în subordine încearcă să smulgă sume cât mai generoase către apropiaţi. Dacă sumele sunt prezentate către dezbaterea în Consiliul Local numai într-un tablou general şi centralizat, lucru care de multe ori fără câteva cunoştinţe minime de specialitate conduce la multă confuzie, există, sunt convins un traseu subteran mult mai meticulos şi mai opac despre care nu prea se doreşte să fie transparent sau la vedere. Timpul ne demonstrează că autorităţile din oraşul nostru, mai precis primarul şi viceprimarul, nu doresc să facă publice aceste stări de fapte prin o serie de informări precise şi repetate. Lucrul este cu atât mai îngrijorător cu cât aceste sume sunt controlate în fiecare an pe parcursul unui mandat de 4 ani, iar dimensiunea cifrelor creşte odată cu trecerea anilor.
Eu cred că a fi mai bine informaţi mai ales asupra modului cum se cheltuiesc anual banii oraşului nostru este un crez pe care trebuie să luptăm fiecare dintre cetăţenii oraşului, de aceea vă invit la mai multă iniţiativă, la manifestarea unei atitudini critice şi constructive faţă de exerciţiul administrativ actual care se pare că este direcţionat pe principii de clientelă şi favoritism. Astfel, datorită acestor “ciubucari” şi a faptului că cetăţenii nu ştiu să-şi ceară drepturile, de-a lungul mandatelor, orăşelul a ajuns un cătun uitat de miile de turişti care veneau în staţiune.
cu respect,
Traian Ogâgău
Consilier local
Citiţi şi:
- Tensiunile au început la împărţeala bugetului judeţean
- Gânduri la început de an 2014
- Cum poți economisi pentru pensie
- Şi în acest an bisericile din Beclean au fost susţinute financiar de către administraţia locală
- Primarul Paul Știr: Domnilor din PNL, cum arată CORECTITUDINEA în viziunea dumneavoastră? Pe bune, chiar v-ați supărat? Nu pot să cred!
Adaugă comentariu nou