Despre carte, despre lectură, despre noi înșine la Clubul Cultural CoșBook

Secția Împrumut pentru Adulți a Bibliotecii Județene „George Coșbuc” Bistrița-Năsăud a fost joi, 31 ianuarie 2019, gazda elevilor clasei a XI-a de la Liceul de Muzică „Tudor Jarda” din Bistrița, pentru atelierul de dezbateri și promovare a lecturii „Spune-mi o poveste!”, coordonat de prof. Roxana Kovacs. „Este un spațiu al discuțiilor despre CARTE, despre lectură, despre noi înșine. O alternativă. O șansă de evadare, o ieșire din tipare. Un laborator de idei, un facilitator de experiențe” a mărturisit Roxana Kovacs.
Pentru a le stimula dorința de lectură, profesoara Roxana Kovacs obișnuiește să amenajeze în sala de clasă „colțul cu cărți”, unde le pune elevilor la dispoziție titluri din biblioteca personală, pe marginea cărora urmează discuții la următorul atelier. Scriitorii propuși pentru acest atelier au fost Amelie Nothomb, Octavian Paler, Orhan Pamuk, Ioana Nicolae și Khalid Hosseini și, pentru a satisface curiozitatea culturală a elevilor, bibliotecarele de la Secția Împrumut pentru Adulți au amenajat în Clubul CoșBook o expoziție cu mai multe cărți ale acestor scriitori.
Elevii prezenți s-au implicat total în tema propusă de profesoara lor de limba română. Am înțeles astfel că atelierul „Spune-mi o poveste” s-a născut din dorința lor de a se elibera de „tirania” modelelor, pentru că tinerii caută înțelesuri, motivații și modalități de exprimare noi, care să le permită să reflecteze asupra lumii, asupra tiparelor pe care aceasta le propune, asupra propriilor căi.
În atelierul „Spune-mi o poveste!” imaginaţia se desfăşoară fără oprelişti, chiar dacă profesorul îi poate obişnui pe elevi cu parcurgerea unor etape. Avantajul atelierelor de lectură este acela că realizează expansiunea spaţiului acordat discuţiilor „dincolo de text”, permițând reflecţii ce pot fi de natură morală. Iar în momentul în care se depăşeşte sfera predării unor cunoştinţe, discuțiile despre tiparele comportamentale întâlnite în universul ficțional construit de autor constituie puncte de sprijin în dezvoltarea personală a tinerilor. Angajaţi într-o activitate prin care se exprimă pe ei înşişi, tinerii trăiesc o stare de „catharsis”, o succesiune de stări „eliberatoare”.
„Orice carte propune cititorului reprezentări pe care şi le-ar putea recunoaşte în viaţa sa psihică sau îi dezvăluie că nu este singurul care gândeşte astfel. Efortul psihic în plan conştient sau inconştient reprezintă un avantaj în faptul că lectorul poate descoperi CEVA care seamănă cu propriile sale trăiri sau cu ale altora. Profesorul le poate oferi elevilor posibilitatea descoperirii propriului adevăr interior, şansa de a repara eventualele dezacorduri cu propria devenire sau cu ceilalţi” (prof. Roxana Kovacs).
Întâlnirea a fost minunat întregită de intervențiile la chitară clasică ale elevului Alexandru Grecu, olimpic național, care deține și numeroase premii internaționale în domeniu. La finalul atelierului, Ioan Pintea, directorul Bibliotecii Județene „George Coșbuc” Bistrița-Năsăud le-a împărțit elevilor cel mai recent număr al revistei “Ipostaze”, ca și alte publicații.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5